Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
gąbka na ssaniu a koszyki z zeolitem, ceramiką i pewnie grys koralowy dokupię


Według mnie to zeolit możesz sobie odpuścić i tak z czasem trzeba go wywalić. Od razu zasyp dwa kosze dobrą ceramiką( np. matrix seachem) plus trzeci grysem koralowym i niech się szczepi cały biolog.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Według mnie to zeolit możesz sobie odpuścić i tak z czasem trzeba go wywalić. Od razu zasyp dwa kosze dobrą ceramiką( np. matrix seachem) plus trzeci grysem koralowym i niech się szczepi cały biolog.


Zeolit jest dobry przy pierwszym etapie, gdzie "biolog" nie jest w stanie przetworzyć NH3/4. W późniejszym etapie kiedy biologia w akwarium się ustabilizuje można zrezygnować z zeolitu i zastąpić go ceramiką lub jakimś innym złożem (np. Purigenem aby skrystalizować wodę).

  • Dziękuję 1
Opublikowano

No tak ale na początku do póki nie zamknie się cykl azotowy i tak nie wpuszcza się ryb więc NH3/4 nie będzie szkodził rybą ;-). A tak od samego początku zaszczepiasz całą ceramikę.

Opublikowano
No tak ale na początku do póki nie zamknie się cykl azotowy i tak nie wpuszcza się ryb więc NH3/4 nie będzie szkodził rybą ;-). A tak od samego początku zaszczepiasz całą ceramikę.


Czytałem, że zeolit jak już straci swoje właściwości absorbcyjne, staje się dobrym podłożem dla bakteri. Podobnie zresztą jak węgiel aktywny. Mimo to uważam, że ceramika jest najlepsza do biologa. Ja osobiście cały kubeł zasypany mam ceramiką.

Opublikowano

Podobnie jak kolega stan pozwolisz Marcinie że będę ZA a nawet zdecydowanie PRZECIW.



Zeolit jest dobry przy pierwszym etapie, gdzie "biolog" nie jest w stanie przetworzyć NH3/4.


Pierwszy etap gdy biolog nie jest w stanie przerobić NH3/NH4 nazywa się start zbiornika.

Na tym etapie zeolit jest szkodliwy ponieważ odbiera pożywkę czyli pożywienie dla i tak skromnych jeszcze bakterii nitryfikacyjnych.

Dlatego tak wiele nie udanych startów lub znacznie przedłużonych w czasie, gdy w kuble pozostawimy zeolit ( najczęściej otrzymujemy go jako gratisy wraz z zakupionym kubełkiem).



W późniejszym etapie kiedy biologia w akwarium się ustabilizuje można zrezygnować z zeolitu i zastąpić go ceramiką lub jakimś innym złożem (np. Purigenem aby skrystalizować wodę).



Przy sprawnie działającej "biologii" nie ma znaczenia czy zeolit jest czy go nie ma, a jego powierzchnia dla zasiedlenia bakterii jest mniejsza od dobrej ceramiki. Dlatego go sam nie stosujesz.

Jedyne sensowne zastosowanie zeolitu to - akcja ratunkowa gdy pada lub uszkodzimy nie świadomie biologię. ( chlor, chloramina, środki antybakteryjne, gwałtowne przerybienie). Więc dobrze go mieć ale w szafce a nie w filtrze kubełkowym.

Purigen to nie jest złoże biologiczne, tylko złożony chemiczny absorber amonów i azotanów, a proces krystalizacji to zupełnie coś innego

vide http://pl.wikipedia.org/wiki/Krystalizacja


Miałeś na myśli zapewne właściwości odbarwiające wodę przez Purigen, węgiel aktywny, Purolite A520E czy inne złoża jonowymienne np. LEWATIT® MonoPlus SR 7

Opublikowano
Jedyne sensowne zastosowanie zeolitu to - akcja ratunkowa gdy pada lub uszkodzimy nie świadomie biologię.

Jest przydatny również przy starcie akwarium na tzw. rybki startowe bo zmniejsza ryzyko podtrucia ich amoniakiem.

Opublikowano
Jest przydatny również przy starcie akwarium na tzw. rybki startowe bo zmniejsza ryzyko podtrucia ich amoniakiem.


Tu bym podyskutował.

Po pierwsze jak ktoś decyduje się na start na rybki to z góry zakłada nie ryzyko a pewność narażenia ryb na amoniak i azotyny NO2 bo ma je na wykrywalnym poziomie w baniaku. Dlatego większość staruje jeśli na żywe rybki to jakieś gupiki, glonojady czy danio = stosunkowo odporne na poddtrucie.

Jak wwali zeolitu dużo to może mieć zerowe pomiary ale i ryzyko że mu bakterie będą starowały miesiącami. Dlatego polecam znacznie bardziej humanitarne startowanie zbiornika ale tu odbiegamy od tematu.

Tu pytanko w sprawie mediów filtracyjnych do Ciebie.

Ile czasu powinien pochodzić nowy filtr kasetowy z nowym kompletem mediów filtracyjnych, wstawiony do dojrzałego baniaka z własną zrównoważoną filtracją biologiczną by był gotowy do przeniesienia do nowego akwarium i "udzwignął" wpuszczone rybki docelowe np 10-20 szt.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zestaw jest ok, dorzuciłbym do tego yellow i kilka maingano. Oprócz fire fish można też dorzucić te aulonocary łaciate OB i scieanochromis fryeri. Biorąc Twoje i moje propozycje razem to by wyszło 9 gatunków, ilości sztuk w poszczególnych gatunkach zależą od Twoich preferencji kolorystycznych, przykładowo jeśli ma być więcej jasnych jaskrawych kolorów to więcej sztuk brać yellow, red red, fire fish i OB a reszta w mniejszych ilościach jako dodatek innych barw lub odwrotnie jeśli preferujesz inne barwy w przewadze lub ma być wszystkiego po trochę.
    • A taki zestaw: po 10 sztuk młodych ryb: Acei, Red Red, Złocisty, Mpanga no i bardzo chciałem Fire Fish - popilnuje mi zarybienie 
    • Co do obsady to Twoje akwarium nadaje się dla wszystkich pyszczakow z zastrzeżeniem żeby nie mieszać największych drapieżnych z mniejszymi gatunkami i najdelikatniejszych z tymi " normalnymi". Wybierz te które się najbardziej podobają zwracając uwagę na kolor samic bo u niektórych gatunków samice są szare lub brązowe.
    • Witam wszystkich To będzie moje pierwsze akwarium w tym klimacie. 220x70x70 powstaje  w chwili obecnej w Sea Garden - termin realizacji  końcówka sierpnia. Przednia i lewa szyba opti, komin z 4 otworami czarny plus czarna szyba. Całość zabudowana czarnym lacobelem. Do filtracji mam 2 kubełki  - Aquel Ultramax 2000 oraz chińczyk SunSun hw-304. Akwarium będzie umieszczone w narożniku salonu na południowej ścianie - brak bezpośredniego oświetlenia słonecznego przez cały dzień. Dekorację spróbuję na początek wykonać sam - zakupiłem 25kg Ceresita cr 65 i od jutra ruszam z ,,produkcją,,  :). To będzie moje 3 akwarium - mam jedno 190x60x60 oraz 120x50x50 które zapełnione są pielęgnicami różnego rodzaju :). To akwarium ma pełnić rolę dekoracyjną. I tu moje pytanie - jak obsada będzie najlepsza do tego ,,zadania,,?  Wodę z wodociągów mam bardzo twardą - na wejściu do domu mam zmiękczacz oraz filtrację zakończoną filtrem węglowym. Dodatkowo mam RO. Więc raczej z wodą i jej parametrami nie powinno być problemu.
    • Tak zadałeś ogólne pytanie, że nic Ci nie podpowiemy. Warto posiadać chociaż minimalną wiedzę o akwarystyce zanim kupi się ryby. To temat tak szeroko opisywany na tym forum i wielu innych, że można napisać nie jedną książkę, zresztą nie jedną napisano. My nawet nie wiemy, czy Ty chcesz posiadać akwarium z naszym biotopem czy jakiekolwiek inne.
    • Witam wszystkich. Minął rok od ostatniego wpisu, więc mała aktualizacja życia w zbiorniku… Delikatnie pozmieniałem układ kamieni i skałek (jedną podwiesiłem). Zmodyfikowałem też oświetlenie a właściwie zrobiłem nowe na bazie modułów led i sterownika led dimmer. Najwięcej zmian dokonało się w zakresie filtracji, w sumie to nie tyle zmian, co czynności. Wysoki poziom wody w modułach utrzymywał się przez około 3 miesiące po czym spadał licząc od górnej krawędzi o ok. 4cm. W każdym module wywierciłem po jednym otworze i zmniejszyłem rozmiar gąbek (tzn. pociąłem je na mniejsze kawałki), co wydłużyło w/w okres do pół roku. Tak więc w moim przypadku filtracja w modułach nie jest całkowicie bezobsługowa😊 Co do klarowności wody, przez dłuższy czas szału nie było. Skleiłem więc z pcv dodatkowy filtr na bazie arkusza gąbki ppi 45 o wym. 30x50 cm i pompy jebao. Miało być na próbę a działa już pół roku i póki co przejrzystość wody dla mnie jest ok. Co do obsady nic się nie zmieniło oprócz tego, że dokupiłem 3 szt. L. C. Yellow, bo kilka niestety wcześniej padło. Ryby urosły, są zdrowe, podchodzą do tarła. Ogólnie jest spokój bez agresji, poza nielicznymi, krótkimi i widowiskowymi starciami pyskami. Poniżej kilka fotek i filmik… VID_20250712_215332.mp4    
    • Witam wszystkich. Zaczynam dopiero swoją przygodę  akwarystyka, to moje powyżej akwarium Juwel Vision 450. Chciałbym kupić do tego ledy żeby ryby się przyzwoicie prezentowały i rośliny też dobrze rosły. Nie mam kompletnie pojęcia na co się zdecydować. Może ktoś doradzić coś
    • No tak masz racje tylko ja się pytałem nie pod kątem czy mnie się podoba tylko żeby ryby się nie płoszyły. Ale sprawa już się rozwiązała i tak od tygodnia jak pale tylko jedną 30 watową tube led to ryby się uspokoiły. Także jest ok.
    • Co kto lubi, dla jednych dobrze doświetlone akwarium jest lepsze od słabo oświetlonego, dla innych odwrotnie. Kolor podłoża, dekoracji, odległość źródła światła od tafli, kolor, kąt padania też będą miały znaczenie.  Ja osobiście lubię jak oświetlenie jest punktowe/nierównomierne. Można wtedy stworzyć strefy mocno oświetlone i bardzo słabo oświetlone, daje to ciekawy efekt. Nie da się na Twoje pytanie odpowiedzieć jednoznacznie.
    • Do tej pory miałem belke oświetleniową 48 wat led ale po tym jak kot chciał się "kąpać" (dosłownie) w akwarium to musiałem zainwestować w pokrywe firmy Aquastel. Pokrywa jest fajna ma dwa mocowania na tube led 30 wat. Jak miałem 2 x 30 wat to ryby były bardzo płochliwe ,uciekały obijały się. Ale jak od dwóch dni mam tylko 30 wat power glass to troche się uspokoiły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.