Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
1 godzinę temu, suricade napisał:

Dlaczego planujesz filtr narożny ?

Głównie ze względu na aranżację które obecnie posiadam i nie chcę jej znacznie zmieniać oraz wielkość akwarium (100x40x60h)

Na całą akcję zdecydowałem się gdyż jutro ma przyjść do mnie Akwarium Aquael glossy 100 po bojach reklamacyjnych i w związku z przeniesieniem gratów do nowego akwarium chciałem wzmocnić filtrację mechaniczną.

Obecna (JLB e 1501 + prefiltr korpus narurowy) niby daje radę ale wkurza mnie trochę nie 100% klarowność.

Studiując temat filtra kasetowego nasunęła mi się jeszcze jedna myśl, zwłaszcza że z tego co piszecie tego atmana nie da rady w razie w przerobić na mechanika:

Otóż co sądzicie jakbym chciał wykorzystać do napędzania kasety sprzęty które obecnie posiadam? Czyli falownik aquael coral reef 2500 + dodatkowo do komory falownika włożyć zasys od działającego kubełka? teoretycznie przepływ powinien być wtedy powyżej 2500 l/h czy się mylę? czy takie rozwiązanie ma w ogóle sens?

2 godziny temu, suricade napisał:

Przegroda pomiedzy komorą pompy a gabką powinna być ażurowa np. z jakiejś kratki, to znacznie poprawia przepływ.

Przerobiłem projekt, tak aby regulacja przepływu byłaby za gąbką. No i konstrukcja właśnie pod falownik - musiałbym tylko jakoś uszczelnić miejsce styku falownika z pcv od kasety - bo kształt tego falownika jest dość

skomplikowany...

2144672160_Kaseciaknafalowniku.thumb.jpg.98a9ff474ebc9c985d44d111381de6e9.jpg

Opublikowano

Ja mam zasys kubełka w kasecie ( + 2 pompy  ). Kaseta działa jako mechanik ( bardzo wygodne czyszczenie), a biologia i purolite są w kubełku. Falownik możesz zamocować w gąbce .

HMF%20rear%20view%20and%20front%20view.p

https://fish2water.com/hamburg-matten-filter.php

Niestety nie wiem jak będzie z jego głośnością w kasecie. Plusem kaseciaka jest to, że wycięte dziury możesz zawsze zakleić kawałkiem PCV nie musi być super szczelne.

PS. Na Twoim projekcie w komorze pompy jest jakaś kratka. Do czego ma służyć ?

Opublikowano
16 godzin temu, suricade napisał:

PS. Na Twoim projekcie w komorze pompy jest jakaś kratka. Do czego ma służyć ? 

Kratka jest w razie gdyby mi się zachciało zrezygnować z kubełka to wtedy włożę złoża i będzie zwykły kaseciak.

Opublikowano

Dobra uwaga. Dzięki. Pod kratką są wsporniki to po prostu nie będę jej przyklejał. Dzisiaj powinienem wszystko wyciąć i mam nadzieje w weekend poskładać. Dam znać jaki to przyniosło efekt.

Opublikowano

Nie wiem czy możesz użyć tej uszczelki, natomiast wiem że nie jest ona raczej potrzebna, w jakim celu chcesz jej użyć? Jeśli chcesz wyciszyć kasetę to po prostu pompę na złożu daj jak najniżej się da i nic nie powinno być słychać. 

Opublikowano
4 godziny temu, Kubeq napisał:

w jakim celu chcesz jej użyć

Nie tyle chodzi o wygłuszenie co o zamaskowanie szczeliny miedzy szybą akwarium a kasetą. Szczelina ma 8mm, spowodowana tym że kaseta dochodzi do korony akwarium, a nie do bocznej i tylnej szyby.  Boję się że jakaś ryba może się tam zakleszczyć.

  • Lubię to 1
Opublikowano

No właśnie średnio, bo korona w tym akwairum (aquael glossy) ma 10cm i zawsze leje do wzmocnienia, praktycznie do połowy korony. Kaseta miałaby być jednym narożnikiem blokowana przez wzmocnienie. Gdyby miała być pod koroną to musiałbym zrezygnować z paru ładnych litrów wody. Zastanawiam się czy nie lepszym rozwiązaniem od tych uszczelek byłoby doklejenie pasków z PCV lub w ogóle całych ścianek na jednym boku i tyle kaseciaka tylko nie wiem czy to nie byłby już przerost formy...

 

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.