Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

No i tak, z racji że przeżyłem budowę kasety gdzie ciąłem z arkusza, a nie kleiłem z formatek, powiem krótko:


Młodzi kaseciarze, Nie róbcie tego!!

Zamówcie gotowe formatki!!


Ledwo udało się to w całość skleić, na oko jest szczelne.


Ogólnie jestem zadowolony ale troszkę nerwowo się robiło, na szczęście nie było rodziny w domu w tym czasie :)


nie kupie chyba atmana, dokupię drugiego hydorka 1150 tak myślę

mam jeszcze jedną sprawe ale o tym jutro

troszkę piasku już jest

c216c84d775c9ccem.jpg


0597fe1fbb71e5c8m.jpg

  • 3 tygodnie później...
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Witam , ja tu nowa choć czytam to forum nie od dziś . Dziś natomiast zdecydowałam jednak założyć konto ponieważ mam kilka pytań a niestety nie ma mi kto na nie odpowiedzieć . Mam nadzieję, że to nie będzie dla Was problem.

Zacznę od tego, że moje akwarium to nie malawi (chodź nad takowym myślę w przyszłości). Obecnie jest to już, prawie, dojrzały zbiornik 112 po restarcie. Prawie ponieważ NO3 mam na poziomie ~40 (i zastanawiam się czy zniknie) a NO2 0,05.

Właśnie z racji tych parametrów (oraz że do tej pory ciągnęłam akwarium jedynie na zwykłym filtrze gąbkowym) planuję zrobić inny filtr. Czytałam też http://forum.klub-malawi.pl/topic/11570-filtr-hamburg-parametry-wody-bez-kubełka/?page=1 Z racji tego, że zabrałam się do tego zbyt gwałtownie, akwarium jest już zalane a na dnie mam podłoże aktywne i mnóstwo roślin, nie chciałabym tego po prostu ruszać. Stąd planuje zrobić konstrukcję nie z PCV a ze szkła (z wklejonym dnem) i ustawić całość, na podłożu, w miejsce obecnego filtra. Wymiary zew. jakie bym tam zmieściła to trójkąt (w lewym tylnym rogu), o wymiarach 13 wzdłuż bocznej ściany, 15 na tylnej oraz nie wiem ile wynosiłaby łącząca, nie potrafię sobie dokładnie wyrysować jak ułoży się gąbka i jaki promień mi stworzy. Do linii wody mam 35 cm więc wysokość pewnie muszę zrobić większą. I tu mam pierwszy problem ponieważ nie wiem ile mi siądzie podłoże pod ciężarem całości. Kolejnym pytaniem jest ile tam wejdzie ceramiki? bądź lawy , nie wiem co lepsze.  Na pierwszy prefiltr planowałam gąbkę (i tu też nie wiem skąd ją wziąć) 3 cm 20 albo 30ppi, kolejną 1 cm 45ppi ale nie wiem czy jest tam potrzebna a zajmować będzie cenne miejsce. Myślałam też, żeby zostawić go ciut na mały woreczek okresowo wkładanego purigenu czy węgla. Głowica zajmuje 7x5. Wylot planowałam zrobić na dole aby zmiatało z dna (chodź boję się, że mi rośliny powyrywa a krewetki będą latać jak w pralce), albo bardziej rozdzielić na 2 i jeden dać przy dnie a drugi na tafle wody. 

I teraz zastanawiam się czy ten filtr, bardziej bym się jednak skłaniała do hamburskiego z racji łatwiejszego wykonania i tego, że pasuje do rogu; będzie odpowiedni do akwarium z przyszłą obsadą? Zawsze to lepszy niż ten co mam bo biologia będzie się miała gdzie rozwijać ale nie chce wpaść z deszczu pod rynnę ;p   Planuję 3x prętnik karłowaty, 12-15 razbor espei oraz krewetki i 8 otosków przyujściowych. (to chyba nie przerybienie..? )

Opublikowano
8 godzin temu, Yoshine napisał:

Witam , ja tu nowa choć czytam to forum nie od dziś . Dziś natomiast zdecydowałam jednak założyć konto ponieważ mam kilka pytań a niestety nie ma mi kto na nie odpowiedzieć . Mam nadzieję, że to nie będzie dla Was problem.

Zacznę od tego, że moje akwarium to nie malawi (chodź nad takowym myślę w przyszłości). Obecnie jest to już, prawie, dojrzały zbiornik 112 po restarcie. Prawie ponieważ NO3 mam na poziomie ~40 (i zastanawiam się czy zniknie) a NO2 0,05.

Właśnie z racji tych parametrów (oraz że do tej pory ciągnęłam akwarium jedynie na zwykłym filtrze gąbkowym) planuję zrobić inny filtr. Czytałam też http://forum.klub-malawi.pl/topic/11570-filtr-hamburg-parametry-wody-bez-kubełka/?page=1 Z racji tego, że zabrałam się do tego zbyt gwałtownie, akwarium jest już zalane a na dnie mam podłoże aktywne i mnóstwo roślin, nie chciałabym tego po prostu ruszać. Stąd planuje zrobić konstrukcję nie z PCV a ze szkła (z wklejonym dnem) i ustawić całość, na podłożu, w miejsce obecnego filtra. Wymiary zew. jakie bym tam zmieściła to trójkąt (w lewym tylnym rogu), o wymiarach 13 wzdłuż bocznej ściany, 15 na tylnej oraz nie wiem ile wynosiłaby łącząca, nie potrafię sobie dokładnie wyrysować jak ułoży się gąbka i jaki promień mi stworzy. Do linii wody mam 35 cm więc wysokość pewnie muszę zrobić większą. I tu mam pierwszy problem ponieważ nie wiem ile mi siądzie podłoże pod ciężarem całości. Kolejnym pytaniem jest ile tam wejdzie ceramiki? bądź lawy , nie wiem co lepsze.  Na pierwszy prefiltr planowałam gąbkę (i tu też nie wiem skąd ją wziąć) 3 cm 20 albo 30ppi, kolejną 1 cm 45ppi ale nie wiem czy jest tam potrzebna a zajmować będzie cenne miejsce. Myślałam też, żeby zostawić go ciut na mały woreczek okresowo wkładanego purigenu czy węgla. Głowica zajmuje 7x5. Wylot planowałam zrobić na dole aby zmiatało z dna (chodź boję się, że mi rośliny powyrywa a krewetki będą latać jak w pralce), albo bardziej rozdzielić na 2 i jeden dać przy dnie a drugi na tafle wody. 

I teraz zastanawiam się czy ten filtr, bardziej bym się jednak skłaniała do hamburskiego z racji łatwiejszego wykonania i tego, że pasuje do rogu; będzie odpowiedni do akwarium z przyszłą obsadą? Zawsze to lepszy niż ten co mam bo biologia będzie się miała gdzie rozwijać ale nie chce wpaść z deszczu pod rynnę ;p   Planuję 3x prętnik karłowaty, 12-15 razbor espei oraz krewetki i 8 otosków przyujściowych. (to chyba nie przerybienie..? )

Cześć.

Na Twoim miejscu proponuję zrobić hamburga. Nie ma większego sensu bawić się w kasetę w tak małym akwarium.

Nie wiem jakimi testami badałaś wodę ale NO2=0.05 jest ok, natomiast NO3 ~ 40 to już sporo. Aby ten parametr spadł proponuję zrobić podmianę wody o ile wiesz ile NO3 jest w kranie. Nie wiadomo też jakie masz rośliny ( szybko rosnące czy wolno rosnące ). Jeżeli szybko rosnące to NO3 powinno same spaść w dość krótkim okresie ale jeżeli wolno rosnące to podmiana też jest wskazana. Pamiętaj, że my tutaj w malawi nie mamy z reguły roślin i stąd utrzymujemy NO3 na możliwie niskim poziomie bo go po prostu nie potrzebujemy, natomiast w akwarium roślinnym poziom ok 20mg/l jest już zalecany. 

Jeżeli chodzi o obsadę to spokojnie możesz dać planowaną. Tak jak pisałem to nie malawi a akwarium z roślinami i tutaj można dać te rybki o których piszesz.

Gdyby okazało się, że w kranie masz wysokie NO3 to proponuję kupić 2 korpusy narurowe ( pierwszy sedymentacyjno węglowy, drugi z purolite 520e ) do prowadzenia podmian wody. W akwarium roślinnym nie polecam trzymać w kubełku czy innym filtrze wkładów typu: węgiel, purigen, purolite, zeolit itd. ponieważ może to doprowadzić do takich efektów jak obumieranie roślin. 

Kiedyś prowadziłem akwaria roślinne i powiem szczerze, że gdybym miał je reaktywować to ponownie zrobił bym akwarium LOW-TECH na ziemi ogrodowej.

Koniec OT bo ani to temat o roślinnych ani tym bardziej forum :)

Opublikowano
9 godzin temu, Yoshine napisał:

Witam , ja tu nowa choć czytam to forum nie od dziś . Dziś natomiast zdecydowałam jednak założyć konto ponieważ mam kilka pytań a niestety nie ma mi kto na nie odpowiedzieć . Mam nadzieję, że to nie będzie dla Was problem.

Zacznę od tego, że moje akwarium to nie malawi (chodź nad takowym myślę w przyszłości). Obecnie jest to już, prawie, dojrzały zbiornik 112 po restarcie. Prawie ponieważ NO3 mam na poziomie ~40 (i zastanawiam się czy zniknie) a NO2 0,05.

Właśnie z racji tych parametrów (oraz że do tej pory ciągnęłam akwarium jedynie na zwykłym filtrze gąbkowym) planuję zrobić inny filtr. Czytałam też http://forum.klub-malawi.pl/topic/11570-filtr-hamburg-parametry-wody-bez-kubełka/?page=1 Z racji tego, że zabrałam się do tego zbyt gwałtownie, akwarium jest już zalane a na dnie mam podłoże aktywne i mnóstwo roślin, nie chciałabym tego po prostu ruszać. Stąd planuje zrobić konstrukcję nie z PCV a ze szkła (z wklejonym dnem) i ustawić całość, na podłożu, w miejsce obecnego filtra.

 

Jak to nie ma kto odpowiedzieć:D - my.

Witaj i pytaj co prawda to nie te forum i nie ten temat ale zawsze możesz o filtrze hamburskim pisać nie tu a w temacie który sama przywołałaś a który prowadzi Sławek Meszek.

Zupełnie abstrahując od biotopu jaki masz i rybek wraz z krewetkami to podpowiem jak ja to widzę, bo piszesz w temacie kaseciaka i przy tej wersji filtracji bym radził pozostać.

Dlaczego - bo w 112l jak kolega pskalski zrobisz filtrację która nie zburzy zalanego baniaka - spuścisz tylko 50% wody bo i tak podmiankę musisz szybko zrobić by utrzymywać NO3 na poziomie poniżej 20ppm ( podaj jaki masz test) .

Tło np z motywem roślinnym połączone jak u pskalsiego z kaseciakiem który wisi nad dnem wciśniesz bez ruszania podłoża przy tylnej szybie.i przykleisz na soudal all fix turbo bo tam nie ma wzmocnienia wzdłużnego by samo trzymało tło.

W kaseciaku do 112l mamy już eksperta - pskalski pisz do niego to bardzo rozmowny facet:D zawali cię pocztą:D a na pewno nie będziesz narzekać na brak odpowiedzi.

 

Odrębną sprawą  o której pisał kolega lufa -to twoja woda kranowa.

Dąbrowa Górnicza to kłębowisko stacji uzdatniania wody i tylko po wnikliwej analizie gdzie mieszkasz w tej Dąbrowie tu dojdziesz z jakiej SUW korzystasz i jaką masz wodę.

Tylko po jednym parametrze - NO3 masz wachlarz jak lody w Żabce - od  0,6 do 26ppm 

zobacz tu i wybieraj jak w toto lotku

http://www.dabrowskie-wodociagi.pl/Data/Sites/1/pdf/tabela_jakosci_wody/jakosc_wody_czerwiec_2016.pdf

 

w zależności jak trafiłaś tak będzie wyglądało ustrojstwo do nalewania wody do akwarium z krewetkami.

jak chcesz coś pisać o roślinnym to pisz na pw np do Andrzeja Wałb.:D on to ćwiczy.

Opublikowano

...ja osobiście też byt Tobie poradził tak jak Lufa555 akwa typu LT. Oczywiście nie neguję kaseciaka bo jeżeli chodzi i filtrację to jak najbardziej będzie OK. Ale jak sama stwierdziłaś nie wiesz czy podołasz manualnie go wykonać. W hamburskim też będziesz musiała sobie poradzić z zamocowaniem gąbek w narożniku .

Ale wracając do LT nie będziesz musiała się martwić ani o NO2 ani o N3. Kupisz malutki filtr za 14 zł który będzie Ci tylko mieszał delikatnie wodę tym bardziej ,że Twoja proponowana obsada nie lubi silnego ruchu wody. I w ten sposób rozwiążesz problem wykonania filtracji:) Malo tego..Twoja obsada lubi akwa z duża ilością roślin co w LT  jest bardzo ważne. A na dodatek gwarantuję Tobie ,że wodę możesz wtedy w niewielkich ilościach wymieniać raz na miesiąc albo i dłużej.

Oczywiście to jest tylko alternatywa.. Wybór należy do Ciebie a koledzy tu z forum pomogą.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.