Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, jestem nowy na tym forum i proszę o radę. Zakładam większe akwa 450 l i myślę nad naświetlaczami led tyle że chcę założyć dwa 10w po bokach a w środku 20w RGB czy ktoś próbował takiej konfiguracji, czy takie rozwiązanie wydaje się wam ok. Proszę o radę doświadczonych malawistów.

Gość pemergency
Opublikowano
Witam, jestem nowy na tym forum i proszę o radę. Zakładam większe akwa 450 l i myślę nad naświetlaczami led tyle że chcę założyć dwa 10w po bokach a w środku 20w RGB czy ktoś próbował takiej konfiguracji, czy takie rozwiązanie wydaje się wam ok. Proszę o radę doświadczonych malawistów.


Jak już kupujesz naświetlacze to kup markowe, chińskie po 50zł nadają się do świecenia w szafie. Polecam, już wcześniej polecane http://www.v-tac.eu/index.php/led-floodlight/led-floodlights-v-tac-classic-reflector/10w-led-floodlight-v-tac-classic-premium-reflector-graphite-body-white-detail.html z super fajnym odbłyśnikiem. Co do ilości naświetlaczy to wszystko zależy od tego jaką masz długość baniaka. Natomiast RGB to raczej słaby pomysł, nie znam firmy, która robi dobre naświetlacze RGB 20W, a z markowego 10W będziesz miał po 3,3W na kolor, tak w przybliżeniu. Napisz może do czego chcesz zastosować to RGB... ?

Opublikowano

Czym się różna te tanie chińskie od tych "markowych".Domyślam się że żywotnością,słabsza jakością wykonania,ale jaki to ma wpływ na akwa?


Wysłane z mojego C1905 przy użyciu Tapatalka

Opublikowano

Baniak bedzie mial dlugosc 150 wys 60 gł 50 zastanawiam sie nad uzyskaniem ciekawego efektu połączenia swiatła zimnego z 10w z kolorem rgb, rgb moze takze swiecic bialym swiatlem oraz dodatkowo rgb maja sluzyc jako oswietlenie wieczorne ( maja regulację jasnosci)

-- dołączony post:

Dodam tylko ze nie chce najtanszych lamp ale tez nie widzę sensu przepłacania majac 24mc gwarancji i biorąc pod uwage ich stosunkowo niską cenę.

Gość pemergency
Opublikowano
Czym się różna te tanie chińskie od tych "markowych".Domyślam się że żywotnością,słabsza jakością wykonania,ale jaki to ma wpływ na akwa?


Wysłane z mojego C1905 przy użyciu Tapatalka



Jasnością przede wszystkim, markowe mają rzeczywiste 78lm/W (do ich budowy są wykorzystane wysokiej jakości diody Bridgelux, Philips, Sharp, Citizen i Epistar), chińskie pewnie mają z 40lm/w i są zbudowane na diodach... hmm... tego nie wiedzą nawet najstarsi górale ;)


Na poniższym zdjęciu po lewej chiński naświetlacz 20W, po prawej markowy 10W


16a5dgi.jpg

Gość pemergency
Opublikowano
Ja mam za 30 dychy 10w i ma 700 lumenów.


Wysłane z mojego C1905 przy użyciu Tapatalka



Ma tyle? czy tak jest napisane na pudełku? Ten naświetlacz 20W z powyższego zdjęcia ma mieć 1600 lumenów według opisu na pudełku... pozostawiam to bez komentarza.

Opublikowano

Jeżeli lubisz z deka nie doświetlone boki to na długość 150cm polecam dwa naświetlacze 10W o min. barwie światła 6500K zamontowanych jedne od drugiego w odległości nie większej jak 30-35cm. Takie rozwiązanie zlikwiduje nie naturalny i brzydki efekt dwóch punktów świecenia( wiązki światła z jednego jak i drugiego naświetlacza nachodzą na siebie i masz efekt jednego punktu świecenia).

Opublikowano
Baniak bedzie mial dlugosc 150 wys 60 gł 50 zastanawiam sie nad uzyskaniem ciekawego efektu połączenia swiatła zimnego z 10w z kolorem rgb, rgb moze takze swiecic bialym swiatlem oraz dodatkowo rgb maja sluzyc jako oswietlenie wieczorne ( maja regulację jasnosci)

-- dołączony post:

Dodam tylko ze nie chce najtanszych lamp ale tez nie widzę sensu przepłacania majac 24mc gwarancji i biorąc pod uwage ich stosunkowo niską cenę.



Ważny szczegół.

Po pierwsze zmień wymiary baniaka na szerokość 60 a wysokość 50.

Dla pyszczaków liczy się długość baniaka i powierzchnia dna, głębokość to sprawa drugorzędna. Litraż pozostanie ten sam więc cena powinna być także bez zmiany.


Ad Rem.

Łączenie power led COB białych 10W z COB RGB 10W czy 20W jest trudne technicznie.

Białe ledy dla akwarystyki 2x 10W np takie

http://www.aliexpress.com/item/10pcs-wholesale-10W-10000K-LED-IC-High-Power-LED-1000LM-9V-12V-900mA-Lamp-Bulb-for/598262651.html

wymagałyby stałoprądowego zasilacza 900-750 mA i timera czasowego


natomiast RGB 20W np taki

http://www.aliexpress.com/item/20W-LED-Integrated-High-power-Lamp-Beads-RGB-300mA-are-made-of-32mil-EPILEDS-30mil-Jingding/1449301826.html


wymaga oddzielnego wysterowania napięciem regulowanym w każdej gałęzi RGB by uzyskać wypadkowy kolor biały zimny oraz przyciemniony nocny niebieski. Poniżej podaję typowe parametry wysterowania, zwróć uwagę na różne napięcia potrzebne dla każdego koloru.

5. Power: 20W


6. Forward Voltage:Red:12-14V Green:18-19.2V Blue:18-19.2V


7. Forward Current: 300mA


8. Luminous Flux: Red:180-240LM Green:360-420LM Blue:180-240LM


Raczej trzeba myśleć o zakupie takiego kompletu tylko koniecznie z pilotem IR44 i własnymi DIY1-6 ustawieniami barwy białej bo to co jest białym na tym pilocie jest do d....

http://www.aliexpress.com/item/20W-High-Power-LED-Chip-Full-Color-LED-RGB-20W-High-Power-RGB-LED-Driver/1386948616.html


Istnieje duże prawdopodobieńtwo efektu kameleona - ryby będą zmieniały kolory w zależności pod które diody podpłyną. Kolor Biały uzyskiwany w RGB to nie to samo co biały z 10W. RGB silnie wybarwia czerwony kolor ryb a COB 10W nie.


No i zapomnij o gwarancji na lutowane lub klejone power ledy możesz je zniszczyć w sekundę więc nikt za darmo ich ci nie wymieni.

Gość pemergency
Opublikowano
Ważny szczegół.

Po pierwsze zmień wymiary baniaka na szerokość 60 a wysokość 50.

Dla pyszczaków liczy się długość baniaka i powierzchnia dna, głębokość to sprawa drugorzędna. Litraż pozostanie ten sam więc cena powinna być także bez zmiany.


Ad Rem.

Łączenie power led COB białych 10W z COB RGB 10W czy 20W jest trudne technicznie.

Białe ledy dla akwarystyki 2x 10W np takie

http://www.aliexpress.com/item/10pcs-wholesale-10W-10000K-LED-IC-High-Power-LED-1000LM-9V-12V-900mA-Lamp-Bulb-for/598262651.html

wymagałyby stałoprądowego zasilacza 900-750 mA i timera czasowego


natomiast RGB 20W np taki

http://www.aliexpress.com/item/20W-LED-Integrated-High-power-Lamp-Beads-RGB-300mA-are-made-of-32mil-EPILEDS-30mil-Jingding/1449301826.html


wymaga oddzielnego wysterowania napięciem regulowanym w każdej gałęzi RGB by uzyskać wypadkowy kolor biały zimny oraz przyciemniony nocny niebieski. Poniżej podaję typowe parametry wysterowania, zwróć uwagę na różne napięcia potrzebne dla każdego koloru.

5. Power: 20W


6. Forward Voltage:Red:12-14V Green:18-19.2V Blue:18-19.2V


7. Forward Current: 300mA


8. Luminous Flux: Red:180-240LM Green:360-420LM Blue:180-240LM


Raczej trzeba myśleć o zakupie takiego kompletu tylko koniecznie z pilotem IR44 i własnymi DIY1-6 ustawieniami barwy białej bo to co jest białym na tym pilocie jest do d....

http://www.aliexpress.com/item/20W-High-Power-LED-Chip-Full-Color-LED-RGB-20W-High-Power-RGB-LED-Driver/1386948616.html


Istnieje duże prawdopodobieńtwo efektu kameleona - ryby będą zmieniały kolory w zależności pod które diody podpłyną. Kolor Biały uzyskiwany w RGB to nie to samo co biały z 10W. RGB silnie wybarwia czerwony kolor ryb a COB 10W nie.


No i zapomnij o gwarancji na lutowane lub klejone power ledy możesz je zniszczyć w sekundę więc nikt za darmo ich ci nie wymieni.



Myślę, że koledze chodziło raczej o gotowe naświetlacze RGB (takie z jedną diodą dzieloną na 3), a nie lutowanie ledów. Chyba, że czegoś nie zrozumiałem, to przepraszam

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.