Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nic nie zmieniałem. Problem nie jest od kilku dni tylko praktycznie od samego początku. Wcześniej miałem Saulosi i Rdzawe w 160 litrach i sytuacja była taka sama. Zmieniłem bańkę i obsadę i klapa .... Myślę nad zmianą wystroju i oświetlenia może wtedy to coś da.

Opublikowano

Dzisiaj po 3 miesiącach otworzyłem i wyczyściłem 2 kubły. Zdziwiony trochę bo nie było co czyścić. Czyli biologia dobrze sobie radzi. Zrobiłem podmianę jakieś 70 litrów i zrobiłem miksturę z sody oczyszczonej. 4 łyżki stołowe rozpuściłem w 250 ml wody i wlałem do akwarium.


Przeprowadziłem eksperyment


Użyłem trzech szklanek 250 ml


1 szklanka - woda ro + 1 mała łyżka do herbaty sody


2 szklanka - woda z kranu + 1 mała łyżka do herbaty sody


3 szklanka - woda ro + garść keramzytu


Albo testy mi szwankują, albo oślepłem i wraz ze mną inni domownicy albo już się poddaję.


W każdej szklance wyszło mi PH wg. testu Zooleka kropelkowego 7.5 (mocny zielony kolor)

Opublikowano
Wracając do płochliwości ryb u mnie od 2 dni jest jakiś pogrom. Ryby tak się chowają, że myślałem, że wygryzły gąbkę i dostały się do kubełka na zewnątrz. Myślałem, że może moja garderoba i im nie pasuje. Okazało się, że przez 2 dni podchodziłem do akwarium ze szklanką Pepsi. Po odłożeniu szklanki po chwili ryby ponownie podpływały i domagały się żarcia.


Możliwe, że u Ciebie też coś znajduje się w pobliżu baniaka i powoduje ich płochliwosć. Sprawdż czy od momentu tej płochliwości nie było małego przemeblowania w pomieszczeniu lub nie doszła jakaś durnostojka :)



może spróbuj z Pepsi Light? :mrgreen:

Opublikowano
4.5-9


...jeżeli masz do wyboru w komplecie 6-8 to zbadaj tym drugim...Po prostu jest bardziej dokładny i zawężony a mierzy z dokładnością 0,2. Ten pierwszy jest ogólny i mierzy z dokładnością 0,5... Stąd zaleca się stosowanie 6-8.

Opublikowano
Dzisiaj po 3 miesiącach otworzyłem i wyczyściłem 2 kubły. Zdziwiony trochę bo nie było co czyścić. Czyli biologia dobrze sobie radzi. Zrobiłem podmianę jakieś 70 litrów i zrobiłem miksturę z sody oczyszczonej. 4 łyżki stołowe rozpuściłem w 250 ml wody i wlałem do akwarium.


Przeprowadziłem eksperyment


Użyłem trzech szklanek 250 ml


1 szklanka - woda ro + 1 mała łyżka do herbaty sody


2 szklanka - woda z kranu + 1 mała łyżka do herbaty sody


3 szklanka - woda ro + garść keramzytu


Albo testy mi szwankują, albo oślepłem i wraz ze mną inni domownicy albo już się poddaję.


W każdej szklance wyszło mi PH wg. testu Zooleka kropelkowego 7.5 (mocny zielony kolor)



koledzy jesteście na bakier z chemią.

A czego oczekiwałeś Pumba ? silnego podwyższenia pH?

soda spożywcza zwana sodą oczyszczoną to jest WODOROWĘGLAN SODU.

cyt z Wikipedii

" Wodorowęglan sodu bywa też nazywany kwaśnym węglanem sodu. Ta nazwa jest bardzo myląca, gdyż w rzeczywistości wodny roztwór wodorowęglanu sodu ma odczyn słabo alkaliczny i zachowuje się w wielu reakcjach jak słaba zasada "


CZYLI TYLKO MINIMALNIE PODWYŻSZA pH NATOMIAST OGROMNIE PODWYŻSZA TWARDOŚĆ WĘGLANOWĄ KH ORAZ TWARDOŚĆ OGÓLNĄ GH, i tylko na to możesz liczyć sypiąc sodę do baniaków Malawi.


Natomiast jeśli chcesz podwyższyć pH to zrób roztwór WODOROTLENKU SODU ( handlowo są granulki lub w butelce soda kaustyczna)

cyt za Wikipedią

"Wodorotlenek sodu, NaOH – nieorganiczny związek chemiczny z grupy wodorotlenków, należący do najsilniejszych zasad."


czyli związku podwyższającego pH i to straszliwie silnie. To podstawowy składnik "Kreta" do przepychania rur. Handlowo jest bardzo zanieczyszczony więc jeśli używać w akwarystyce to tylko chemicznie czysty laboratoryjny tak zwany czda. np taki http://easychem.pl/cat,16_czda,product,184_WODOROTLENEK_SODU_czda_NaOH_1_kg

Moim zdaniem najbezpieczniej zakupić wersję akwarystyczną tego związku jako Azoo pH plus w odpowiedniej czystości chemicznej i stężeniu. To bezpieczniejsze dla twoich ryb.

Opublikowano
koledzy jesteście na bakier z chemią.

A czego oczekiwałeś Pumba ? silnego podwyższenia pH?

soda spożywcza zwana sodą oczyszczoną to jest WODOROWĘGLAN SODU.

cyt z Wikipedii

" Wodorowęglan sodu bywa też nazywany kwaśnym węglanem sodu. Ta nazwa jest bardzo myląca, gdyż w rzeczywistości wodny roztwór wodorowęglanu sodu ma odczyn słabo alkaliczny i zachowuje się w wielu reakcjach jak słaba zasada "


CZYLI TYLKO MINIMALNIE PODWYŻSZA pH NATOMIAST OGROMNIE PODWYŻSZA TWARDOŚĆ WĘGLANOWĄ KH ORAZ TWARDOŚĆ OGÓLNĄ GH, i tylko na to możesz liczyć sypiąc sodę do baniaków Malawi.

Deccorativo, jeśli próbujesz coś wyjaśnić do rób to do końca. NaHCO3 nie ma specjalnie wpływu na twardość ogólną a tylko na zasadowość wody. Tak na zasadowość ponieważ nasze akwarystyczne testy na Kh mierzą właśnie ten parametr. Przecież twardość węglanowa nie może być wyższa od twardości węglanowej, gdyż jest jej składową. W naszym biotopie dodawanie wodorowęglanu sodu pozwala uzyskać odpowiedni bufor pozwalający utrzymać stałe pH wody. Od lat preparuję wodę po RO dodając właśnie NaHCO3+sole mineralne (Preis, Seachem, Fauna Marin) i uzyskuję parametry:

pH 8,4-8,5

kH 9-10dkH

Gh 3-4dGH

EC~550-580,

tak więc się da.

Opublikowano
Deccorativo, jeśli próbujesz coś wyjaśnić do rób to do końca. ... Przecież twardość węglanowa nie może być wyższa od twardości węglanowej, gdyż jest jej składową. .. Od lat preparuję wodę po RO dodając właśnie NaHCO3+sole mineralne (Preis, Seachem, Fauna Marin) i uzyskuję parametry:

pH 8,4-8,5

kH 9-10dkH

Gh 3-4dGH

EC~550-580,

tak więc się da.



staram się jak umiem choć nie wszyscy wiedzą o co chodzi i potrafią napisać " masło maślane" ( ja wiem co chciałeś napisać a inni pewno nie do końca)

Pumba dodawał do RO sody i mierzył pH i tylko tego dotyczyły jego próby w szklankach.

Napisałem mu co naprawdę zmienił.


Powtórz u siebie ten test i wynik otrzymasz jak on. Niewielki wzrost pH mimo dużej ilości sody dosypanej do wody.

Jeśli już coś podajesz to podawaj nie tylko markę ale i pełną nazwę preparatu, a tak tylko się domyślam że do wody RO dodajesz sodę oraz to:

cyt ze strony producenta Fauna Marin


Fauna Marin PROFESSIONAL SEA Salt


Skład chemiczny:


Magnesium: 1.250 - 1.340 mg/l

Calcium: 410 - 440 mg/l

Pottassium / Kalium: 380 - 400 mg/l

Natrium: 10.300 - 10.700 mg/l

Chloride: 19.100 – 19.800 mg/l

Sulphate / Sulfat: 2650 – 2750 mg/l

Alkalinität in dKH: 8,0–8,5°

pH-Wert: 8,0–8,4

Strontium: 7,0–9,0 mg/l


to ta sól robi ci pH powyżej 8 ale to tylko moje domysły. Jak żle trafiłem to mnie znowu nie prostuj.


Ja do podmian stosuję zwykłą kranówę pH 7,6 kH 10 GH 14 i zamiast sody dodaję zgodnie z instrukcją Azoo African Cichlids Mineral Salt wtedy KH rośnie do 15 a GH do 20 ( bufor super z minerałami witaminami i solami ) ale pH nadal tylko 7,7 więc jeszcze daję Azoo pH plus i to mi podwyższa pH do 8-8,2. W akwa stale mam pH 7,9-8 a podmianki robię raz na miesiąc 10% więc rybcie nie dostają szoku z wahań pH.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.