Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przyszedł czas na przedstawienie całości. Choć prace nie są zakończone na 100% to już można przedstawić akwarium.



Szafka. Temat dotyczący samej szafki tu:KLIKNIJ

Blat o wymiarach szafki ma 125x49 ale szafka ma taką budowę ze spokojnie utrzymuje blat o wymiarach 155x65 dzięki czemu w razie potrzeb mam gotową szafkę pod większe akwaria. Ale do konkretów. Na zdjęciu poniżej możecie zobaczyć budowę. Podłoga, płyta 18mm na szerokich doklejanych stopkach z filcu (8 sztuk). Ściany zewnętrzne jak i 2 wewnętrzne mają po 36 mm czyli podwójna płyta. Plecy to również 36mm. Trzy półki z wyjętą jedynie tam gdzie jest filtr. Blat 36mm. Szafka w całości waży tyle, że lepiej ją przesuwać niż podnosić:) Wiem bo nie raz musieliśmy ją przenieść i było ciekawie:) Proszę fotki dla bliższego zapoznania.

P1010847.jpg

DSCF3493.jpg



Filtracja.

Filtr zewnętrzny kubełkowy JBL CristalProfi e1501 GREENLINE

Używam je odkąd kupiłem pierwszego JBL'a. Jeszcze nie dały mi ani jednego powodu do narzekań. Dodatkowo myślę, ze warto zwrócić uwagę na fakt iż listwa z gniazdkami jest zawieszona wyżej. Wiele osób ją kładzie a potem zagląda czy woda na nią nie leci czy nie jest mokro po umyciu lub zamontowaniu filtra a przecież wystarczy zamontować ją wyżej. U mnie z boku z bardzo łatwym dostępem. Prostota a jednocześnie wygodna i funkcjonalność a po za tym jest estetyczniej niż leżące, walające się na dole.

DSCF3491.jpg



Akwarium

Zbiornik o pojemności 240 litrów. Wymiary to 120x40x50. Przednia szyba OPTI WHITE. Grubość szkła to 8mm. Wzmocnienia wzdłużne.


Oświetlenie

Obecnie robię próby z oświetleniem ale decyzja zapadnie dopiero po wpuszczeniu ryb aby było widać efekty kolorystyczne więc na to przyjdzie czas. Po założeniu barwy 6500 teraz czas na 10000 aquastar i ta świetlówka będzie na zdjęciach akwarium obecnie. Na resztę przyjdzie czas.


Roślinność

Jak zwykle w akwariach afrykańskich u mnie rządzi microsorium. Konkretny temat i powody można znaleźć w moim temacie tu: KLIKNIJ. W skrócie mogę tu napisać że wybieram ja ze względu na wybór samych ryb. To one ją wybierają i ja wykorzystują do swoich celów a przy okazji jest mocna i łatwa w utrzymaniu. Nie wymaga nawozów i oświetlenia roślinnego a przy tym jest bardzo ładna.

P1010854.jpg


Piasek

Użyłem biały piasek kwarcowy kupiony z allegro. Mnie tak pasowało.


Setup

Użyłem korzeń do którego mam sentyment. Nie jest najpiękniejszy ale nie o to chodzi w symbolach:) W korzeniu tym doszło do niejednego rozrodu. Jest to jeden z moich wieloletnich symboli, które towarzyszą mi przez akwaria niezależnie jakiego biotopu dotyczą.

Kamienie zostały zakupione z allegro bo tym razem chciałem inne malawi niż dotychczas. Żadnych wapieni, piaskowców itd. To już było, chciałem coś zmienić.


Tło

Tu jak w przypadku oświetlenia na decyzję potrzeba czasu. Obecnie założone tło to JUWEL POSTER 1. Mimo, że normalnie wygląda na jaśniejsze po założeniu ściemniało i pasuje do setupu. Później będą sprawdzane inne, czarne itd.



Ogrzewanie

Grzałka Aquael Comfort Zone AQn 150W. To jedyny nieJager jaki posiadam i akurat trafił tu:)



To chyba wszystkie podstawy jakie mogę opisać. Teraz kilka większych fotek.

P1010851.jpg

P1010852.jpg

P1010853.jpg

DSCF3499.jpg


Tu film gdzie można zobaczyć akwarium.

KLIKNIJ, YouTube

Zdjęcia i film zostały wykonane niedługo po skończeniu najważniejszych prac więc nie jest to gotowy zbiornik. Dziękuję za zainteresowanie tematem:)
  • Dziękuję 1
Opublikowano

Nie ma szans żeby się zmarnowały. Tak samo w przypadku anubiasów itp. To trochę bajka, że te rośliny marnują się w podłożu. Niektórym może się pomarnowały ale to nie wina samego wsadzenia w podłoże.

Opublikowano
To trochę bajka, że te rośliny marnują się w podłożu. Niektórym może się pomarnowały ale to nie wina samego wsadzenia w podłoże.

??? nie mam pytań...

akwarium dla mnie sztuczne od podłoża, ułożenia skałek do rury zasysu filtra sięgającej środka akwarium. Za to tło ładne ! Inne gusta dot. wystroju akwarium. Powodzenia !

Opublikowano
??? nie mam pytań...

To nie jest forum o akwarystyce roślinnej więc nie będzie tu rozwinięcia tematu a przynajmniej nie w dziale poświęconym jedynie prezentacjom i bez względu na to ile osób to kusi proszę nie robić tego w tym temacie. Są od tego inne działy nawet na tym forum. Odsyłam na fora lub po rady osób zajmujących się na poważnie choćby anubiasmi. Przy okazji chcę zaznaczyć, że nie udzielam na priv odpowiedzi na pytania bo nie mam na to czasu(chyba, ze z bardzo poważnym pytaniem). Malawi to dla mnie akwarystyka dodatkowa (na poważnie zajmuję się roślinną i pielęgnicami amerykańskimi) więc zaglądam tu rzadko i nie chciałbym za bardzo tracić czas. Musicie mi wybaczyć:) Malawi nie jest moim biotopem top1:) ALe chyba pozwolicie mi je zatrzymać?:) Tak, to prawda anubiasy i microsoria rosną w podłożu również swobodnie tylko pewnie nie każdy wie jak to zrobić żeby rosły równie dobrze jak mocowane na kamieniach itd.


akwarium dla mnie sztuczne od podłoża, ułożenia skałek do rury zasysu filtra sięgającej środka akwarium. Za to tło ładne ! Inne gusta dot. wystroju akwarium. Powodzenia !

Dziękuję, będę je rozwijał.


Ciekawe kto czyta do końca:) Mój błąd bo powinienem to na początku napisać a nie na samym dole. Nie licząc setupu gdzie wytłumaczone jest dlaczego jest korzeń bez względu na to jaki efekt robi(niech go nawet psuje) to kwestia rury od filtra jest dość oczywista. Jak ktoś jest bystry to nawet „problem” z pokrywą zauważył:) Leży krzywo. Te ostatnie zdania pewnie kilka razy powinienem napisać:) Zdjęcia i film są zrobione 2 godziny po zalaniu. Rury itd są tak jak są i będą przez jakiś czas aż do skończenia prac nad pokrywą bo czeka ją przeróbka dlatego nie ma o niej wzmianki nigdzie a tylko o oświetleniu. Stąd wymuszony chwilowy stan. Jak pisze na dole nie jest to zbiornik gotowy. hmm a jednak na początku też pisze wzmianka.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.