Skocz do zawartości

Filtr FBF/narurowy VS Filtr z beczki - opinie?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja tylko wspomnę że w celu zredukowania kosztów można się pokusic o budowę FBF z rur kanalizacyjnych - koszt takiego rozwiązania maleje radykalnie.

Problemem mozę być miejce aby postawić taką kobyłę...

Opublikowano

Mały offtopic - muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem tego forum. Szybkie i precyzyjne odpowiedzi oraz kopalnia wiedzy...


Po analizie tematu dochodzę do wniosku, że filtracja narurowa powinna dać spokojnie radę w moim przyszłym akwarium. Znalazłem opinię osoby, która posiada baniak z pielęgnicami, że na 300l wystarczy około 2kg piasku. Wnioskuję z tego, że:

- ja potrzebowałbym 3-4 kg piasku a to oznacza albo a) 3-4 korpusy 10" wypełnione piaskiem, albo B) 2 x 20'';

- mechanika będzie przy mojej obsadzie bardziej obciążona niż w Waszych akwariach, więc myślę, że potrzebuję przed pompą minimum 2 korpusy ze sznurkami lub owatą i jeden za pompą;

- zastanawiam się, czy pompa Grundfos Alpha 2 24-60 da radę przy obu wariantach??


Największa moja obecna obawa wiąże się z faktem iż na forum piszecie o konieczności co tygodniowej lub 2 tygodniowej zmiany wkładów w części mechanicznej. Normalnie nie miałbym z tym problemów, ale 2-3 razy w roku wyjeżdżam na 3 tygodnie i nie bardzo mam komu "zlecić" tego zadania. Zastanawiam się jak to ewentualnie obejść. Słusznie myślę, że po 3 tygodniach wkłady mogą się tak zapchać, że przepływ znacząco spadnie i może powstać zagrożenie awarii pompy?

Opublikowano

Jesli dasz ovate zamiast sznurków to jakość filtrowania mechanicznego spadnie Ci nieznacznie ale za to przepływ oraz - co znacznie wazniejsze - czas pomiedzy wymianami wkładów wzrośnie wielokrotnie.


Ostatnio robię test aby zobaczyć kiedy będę musiał wymienić owatę w narurowcu. Trzy tygodnie już stuknęły, a przepływ jest wciąż akceptowalny. Przy sznurkach po tygodniu musiałem je wymieniać...

Opublikowano

Musisz to dobrze przemyśleć. Jeśli dasz 3-4 korpusy z piaskiem za pompą to pompa może mieć duży problem. Poza tym każdy fbf powinien mieć baypass, żebyś mogł wyregulować przepływ wody i pracę złoża. To zajmuje trochę miejsca. Jeśli dasz fbfy szeregowo to powiedzmy pierwszy sobie spokojnie wyregulujesz, ale na następnym (nie mówiąc o kolejnych) będzie już za małe ciśnienie. Co do mechaników to wystarczą spokojnie dwa równoległe przed pompą ze sznurkiem 100 mikronów lub ewentualnie jak radzi mój poprzednik ovatą, która nie wymaga tak częstej zmiany. Trzeci mechanik za pompą tylko zdławi Ci przepływ.


Moja propozycja dla Ciebie jest taka, żeby bez zbędnego kombinowania przed pompą dać równolegle 2 mechaniki a za pompą na baypasach korpus 20" i 10". Sądzę, że fbf 20" cali spokojnie ogarnie Twoje akwarium. Korpus 10" będziesz miał zapasowy, na inne medium (np. węgiel, torf czy co tam sobie wymarzysz). Ewentualnie gdybyś zaobserwował, że 20" niedomaga (w co wątpię) to do 10" dasz piasek i będziesz miał sprawę załatwioną.

Opublikowano
że na 300l wystarczy około 2kg piasku

A nawet znacznie mniej. Obecnie w 700l mam kilkanaście dorosłych non-mbuna a biologię ogarnia jeden korpus 11" gdzie nie mieści się nawet 1kg substratu.

Opublikowano

No dobra. Licząc w takim razie z zapasem i biorąc pod uwagę moją obsadę zakładam, że potrzebuję 3-4 kg piasku.


Na podstawie tego co napisaliście zrobiłem poglądowy schemat:


46248142eef379b9.jpg


Dajcie proszę znać czy coś pominąłem i czy dałoby się zmniejszyć liczbę zaworów nie tracąc na funkcjonalności.


P.S. Nie skupiajcie się na powrocie wody do akwa - tego jeszcze nie przemyślałem do końca.

Opublikowano

Z grubsza wszystko wydaje się ok. Do przemyślenia tylko 3 sprawy:


1. Nie wiem czy czy zda egzamin stosowanie sznurka a na drugim mechaniku ovaty. Prawdopodobnie po lekkim przytkaniu sznurka zdecydowana większość przepływu pójdzie przez ovatę, ale to już kwestia która wyjdzie w praniu i zawsze można to zmienić.


2. Dałbym po dwa zawory przy mechanikach. To korpusy, które będziesz odkręcał najczęściej. Inaczej za każdym razem będzie Ci zlatywać woda z rury aż do tego zaworu, który zaplanowałeś przed pompą.


3. Ja zastosowałbym ocynkowane metalowe zawory pełnoprzelotowe. Po pierwsze te klejone, które zamieściłeś na schemacie będą trudne do odzyskania gdybyś popełnił jakiś błąd przy klejeniu instalacji lub chciał ją kiedyś zmodernizować. Po drugie pcv są droższe.

Opublikowano

Dzięki za komentarz.


1. Nie wiem czy czy zda egzamin stosowanie sznurka a na drugim mechaniku ovaty.


Czy taką owatę zwija się po prostu w rulon i wkłada do korpusu?


2. Dałbym po dwa zawory przy mechanikach.


Zgoda


3. Ja zastosowałbym ocynkowane metalowe zawory pełnoprzelotowe.


Może i tańsze, ale będą wymagała dodatkowej przejściówki z PVC na metalowy zawór. W sumie to racja, lepiej mieć większą elastyczność na przyszłość. W jaki sposób łączycie instalacje PVC z metalową - pakuły, uszczelki, sylikon? Przydałaby mi się podpowiedź kogoś kto ma już doświadczenie w takich podłączeniach.

Opublikowano

Ja co prawda jestem jeszcze przed montażem narurowca, ale wcześniej kiedy montowałem prefiltry z narurowych do kubełka używałem teflonu i średnio mogę go polecić. Trzeba robić to z dużym wyczuciem i przy małym błędzie łatwo o przeciek. Pakuły są z pewnością o wiele pewniejsze, ale nie miałem z nimi styczności. Trzeba je dobrze nawinąc i użyc jakiegoś smaru. Do narurowca zakupiłem już sobie Loctite 55 - nić do uszczelniania. Z wielu opini wynika, że super się sprawdza. To takie połaczenie teflonu i pakuł. Nie jest najtańsze, ale jeśli jest tak dobre jak piszą to myślę, że warto.


USZCZELNIACZ GWINTÓW LOCTITE 55 50m (3943347139) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img17.allegroimg.pl/photos/400x300/39/43/34/71/3943347139@@AMEPARAM@@17@@AMEPARAM@@39/43/34/71@@AMEPARAM@@3943347139

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.