Skocz do zawartości

Filtr FBF/narurowy VS Filtr z beczki - opinie?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja tylko wspomnę że w celu zredukowania kosztów można się pokusic o budowę FBF z rur kanalizacyjnych - koszt takiego rozwiązania maleje radykalnie.

Problemem mozę być miejce aby postawić taką kobyłę...

Opublikowano

Mały offtopic - muszę przyznać, że jestem pod wrażeniem tego forum. Szybkie i precyzyjne odpowiedzi oraz kopalnia wiedzy...


Po analizie tematu dochodzę do wniosku, że filtracja narurowa powinna dać spokojnie radę w moim przyszłym akwarium. Znalazłem opinię osoby, która posiada baniak z pielęgnicami, że na 300l wystarczy około 2kg piasku. Wnioskuję z tego, że:

- ja potrzebowałbym 3-4 kg piasku a to oznacza albo a) 3-4 korpusy 10" wypełnione piaskiem, albo B) 2 x 20'';

- mechanika będzie przy mojej obsadzie bardziej obciążona niż w Waszych akwariach, więc myślę, że potrzebuję przed pompą minimum 2 korpusy ze sznurkami lub owatą i jeden za pompą;

- zastanawiam się, czy pompa Grundfos Alpha 2 24-60 da radę przy obu wariantach??


Największa moja obecna obawa wiąże się z faktem iż na forum piszecie o konieczności co tygodniowej lub 2 tygodniowej zmiany wkładów w części mechanicznej. Normalnie nie miałbym z tym problemów, ale 2-3 razy w roku wyjeżdżam na 3 tygodnie i nie bardzo mam komu "zlecić" tego zadania. Zastanawiam się jak to ewentualnie obejść. Słusznie myślę, że po 3 tygodniach wkłady mogą się tak zapchać, że przepływ znacząco spadnie i może powstać zagrożenie awarii pompy?

Opublikowano

Jesli dasz ovate zamiast sznurków to jakość filtrowania mechanicznego spadnie Ci nieznacznie ale za to przepływ oraz - co znacznie wazniejsze - czas pomiedzy wymianami wkładów wzrośnie wielokrotnie.


Ostatnio robię test aby zobaczyć kiedy będę musiał wymienić owatę w narurowcu. Trzy tygodnie już stuknęły, a przepływ jest wciąż akceptowalny. Przy sznurkach po tygodniu musiałem je wymieniać...

Opublikowano

Musisz to dobrze przemyśleć. Jeśli dasz 3-4 korpusy z piaskiem za pompą to pompa może mieć duży problem. Poza tym każdy fbf powinien mieć baypass, żebyś mogł wyregulować przepływ wody i pracę złoża. To zajmuje trochę miejsca. Jeśli dasz fbfy szeregowo to powiedzmy pierwszy sobie spokojnie wyregulujesz, ale na następnym (nie mówiąc o kolejnych) będzie już za małe ciśnienie. Co do mechaników to wystarczą spokojnie dwa równoległe przed pompą ze sznurkiem 100 mikronów lub ewentualnie jak radzi mój poprzednik ovatą, która nie wymaga tak częstej zmiany. Trzeci mechanik za pompą tylko zdławi Ci przepływ.


Moja propozycja dla Ciebie jest taka, żeby bez zbędnego kombinowania przed pompą dać równolegle 2 mechaniki a za pompą na baypasach korpus 20" i 10". Sądzę, że fbf 20" cali spokojnie ogarnie Twoje akwarium. Korpus 10" będziesz miał zapasowy, na inne medium (np. węgiel, torf czy co tam sobie wymarzysz). Ewentualnie gdybyś zaobserwował, że 20" niedomaga (w co wątpię) to do 10" dasz piasek i będziesz miał sprawę załatwioną.

Opublikowano
że na 300l wystarczy około 2kg piasku

A nawet znacznie mniej. Obecnie w 700l mam kilkanaście dorosłych non-mbuna a biologię ogarnia jeden korpus 11" gdzie nie mieści się nawet 1kg substratu.

Opublikowano

No dobra. Licząc w takim razie z zapasem i biorąc pod uwagę moją obsadę zakładam, że potrzebuję 3-4 kg piasku.


Na podstawie tego co napisaliście zrobiłem poglądowy schemat:


46248142eef379b9.jpg


Dajcie proszę znać czy coś pominąłem i czy dałoby się zmniejszyć liczbę zaworów nie tracąc na funkcjonalności.


P.S. Nie skupiajcie się na powrocie wody do akwa - tego jeszcze nie przemyślałem do końca.

Opublikowano

Z grubsza wszystko wydaje się ok. Do przemyślenia tylko 3 sprawy:


1. Nie wiem czy czy zda egzamin stosowanie sznurka a na drugim mechaniku ovaty. Prawdopodobnie po lekkim przytkaniu sznurka zdecydowana większość przepływu pójdzie przez ovatę, ale to już kwestia która wyjdzie w praniu i zawsze można to zmienić.


2. Dałbym po dwa zawory przy mechanikach. To korpusy, które będziesz odkręcał najczęściej. Inaczej za każdym razem będzie Ci zlatywać woda z rury aż do tego zaworu, który zaplanowałeś przed pompą.


3. Ja zastosowałbym ocynkowane metalowe zawory pełnoprzelotowe. Po pierwsze te klejone, które zamieściłeś na schemacie będą trudne do odzyskania gdybyś popełnił jakiś błąd przy klejeniu instalacji lub chciał ją kiedyś zmodernizować. Po drugie pcv są droższe.

Opublikowano

Dzięki za komentarz.


1. Nie wiem czy czy zda egzamin stosowanie sznurka a na drugim mechaniku ovaty.


Czy taką owatę zwija się po prostu w rulon i wkłada do korpusu?


2. Dałbym po dwa zawory przy mechanikach.


Zgoda


3. Ja zastosowałbym ocynkowane metalowe zawory pełnoprzelotowe.


Może i tańsze, ale będą wymagała dodatkowej przejściówki z PVC na metalowy zawór. W sumie to racja, lepiej mieć większą elastyczność na przyszłość. W jaki sposób łączycie instalacje PVC z metalową - pakuły, uszczelki, sylikon? Przydałaby mi się podpowiedź kogoś kto ma już doświadczenie w takich podłączeniach.

Opublikowano

Ja co prawda jestem jeszcze przed montażem narurowca, ale wcześniej kiedy montowałem prefiltry z narurowych do kubełka używałem teflonu i średnio mogę go polecić. Trzeba robić to z dużym wyczuciem i przy małym błędzie łatwo o przeciek. Pakuły są z pewnością o wiele pewniejsze, ale nie miałem z nimi styczności. Trzeba je dobrze nawinąc i użyc jakiegoś smaru. Do narurowca zakupiłem już sobie Loctite 55 - nić do uszczelniania. Z wielu opini wynika, że super się sprawdza. To takie połaczenie teflonu i pakuł. Nie jest najtańsze, ale jeśli jest tak dobre jak piszą to myślę, że warto.


USZCZELNIACZ GWINTÓW LOCTITE 55 50m (3943347139) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img17.allegroimg.pl/photos/400x300/39/43/34/71/3943347139@@AMEPARAM@@17@@AMEPARAM@@39/43/34/71@@AMEPARAM@@3943347139

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Myślę , że @Bartek_DeBartkowi chodziło o ich agresję. Miałem stado Demasoni w akwa700 litrowym z dwoma czy też trzema gatunkami.  Były spokojne to znaczy nie agresywne wobec innych ryb. Jedne z piękniejszych ryb w moim akwarium. To , że były spokojne to miało na to wpływ kilka czynników: wielkość akwarium , reszta obsady , aranżacja. Pewnie o to chodziło Bartkowi , że jak będzie je miał  "mało doświadczony " akwarysta z naszym biotopem to mogą być problemy gdy nie dochowa wspomnianych warunków. Ale jeżeli będzie je miał jednogatunkowo ( to jest moje zdanie ) to da spokojnie rade. Ktoś powyżej napisał , że są delikatne. Z tym akurat się nie zgodzę ale każdy może mieć i ma swoje obserwacje. Dodam tylko , że w ówczesnym składzie była to najczęściej i bez kontroli rozmnażająca się ryba. Bartku..sorry , że wystąpiłem w charakterze Twojego mecenasa  . Pozwoliłem sobie wrzucić zdjęcie jednego z osobników Dmasoni z mojego akwarium:    
    • @ironcladKrótka odpowiedź. Nie zachwieje na tyle aby coś stało się rybom.  Biologie już masz w jednej Ikoli.  Możesz dodać ampułkę  lub dwie prodibio biodigest. Kupisz u Michała ( w Trzmielu).
    • @jarasdzięki za informacje w takim razie wyleczę się z mdok, a zrobię mbunarium oparte na 1 gatunku z non mbuny czyli: 1) Protomelas steveni taiwan reef  2) Pseudotropheus acei luwala lub itungi jakaś większa grupa  3) Metriaclima fainzilberi maison reef  4) Maingano lub perlmutt lub rdzawy
    • Moi mili potrzebuję porady krótkiej i treściwej na  niżej zamieszczony temat do rzeczy. Mam obecnie 2 kubły Sunsun 304 i ikola 600maxx chcę zastąpić sunsun drugą Ikola drugą ikole już mam w domu i teraz sunsun ma być oddany kumplowi ale zażyczył sobie cały z wkładem filtr pracuje już ponad miesiąc jeden i drugi pytanie czy jak pójdę na skróty do drugiej ikoli włożę nową ceramikę,matrix i purigen mocno to zachwieje biologią w akwarium akcja ma być szybka, dlaczego chcę wymienić Ikola ciągnie 17W czyli 2 zużyją tyle co jeden sunsun on tacha 34 Warty i tylko dlatego chcę wymienić sam filtr jest ok pompuje zdrowo i po miesiącu zrobił się znośny w zamkniętej szawce można spać przy nim dzięki za pomoc 
    • @Bartek_De dawaj tutaj swoją opinię odnośnie Chindongo Demasoni  W sensie dlaczego wg Ciebie nie jest polecany dla osób rozpoczynających przygodę z Malawi? Może powstanie w tym wątku jakaś lista gatunków, na które początkujący Malawiści powinni zwrócić uwagę  
    • Cześć wszystkim   Inny wątek na forum zachęcił mnie do rozpoczęcia tego tematu. Utarło się, że pewne gatunki malawijskich pielęgnic nie są polecane dla początkujących malawistów. Ciekawi mnie skąd taka opinia się wzięła i czym jest spowodowana. Zakładam, że jeśli ktoś rozpoczyna dopiero przygodę z akwarystyką jako taką i na pierwszy baniak wybrał właśnie biotop jeziora Malawi, to niektóre gatunki mogą być problematyczne. Mam na myśli bardziej bezmyślne łączenie niektórych gatunków z innymi czy to pod kątem diety, czy zachowania. Czy natomiast jakiś gatunek może być nie polecany dla osoby, która ma już jakąś świadomość akwarysty i wie co to jest cykl azotowy, wie że do zbiornika 100l nie wpuszcza się dużych ryb albo dużo ryb, poczytał trochę o wymaganiach poszczególnych gatunków ale wcześniej nie miał do czynienia akurat z biotopem Malawi? @Bartek_De nie chciałem zaśmiecać tamtego wątku, a pomyślałem, że może wyjdzie z tego ciekawa dyskusja  
    • Od lewa do prawa fajny pomysł. Kiedyś próbowałem coś takiego zrobić i nie udało mi się. Okazało się że mam za krótki baniak do symulacji takiego wschodu i zachodu albo za mało dałem ledów. Wysłane z mojego RMX3301 przy użyciu Tapatalka
    • Odnoszę się tylko do akwarium 180cm Jak chcesz połączyć L. Perlmutta, który dorasta raptem do 11cm. Z mdokami, które w moim akwarium samce mają po 18cm? Jeżeli chcesz coś w jasnym żółtym , złotym ubarwieniu, to zamiast Labidochromisów, proponuję nimbochromis venustus. A z mdoki są bardzo problematyczne w utrzymaniu ich w zdrowiu, oczywiście moim zdaniem i piszę tutaj tylko o moim doświadczeniu z tymi rybami. Pierwszy raz kupiłem stado 12ryb, po krótkim czasie zostało kilka szt. Które przeżyły do max rozmiarów. Później postanowiłem odbudować stado. Kupiłem kolejne kilkanaście rybek i wpuściłem do akwarium przejściowego, aby tam podrosły - padały jak muchy i po pewnym czasie nie zostało z nich nic. Nie poddałem się i długo szukając kupiłem kolejne 8szt. Takich odchowanych 8cm. (Ryby z Holandii) Aby je wpuścić od razu do dużego akwarium. Po 2mc z 8szt. Zostało mi 3szt i pływają do dzisiaj z 5 starszymi dorosłymi mdokami. Nie wiem, może tylko u mnie, ale te ryby są bardzo wrażliwe. Aby uzupełnić niebieski kolor w akwarium - samce i samice niebieskie, kupiłem stado cyrtocara moori. Kolorem tułowia nie odbiegają od ndok, lepiej pływają, bo mają temperament i przede wszystkim -nie zdychają. W dużym akwarium aktualnie pływa 5szt. Takich około 12cm. Dokupiłem też 16szt małych rybek, takich 3cm. Które aktualnie pływają samodzielnie w przedszkolu 200l mają już około 5-6cm i dalej rosną, w dodatku ani jedna z 16szt nie padła. Podrosną do około 8cm i wpuszczę je do reszty obsady. Ogólnie ryby z gatunków non - mbuna wolno rosną, a już cyrtocara wybitnie wolno rośnie. Do 0.5cm miesięcznie. W dodatku nie każdemu, podoba się garb tłuszczowy na czole tych ryb. Mi akurat się podoba.
    • Zgadza się, ale ja miałem na myśli początkujący z naszym biotopem.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.