Skocz do zawartości

Nitra Guard Bio Cube w Malawi czyli hydroponika bez ogródka na pokrywie – test uniwer


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Najważniejsze to zrozumieć dwa fakty.

NGBC to nie jest kolejny absorbent NO3 który jak się nasyci to do regeneracji -vide Purigen czy Purolite A520.

NGBC za pomocą bakterii nitryfikacyjnych tlenowych produkuje fito masę roślinną która tak jak rośliny w hydroponice w procesie FOTOSYNTEZY ( ŚWIATŁO) asymiluje CO3 + NO3 + PO4 w proporcji 106/16/1 a wydziela do wody tlen O2 . Dlatego można go porównywać w działaniu do roślin w hydroponice a nie do żywic jonowymiennych.

NGBC USUWA Z AKWARIUM NO3 ORAZ PO4 ( dokładnie jak rośliny) i do prawidłowego działania wymaga tego samego co rośliny w hydroponice, JEŚLI ZABRAKNIE JEDNEGO Z CZTERECH CZYNNIKÓW – USUWANIE SPOWALNIA LUB USTAJE.

Test prowadzony przez 2 miesiące był poprzedzony ustaleniem zasadniczych parametrów

– Ile tygodniowo moje ryby+bakterie produkują NO3. – wynik 1400 mg/tydzień

Każdy może odnieść wynik do swojego akwarium licząc litry podmiany x twój wynik NO3 – NO3 kranówki jeśli wszystko po tygodniu wraca do poprzedniego poziomu.

W takiej analizie nie istotne stają się wymiary akwarium i liczebność obsady a stosując 3ml NGBC/l można się spodziewać podobnych wyników, jedynie punkt startu będzie inny czyli twój. Ja startowałem – 100% Malawi bez roślin, żywic, Matrixów, tylko lawa i gąbki w JBL CristalProfi e700 + Aquael Circulator 500 z korpusem filtra wypełnionym NGBC

pH 7,8

NH4 -poniżej 0,05 mg/l

NO2 – poniżej 0,05 mg/l

NO3 – 35 mg/l / 80 litrów wody + co tydzień podmiana wody 50% !!!!

PO4 - 0,1 mg/l

KH - 15

GH – 14

Już po zakończeniu testu kalibrowałem kropelki JBL NO3 a wyniki są skorygowane w stosunku do wyjściowych.( wyniki kalibracji testu NO3 na końcu)

Ile NGBC tygodniowo asymiluje NO3 i PO4.?

Po pierwszym tygodniu testu ( trzeci tydzień od włożenia )

NO3 – 1600 mg/tydzień

PO4 – całe 0,1 mg POZIOM 0 –proces musi zwolnić i czeka na fosforany. Zaczynam przekarmiać ryby i wprowadzam pokarm Tropicala


Po drugim tygodniu testu NO3 - 800mg/tydzień

PO4 – 0,1 mg/l


Po trzecim i czwartym tygodniu pełna stabilizacja a wyniki powtarzalne, woda czysta klarowna.

NO3 – 1400 mg/tydzień

PO4 – 0,1 mg/l -dodałem KH2PO4 do poziomu 0,3 ppm


PRZEZ MIESIĄC NIE ROBIŁEM ŻADNEJ PODMIANY WODY a NO3 – stale 25mg/l/80 litrów wody w akwarium a przecież bez NGBC musiałem co tydzień robić podmianę 50%!!!.


Po miesiącu podmiana 20% wyłącznie by uzupełnić pierwiastki śladowe, sole i witaminy.

Do podmianki nie stosuję sody oczyszczonej tylko Azoo African Cichlids Mineral Salt bo zawiera Na+ Mg2+ K+ Ca2+ Sr2+ Cl- SO42- Br- B F- HCO3- Al I Fe Cu Zn, pierwiastki śladowe, minerały, kompleks witamin.


Wnioski:

1/ NGBC pozwala wielokrotnie zmniejszyć częstotliwość i ilość podmian wody i jest lepszą alternatywą hydroponiki. Nie wymaga żadnej obsługi, regeneracji i bezpieczne bo woda pod pokrywą a nie nad.

2/ W typowym Malawi 240 litrów wody należy spodziewać się stałego NO3 na poziomie 8-10 ppm a redukcja do 0 chyba nie jest możliwa – system ma własną samoregulację chyba że w Malawi ( wysokie pH) damy dużo preparatu - na pewno powyżej 3ml/l. a to kosztowne

3/ Należy kontrolować również poziom PO4 i aplikować fosforany jak spadną do 0,1 ppm – aż strach to pisać.

4/ NGBC polecam tym którzy mają wysokie NO3 w kranówce lub leniwym – faktycznie jak piszą „włóż i zapomnij o azotanach” ,nie polecam do dużych zbiorników z niskim NO3 ok. 10ppm – koszt wysoki a efekt niewielki.

Obserwacje , spostrzeżenia, uwagi:

1/NGBC Jak każdy system bakteryjny wymaga restartu czyli przez 1 tydzień nic a gdzieś po 1,5-2 tygodniach widzisz jak ci woda w baniaku robi się mętna od fitomasy a NO3 leci na dół. Po kilku dniach to znika.

2/ NGBC po 2 tygodniach wykończyło nieliczne okrzemki które miałem na kamieniach i tle – pewno wykończy też inne glony po prostu jest od nich szybsze w asymilacji pożywienia, dlatego spokojnie dodałem fosforanów do baniaka bez roślin - NGBC już na to czeka - glony dopiero się zastanawiają.

3/ Przy pyszczakach trudno uzyskać wodę kryształ bez dodatkowej filtracji a od spodu na powierzchni stale widać grudki fitomasy ( to nie jest typowy film bakteryjny)– ryby to zjadają jak są głodne moje nie więc pływa – potrzebny skimmer.

4/ Polecany przez OAL CubesBomb w Malawi w ogóle się nie sprawdza, po tygodniu zapychają się oczka w siateczce dostarczonej wraz z produktem i powietrze z kamienia zbiera się w duże bąble a wylatując straszy ryby – po dwu czyszczeniach zrezygnowałem poza tym tylko do stosowania za tłem 3D a jak ktoś nie ma tła? – wygląda okropnie.

5/ NGBC my widzimy jako białe kostki ryby widzą to jako rośliny. Jak wyjmowałem kostki z siateczki jedna wpadła do baniaka – wszystkie ryby natychmiast zaczęły ją objadać z fitomasy. Tak im to smakowało że dałem im pozostałe kostki – ryby potrafią te kostki obracać – szok. Nie róbcie tego z Purigenem !!!

Jak prawidłowo stosować NGBC w Malawi?.

Nie wkładaj w woreczku do filtra zewnętrznego – biologa TAM NIE MA ŚWIATŁA i od razu siateczka się zapcha!!!. = brak efektu działania

Wsyp luzem do obudowy lub koszyka dowolnego filtra wewnętrznego z dużym przepływem i niech wywala te roślinki w płynie na światło do baniaka jak sobie pokrąży to w zależności co łatwiej i szybciej czyścić załóż drobniutką gąbkę jako prefiltr na wlocie do biologa lub jako ostatnią gąbkę przy pompie biologa, a najlepiej obie.

Kalibracja mojego egzemplarza testu kropelkowego JBL NO3

Wzorzec Test JBL


50ppm 70ppm -

20ppm 30ppm

10ppm 10ppm

5ppm 4ppm

2ppm 0ppm

1ppm 0ppm


Działa podobnie jak prędkościomierz w samochodzie, przy dużych prędkościach pokazuje więcej niż jest naprawdę a przy malutkich w ogóle się nie wychyla. Może to i dobrze bo wcześniej sygnalizuje nadchodzące problemy.

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 4
Opublikowano

nie jestem oceanologiem ale na pewno baniak to nie ocean, cyrkulacja wpycha to do węży i biologa a tam jest ciemno więc roślinki obumierają - stale trzeba produkować nowe, jak pisałem jedzą to ryby i wszystko co żywe w baniaku więc musi tego ubywać.

Tak samo jest przecież z bakteriami - jest ich dużo i wszędzie ale stale wlewamy nowe.

Opublikowano
jest ich dużo i wszędzie ale stale wlewamy nowe.


Nie wiem jak TY , ale nigdy nie dolewam bakterii, przecież same się namnażają ;-) !!

Opublikowano

NGBC to nie bakterie więc nie przenoś dyskusji na bakterie i czy dokładać czy nie. W tym wątku piszmy o biomasie, fitomasie, fitoplanktonie. słowem o roślinach w płynie.

cytuję za Wikipedią

"Fitoplankton jest składnikiem planktonu, formacji ekologicznej która wraz z tryptonem tworzy seston – zawiesinę unoszącą się w wodzie każdego zbiornika wodnego. Fitoplankton odżywia się za pomocą fotosyntezy w dobrze oświetlonej, górnej warstwie oceanu, morza, czy jeziora (strefa eufotyczna). Fitoplankton w oceanach podobnie jak i rośliny na lądach jest odpowiedzialny za asymilację dwutlenku węgla oraz produkcję tlenu w atmosferze. Fitoplankton jest podstawą większości oceanicznej produkcji biomasy (produkcja pierwotna). Rozwój fitoplanktonu zależy od dostępności zasobów potrzebnych do fotosyntezy (światło, dwutlenek węgla) i nieorganicznych związków, głównie azotanów i fosforanów."


Na pewno bez światła fitoplankton ginie więc funkcjonuje w oceanie i pewno także w baniaku ale z cyrkulacją 0, ale wtedy najpierw będziesz miał problem z martwą wodą.

Jak włączysz cyrkulację i biologa to pomalutku wyeliminujesz fitoplankton ze swojego systemu.

Myślę że dlatego muszą być stale odnawiane bo te które zasymilowały NO3 oraz PO4 powoli ale stale obumierają i stale jest potrzebne wytwarzanie nowej fitomasy.

NGBC to zapewnia jeszcze nie wiem jak długi - producent podaje od 4 m-c do roku.

Nie będę tyle czekał bo mam inne ciekawe projekty do testowania.

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Zakończenie testu.

Test trwał od 1 listopada 2013 do 25 marca 2014 czyli niemal 5 miesięcy.

Wnioski napisałem powyżej i nic się nie zmieniło

NGBC działał do końca utrzymując NO3 na stałym poziomie 25 mg/l bez podmian wody w ogóle.

Oczywiście robiłem co miesiąc lub co dwa miesiące podmiany 10% wody by usuwać toksyny ale nie były one w celu zbicia NO3 jak to pięknie określacie.

Z opakowania 250 ml pozostała najwyżej połowa objętości


95e2b431dc3c7e10m.jpg



tak jak producent opisał brakująca reszta zamieniła się w biomasę.


UZUPEŁNIENIE

dziś zauważyłem temat jak walczyć z okrzemkami i skojarzyłem.

Podczas stosowania NGBC nigdy nie miałem problemów z okrzemkami i innym paskudztwem, ale też nie świecę 1000lm w 112l. - oświetlenie chodzi na moich hermetycznych świetlówkach RGB.

Cały czas NO3 = 20-30 mg/l a PO4 od 0,2 do 1,8 mg/l !!!!!!( rybka która mi w sposób magiczny zniknęła) i tylko minimalne ślady na dole szyby przedniej okrzemków. Po prostu nie ma z czym walczyć. Zadne UV tylko NGBC.

Stawiam taką tezę wymagającą jednak potwierdzenia przez innych którzy zastosowali NGBC.

NGBC jest szybsze od okrzemków w konsumpcji a więc je zwalcza.

  • Dziękuję 1
  • 4 lata później...
Opublikowano

Witam. Kupiłem 3 x250 ml NGBC i chcę dać to do filtra JBL 1501. Kierując się zasadą 3ml/1litr. Do filtracji też dokładam 1 litr Matrixa zamiast gąbki. Filtr ten jest poprzedzony o prefiltr ale też zewnętrzny Minikami80 około 3,5 litra gąbki z watą. Połączone dwa filtry szeregowo. Działają na wirniku od JBL. Po zmianach w biologu będzie NGBC, Matrix, JBL Micrimec i gąbka JBL Combiblock na ochronę wirnika. Czy to da osiągnąć zamierzony cel?. A cel to niskie NO3 i PO4. Po tym zabiegu w biologii będzie ceramika JBL Od dłuższego czasu walczę z sinicą, którą mam wszędzie dosłownie na całej powierzchni piasku.

Wyniki PO4 JBL - poza skalą

NO3 50-80 mg/l JBL

NO2 0,05 mg/l JBL

dolewki z ustrojstwa (patent z forum :) węgiel z absorberem NO3 - test wody nie wykrywalne NO3 = 0ppm)

NGBC chcę dać do filtra JBL Cristal czy to będzie działać?

P.S. w chwili obecnej PO4- nie wykrywalne, chciałem obniżyć poziom i miałem zamiar kupić "atrament" ale wpadła mi w rękę żółta buteleczka z Sery - 50 ml. Po dobie wynik testu 0 mg/l

...deccorativo pomożesz??? :)

akwarium 200l, obsada 8 rybek

w planach za około 1 tydzień chcę kupić falownik

 

Opublikowano

Nie wkładaj w woreczku do filtra zewnętrznego – biologa TAM NIE MA ŚWIATŁA i od razu siateczka się zapcha!!!. = brak efektu działania

Tak opisał  autor wątku. 

 

Opublikowano

Właśnie do wczoraj dla mnie było wszystko jasne, ale trafiłem na tenartykuł i teraz nie wiem co robić. Robiąc zakupy sugerowała się  postem niżej  i na tej podstawie kupiłem NGBC. Chciałem jeszcze doczytać wszystko i trafiłem na post powyżej i mętlik w głowie

 

Opublikowano

Jest rozwiązanie.  Kupujesz  AC 2000 z pojemnikiem  na media + gąbka. Pakujesz NGBC do tego pojemnika . Masz przy okazji mechanika  i cyrkulację. 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.