Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam


Jak wiecie odpaliłem swoją 375l na biologu e1501 i mechaniaku aquael turbo 2000l.

Mam już plan na system narurowy, będzie prosty bo za wiele miejsca nie mam. Chciałbym:

wlot lub 2wloty + zawór + korpus 10cal 100mikro + zawór + pompa co grundfos +kranik + zawór + korpus 10cal 50mikro + zawór + korpus 20cal z matrixem lub AZOO ACTIVE FILTER + zawór + wylot.


Teraz mam kilka pytań bo nie mogłem doczytać się w innych postach:


Ad1. Czy jest jakaś zależność jeśli chodzi o wysokość pompy co do korpusów? Czy jest to bez znaczenia, wyżej, nizej czy na równi?

Ad2. Zależy mi na zrobieniu 2 wlotów, powiedzmy z korpusu 100mikro kolanko Y i 2 rury po obu stronach akwa. Czy ma ktoś coś podobnego? czy jest sens robienia? czy nie osłabi pompy? itp.

Ad3. Chcąc mieć biologa w 20cal to wrzucić po prostu matrixa i siła wody wymiesza all aż od spodu? czy zastosować trzeba byłoby rurkę wsadzoną jak sznurkowy która będzie ponacinana z dołu aby wszystko mieszało się od dołu?

Ad4. Skusiłem się na rury pex bo widzę w nich łatwy i dobry i szybki montaż tylko patrząc na złączki do nich to one mają jakby zwężenie (mniejsza średnica co rura). Czy na to nie patrzeć i bez problemu dawać pex, czy ma to duże znaczenie i bawić się w inny system łączeniowy?

Ad5. Są często na alledrogo oferty używanych pomp grundfos nowszych modeli. Czy warto kupić używaną czy dołożyć do nowej. Nie wiem jak to się ma do amortyzacji tych pomp, mało kto pisze ile była używana. Ewentualnie na co zwrócić uwagę, o co pytać sprzedawcę (choć on nie musi prawdy powiedzieć).


Dziękuję bardzo za pomoc bo już za w czasu oczekuję, że ktoś podoła mym (może banalnym) pytaniom;)

Opublikowano

1. Pompa jak najniżej żeby się nie zapowietrzała. Umieść ją też w pozycji zalecanej przez producenta.Np. zupełnie źle jest odpowietrznikiem do góry.

2. Wg mnie nie ma to sensu bo będziesz miał syf zalegający po środku. Zwykle wlot jest po jednej a wylot po drugiej stronie akwarium i tak kieruje się prąd wody. Nawet w dużych akwariach patrz Perez666.

3. Jeśli fluidyzacja to tylko doprowadzając wodę na dno. Chyba aarset ma to zrobione w taki sposób?

4. Warto mieć światło rury jak największe,chciaż w każdym korpusie masz zwężenie :) Wg mnie pex albo klejone i wstawione śrubunki na pewno przy pompie - gdyby,odpukać naciągnęła piasku. Resztę zrobiłem tak,że da się łatwo rozmontować chociaż mam instację zgrzewaną

5. te pompy są raczej nie do zamordowania i na pewno będą działać,ale te obecnie produkowane są o wiele bardziej energooszczędne

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ad2 - jeden wlot jeden wylot . Więcej zasysów jest bez sensu bo będą słabo zasysać. A na za sysie nie rób rurki z dziurkami nawierconymi tylko daj rurkę podobną do takiej jak masz na zasysach w kuble.

Ad3.Siła wody nie wymiesza musisz dac rurke jak w fbf. Idealnie pasuje rurka elektryczna 27mm. Nawierć ja od dołu na wysokość 4cm około 20-30 otworów 5mm.

Ad5. Nie kupował bym pompy używanej - nie znam jej pochodzenia. Oszczędność może byc złudna.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Ad 1 pompa poniżej korpusów - bardzo łatwo odpowietrzyć po wymianie wkładów.


Ad 3 Ja mam w swoim zbiorniku (420l) korpus 10 cali Fbf który odpowiada za biologię i spisuje się znakomicie więc moim zdaniem korpus 20cali + matrix to niepotrzebny wydatek.

Rurka ma 2 wycięcia na przeciwko siebie w najniższym miejscu w kształcie odwróconej miseczki, oczywiście korpus podłączony w odwrotnym kierunku.


Ad 4 Pomyśl o pvc-u klejonym np Nibco. Klejenie to na prawdę nic trudnego.

Całą filtrację można podzielić na sekcje które można połączyć wężem elastycznym.


Ad5 Ja kupiłem właśnie pompę używaną ale zawsze trzeba mieć na uwadze, że nie wiadomo w jakim stanie uda nam się ją kupić.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Piterf ten korpus fbf masz w odwróconym kierunku? ja też muszę tak zrobić mając korpus 20cal i matrix lub siporax (dużo pozytywnych opinii)? Czy to tylko należy zrobić przy fbf-ie?

Opublikowano

Jeffil robiąc fbf ( czyli dając tą rurkę ) zawsze musisz zamontować odwrotnie korpus, co bys tam nie pakował piach , matrix czy purigen. Inaczej się nie da.

Opublikowano

Zarówno w fbf tak i w innych wypełnieniach które odpowiadają za biologię przepływ powinien być odwrócony. Woda przepływa wtedy przez całe złoże.

Ale pomyśl o Fbf-ie to spokojnie da radę w Twoim baniaczku.

Opublikowano

Dostalem zielone światło od żony na temat systemu narurowego pokazując jej różnicę w poborze prądu 45W to nie 18W:D Wystarczyło!


Super Koledzy już all wiem... Głupio się przyznać, niby czytałem ale sądziłem, że fbf odnosi się do nazwy korpusu z piachem jako biologa. Teraz wiem, że FBF to korpus podpięty odwrotnie i z rurką naciętą na samym dole... ale wstyd:)


Nie chcę piachu jako biologa bo trzeba do niego robić obejścia z regulacją przepływu wody i tego pilnować. Nie mam na to miejsca za bardzo a i (może z lenistwa) nie chcę zaglądać czy przepływ jest odpowiedni. Chcialbym wrzucić matrix lub siporax lub AZOO ACTIVE FILTER 4in1 i niech mieli do bólu;)


P.S. Ktoś może coś napisać o 3 rodzaju złożu bo nie znalazłem żadnych opinii na ten temat a jest promocja w akwarystyczny24


P.S. Ile mieści się złoża w korpusie 20cal? 2l wystarczy?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.