Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Koledzy piszę post ponieważ potrzebuje waszej rady na temat filtracji opartej na korpusach narurowych ( 2 szt. pierwszy z gąbką drugi z ceramiką) do małego akwarium. Jako napęd do tego chcę użyć pompę obiegową przeznaczoną do akwariów morskich o przepływie 1200 l/h (pompę tą można stosować też na zewnątrz) i dlatego mnie zaiteresowała http://allegro.pl/aquarium-systems-new-jet-1200-pompa-obiegowa-i3099755099.html oto link do aukcji. Jej cena i zużycie energii są ok, a nie chcę inwestować kasy w pompę c.o. która jest polecona w innych postach jest bardzo droga i za wydajna jak do mojego małego akwa. Poniżej zamieszczam schemat który dziś narysowałem. Bardzo proszę was koledzy o wyrażenie swojej opini na ten temat. Czy powyższa pompa da redę :D ? Czy taka filtracja sprawdzi się u mnie?


Z góry dzięki za podpowiedzi.


Pozdrawiam,

Krzysiek

post-13076-14695713844929_thumb.jpg

Opublikowano

Mimo że pompy NewJet jak dla mnie są bardzo dobre to nie sądzę żeby na dłuższą metę dało to radę.

U mnie sprawdzałem jak będzie chodziło (miałem ją zamontowaną w akwa jako dodatkową na początku zasysu w razie gdyby pompa c.o. mi siadła) i w sumie przy czystych wkładach dawało radę.

Problem pojawia się gdy wkłady trochę się zapchają.

Niestety w Twoim przypadku będziesz miał tylko jeden korpus i to jeszcze przed pompą (która jak wiadomo bardziej pompuje niż ssa) i przez to opory większe - praktycznie przez pierwszy korpus woda będzie przepływała prawie że grawitacyjnie.

Ja miałem dwa korpusy równolegle i jak napisałem było spoko z czystymi, jak będzie u Ciebie, nie wiem.

Ja bym dał oba korpusy za pompą i w akwa prefiltr na zasysie.

Opublikowano

Wiem kunta tylko, że ja chcę ograniczyć ingerencje w akwarium (to jest wkładanie rąk i zdejmowanie prefiltra) do minimum stąd te umieszczenie korpusa przed pompą.


Powiedz jeszcze jak z kulturą pracy tej pompy jak masz doświadczenie: jak pracuje cicho/głośno oraz jej awaryjność?

Opublikowano

Podobnie jak Kunta sądzę, że to nie będzie dawało rady. Jak napchasz do narurowców wkłady to przepływ drastycznie spadnie.

U siebie w podobnym litrażu do Twojego myślałem o takim rozwiązaniu, ale na pompie CO grundfosa apha 2 (droga, ale porządna i energooszczędna). Można to zrobić np. na innych pompach, sęk jednak w zużyciu energii tych pomp. Po nie całych 3 latach zwraca się całkowicie koszt zakupu grundfosa.


Jestem w podobnym punkcie jak Ty przy komponowaniu akwarium. I aktualnie skłaniam się ku decyzji kubła jbl e1501, do niego z 1 narurowca prefiltr z wkładem 100u a potem z owatą (watoliną) i do akwa cyrkulator jvp-100. Obecnie testuje tą konfigurację na e901 i jest nieco za słaby. Realny przepływ mam na poziomie około 350l/h. Także finalnie e901 przeskoczy do zbiornika z aksolotlami meksykańskimi.


Skłaniam się ku e1501, bo nie bardzo mam aktualnie gdzie schować cały system narurowca, kilka korpusów plus jakakolwiek pompa jednak potrzebuje sporo miejsca.


A biję się z myślami już jakiś czas, bo bardzo chce uniknąć ekstra filtra wewnętrznego w akwarium. Gdybym miał więcej miejsca poszedłbym w pompę CO.

Myślę też, że dwa korpusy na całą filtrację biologiczno mechaniczną jak proponujesz u siebie to zdecydowanie za mało ! Przynajmniej dwa równoległe na wejściu jako mechanika i dwa równoległe za pompą jako biologi. Z mniej niż czterema korpusami w oparciu tylko o pompę i o nie bym nie zaczynał nawet przy tym litrażu.

Opublikowano

Kolego Misiek aktualnie posiadam aby filtr wewnętrzny aquael turbo 1000 ceramika + gąbka http://allegro.pl/aquael-turbo-1000-filtr-wewnetrzny-150-200-w-24h-i3128469661.html i daje radę parametry są ok (a jest w nim mało ceramiki). Więc jak dam korpus narurowy 10 cali i wypełnię go w całości to na pewno będzie więcej ceramiki niż w moim aqaelu. Oczywiście zakładając taką samą obsadę jak mam teraz 6 szt. saulosi.


Wątek ten napisałem ponieważ dokładnie tak jak ty chcę się pozbyć brzydkiego i dużego filtra wew. który zabiera dużo miejsca i szpeci akwarium.


Jeżeli po konsultacjach z wami koledzy nie zdecyduje się na taką filtracje jak opisałem wówczas przy dodatkowym przypływie gotówki zdecyduje się podobnie jak kolego Misiek na JBL e1501 + 1 korpus narurowy wypełniony gąbką jako prefiltr.


Jednak na razie czekam na kolejne rady od forumowiczów ;)

Opublikowano

Przychylam się do tych pomysłow, może być wkład wypełniony gąbką jako filtr bio i ogólny. Miałem u siebie podobny układ ale pompa hailea hx6210 albo 6520 i fbf w 200l i jakoś dawało sobie radę. Nie jest to idealna filtracja mechaniczna.

Opublikowano
Przychylam się do tych pomysłow, może być wkład wypełniony gąbką jako filtr bio i ogólny. Miałem u siebie podobny układ ale pompa hailea hx6210 albo 6520 i fbf w 200l i jakoś dawało sobie radę. Nie jest to idealna filtracja mechaniczna.


Nabe czyli myślisz, że może się udać ?

Opublikowano

Ja rozumiem to tak, nie będzie to idealna filtracja mechaniczna. Jeśli obecnie masz rozwiązanie, które się sprawdza w jakiś podstawowy sposób to wydaje mi się, że bez sensu inwestować w rozwiązanie które też nie będzie idealne. Właściwie jedynym słabym punktem jest pompa.

Ja bym zrobił tak. Jeśli masz miejsce na sensowne zorganizowanie filtracji z narurowca, to dozbieraj wymaganą kasę na porządną pompę i zrób to tak żeby było super. Bo tak wydasz teraz kasę a okaże się, że nie będzie szczególnie lepiej niż masz obecnie.

Opublikowano

Tak jak najbardziej ale potrzebujesz też wymuszonej cyrkulacji do naganiania śmieci. Można wykorzystać wypływającą wodę z tego filtra i zorganizować cyrkulację dookoła zbiornika.

Opublikowano

Nabe, tylko weź pod uwagę iż kolega zamierza wywalić ten wewnętrzny filtr który ma obecnie. Jak się naczytałem, że pychole solidnie brudzą i z własnego doświadczenia to wydaje mi się, że na proponowanym zestawieniu będzie dość średnio. Co kolegi po jakimś czasie po prostu nie zadowoli.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Temat czytałem, dorosły livingstoni jest za duży do 450l, a podrośniętego nie mam jak oddać w dobre ręce. 
    • Miałem problem odwrotny - zero narybku, więc zagruzowałem trochę i mam teraz sporo własnych ryb. Ale do rzeczy, kolega chyba nie czytał tego tematu bo pisze na temat frejka, lepszy byłby livingstoni jak już. Żeby było mało narybku: - mało gruzu - drapieżnik typu nimbochromis livingstoni - pułapka na ryby - ręczne odłowienie siatką - robienie rybom głodówki, lub oszczędne karmienie co często zmusza dorosłe do zwrócenia uwagi na małe ryby, jest szansa że dorosłe wyjedzą troche narybku.
    • Podłoga już wykuta, będzie wylewka 10cm zbrojona, stelaż już się spawa z profili zamkniętych 60x60, i zaraz można zamawiać akwarium 😁😁😁
    • Podepnę się pod temat; mój plan na kontrolę populacji (3 synodonty na 18 mbuniaków, gatunki w stopce) nie wypalił, bo te trzy giętozęby baaardzo wolno rosną i nawet jeśli coś tam redukują, to populacja Acei rozrasta się turbo-szybko, rdzawych też przybywa i co najmniej jeden yellowek już się wychyla w ciągu dnia. Na dnie nie mam piasku tylko tło strukturalne, do tego sporo gruzu, więc w opór schowków dla knypli. Facet z zoologa doradza dołożenie jednego-dwóch już podrośniętych giętozębów albo kilku krabów. Agresji w baniaku nie mam prawie wcale, czasami yellowki się pogonią, pojedynczy Sciaenochromis fryeri dałby radę? Problem w tym, że irlandzka akwarystyka przy polskiej to trzeci świat, nie miałbym komu podrośniętego oddać w dobre ręce a nie do rybnej zupy. 
    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.