Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich serdecznie :)


To mój pierwszy post, chociaż forum przeglądam już od jakiegoś czasu.

W mojej głowie zrodził się pomysł likwidacji zbiornika 126l i postawienia czegoś dużego. Malawi od zawsze było w planach.


Przedstawiam projekt mojego akwarium, wszelkie uwagi mile widziane, będziemy korygować jeżeli coś dobrałem źle. Za krytykę z góry dziękuję i proszę o modyfikacje, jeżeli coś tu nie pasuje.


Moje 600L


Zbiornik: 160X60X60 przednia szyba opti white - Wykonany na zamówienie (jeszcze nie wiem gdzie i przez kogo w okolicach Kraków - Katowice).


Pokrywa: Aluminiowa 2X80W T5

http://allegro.pl/pokrywa-aluminiowa-160x60-t5-4x80w-prosta-i3088198441.html


Szafka: Na zamówienie, wykonana z płyty meblowej, 3 -drzwiowa, kolor Wenge. Zbudowana i obliczona na wytrzymałość 1 tony.


Podłoże: biały piasek dolomitowy

http://allegro.pl/bialy-jak-snieg-piasek-wapienny-do-akwarium-malawi-i3088153656.html


Tło: Łupek naklejony na czarne PCV. Tafla 157X57cm PCV przyklejona do tylnej szyby silikonem

http://allegro.pl/czarny-lupek-do-akwarium-kamien-najcienszy-i3062929629.html


Skały: Serpentynit (nie wiem ile, 100kg??) ułożony na macie piankowej na dnie, sklejony silikonem akwarystycznym.

http://allegro.pl/kamien-serpentynitowy-1kg-0-37-zl-krakow-i3041349712.html


Osprzęt:

Grzałka: 150W Aquael doraźnie (raczej nie będzie potrzebna, aktualnie w akwarium mam temp od 24 stopni zimą do 28 latem).


Filtracja:


Wewnętrzna. Aquael Circulator 2000 zabudowana tłem (planuję coś w rodzaju komina z wlotem dolnym i wylotem u góry).

http://allegro.pl/aquael-circulator-2000-pompa-i3075683956.html


Zewnętzna. HW-303B z UV

http://allegro.pl/nowosc-filtr-hw-303b-z-lampa-uv-c-1400l-h-wklady-i3072278767.html


Obsada:

Propozycja, ma być niebiesko, zółto i czerwono zgodnie z zaleceniem córki i żony :) Wszystkie korekty mile widzane.

Luwino Reef

pseudotropheus acei

LABIDOCHROMIS CAERULEUS ELECTRIC YELLOW

AULONOCARA FIRE FISH RED FLAME

Opublikowano

Witam,

Projekt zapowiada się fajnie kolego (na bogato ;) ) Jeżeli chodzi o akwarium to też w następnym zbiorniku dam szybę OW super sprawa. Wymiary akwa też spoko, duża powierzchnia dna czyli to co pysie lubią najbardziej :D wysokość zbiornika 60 cm do przemyślenia. Filer mechanik myślę, że da radę oczywiście po zastosowaniu odpowiedniego cylkulatora (falownika) filtr biolog ok sprawdzony model tylko wielu forumowiczów nie poleca lamp UV. Pamiętaj też przy doborze grzałki aby ryby miały ok. 26 stopni myślę, że 24 to za mało.

Życzę powodzenia w zakładaniu zbiornika i wytrwałości w dobieraniu obsady i pielęgnacji młodych rybek.


Pozdrawiam,

Krzysiek

Opublikowano

Kolego 576l a nie 600 :D planuje taki sam zbiornik ale też będę mówił, że 600l po lepiej brzmi :D


A teraz dobra rada: piasek biały to niewypał. Przy 160W będzie tak biło po oczach, że nie będziesz mógł patrzeć na akwarium. Proponuje piasek ciemniejszy wpadający lekko w brąz. Dlaczego? Dlatego, że ryby sfiksują przy białym i tyle ich będziesz widział. To jest naprawdę szczera rada.

Oświetlenie: 160W to roślinniak. W zupełności wystarczy Ci 50W lub nawet jak masz smykałkę LED o mocy max 30W. Pobór prądu mały a światło LED fajne refleksy będzie dawało. Możesz też dać 2 naświetlacze LED po 10W. Stworzysz fajny klimat a ryby z pewnością będą zadowolone.

Opublikowano
Ja mam piasek kwarcowy inni też i jakoś ryby nie sfiksowały.
Zdaje się Sławku,że masz kwarcowy ale nie biały? kolega wybierze co mu się podoba,lecz biały piasek jest przeważnie odradzany z tego względu,że na białym bardziej widać to czego nie chcemy widzieć,czyli bardziej widać nieczystości.
Opublikowano

nieczystości - również

ale wielu ma biały piasek i nie narzekają, chociaż ja nie jestem zwolennikiem takiego cuda .

Jednak mocne światło (a o takim chyba mowa) i do tego jasny piasek może powodować stres u ryb, przy słabszym świetle łatwiej o pozytywna atmosferę w akwarium.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.