Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie wszystkich klubowiczów!

Jest to mój pierwszy post chociaż obserwatorem forum jestem już od prawie 2 lat.

Na wstępie kilka zdań o moim zbiorniku. akwa 450l o wymiarach: 150x50x60


Filtracja zbudowana na narurowcach - zresztą według Waszych zaleceń, pompa Keller 25-40 na II biegu dmucha że aż miło, wkłady 2x100 mikronów przed pompą, 50 mikronów za pompą następnie fbf na bajpasie - uważam iż twórcy czy też pomysłodawcy tego typu systemu filtracji należą się wielkie brawa - woda kryształ, parametry po 6 tygodniach w normie. Falownik JVP-102 - buczy że masakra

Oświetlenie: T8 4x18w, 2x power-glo przód, 2x aqua-glo tył

Podłoże: piach kwarcowy KREISEL 60kg + 60kg skały

Akwa zalane na początku stycznia.

Rybki karmione pokarmami: OSI spirulina flakes, NF premium cichlid plant-s, Hikari Sinking Cichlid Excel

I tutaj moje pytanie do szanownych forumowiczów o prawidłowy dobór obsady ponieważ nie do końca przemyślałem zakup tzn: co innego planowałem a ostatecznie z braku rybek na giełdzie kupiłem co innego - sprzedawca twierdził że powinno być ok.



Aktualna obsada:

Rybki mają po ok 5cm - 6cm więc trudno jak dla mnie określić na tym etapie płeć


Pseudotropheus socolofi 5szt

Labidochromis Caeruleus (Pyszczak żółty) 5szt

M.estherae red red - 5szt + 1 dorosły samiec


1. W jakich ilościach dobrać rybki w haremy.

2. Ile docelowo maksymalnie rybek zaplanować w akwa.

3. Czy mogę dołożyć jeszcze jakiś gatunek myślałem o:


Labidochromis sp. hongi

Labeotropheus trewavasae

Pseudotropheus saulosi

Zakupy planuję w Trzebini w sklepie Malawian.


pozdrawiam i proszę o pomoc

Opublikowano

Witaj

Jak miło że zrobiłeś wszystko tylko czytając. Bije brawo dla Ciebie.

Jesteś początkującym godny naśladowania. Bez zbędnych pytań zrobiłeś co zrobiłeś. Brawo

Co do obsady dołożyłbym tylko i wyłącznie L hongi. Żeby dieta pasowała.

Jakby nie było yellowka to spokojnie można byłoby dołożyć L trewavasae.

Saulosi jak dołożysz to będziesz miał strasznie pomarańczowo samiczki reda kolorystycznie podobne. i do tego żółciutki yellowek.

Docelowo w swoim akwa jakieś 20-24szt

Haremiki powinny być 1+4/5 wszystko uzależnione od obsady.

Socolofi 1+4/5, yellow 1+4/5, red red 1+4, hongi 1+4

Opublikowano
Hongi jak i trewek to stricte roślinożerne ryby i nie pasują żywieniowo do posiadanego już przez ciebie caeruleusa który jest mięsożerny.

Co do trewek nie mam najmniejszej wątpliwości do do preferencji żywieniowych. Ale żywienie L hongi przysparza mi już wielu niewiadomych, o czym można przeczytać na naszym forum.

Opublikowano

Hongi również jest roślinożercą. To że swedeny niedługo dla czerwonej barwy niektórzy będą faszerować kaszanką ;) tego nie zmienia. Obecnie posiadane ryby są jak najbardziej prawidłowo dobrane choć jeśli są młode to w każdym gatunku jest ich za mało. Będziesz musiał mieć niesamowite szczęście aby mieć z tego odpowiednie haremy. O wielosamcowości już nie wspomnę bo np 2 samce na 3 samice to i tak za mało kobiet. Tak wiec z trzech wskazanych gatunków proponowałbym nie brać żadnego. Hongi i trewki ze względu na dietę a saulosi ze względu na problemy na linii socolofi - saulosi ten pierwszy może totalnie zdominować tą rybę. Zamiast saulosi proponowałbym ci inne podobne gatunki o mniejszym stopniu terytorialności i jednak bez żółtych samic bo poco ci tyle żółtego i pomarańczowego ( Yellow + esterki ). Poszukaj coś u malawiana tak jak sobie spojrzałem jednak na cennik to proponowałbym ci dokupić takie rybki:


Labidochromis caeruleus yellow co najmniej 3 szt, M.estherae red red tez 3 szt, Pseudotropheus socolofi też 3 szt.


a do nich do wyboru:



Astatotilapia calliptera Chizumulu

Labidochromis spec. Mbamba Bay czyli sp. Mbamba

Pseudotropheus acei Ngara


Ryb kup również przynajmniej 8 szt.


Zabrałem wiliamsii bo to też żółte ;)

Opublikowano

Bardzo dziękuję za wszystkie uwagi.

Idąc za radą Harisimi dokupię rybek po 3szt do obsady którą już posiadam.

Bardzo podoba mi się Astatotilapia calliptera Chizumulu ale nie wiem jak z dostępnością u malawiana, więc chyba zostanę przy Labidochromis spec. Mbamba a ostatecznie acei Ngara - mam nadzieję że to nie będzie zbyt duża ilośc na 450l.

Sądzę iż docelowo jak rybcie podrosną pozostanę przy obsadzie 1+4/5.




p.s. meszek dzięki za słowa uznania:)

W styczniu nastąpiła przesiadka z 200l na 450l - które zakupiłem używane w b.dobrym stanie - odnośnie akwa to coś mi mówi że to jeszcze nie koniec na tym litrażu:)

Opublikowano

Jeżeli z cennika to oczywiście zgadza się. Ja przeglądałem ich aktualną ofertę hodowli i dlatego Astatotilapi Chizumulu nie znalazłem. Jutro się z nimi skontaktuję.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jeżeli akwarium Malawi, to na rośliny za bardzo się nie nastawiaj, chyba że glony na kamieniach. Co do wyboru lampy, zależy jaki budżet przewidujesz, ale weź pod uwagę, że oświetlenie, podobnie jak filtracja, to dwie rzeczy, na których nie warto za bardzo oszczędzać. Jeżeli nie masz pewności, jakiego światła potrzebujesz, najlepszym (choć nie  najtańszym) rozwiązaniem są belki oświetleniowe i to nie te z najniższej półki. Ja używam i mogę Ci ze spokojnym sumieniem polecić lampy Entriq firmy Skylight. W ofercie jest 10 rozmiarów od 15 do 150 cm, więc coś dobierzesz. Lampy są programowalne, sterowane smartfonem. Szerokie spektrum widma światła pozwala zastosować je w każdym rodzaju akwarium, a łatwość zmieniania ustawień daje możliwość dobrania takiego oświetlenia, jakie Ci pasuje. Filmy o tej lampie, podobnie zresztą jak i o innych rodzajach oświetlenia znajdziesz na YouTube, np. na kanale 'Podwodne światy".  Oczywiście zapewne modele innych firm też oferują podobne, a może nawet lepsze możliwości, ale opisuję Ci to co używam i z czego jestem zadowolony.
    • Kurczę.  Chyba nie potrafię wytłumaczyć o jaki chodzi mu przypadek… ale jeszcze raz.    zatykamy możliwość powrotu wody do sumpa.  ostatnia komora ma pompygdzie woda wraca do Akwa. Tam jest również czujnik dolewki i wlewa się woda.  zatkany powrót, woda dalej dolewa się przez pompy, komora pusta wiec czujnik dolewki dolewa wodę i pompy ją wlewają. Wtedy przelewa się góra przez akwarium na mieszkanie.    najlepiej by było odciąć zasilanie z pomp gdy tylko będzie pusta komora. I wtedy też żeby dolewka się zatrzymała. Takie awaryjne odcięcie zasilania. Tylko nie mam pomysłu jak.    Zatkanie jest możliwe np gdy wpadnie ryba i bokiem zatka rewizję a główna rura spustowa również się zatka.    moze maloptawdopodobne ale możliwe i chciałbym taki przypadek Wykluczyć.     Góry dzięki za pomysły. 
    • Moje Synodontis njassae nie wygryzają tła strukturalnego (dotyczy to dwu zbiorników i długiego czasu)
    • Witam,    Panowie mam pytanie czy wasze sumiki także mają zdolność do wygryzania tła modułowego?  Od jakiegoś czasu zauważyłem że z małej dziurki na narożniku powstała większa i ilość się zwiększyła.    
    • Może warto jeszcze raz przemyśleć projekt. Jeśli udało się zrobić dolewkę, to może da się również zrealizować stałą podmianę wody. Potrzebny będzie tylko odpływ do kanalizacji. Można to zrobić przez wykonanie otworu w sumpie – w komorze pompy – oraz zastosowanie: śrubunku, kolanka, sitka do regulacji poziomu. Do ustalenia stałego poziomu podmiany możesz użyć kroplownika z kompensacją ciśnienia. Rurkę doprowadzającą wodę można poprowadzić w rurze odpływowej do kanalizacji – w celu odzyskiwania ciepła w chłodnych miesiącach. Dodatkowo warto rozważyć wykonanie wyższego akwarium, zintegrowanego z pokrywą, które mogłoby pełnić funkcję magazynu wody na nieprzewidziane sytuacje (raz uratowało dom – moje rozwiązania znajdziesz w stopce). Otwór w sumpie może znajdować się w innym miejscu – ale trzeba się liczyć z wszystkimi tego konsekwencjami. Pamiętaj, aby policzyć spiętrzenie na grzebieniu przy danej wydajności pompy – pozwoli to dobrać odpowiednią wielkość komory pompy i zabezpieczyć się przed zatkaniem spływu. Z rozwiązań DIY możesz też użyć np. ESP32 + czujnika poziomu cieczy + ESPHome do sterowania elektrozaworem. Ja ogarniam teraz problem parowania i wyłączonej wody w domu przy długich wakacjach... będę zdalnie włączał wodę  
    • Poszukałem, poczytałem, przemyślałem i .... zrezygnowałem 
    • W takim razie nie jasno to opisales, bo z powyższego cytatu wynika, że już wypompowanie wody z ostatniej komory przeleje zbiornik. Chyba jedynym rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zamontowanie czujnika poziomu wody w kominie, który po osiągnięciu minimalnego poziomu rozłączy pompę w sumpie. Nawet nie wiem czy są takie czujniki🤔 coś musisz wykombinować. 
    • Ok. Jest maloprawdopodobne.  mnie nie chodzi o to że woda z ostatniej komory się nie zmieści do Akwa. Chodzi o przypadek gdzie zatkany jest komin a dolewka cały czas działa i dolewa a pompa pompuje.  myślałem o jakimś awaryjnym odcięciu zasilania od pomp w przypadku całkowitego braku braku wody w ostatniej komorze.    chyba że ktoś ma inny pomysł. 
    • I to jest najbardziej ryzykowne, bo może się zdarzyć że wyporność tła naruszy Ci wytrzymałość tylnej konstrukcji akwarium.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.