Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja nie odpowiem ci na to pytanie. Nawet sie nie pokuszę o zgadywanie. Twoje zmienne to dla mnie całkowita nowość i nie potrafię nawet zdroworozsądkowo ocenić wytrzymałości tego. A nie chce brać nawet umownej odpowiedzialności za jakiś krach.

Moze koledzy maja wiecej doświadczenia z takimi domami i Ci cos powiedzą. Swoją drogą może lepiej poświęcić pare złotych i zasięgnąć opinii architekta ?

Opublikowano

Nie odp czy prostopadle idą belki wobec akwarium. To jest istotne, nawet wg mnie kluczowe. Czy dobrze rozumiem, że akwarium stanie na 2 belkach (belki stalowe)? Jeżeli tak, to jest lepiej, ale:


Wg mnie cała konstrukcja, o której piszemy jest zbyt ciężka (nadmiar wszystkiego). Masz w planach: wylewkę betonową?, 4 stopy (70cm akwa+10 w ścianę), blat 40mm (!!!), no i 375l akwarium. Ile będzie ważyć ta cała konstrukcja!?


Pamiętaj by zrobić konstrukcje LEKKĄ. Jeżeli jednak chcesz to w/w robić, dlaczego nie pokusić się o wsporniki w piwnicy? Dla 375l tyle roboty....


Olej wylewkę, olej 4 stopy, olej kucie 10cm w ścianie, olej 4cm blat. W zamian zastanów się nad stelażem stalowym max 30x30x2, ale myślę, że i 20x20x2 będzie dobry. Jeżeli będzie mieć nóżki regulowane, postawić na osb 30, jak bez nóźek to bez osb <- to Ci pozwoli rozłożyć ciężar w miarę równomiernie na płaszczyźnie 170x70, wykorzystując 2 stalowe belki. Dalej, by sumienie miały spokój zakotwiczyć stelaż kotwami chemicznymi. Do tego blat 18 i włala.

Opublikowano
Nie odp czy prostopadle idą belki wobec akwarium. To jest istotne, nawet wg mnie kluczowe.


To jest ważna kwestia przy budynku z taką metryką.


Poczytaj sobie (pooglądaj zdjęcia, schematy) o: strop odcinkowy i strop kleina i powiedz co masz u siebie.


Najlepiej daj jakąś dokumentację fotograficzną warunków lokalowych - góra i dół stropu.

Opublikowano





Wstawiłem dwa rysunki.

Takie super szybkie szkice :) :)

--

Na tym pierwszym narysowałem jak to ma wyglądać z grubsza.

Te czarne linie na podłodze to belki drewniane do których jest przybita deska podłogowa.

Pod belkami jest strop z metalowymi szynami w środku.

Ten siwy prostokąt to będzie wylewka.

Niebieskie to podmurówka a wyżej akwen.

--

Na drugim obrazku przedstawiłem to co widać z piwnicy.

Czyli sufit w piwnicy, strop w domu osadzony w szynach a dokładniej ułożone cegły na przemian z wybrzuszeniem do góry.


Czyli jak bym chciał postawić akwen na jakimś stelażu drewnianym to stało by na tych dwóch belkach.

Ale ja chcę zrobić wylewkę i wynika z tego że te dwie belki zostaną zalane betonem i chyba w jakiś sposób to usztywni.

Bloczki z gazo betonu są w miarę lekkie, będą stanowić jako stopy na to pójdzie blat będzie ok.

Bloczki wbiję na 5-10 cm w ścianę żeby ta przejęła trochę obciążenia.

Sciana stoi na fundamencie jak wynika z widoku w piwnicy.

post-13494-14695713737139_thumb.png

post-13494-14695713737599_thumb.png

Opublikowano

O widzisz. Chcesz postawić akwarium równolegle z belkami i legarami. Nie dobrze. Akwarium w głównej mierze będzie się opierać na wylewce na 1 płycie (legaru nie będzie). Cała płaszczyzna będzie naciskać na płytę pomiędzy belkami stalowymi i pracować będzie tylko 1 płyta. Ja bym tak nie robił. Mam stary dom, przebijałem się przez strop i wiem jak u mnie to wygląda. Może panikuje, ale w takie rozwiązanie co zaproponowałeś bym nie szedł.


Natomiast, myślałbym o większym akwarium, do tego belki metalowe w kształcie L 30x30x3 przymocowane do ściany oraz w podłodze idąc ~2metry w pokój, tak by były oparte na 2 belkach stalowych. I robiłbym stelaż metalowy. Może wsporniki w piwnicy.

Opublikowano

Jeśli tak twierdzisz to chyba wiesz.

Nie chce mi się przebijać przez strop,ocenię jak to wygląda od domu.

Albo pozostanie mi postawienie akwenu w pokoju gościnnym przy ścianie gdzie szyny ze stropem i belki drewniane idą prostopadłe od tej ściany do ściany zewnętrznej budynku.Przy tej ścianie jest stara wylewka spod pieca kaflowego co kiedyś stał.

Piec mierzył 2,5 metra i był duży więc też musiał swoje ważyć. Wylewka ma metr na półtora.

Tylko że na przeciwko tej ściany mam dwa duże okna które dają w dzień sporo światła.

A to chyba złe dla akwenu?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.