Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Heheh, no to się uśmiałem :) bez obrazy, piękny glon który porasta wapienie (nic nowego w naszym biotopie) skutecznie obniża NO3 poza tym dostarcza większość smakołyków moim pyskom zamiast suchego jedzenia. Więcej na temat glonów w tym poście: http://forum.klub-malawi.pl/glon-szybach-t18265.html?p=237081#post237081

Wyhodowanie tego glona było celowe i wyłącznie dzięki odpowiedniemu oświetleniu i kierunkowemu ustawieniu wylotów filtrów, utrzymanie wbrew pozorom jest trudne i muszę pilnować żeby nie zniknął!

Zobacz jak wygląda podłoże, którym kompletnie się nie interesuję.

Skały dwa razy w tygodniu czyszczę pędzlem żeby miały dostęp do światła.

Opublikowano
i tu się mylisz :) bo spaleniu uległa pokrywa typu Wromak czy jak się tam ona zwie-czyli standardowa pokrywa plastikowa czarna-dlatego nigdy jej nie kupię, a ta którą proponuje piotrek jest stosowna w klapach dymowych i nie ulega spalaniu, topnieniu, kapaniu pożarowemu etc.

Sorry ale ja nic nie pisałem o spaleniu. Tylko o deformacji, ewentualnie pękaniu. Ten materiał jest "pusty w środku" co na pewno czyni go trudnym w montażu bardziej złożonych "budowli". Nie wyobrażam sobie montażu w tym kilku wentylatorków, otworów wywiewnych, dziur na węże. Nie zatkane puste przestrzenie mogą gromadzić parę wodną co równa się po czasie glonom i innemu dziadostwu

W spienionym PVC zrobisz wszystko jak w drewnie. Łatwo i prosto a jest bardzo odporne na wodę, więc po co wyważać otwarte drzwi i szukać innych, trudniejszych w obrobieniu materiałów. Ja robiłem wg projektu ze stronki www.retez.pl i szczerze polecam bo sprawuje się świetnie od 4 lat

Opublikowano

Bojar - dałeś cytat tak jakby piotrek to pisał, a to są moje słowa. Poza tym dałem link do materiału, w którym jest napisane gdzie się stosuje ten materiał więc Twoje słowa, wady są kompletnie niezasadne.

Nie zatkane puste przestrzenie mogą gromadzić parę wodną
-to tylko kwestia staranności wykonania i zabezpieczenia, a nie wady zastosowanego tworzywa.


Umberto- zobacz sobie moje statystyki NO3 (szukaj na forum), nigdy nie przekroczyło 10ppm przed podmianą - więc "przesadne" to trochę powiedziane na wyrost, ponad to jest to Malawi i albo masz ciemność albo glon, a jak masz zaniedbane to masz krasnale lub inne okrzemki. Wnioskuję, że możesz swoją wypowiedź snuć na podstawie miniatury w podpisie, która fałszuje wygląd ze względu na ilość bitów koloru na rozdzielczość pikseli :). Postaram się dla Ciebie wrzucić filmik o glonie bo jest na co popatrzeć. Kwestia odpowiedniego oświetlenia i Ty decydujesz gdzie rośnie, a gdzie nie. W moim przypadku porasta tylko przód skał, boki, tył jak i szyby nie porasta, szyby czyszczę co 3 tygodnie, a Ty?. Nie wiem jak można zaniedbać tylko przód skał ;).

Jeszcze ważna informacja -skały to marmury.

Opublikowano

a ja sie nie zgodze z tym ze krasnale lubia zaniedbana wode ,

bo u mnie rosna od zawsze no3 5-10 a podmiane robie 2x10%

wiec tu nie zawsze sie zgadza teza "brudnej wody"

swoja droga caly czas czekam az podrosna bo mi osobiscie sie bardzo podobaja:)

ale widze ze zielenice zaczynaja rosnac:)

https://www.youtube.com/watch?v=CGlXtSzUWu4&feature=youtube_gdata_player

Opublikowano

Witam,

Panowie dzięki za odpowiedzi. Widzę, że mój post się rozwinął ;)


Mogę się pochwalić, że już zamówiłem akwarium 112l i filtr o którym wspominałem we wcześniejszych rozmowach czyli aquael 1000 turbo.


Jeszcze dziś jadę po spienione pcv na pokrywę (okleina w kolorze mebli już kupiona). Mam jeszcze pytanie odnośnie oświetlenia pokrywy, Czy wystarczy 1 świetlówka? Przeglądałem kilka tematów na forum i mam mieszane uczucia :( a muszę już dokonać zakupów opraw, statecznika itp.


Pozdrawiam,

--

Hej właśnie wróciłem od kolegi który się zajmuje reklamą (brałem od niego PCV) i zaproponował mi do oświetlenia akwarium moduły LED. Zabił mi nimi ćwieka. Zamieszczam poniżej link, co o nich myślicie?


http://mplpower.pl/admin/zalaczniki/MW-LED-MODULE-SPEC%20-5050.pdf

Opublikowano

Ja w swoim akwarium 200l zastosowałem żarówki ledowe 2x3W 3500K i 2x4W 6500K i powiem , że ryby bardzo ładnie są wybarwione przez zimne ledy. Ciepłe ledy pomalutku wspomagają rozwój zielenic na wapieniach jak i na tle. Na pewno w nowym większym akwarium zastosuję tego typu oświetlenie ale jeszcze nie wiem w jakie ilości i konfiguracji. Jak się ogarnę z you tube to wrzuce link do filmiku jak wygląda moje oświetlenie.

Opublikowano

Ledz coraz bardziej "wchodzą" do Naszych zbiorników, taj jak T5 wyparło T8, który obecnie jest jakim archaizmem tak Ledy stopniowo zmienią akwaria. Mają zalety i coraz trudniej im coś zarzucić. Osobiście mam T5 jako główne i ledy jako nocne i zmierzchowe. Gdybym miał na nowo projektować to do baniaka powyżej 300l brałbym HQI, a poniżej LED.

TMO.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.