Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

po dwóch latach doszedłem do wniosku, że moja Malawka potrzebuje zmian ;o)

Posiadam baniaczek 180 litrów 80x50x45. Obsada to Ps Saulosi Coral 3+7.

Zmiany mają być wielkie ;o) Pyski przeniosłem już do drugiego zbiornika (160 litrów), trochę mały, ale pożyczony to nie mam co narzekać. Saulosi wrócą z powrotem po zmianie aranżacji akwarium.


Tak więc wywaliłem wszystko, wodę przelałem, stoi i czeka w wiadrach, wiaderkach, szkle 100 litrowym.


Chciałbym poprosić Was, Koledzy, o pomoc w tworzeniu nowej aranżacji mojego zbiornika.


Krok 1.

Akwarium stoi puste, więc najrozsądniej jest zacząć od tła. Rezygnuję z tła strukturalnego i chcę zastąpić je czarną folią Oracal 641.


Poradźcie mi proszę, czy dobrym pomysłem jest przyklejenie folii od wewnątrz?

Zastanawiam się czy folia będzie porastała glonami? Jeżeli tak to czy można będzie ją czyścić?


Czemu od wewnątrz? Zależy mi na macie i chciałbym wyeliminować efekt odbijania się światła od szyby.


Będę ogromnie wdzięczny za wszelkie wskazówki.


Dodam jeszcze, że akwarium stoi w rogu, tak więc zamierzam wykleić poza tylną szybą również boczną.

Opublikowano

A co z czyszczeniem takiej folii? Poradzi sobie z glonami gąbka/zmywak? Gdzieś na Forum już czytałem dyskusję na ten temat, ale nie mogę jej zlokalizować.

Opublikowano

ale ja bym postawil na twoim miejscu na spienione pcv wszystcy tutaj chwala:)

i wtedy z czyszczeniem nie ma problemu

ja osobiscie mam tlo zew DIY ze styropianu pomalowane na czarny mat

odbicia jednak sa...co mnie wkurza

Opublikowano

Już dałem folię od wewnątrz. Sprawdzę to rozwiązanie na własnej skórze. Jeżeli folię będzie można czyścić skutecznie i bez szkody zmywakiem to nie będzie bólu. No i mam nadzieję, że efekt będzie lepszy niż w przypadku klejenia folii od zewnątrz.


Mam pytanie odnośnie grzałki, a mianowicie czy można położyć ją poziomo na dnie.


W tym tygodniu pojadę nad morze po piach, no i czeka mnie wizyta u kamieniarza ;o)

Opublikowano

tak mozesz ja polozyc nie ma sie co stresowac:)

z folia nie powinno byc problemu

polecam karte z bankomatu lub jakas inna jest niezawodnA

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Poniżej zamieszczam zdjęcie baniaczka z nowym tłem. Wyklejenie ścian zbiornika wbrew moim obawom było dziecinnie łatwe. Zwymiarowałem dokładnie tylną i boczną szybę, pod wymiar przyciąłem folię. Folię i szyby spryskałem dokładnie wodą z odrobiną szamponu. Powstały film wodny zapobiegł natychmiastowemu przyklejeniu się folii do szyby, był czas na ewentualne korekty oraz usunięcie pęcherzy powietrza i płynu. Do tego celu użyłem samochodowej skrobaczki do szyb, tej części z gumą. Kładłem folię po raz pierwszy, więc asekuracyjnie zacząłem od bocznej szyby, tak żeby nabrać wprawy. Poszło gładko. Tylną szybę wyklejałem już bezstresowo ;o) Piszę o tym, bo może komuś się to przyda.


Poniżej zamieszczam fotkę. Sorka za jakość zdjęcia, ale fotki akwarium jakoś mi nie wychodzą, czy to z lampą, czy bez. Patrząc na zdjęcia jakie umieszczają koledzy na forum widzę, że muszę się i w tym temacie jeszcze sporo nauczyć ;o)

Opublikowano

Krok 2

Wykładamy dno baniaka "podkładką" pod kamienie. Ma ona za zadanie ochronę dolnej szyby przed pęknięciem. Powszechnie stosuje się do tego celu styropian, najlepiej o grubości 1cm. Ja wykorzystałem łazienkową matę antypoślizgową, sporo cieńszą niż styropian, a spełniającą swoje zadanie w 100%.


Krok 3

Układamy dekoracje a następnie wsypujemy do akwarium piasek i formujemy dno zbiornika.


Ja wykorzystałem w tym celu 26kg kamienia Green Angel oraz piasek przywieziony znad morza. Piachu przywiozłem 4 razy za dużo, a wydawało mi się, że biorę tylko z lekkim zapasem. Piach trzeba wypłukać i wygotować. Kamulce wyparzyć w piekarniku.


Krok 4

Nalewamy wodę. Jeżeli planujemy sadzenie roślin to łatwiej nam to pójdzie jeżeli napełnimy zbiornik wodą na wysokość ok. 15 cm. Sadząc rośliny należy pomyśleć o tym, że korzenie w piach zgniją, roślina padnie.


Krok 5

Stabilizujemy parametry wody i wpuszczamy do zbiornika. Ja wodę miałem przelaną do drugiego akwarium, czyli poszło szybko.


Krok 6

Zalewamy zbiornik, uruchamiamy filtry, ustawiamy odpowiednią temperaturę wody i wpuszczamy pysie do ich królestwa. Korzystając z okazji można pomyśleć o redukcji obsady.


///////////


Nie udało mi się ułożyć grzałki w poziomie na dnie zbiornika tak by nie była widoczna.


Moje filtry to: zewnętrzny Eheim Clasic 2215+, wewnętrzny AquaEl Turbo Filter 1100. Filtr wewnętrzny umieszczony jest z prawej strony razem z wlotem do kubełka. Na wlocie do Eheima mam założony prefiltr. Wylot z filtra wewnętrznego skierowałem na przednią szybę, a raczej tak po przekątnej. Wylot z Eheina umieszczony jest w górnym lewym rogu akwarium, wylot wody skierowany jest na lustro wody.


Czy takie ustawienie filtrów zapewni mi odpowiednią cyrkulację wody w zbiorniku?


///////

Oświetlenie. Jakie świetlówki polecacie do tego zbiornika? Aktualnie świecą TL-D 18W + F18W/174-T8. Chciałbym zostać przy T8 oraz w ilości minimalnej pozostawić roślinność. Czy takie rozwiązanie będzie dawało fajne światło: Osram Biolux 965 + Sylviana Aquastar?


/////

Załączam fotkę. Co sądzicie o ustawieniu kamieni? Czy coś zmienić? Z góry zaznaczam, że to zielsko z prawej strony (Vallisneria americana gigantea) pójdzie w odstawkę. Nie podoba mi się przy tej aranżacji. W jej miejsce wrzucę najprawdopodobniej Nurzańca śrubowego, lub inną roślinę, która zasłoni mi górę filtra.

post-9419-14695713474792_thumb.jpg

Opublikowano

aranż fajny, podoba mi się a kryptokoryna fakt trochę nie pasuje, nurzaniec powinien ładnie to zamaskować tylko taki gęsty, kamienie super, pozdrawiam:-)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F a o co chodzi z dietą Protomelasów że nie rozważałeś ich do tej pory? Ja swoje Protki Labrosusy zakupiłem w Tanganika Konin. Niestety odkąd je kupiłem nie mogę doczekać chwili w której ponownie będą dostępne a niefortunnie jedna z dwóch samic straciła żywot i pozostał mi układ 1+1. Ta ryba tak mi się spodobała że gdybym ponownie ją kupował to byłby to główny gatunek w moim baniaku. W Cichlidenstadel kiedyś były ale teraz nie wiem.
    • Zobacz film z „kopaczami” i „wyjadaczami” z youtube Moim Taeniolethrinops praeorbitalis zakopywałem 3mm granulat zamiast mrożonych kawałków ryb. Zakopywać najlepiej dosyć głęboko w „zgrupowaniach”, bo sam fakt zakopywania już wzbudza zainteresowanie danym rejonem akwarium (i rozniesie tam trochę zapachu jedzenia). Jeśli zakopie się płycej lub kopanie Taenio nie sprowadzi się do jednego sztychu w piasek i chapsnięcia, to po „wytrenowaniu” (w takich zwyczajach) mdoki i yellow też włączają się do akcji. I taki zestaw gatunków bym Ci polecał. 😀 Pozner zawsze był pesymistą 😀 ale trochę prawdy w tym jest. Jeśli wysokość zbiornika byłaby wyższa niż 65cm, to koncepcja moim zdaniem staje się niepraktyczna. Powodzenia w szukaniu swojej malawijskiej drogi 😀 PS.  Na filmie "kopacze" są młodsze od "wyjadaczy". Optymalniej jest jak staną się większe od mdok i delfinków, a ponieważ są łagodniejsze od nich, to nie będą robiły im krzywdy.
    • No tu mnie zaskoczyłeś, nie sądziłem że samice z żółtym brzuchem i ciemnym pasem wzdłuż ciała bedą dla Ciebie mało atrakcyjne. Małe to raczej nie są, napewno są tu właściciele tych gatunków to może się wypowiedzą co do wielkości i delikatności, ale z tego co wiem to kadango samiec ze 20 cm osiągnie a przy tym jest to ryba mocno wygrzbiecona także to spore rybsko, mdoka samiec pewnie też coś koło tych 20 cm może mieć. Na tej stronie podane są rozmiary ryb jakie osiągaja w naturze a jakie co nas najbardziej interesuje w akwarium http://www.onzemalawicichliden.eu/Bestanden vissendatabase eng/vissendatabase eng.html Co do fusco to należy zwrócić uwagę że ryba jest mocno agresywna jak na non-mbune, może rozstawiać wszystkich po kątach, zamiast niego zastanowiłbym się właśnie nad tyrano nigriventer lub fryeri lub dimidiochromis compressiceps zwłaszcza ta odmiana gold tylko nie wiem czy samce też są żółte czy tylko samice...https://www.malawi.si/Malawi/Haplochromises/Dimidiochromis/Dimidiochromis compressiceps/slides/Dimidiochromis compressiceps 'Machili Island'.html Venustus zwany pyszczakiem wspaniałym ładna ryba, brałbym. Fajne też nimbo livingstoni. Z ciekawszych gatunków zwróciłbym uwagę też na placidochromis sp. 'phenochilus tanzania' - samiec ubarwienie bajeczne, placidochromis milomo 
    • Postawiłem na pompę Aqua Nova N-RMC 4000 i jest idealna do mojego modułu. Gdyby była centymetr szersza, byłby problem. Narazie chodzi na pół gwizdka czyli teoretycznie ma taką wydajność jak zastąpiony przez nią AC2000, ten jednak siedział w tym module 5-6 lat, tak więc nawet na pierwszy rzut oka już widać różnicę na plus.
    • Wspomniałeś o Fosso i mdokach, ale czy będziesz im zakopywać regularnie żarcie pod piaskiem? Na początku pewnie będzie Cię to kręcić, ale jak szybko Ci się to znudzi? Ale do rzeczy. 1...podstawa to stado Pseudotropheus sp. acei lub Pseudotropheus elegans itungi lub Pseudotropheus elegans ngara. Jakieś 30-40 szt. To ryba toniowa, stadna, bardzo efektowna w dużej grupie. Do wystroju mógłbyś dodać gałęzie. Reszta bez skał, tylko piasek, ewentualnie z drobnymi kamieniami. Część akwarium powinno być wypełnione skałami i tam mogłaby pływać ta bardziej skalna mbuna, ale ta dość łagodna. Np. Pseudotropheus interruptus.  
    • @Andrzej Głuszyca z obserwacji tych dwóch materiałów na budowie na plus styroduru dorzuciłbym jeszcze fakt że jako materiał bardziej jednorodny (brak kuleczek) lepiej trzyma się po przyklejeniu. Przy styropianie może się zdarzyć tak (oczywiście w skrajnych przypadkach) że spoina pomiędzy styropianem a szybą będzie trwała i nie ulegnie degradacji a styropian się rozerwie głębiej pomiędzy kuleczkami. Sytuację taką uznałbym za bardziej prawdopodobną przy modułach o dużej objętości - wyporności.
    • Dzięki za odzew 🙂 Nie chce mbuny z kilku względów. Po pierwsze tak jak mówiłem, ciut za duży baniak na tak wiele mniejszych ryb. Lubię się uspokoić przy akwarium po pracy, a mbuna jest taka chaotyczna i dzika że można dostać oczopląsu 😁 Mam wrazenie, ze wszystko w takim akwarium zmienia się jak w kalejdoskopie.  Robię to akwarium typowo do oglądania z kanapy z przeciwległego końca pokoju, myślę że większe ryby będzie się dobrze oglądało z takiej odległości.  Mbuny oczywiście nie wykluczam, ale to temat na inny zbiornik. Na szczęście jestem już na takim etapie i hobby i życia, że mogę sobie pozwolić na nowe szkiełko do nowego projektu 😉 także mbuna będzie w przyszłości, taka typowa mbuna roślinożerna z gruzowiskiem skalnym.  Fossorochromis rostratus z mdoką - takie połączenie wpadło mi kiedyś w oko we wiadomej książce traktującej o tanganice i malawi i chodzi mi to po głowie nieustannie 🙂 dlatego traktuje to jako punkt wyjścia, bo bez sensu robić coś innego i odrazu po założeniu nowego szkiełka myśleć odrazu o kolejnym z takim właśnie połączeniem 🫣 Tomasz78 myślałem początkowo o dodaniu mbuny i właśnie głównie o wspomnianych przez Ciebie gatunkach, ale myślę że taki yellow jest zwyczajnie zbyt mały przy reszcie ryb, boję się że skończy jako kolacja. Wiesz jak to jest, baniak rósł z każdym miesiącem planowania i czym był większy, tym mniej myślałem poważnie żeby dodawać mbune. Jeśli chodzi o hybrydy to nie planuje takich ryb. Motyw przewodni moich akwariów to zawsze na pierwszym miejscu natura. Mam szkiełko z altumami, mesonautami fajne takie osobniki z niskim F, plywaja tez tam dyski red turkusy i doslownie uwazam ze są przaśne i nie pasują do reszty ryb o stonowanych barwach 😅 Z pozostałymi gatunkami też nieźle się wstrzeliłeś, bo buccochromis rhoadesii, nimbochromis venustus i copadichromis borleyi kadango są na mojej liście rozważanych poważnie ryb. Buccochromis samce podobają mi się 10/10, niestety samice wręcz przeciwnie. Jest to gatunek który traktuje na takiej zasadzie "+1", tzn jak będzie na niego miejsce przy reszcie obsady to się skusze, a jak nie to trudno. Venustus myślę że tak. Copadichromis borleyi też jest faworytem do obsady z dwóch względów. Raz barwa, a dwa teoretycznie powinien pływać bliżej skał. Martwię się tylko czy on (i mdoka w sumie tez) nie będą zbyt małe i delikatne przy reszcie ryb). Dziękuję za podrzucenie nigriventera. Bardzo ciekawa ryba, a samice mi się podobają. Nigdy o niej nie myślałem, a teraz muszę poczytać i pooglądać filmy jak pływa 🙂   Vrzechu rozważałem te warianty już wielokrotnie 😄 co do mbuny to już się rozpisałem. Co do "dużych predatorów" to oglądam bardzo dużo filmów na yt i mam takie spostrzeżenia, że takie akwaria są bardzo monotonne. Mam na myśli, że te ryby w gruncie rzeczy mają podobny kształt, często barwy, a w dodatku wszystkie zachowują się dokładnie tak samo, czyli po prostu plywaja od ściany do ściany i tak w kółko 😉 dlatego staram się tak dobrać obsadę, aby była w miarę możliwości zróżnicowana pod względem zachowania. Ideał to kopiący rostratus, pływające za nim i wyjadające mdoki. Jakieś ryby pływające sobie właśnie w kółko i patrolujące teren, a do tego coś żyjące bardziej w skałach 😉 czyli chyba wychodzi wariant nr 2 z wariacjami. Taeniochromis Holotaenia całkiem ciekawa i nieznana mi bliżej ryba, muszę zgłębić temat.  Nimbo fusco tez w zasadzie fajny, myślałem bardziej o venustusie, ale kto wie 🙂 Exochochromis anagenys jest również w mojej topce z uwagi na barwę i średni rozmiar myślę że ostatecznie zawita do obsady. O protomelasach nie myślałem nigdy poważniej z uwagi na dietę. Protomelas Labrosus Thick Lips Mbenji patrzyłeś czy jest może na cichlidenstadel?
    • I co jest najważniejsze styrodur prawie nie chłonie wody . Dobrze zamontowany przetrwa lata. Styropian też. Tyle , że po czasie to , że styropian chłonie wodę jest na jego plus w akwarium. 
    • Napisałem maila z tym zdjęciem do serwisu IBO i przysłali nowy korpus ze śrubunkami za 62zł .  W sumie szacun dla nich za podejście do klienta Pompa to IBO 60
    • Ja dzwoniłem właśnie do Tan-Mal i niestety jeszcze kilka miesięcy nie będą sprzedawali ryb ( mówił, że mają remont). Polecił mi sprzedawcę do jeziora Malawi ( spod Częstochowy ). Jak coś się nazywa Hodowla Pyszczaków LUK&RAF Częstochowa. Z tego co widziałem to ma sporo pyszczaków F1 w ofercie. Ja bede kupował od niego osobiście bo mam 60 km do Częstochowy, ale to będę się dopiero wybierał jakoś w połowie stycznia. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.