Skocz do zawartości

Zmiana biotopu - 240l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Ja proponuję Ci przemyśleć oświetlenie, 2x54 T5 będzie o wiele za dużo. Glony wystartują po dwóch dniach i tak dadzą czadu, że mogą Ci obniżyć nawet twardość.
jak dla mnie to też trochę jasno. Myślę, że szczególnie na początku dojrzewania zbiornika, zbyt mocne oświetlenie nie jest konieczne.

Firefighter, tak z ciekawości możesz przybliżyć trochę temat wpływu dwudniowych glonów na twardości wody?

Opublikowano

Co do światła..., chyba obaj macie rację. Zastanowię się nad zmianą oświetlenia.


Aktualne parametry wody (dzień szósty od zalania):


NH3 - 2,0

NO2 - 0,1

NO3 - 10


Jutro doleję wodę (5-10l) z działającego baniaka (woda z wyciśniętych gąbek z filtra zewnętrznego i trochę wody bezpośrednio z baniaka).

Opublikowano

Firefighter, tak z ciekawości możesz przybliżyć trochę temat wpływu dwudniowych glonów na twardości wody?


Masowy wzrost glonów powoduje silne wahania wartości pH, które prowadzą do załamania różnorodności gatunków.

W ciągu dnia asymilacja:

Produkcja tlenu (O2)

Konsumpcja HCO3- (wodorowęglan) -obniżenie KH

Podwyższenie wartości pH w wodzie


W nocy oddychanie:

Konsumpcja tlenu (O2)

Produkcja CO2 (dwutlenek węgla - kwas węglowy)

Zmniejszenie wartości pH w wodzie (poniżej 6,5)


Zdolność buforowania określa zdolność wody do utrzymania stałej wartości pH podczas dodawania kwasów albo zasad do wody. Wartość pH i zdolność buforowania są ze sobą ściśle powiązane. Można by sądzić, że dodając do wody równe iloci kwasu i roztworu obojętnego, pH wody powinno się zmienić o połowę wartości pH kwasu - w praktyce jednak rzadko się to zdarza. Jeżeli woda ma wystarczającą zdolność buforowania, może absorbować i neutralizować dodawany kwas bez znaczącej zmiany wartości pH. Mówiąc obrazowo, bufor działa podobnie jak wielka gąbka. Dodawany kwas jest wchłaniany przez "gąbkę" bez znaczącej zmiany pH. Chłonność "gąbki" jest jednak ograniczona, gdyż zdolność buforowania wyczerpuje się. A gdy się już wyczerpie, pH wody zmienia się szybciej w trakcie dodawania kwasów.


Buforowanie ma skutki zarówno pozytywne, jak i negatywne. Do plusów zaliczyć należy to, że bez procesu buforowania kwas azotowy (azotany) wytworzone w trakcie cyklu azotowego spowodowałyby z czasem znaczne obniżenie pH w akwarium (co nie jest stanem pożądanym). W wypadku wystarczającego buforowania, pH pozostaje stałe (stan pożądany). Na minus należy zaliczyć to, że, twarda woda wodociągowa niemal zawsze ma wysoką zdolność buforowania. Jeżeli wartość pH wody jest dla hodowanych ryb zbyt wysoka, zdolność buforowania utrudnia obniżenie pH do wartoci bardziej stosownej.


W akwarium słodkowodnym zdolność buforowania wody jest zależna od węglanów i dwuwęglanów. Takie więc terminy jak twardość węglanowa (KH), zasadowość i zdolność buforowania są używane wymiennie. Pomimo tego, że od strony technicznej nie są to te same rzeczy, są one równoznaczne w kontekście hodowli ryb. Angielski termin alkalinity nie powinien być mylony z terminem alkaline. Alkalinity odnosi się do buforowania, podczas gdy alkaline odnosi się do zasad (tj. pH > 7)

Jaki poziom buforowania jest potrzebny w akwarium? Większość testów zdolność buforowania faktycznie mierzy wartość KH. Im większy KH, tym trudniej zmienić odczyn pH wody. Wartość KH w akwarium powinna być na tyle wysoka, aby długoterminowo zapobiec znacznym wahaniom wartości pH. Jeżeli wartość KH spadnie poniżej 4,5 dH, powinno się zwrócić specjalną uwagę na wartość pH w akwarium (np. testować co tydzień, aż do ustabilizowania się pH).

Czasami w ustabilizowanym akwarium w trakcie trwania cyklu azotowego, wytwarza się z czasem tendencja do obniżania wartości pH. Konkretna wartość zmiany pH zależy od ilości i prędkości produkcji azotanów, jak również od KH. Jeżeli pH opada o więcej niż dwie dziesiąte na miesiąc, powinno się rozważyć zwiększenie KH albo częściej wymieniać wodę.


Utwardzanie wody (podnoszenie GH i/lub KH)


Podane poniżej ilości i miary są przybliżone. Należy zauważyć, że jeśli woda jest od początku nadzwyczajnie miękka (1 stopień KH lub mniej), to dodanie roztworu buforowego może doprowadzić do znaczącej zmiany pH.

Aby podnieść równocześnie GH i KH należy dodć węglan wapnia (CaCO3). 1/2 łyżeczki do herbaty na 100 litrów wody zwiększy KH i GH o 1-2 dH. Aby uzyskać podobny efekt należy dodać do filtra kilka muszli, trochę korali, wapienia, grysu marmurowego, itp.


Aby podnieść KH bez podnoszenia GH należy dodać dwuwęglan sodu (NaHCO3), znany jako soda oczyszczona. 1/2 łyżeczki do herbaty na 100 litrów podniesie KH o 1 dH. Dwuwęglan sodu ustali pH na równej wartości 8,2.


Zgodnie z powyższym jeden z producentów podaje krótką informację przy swoim produkcie, który zapewne wielu z Was stosuje. Najpierw cytat, a później rozwiązanie quizu:)

"Silny wzrost alg może w niektórych przypadkach zredukować twardość karbonową do zera!przez to niestabilną staje się wartość pH(...)"


Producent to JBL, a produkt to AquaDur+


ps. Jeszcze przypomniało mi się: posiadacze solniczek często też hodują glony i na ich stronach jest tak wiele informacji, że nie wiem jak to przytoczyć w kilku słowach ale z ciekawości warto poczytać o uprawie-temat mega nudny chyba, że ktoś lubi chemię :)


ps2. później wstawię zdjęcie po zakwicie glonów (u mnie) po 4 dniach-spadek KH o 4dH oraz NO3 o 15! (z 20 do 5), aktualne jak na dole.

Opublikowano

1.Te wywody na temat buforowania, alkaliczności/zasadowości i odczynu wody to Twoje dzieło?

2. W prawidłowo prowadzonych zbiornikach z biotopem Malawi, takie zakwity glonów o jakich piszesz nie powinny mieć miejsca.

3. Czytam fora o tematyce morskiej, ale nie porównujmy tematu alg wapiennych do glonów w naszych zbiornikach. Jak sam napisałeś to temat rzeka, a i parametry wody zgoła odmienne.

4. Trzymajmy się sprawdzonych metod przy dojrzewaniu zbiornika i wszystko będzie ok.

5. Twoje parametry wody są godne pozazdroszczenia(stopka). Nie piszę o pH, tylko o niezmiennym, niskim poziomie azotanów.

Opublikowano

02.11.2012 (dzień siódmy od zalania):


pH - 8,0

NH3 - 2,0

NO2 - 0,4 (rośnie)

NO3 - 10


Po badaniu wody dolałem 18 litrów wody ze zdrowego baniaka tanga, w tym ok. 6l wody z płukania filtrów z tego zbiornika.

Zobaczymy jaki to da efekt :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zestaw jest ok, dorzuciłbym do tego yellow i kilka maingano. Oprócz fire fish można też dorzucić te aulonocary łaciate OB i scieanochromis fryeri. Biorąc Twoje i moje propozycje razem to by wyszło 9 gatunków, ilości sztuk w poszczególnych gatunkach zależą od Twoich preferencji kolorystycznych, przykładowo jeśli ma być więcej jasnych jaskrawych kolorów to więcej sztuk brać yellow, red red, fire fish i OB a reszta w mniejszych ilościach jako dodatek innych barw lub odwrotnie jeśli preferujesz inne barwy w przewadze lub ma być wszystkiego po trochę.
    • A taki zestaw: po 10 sztuk młodych ryb: Acei, Red Red, Złocisty, Mpanga no i bardzo chciałem Fire Fish - popilnuje mi zarybienie 
    • Co do obsady to Twoje akwarium nadaje się dla wszystkich pyszczakow z zastrzeżeniem żeby nie mieszać największych drapieżnych z mniejszymi gatunkami i najdelikatniejszych z tymi " normalnymi". Wybierz te które się najbardziej podobają zwracając uwagę na kolor samic bo u niektórych gatunków samice są szare lub brązowe.
    • Witam wszystkich To będzie moje pierwsze akwarium w tym klimacie. 220x70x70 powstaje  w chwili obecnej w Sea Garden - termin realizacji  końcówka sierpnia. Przednia i lewa szyba opti, komin z 4 otworami czarny plus czarna szyba. Całość zabudowana czarnym lacobelem. Do filtracji mam 2 kubełki  - Aquel Ultramax 2000 oraz chińczyk SunSun hw-304. Akwarium będzie umieszczone w narożniku salonu na południowej ścianie - brak bezpośredniego oświetlenia słonecznego przez cały dzień. Dekorację spróbuję na początek wykonać sam - zakupiłem 25kg Ceresita cr 65 i od jutra ruszam z ,,produkcją,,  :). To będzie moje 3 akwarium - mam jedno 190x60x60 oraz 120x50x50 które zapełnione są pielęgnicami różnego rodzaju :). To akwarium ma pełnić rolę dekoracyjną. I tu moje pytanie - jak obsada będzie najlepsza do tego ,,zadania,,?  Wodę z wodociągów mam bardzo twardą - na wejściu do domu mam zmiękczacz oraz filtrację zakończoną filtrem węglowym. Dodatkowo mam RO. Więc raczej z wodą i jej parametrami nie powinno być problemu.
    • Tak zadałeś ogólne pytanie, że nic Ci nie podpowiemy. Warto posiadać chociaż minimalną wiedzę o akwarystyce zanim kupi się ryby. To temat tak szeroko opisywany na tym forum i wielu innych, że można napisać nie jedną książkę, zresztą nie jedną napisano. My nawet nie wiemy, czy Ty chcesz posiadać akwarium z naszym biotopem czy jakiekolwiek inne.
    • Witam wszystkich. Minął rok od ostatniego wpisu, więc mała aktualizacja życia w zbiorniku… Delikatnie pozmieniałem układ kamieni i skałek (jedną podwiesiłem). Zmodyfikowałem też oświetlenie a właściwie zrobiłem nowe na bazie modułów led i sterownika led dimmer. Najwięcej zmian dokonało się w zakresie filtracji, w sumie to nie tyle zmian, co czynności. Wysoki poziom wody w modułach utrzymywał się przez około 3 miesiące po czym spadał licząc od górnej krawędzi o ok. 4cm. W każdym module wywierciłem po jednym otworze i zmniejszyłem rozmiar gąbek (tzn. pociąłem je na mniejsze kawałki), co wydłużyło w/w okres do pół roku. Tak więc w moim przypadku filtracja w modułach nie jest całkowicie bezobsługowa😊 Co do klarowności wody, przez dłuższy czas szału nie było. Skleiłem więc z pcv dodatkowy filtr na bazie arkusza gąbki ppi 45 o wym. 30x50 cm i pompy jebao. Miało być na próbę a działa już pół roku i póki co przejrzystość wody dla mnie jest ok. Co do obsady nic się nie zmieniło oprócz tego, że dokupiłem 3 szt. L. C. Yellow, bo kilka niestety wcześniej padło. Ryby urosły, są zdrowe, podchodzą do tarła. Ogólnie jest spokój bez agresji, poza nielicznymi, krótkimi i widowiskowymi starciami pyskami. Poniżej kilka fotek i filmik… VID_20250712_215332.mp4    
    • Witam wszystkich. Zaczynam dopiero swoją przygodę  akwarystyka, to moje powyżej akwarium Juwel Vision 450. Chciałbym kupić do tego ledy żeby ryby się przyzwoicie prezentowały i rośliny też dobrze rosły. Nie mam kompletnie pojęcia na co się zdecydować. Może ktoś doradzić coś
    • No tak masz racje tylko ja się pytałem nie pod kątem czy mnie się podoba tylko żeby ryby się nie płoszyły. Ale sprawa już się rozwiązała i tak od tygodnia jak pale tylko jedną 30 watową tube led to ryby się uspokoiły. Także jest ok.
    • Co kto lubi, dla jednych dobrze doświetlone akwarium jest lepsze od słabo oświetlonego, dla innych odwrotnie. Kolor podłoża, dekoracji, odległość źródła światła od tafli, kolor, kąt padania też będą miały znaczenie.  Ja osobiście lubię jak oświetlenie jest punktowe/nierównomierne. Można wtedy stworzyć strefy mocno oświetlone i bardzo słabo oświetlone, daje to ciekawy efekt. Nie da się na Twoje pytanie odpowiedzieć jednoznacznie.
    • Do tej pory miałem belke oświetleniową 48 wat led ale po tym jak kot chciał się "kąpać" (dosłownie) w akwarium to musiałem zainwestować w pokrywe firmy Aquastel. Pokrywa jest fajna ma dwa mocowania na tube led 30 wat. Jak miałem 2 x 30 wat to ryby były bardzo płochliwe ,uciekały obijały się. Ale jak od dwóch dni mam tylko 30 wat power glass to troche się uspokoiły.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.