Skocz do zawartości

Zmiana biotopu - 240l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Ja proponuję Ci przemyśleć oświetlenie, 2x54 T5 będzie o wiele za dużo. Glony wystartują po dwóch dniach i tak dadzą czadu, że mogą Ci obniżyć nawet twardość.
jak dla mnie to też trochę jasno. Myślę, że szczególnie na początku dojrzewania zbiornika, zbyt mocne oświetlenie nie jest konieczne.

Firefighter, tak z ciekawości możesz przybliżyć trochę temat wpływu dwudniowych glonów na twardości wody?

Opublikowano

Co do światła..., chyba obaj macie rację. Zastanowię się nad zmianą oświetlenia.


Aktualne parametry wody (dzień szósty od zalania):


NH3 - 2,0

NO2 - 0,1

NO3 - 10


Jutro doleję wodę (5-10l) z działającego baniaka (woda z wyciśniętych gąbek z filtra zewnętrznego i trochę wody bezpośrednio z baniaka).

Opublikowano

Firefighter, tak z ciekawości możesz przybliżyć trochę temat wpływu dwudniowych glonów na twardości wody?


Masowy wzrost glonów powoduje silne wahania wartości pH, które prowadzą do załamania różnorodności gatunków.

W ciągu dnia asymilacja:

Produkcja tlenu (O2)

Konsumpcja HCO3- (wodorowęglan) -obniżenie KH

Podwyższenie wartości pH w wodzie


W nocy oddychanie:

Konsumpcja tlenu (O2)

Produkcja CO2 (dwutlenek węgla - kwas węglowy)

Zmniejszenie wartości pH w wodzie (poniżej 6,5)


Zdolność buforowania określa zdolność wody do utrzymania stałej wartości pH podczas dodawania kwasów albo zasad do wody. Wartość pH i zdolność buforowania są ze sobą ściśle powiązane. Można by sądzić, że dodając do wody równe iloci kwasu i roztworu obojętnego, pH wody powinno się zmienić o połowę wartości pH kwasu - w praktyce jednak rzadko się to zdarza. Jeżeli woda ma wystarczającą zdolność buforowania, może absorbować i neutralizować dodawany kwas bez znaczącej zmiany wartości pH. Mówiąc obrazowo, bufor działa podobnie jak wielka gąbka. Dodawany kwas jest wchłaniany przez "gąbkę" bez znaczącej zmiany pH. Chłonność "gąbki" jest jednak ograniczona, gdyż zdolność buforowania wyczerpuje się. A gdy się już wyczerpie, pH wody zmienia się szybciej w trakcie dodawania kwasów.


Buforowanie ma skutki zarówno pozytywne, jak i negatywne. Do plusów zaliczyć należy to, że bez procesu buforowania kwas azotowy (azotany) wytworzone w trakcie cyklu azotowego spowodowałyby z czasem znaczne obniżenie pH w akwarium (co nie jest stanem pożądanym). W wypadku wystarczającego buforowania, pH pozostaje stałe (stan pożądany). Na minus należy zaliczyć to, że, twarda woda wodociągowa niemal zawsze ma wysoką zdolność buforowania. Jeżeli wartość pH wody jest dla hodowanych ryb zbyt wysoka, zdolność buforowania utrudnia obniżenie pH do wartoci bardziej stosownej.


W akwarium słodkowodnym zdolność buforowania wody jest zależna od węglanów i dwuwęglanów. Takie więc terminy jak twardość węglanowa (KH), zasadowość i zdolność buforowania są używane wymiennie. Pomimo tego, że od strony technicznej nie są to te same rzeczy, są one równoznaczne w kontekście hodowli ryb. Angielski termin alkalinity nie powinien być mylony z terminem alkaline. Alkalinity odnosi się do buforowania, podczas gdy alkaline odnosi się do zasad (tj. pH > 7)

Jaki poziom buforowania jest potrzebny w akwarium? Większość testów zdolność buforowania faktycznie mierzy wartość KH. Im większy KH, tym trudniej zmienić odczyn pH wody. Wartość KH w akwarium powinna być na tyle wysoka, aby długoterminowo zapobiec znacznym wahaniom wartości pH. Jeżeli wartość KH spadnie poniżej 4,5 dH, powinno się zwrócić specjalną uwagę na wartość pH w akwarium (np. testować co tydzień, aż do ustabilizowania się pH).

Czasami w ustabilizowanym akwarium w trakcie trwania cyklu azotowego, wytwarza się z czasem tendencja do obniżania wartości pH. Konkretna wartość zmiany pH zależy od ilości i prędkości produkcji azotanów, jak również od KH. Jeżeli pH opada o więcej niż dwie dziesiąte na miesiąc, powinno się rozważyć zwiększenie KH albo częściej wymieniać wodę.


Utwardzanie wody (podnoszenie GH i/lub KH)


Podane poniżej ilości i miary są przybliżone. Należy zauważyć, że jeśli woda jest od początku nadzwyczajnie miękka (1 stopień KH lub mniej), to dodanie roztworu buforowego może doprowadzić do znaczącej zmiany pH.

Aby podnieść równocześnie GH i KH należy dodć węglan wapnia (CaCO3). 1/2 łyżeczki do herbaty na 100 litrów wody zwiększy KH i GH o 1-2 dH. Aby uzyskać podobny efekt należy dodać do filtra kilka muszli, trochę korali, wapienia, grysu marmurowego, itp.


Aby podnieść KH bez podnoszenia GH należy dodać dwuwęglan sodu (NaHCO3), znany jako soda oczyszczona. 1/2 łyżeczki do herbaty na 100 litrów podniesie KH o 1 dH. Dwuwęglan sodu ustali pH na równej wartości 8,2.


Zgodnie z powyższym jeden z producentów podaje krótką informację przy swoim produkcie, który zapewne wielu z Was stosuje. Najpierw cytat, a później rozwiązanie quizu:)

"Silny wzrost alg może w niektórych przypadkach zredukować twardość karbonową do zera!przez to niestabilną staje się wartość pH(...)"


Producent to JBL, a produkt to AquaDur+


ps. Jeszcze przypomniało mi się: posiadacze solniczek często też hodują glony i na ich stronach jest tak wiele informacji, że nie wiem jak to przytoczyć w kilku słowach ale z ciekawości warto poczytać o uprawie-temat mega nudny chyba, że ktoś lubi chemię :)


ps2. później wstawię zdjęcie po zakwicie glonów (u mnie) po 4 dniach-spadek KH o 4dH oraz NO3 o 15! (z 20 do 5), aktualne jak na dole.

Opublikowano

1.Te wywody na temat buforowania, alkaliczności/zasadowości i odczynu wody to Twoje dzieło?

2. W prawidłowo prowadzonych zbiornikach z biotopem Malawi, takie zakwity glonów o jakich piszesz nie powinny mieć miejsca.

3. Czytam fora o tematyce morskiej, ale nie porównujmy tematu alg wapiennych do glonów w naszych zbiornikach. Jak sam napisałeś to temat rzeka, a i parametry wody zgoła odmienne.

4. Trzymajmy się sprawdzonych metod przy dojrzewaniu zbiornika i wszystko będzie ok.

5. Twoje parametry wody są godne pozazdroszczenia(stopka). Nie piszę o pH, tylko o niezmiennym, niskim poziomie azotanów.

Opublikowano

02.11.2012 (dzień siódmy od zalania):


pH - 8,0

NH3 - 2,0

NO2 - 0,4 (rośnie)

NO3 - 10


Po badaniu wody dolałem 18 litrów wody ze zdrowego baniaka tanga, w tym ok. 6l wody z płukania filtrów z tego zbiornika.

Zobaczymy jaki to da efekt :)

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • I to mi się podoba, przeskok na 4 razy większe akwarium. Dobrze, że nie kupiłeś 240 l. 👍 Rozważ jednak większą wysokość akwarium, jeśli to możliwe, szczególnie przy tej szerokości. Moim zdaniem 60 cm wygląda dobrze do maksimum 150 cm długości szkła. Przy dwóch metrach wizualnie będzie jamnik - choć to oczywiście kwestia gustu. Zrób choć 65 cm, wówczas będziesz miał zbiornik 1000+. 😉
    • Może, ale nie musi. @Pikczer widzisz tu blat?
    • No. Po wspólnych ustaleniach z rodziną doszliśmy do porozumienia - akwarium będzie stało w salonie, i najprawdopodobniej wymiarowo będzie wyglądało następująco: 200 cm długości, 80 szerokości i 60 wysokości. Czeka mnie pewnie sporo czytania żeby jakoś w miarę dobrze zgrać obsadę, z tatą zastanawiamy się generalnie nad mbuną (najbardziej podobają nam się rumowiska skalne/generalnie miejsca gdzie jest dużo skały) tata ma już z nią doświadczenia sporo, w przeciwieństwie do mnie, ale na pewno jeszcze zdążę się wiele dowiedzieć bo jeszcze jestem całkiem młody :). Także tak, dzięki za nakierowanie generalnie bo na pewno wyjdzie to dla pyszczaków na duży plus, a takie akwarium jak już zostało tutaj słusznie zauważone będzie piękną ozdobą salonu.
    • Jasne, macie racje, myślałem sobie nad tym i rzeczywiście nie ma co się z tym wszystkim spieszyć, finalnie akwarium najprawdopodobniej będzie w salonie bo u mnie w pokoju miejsca jest trochę, ale nie na tyle żeby móc postawić bardzo duże akwarium. Bardzo wam dziękuję za porady, bo uświadomiliście mi parę rzeczy . Tapatalkowane.
    • Koledzy podpowiadają Ci o maksymalizacji akwarium, uwierz mi, że mam akwarium 300 cm i do dzisiaj żałuję, że nie zrobiłem większego, bo mam miejsce. Gdyby go nie było i wcisnął bym na styk, nawet gdyby było to 200 cm to nie miał bym do siebie pretensji. Co do stelaża, blatu i innych ważnych rzeczy. Jeżeli ma to być w salonie, musi być to estetyczne i współgrać z całością. U mnie 3 tony stoi na meblu. Oczywiście mebel nie jest z IKEI ani z żadnej sieciówki, zrobiłem go pod zamówienie, a stolarz wiedział co robi. Pieniądze też są bardzo ważne, ale robienie czegoś , a potem poprawianie, bo coś się nie podoba, kosztuje dużo więcej. Ja swoje akwarium stawiałem 2 lata, zbieranie funduszy, czekanie na to co chcę. Dziś uważam, że warto, dozbierać kasę, przemyśleć wszystkie aspekty akwarystyczne, takie jak wielkość akwarium, sposób filtracji, podmiany wody itp. A moje o 60 cm za małe akwarium wygląda na szybko, tak.
    • Skoro to nie jest na 10cm gruby blat z prawdziwego orzecha włoskiego albo dębu to czy musisz koniecznie od niego zaczynać? Wyobraź sobie, że nie masz tego blatu i wtedy spróbuj obrać plan i wylicz to co chcesz. Ja wiem że ten blat też kosztuje ale przy takiej inwestycji nie ma sensu, aby się wszystko kręciło dookoła tego blatu, to nie Słońce.  Stelaż i akwarium najważniejsze elementy. Zobacz na ile wystarcza fundusze i to kalkuluj.  No i najważniejsze, odpowiedz sobie na pytanie: czy podoba mi się ten blat? Uwierz mi, że nawet jeśli nie jesteś pedantem to ten widoczny pod akwarium blat może szczypać w oczy, zawsze, każdego dnia.  Umiesz spawać? A Twój Tata umie? Idealny moment aby wspólnie zrobić stelaż pod akwarium. Jeśli masz taką możliwość to ją wykorzystaj.  Pamiętaj, że zarówno ja jak i większość tutaj ludzi absolutnie się nie mądrzy tylko są to zazwyczaj przytaczane własne doświadczenia i niekiedy wpadki.  Dobra, czas na kawę
    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 4 cm grubości, no miary w oczach to ja nie mam ;/. I tak, jest z płyty wiórowej.
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
    • Dobieranie akwarium do rozmiaru blatu to trochę dziwny pomysł.  Ale jeśli masz miejsce na akwarium 200x50 to nawet nie zastanawiaj się nad 120x40x50, bo po kilku miesiącach stwierdzisz, że jest za małe i będziesz sobie pluł w brodę, że nie postawiłeś większego. Sprawdź jak duże akwarium możesz zmieścić w pokoju. Potem poprzesuwaj meble, żeby weszło większe. Potem pomyśl czy wszystkie meble są naprawdę potrzebne, sprzedaj te zbędne (budżet wzrośnie), poprzestawiaj znowu te które zostały, żeby zrobić więcej miejsca. Ścian na razie nie burz (to przyjdzie później, jak złapiesz bakcyla), blat olej i celuj w takie szkło i stelaż jakie tam wciśniesz.  Jeśli nie mieszkasz w zabytkowej kamienicy to stropem się nie przejmuj, akwarium 500l waży tyle co dwóch Amerykanów stojących obok siebie, stropy się pod nimi nie zawalają. Jeśli Twój tata się o nie martwi to możesz podłożyć płytę pod stelaż żeby lepiej rozłożyć obciążenie podłogi. Fajnie, że pytasz i szukasz rozwiązań, to dobrze wróży na przyszłość. Jeśli jednak zdecydujesz się na 120x40x50 to bierz tego Juwela o którym pisał @Bartek_De, też od niego zaczynałem - solidny zestaw na początek, służył mi lata bez żadnych problemów.       
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.