Skocz do zawartości

Zmiana biotopu - 240l


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Ja proponuję Ci przemyśleć oświetlenie, 2x54 T5 będzie o wiele za dużo. Glony wystartują po dwóch dniach i tak dadzą czadu, że mogą Ci obniżyć nawet twardość.
jak dla mnie to też trochę jasno. Myślę, że szczególnie na początku dojrzewania zbiornika, zbyt mocne oświetlenie nie jest konieczne.

Firefighter, tak z ciekawości możesz przybliżyć trochę temat wpływu dwudniowych glonów na twardości wody?

Opublikowano

Co do światła..., chyba obaj macie rację. Zastanowię się nad zmianą oświetlenia.


Aktualne parametry wody (dzień szósty od zalania):


NH3 - 2,0

NO2 - 0,1

NO3 - 10


Jutro doleję wodę (5-10l) z działającego baniaka (woda z wyciśniętych gąbek z filtra zewnętrznego i trochę wody bezpośrednio z baniaka).

Opublikowano

Firefighter, tak z ciekawości możesz przybliżyć trochę temat wpływu dwudniowych glonów na twardości wody?


Masowy wzrost glonów powoduje silne wahania wartości pH, które prowadzą do załamania różnorodności gatunków.

W ciągu dnia asymilacja:

Produkcja tlenu (O2)

Konsumpcja HCO3- (wodorowęglan) -obniżenie KH

Podwyższenie wartości pH w wodzie


W nocy oddychanie:

Konsumpcja tlenu (O2)

Produkcja CO2 (dwutlenek węgla - kwas węglowy)

Zmniejszenie wartości pH w wodzie (poniżej 6,5)


Zdolność buforowania określa zdolność wody do utrzymania stałej wartości pH podczas dodawania kwasów albo zasad do wody. Wartość pH i zdolność buforowania są ze sobą ściśle powiązane. Można by sądzić, że dodając do wody równe iloci kwasu i roztworu obojętnego, pH wody powinno się zmienić o połowę wartości pH kwasu - w praktyce jednak rzadko się to zdarza. Jeżeli woda ma wystarczającą zdolność buforowania, może absorbować i neutralizować dodawany kwas bez znaczącej zmiany wartości pH. Mówiąc obrazowo, bufor działa podobnie jak wielka gąbka. Dodawany kwas jest wchłaniany przez "gąbkę" bez znaczącej zmiany pH. Chłonność "gąbki" jest jednak ograniczona, gdyż zdolność buforowania wyczerpuje się. A gdy się już wyczerpie, pH wody zmienia się szybciej w trakcie dodawania kwasów.


Buforowanie ma skutki zarówno pozytywne, jak i negatywne. Do plusów zaliczyć należy to, że bez procesu buforowania kwas azotowy (azotany) wytworzone w trakcie cyklu azotowego spowodowałyby z czasem znaczne obniżenie pH w akwarium (co nie jest stanem pożądanym). W wypadku wystarczającego buforowania, pH pozostaje stałe (stan pożądany). Na minus należy zaliczyć to, że, twarda woda wodociągowa niemal zawsze ma wysoką zdolność buforowania. Jeżeli wartość pH wody jest dla hodowanych ryb zbyt wysoka, zdolność buforowania utrudnia obniżenie pH do wartoci bardziej stosownej.


W akwarium słodkowodnym zdolność buforowania wody jest zależna od węglanów i dwuwęglanów. Takie więc terminy jak twardość węglanowa (KH), zasadowość i zdolność buforowania są używane wymiennie. Pomimo tego, że od strony technicznej nie są to te same rzeczy, są one równoznaczne w kontekście hodowli ryb. Angielski termin alkalinity nie powinien być mylony z terminem alkaline. Alkalinity odnosi się do buforowania, podczas gdy alkaline odnosi się do zasad (tj. pH > 7)

Jaki poziom buforowania jest potrzebny w akwarium? Większość testów zdolność buforowania faktycznie mierzy wartość KH. Im większy KH, tym trudniej zmienić odczyn pH wody. Wartość KH w akwarium powinna być na tyle wysoka, aby długoterminowo zapobiec znacznym wahaniom wartości pH. Jeżeli wartość KH spadnie poniżej 4,5 dH, powinno się zwrócić specjalną uwagę na wartość pH w akwarium (np. testować co tydzień, aż do ustabilizowania się pH).

Czasami w ustabilizowanym akwarium w trakcie trwania cyklu azotowego, wytwarza się z czasem tendencja do obniżania wartości pH. Konkretna wartość zmiany pH zależy od ilości i prędkości produkcji azotanów, jak również od KH. Jeżeli pH opada o więcej niż dwie dziesiąte na miesiąc, powinno się rozważyć zwiększenie KH albo częściej wymieniać wodę.


Utwardzanie wody (podnoszenie GH i/lub KH)


Podane poniżej ilości i miary są przybliżone. Należy zauważyć, że jeśli woda jest od początku nadzwyczajnie miękka (1 stopień KH lub mniej), to dodanie roztworu buforowego może doprowadzić do znaczącej zmiany pH.

Aby podnieść równocześnie GH i KH należy dodć węglan wapnia (CaCO3). 1/2 łyżeczki do herbaty na 100 litrów wody zwiększy KH i GH o 1-2 dH. Aby uzyskać podobny efekt należy dodać do filtra kilka muszli, trochę korali, wapienia, grysu marmurowego, itp.


Aby podnieść KH bez podnoszenia GH należy dodać dwuwęglan sodu (NaHCO3), znany jako soda oczyszczona. 1/2 łyżeczki do herbaty na 100 litrów podniesie KH o 1 dH. Dwuwęglan sodu ustali pH na równej wartości 8,2.


Zgodnie z powyższym jeden z producentów podaje krótką informację przy swoim produkcie, który zapewne wielu z Was stosuje. Najpierw cytat, a później rozwiązanie quizu:)

"Silny wzrost alg może w niektórych przypadkach zredukować twardość karbonową do zera!przez to niestabilną staje się wartość pH(...)"


Producent to JBL, a produkt to AquaDur+


ps. Jeszcze przypomniało mi się: posiadacze solniczek często też hodują glony i na ich stronach jest tak wiele informacji, że nie wiem jak to przytoczyć w kilku słowach ale z ciekawości warto poczytać o uprawie-temat mega nudny chyba, że ktoś lubi chemię :)


ps2. później wstawię zdjęcie po zakwicie glonów (u mnie) po 4 dniach-spadek KH o 4dH oraz NO3 o 15! (z 20 do 5), aktualne jak na dole.

Opublikowano

1.Te wywody na temat buforowania, alkaliczności/zasadowości i odczynu wody to Twoje dzieło?

2. W prawidłowo prowadzonych zbiornikach z biotopem Malawi, takie zakwity glonów o jakich piszesz nie powinny mieć miejsca.

3. Czytam fora o tematyce morskiej, ale nie porównujmy tematu alg wapiennych do glonów w naszych zbiornikach. Jak sam napisałeś to temat rzeka, a i parametry wody zgoła odmienne.

4. Trzymajmy się sprawdzonych metod przy dojrzewaniu zbiornika i wszystko będzie ok.

5. Twoje parametry wody są godne pozazdroszczenia(stopka). Nie piszę o pH, tylko o niezmiennym, niskim poziomie azotanów.

Opublikowano

02.11.2012 (dzień siódmy od zalania):


pH - 8,0

NH3 - 2,0

NO2 - 0,4 (rośnie)

NO3 - 10


Po badaniu wody dolałem 18 litrów wody ze zdrowego baniaka tanga, w tym ok. 6l wody z płukania filtrów z tego zbiornika.

Zobaczymy jaki to da efekt :)

Opublikowano

Jeśli nie masz jakiegoś ciśnienia, żeby wpuszczać ryby w najbliższej przyszłości, ja na Twoim miejscu bym spokojnie poczekał z 4-5 tygodni, aż się zamknie cykl azotowy ;-)


pozdrawiam

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • @Tomek_F u mnie nie ma jakiegoś gruzowiska i Protomelasy pływały sobie w toni po prostu. Nie wiem czy to zbieg okoliczności czy tak ma ten gatunek ale mam wrażenie że samiec jest wyjątkowo delikatny w obejściu z samicami. Towarzysko pływa wśród nich i nie widać jakiejś nachalności z jego strony co jest bardzo miłe w oglądaniu. Jeśli chodzi o więcej samców to niestety nie mam doświadczenia.   Zaciekawiła mnie wzmianka o szałasie nad Orinoko 🙂 Nie chcę podpuszczać ale może jakiś nowy temacik do rozmów w odpowiednim dziale? 😉  Pozdrawiam 
    • Nie musisz się obawiać, że mbuna nie będzie widoczna. Podałem Ci gatunki, które dorastają do 15-17cm. Pochowane w skałach też nie będą.  Co prawda to będzie bardzo duże akwarium, więc to pewnie nie będzie miało znaczenia, ale muszę Ci zwrócić uwagę na jedną kwestię. Mbuna jest bardziej dynamiczna i agresywna od non mbuny, więc non mbuna powinna dostać pewne fory w postaci większych rozmiarów. Są dwa wyjścia, kupno maluchów i podchowanie ich i dopiero dokupienie mbuny, albo kupno od razu podrośniętej non mbuny i mniejszej mbuny. Ten drugi sposób jest oczywiście lepszy. Tak jak napisałem, u Ciebie może to nie mieć znaczenia, jeśli tym bardziej oddzielisz wyraźnie świat mbuny od świata non mbuny, ale zwracam na to uwagę. No I jeśli zdecydujesz się na mix.
    • Mój 17cm samiec, kiedy miał ponad 7 lat (wtedy zrobiłem zdjęcie). Był szczuplejszy niż mdoki na większości zdjęć  funkcjonujących na naszym Forum. Wiek najlepiej widać po wydatnych ustach.  
    • Jestem po wymianie korpusu , okazało się ,że w środku wyglądał jeszcze gorzej. Po uruchomieniu okazało się , że musiałem zmniejszyć bieg z 3 na 2 bo tak poprawiła się wydajność, że teraz na trójce był za duży przepływ.  Zdziwiłem się , że mocno zardzewiały korpus ma aż taki wpływ.  Polecam zajrzeć do środka jeśli ktoś ma  w narurowcu taką pompę
    • Na wstępie, jeżeli zły dział to proszę moderatora o przeniesienie do prawidłowego działu.   Witam, co nieco poczytałem odnośnie różnych mediów filtracyjnych do kubełków. Planuje obsadę 25 mbuna takich nie za dużych (dorosłe max do 10cm) w akwarium 375L . Zakupiłem już Ultramaxa BT (ze względu na dużą energooszczędność oraz cichą pracę) i od początku planowałem wypełnić 4 kubełki różnymi rodzajami ceramiki ( Aquaforest Life Bio, BioMatrix i Biocera max ). Prefiltr oczywiście gąbka , a w ostatnim kubełku gąbka 20ppi. Jednak trochę poczytałem na forum i nie wiem na co się już sam zdecydować , dużo osób korzysta z pociętej gąbki zamiast ceramiki. Chciałbym się dopytać czy faktycznie taka gąbka jest lepsza niż ceramika oraz ile ewentualnie mieć ppi żeby się nadała ? Pytam też również z tego względu , że część tematów które czytałem były z poprzedniej dekady i być może się zmieniły już techniki prowadzenia akwariów Malawi . Drugie pytanie: czy potrzebuje jeszcze filtra wewnętrznego ? Jeżeli tak to jaki powinien być, na co zwrócić uwagę. Trzecie pytanie: planuje cyrkulator o mocy 3000l/h. Myślę, żeby kupić z firmy sunsun, tylko słyszałem że są dosyć głośne? Czy to prawda ? Nadmienię, że akwarium będzie docelowo stało w salonie także zależy mi na tym, żeby było jednak było jak najciszej. Z góry dziękuję Wam za odpowiedzi i wszelkie rady.
    • @Tomasz78 Czym Ty karmiłeś tą mdoke? Kotletami z obiadu? 😁😁 kawał ryby. Cenie takie zdjęcia, bo niestety większość dostepnych fotek to młode ryby, a wiadomo ze właśnie większość życia ryba wygląda tak jak w dojrzałym stadium. Nie możesz (możecie) wrzucać takich klipów z jeziora, bo zaraz będę pakował walizki 😅 jak się zajarałem rybami z Ameryki to wylądowałem nad Orinoko w szałasie, jak tu złapie klimat to skończy się podobnie... @pozner na tą chwilę jednak bez gałęzi. Od lat w kółko tylko Ameryka, potrzebuje urozmaicenia, a nie robić kolejny baniak z kamieniami i korzeniami, tylko wodą z kranu zamiast ro 😉 zaskoczyłeś mnie aż takim przeglądem gatunków, w sensie zeby do tego malawi mix dodać aż tyle mbuny. Z drugiej strony to będzie brutto 2400 litrów, ludzie często mają większą zupę rybną w kilkukrotnie mniejszych pojemnościach. Kilka małych ryb w takich skałach to może być taka sama frajda jak wypatrywanie jakichś małych zbrojnikow w korzeniach. Crabro były moim faworytem od czasu jak jeszcze myślałem o mniejszym malawi, typowo mbuna. Jeżeli znawcy tematu uważają że nadałby się do takiej obsady, to jestem na tak 😁 a jak jest z tym wybarwieniem? Jest szansa na taką głęboką barwę? Metriaclima fainzilberi, samce to dla mnie ścisła czołówka malawi jeśli chodzi o urodę, jednak w kwestiach żywieniowych nie idę na kompromis 😉 musi zaczekać na roślinożerną obsadę. Astatotilapia caliptera - na każdym zdjęciu wygląda inaczej i nie mam pojęcia czego się spodziewać. Na jednych ładna, na innych nic mnie w niej nie urzeka... zamiast niej już chyba postawiłbym na oklepanego yellow. Melanochromis to bardzo ciekawa propozycja. Na plus poziome pasy, bytowanie w skałach... zaopatrze się w dużą lupę i może uda się go czasami wypatrzyć wśród skał gdzieś pod tylną szybą 😄 @Vrzechu racja z tym oznaczaniem, od 20 lat nie rozpisywałem się na forach, nawet nie wiedziałem że są takie możliwości jak na discordzie itp 😅 Twoje protomelasy trzymały się raczej bliżej czy dalej skał? Ciekawe jak poradziłby sobie w większej grupie z kilkoma samcami. @yarowrzucałeś zdjęcia takiego dużego akwarium mbuna? Próbowałem jakoś wejść w twój profil i wyszukać, ale coś mi nie idzie. Może pora dnia już nie taka 😉 Pomału się to klaruje, na tą chwilę mam 9 gatunków, w tym 3 mbuna. Będzie coś kopiącego, wyjadającego, coś w toni i coś w skałach, czyli tak jak chciałem. Dzięki waszej pomocy pojawiły się gatunki o których sam bym nigdy nie pomyślał. W innych mnie utwierdziliscie, a jeszcze inne (czasem nawet te ktore mkalem za pewniaki) odpadają bo zwyczajnie nie można mieć wszystkiego w jednym akwarium... Wiecznie malo🤯 A młoda zaczęła mnie teraz kusić tanganiką 🤫😅 
    • Uzupełnię może trochę swój wpis. W tej części skalnej (powiedzmy ok. 1m.) Twojego akwarium widział bym jeszcze np. Metriaclima estherae, Iodotropheus sprengerae, Cynotilapia sp. "hara" Gallireya Reef.  Do tej części piaszczystej, oprócz acei, mogłyś dodać Gephyrochromis lawsi lub Metriaclima sp."patricki". One żyją w środowisku piaszczystym, więc mogłyby sobie zająć ten dolny poziom. Kilka kamieni by im wystarczyło. Drugi pomysł nie różni się od pierwszego w kwestii aranżacji. Może gałęzi bym nie dał. Co do obsady, to proponuję mix mbuny I non mbuny. Non mbuna to wspomniane przez Ciebie Fossorochromis rostratus i mdoki, albo Cyrtocara moorii. Do tego Exochochromis anagenys lub Dimidiochromis strigatus/compressiceps, Copadichromis borleyi i może ten Protomelas z tematu, ale nie wiem, czy to już nie za dużo. Mbuna to Pseudotropheus crabro, Melanochromis kaskazini, Astatotilapia caliptera i może Metriaclima fainzilberi Maison Reef, choć tu kiepsko mogłoby być z dietą. Może ktoś coś innego dorzuci. Może yellow.
    • A ja powiem, że w tak dużym akwarium mbuna nie jest chaotyczna, a najlepszą rzeczą jaką widzę to wymiana pokoleniowa, w moim akwarium, oprócz śmiertelnych pojedynków widzę również ukrywające się małe, kolejne pokolenia które dorastają. Minusem dużej ryby jest to, że nawet machając ogonem trzy razy, jest już na końcu akwarium.
    • @Tomek_F dla ułatwienia prowadzenia wątku fajnie jakbyś przy wzmiance o konkretnych osobach najpierw wpisał "@" 🙂 Wtedy jak zaczniesz wpisywać nazwę użytkownika to Ci się wyświetla lista i z niej wybierasz osobę. Wtedy ta osoba dostanie powiadomienie że została "wywołana" i łatwiej dopilnować swojej korespondencji 😉 A wracając do Protomelasów to te Labrosusy u mnie pływały ciągle razem. Myślę że jakby było ich więcej to pływałyby grupą. To jest naprawdę piękna ryba. Jeśli chodzi o Dimidiochromis Strigatus to tak jak piszesz, jest w nich coś takiego czego nie da się uchwycić aparatem. Mam je u siebie i dominujący samiec, który jest jeszcze "szczawiem" jak zacznie opalizować to mam wrażenie że jest jednocześnie niebieski, złoty, różowy i srebrny 😅 Płetwy pięknie podkreślone kolorem czerwonym 🙂  Jeśli myślisz o P. Acei to w 100% zgadzam się z @pozner 🙂 Miałem grupę bodajże 7 sztuk w poprzednim zbiorniku. Co prawda ta grupa była za mała żeby pływać w stylu ławicy ale czasami zbijała się w taką gromadę i wtedy robiło to wrażenie. 
    • Tu masz acei w akwarium z gałęziami. https://youtu.be/lTuHhQLRAdo?is=yyj6NZzqNPKMvJsb Ja bym widział gałęzie na całej wysokości akwarium 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.