Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Chciałem przedstawić sposób na kalibrację testów NO3 i PO4.

Na wstępie pragnę powiedzieć, że nawet najdroższe i najlepsze testy są kalibrowane przed testami.Na wynik pomiaru mogą wpływać różne czynniki zewnętrzne takie jak wilgotność,temperatura otoczenia, data ważności testu i wiele innych.

Parę lat temu zainteresowałem się tym tematem, zrobiłem wyżej wymienione wzorce do testów i przystąpiłem do testowania.Do testów użyłem JBL.

Z mojego doświadczenia wyszło to, że po skalibrowaniu testów, PO4 wzorzec np. 2ppm pokrywał się z tym co miałem w akwarium, tzn 2ppm z testu wzorcowego i 2ppm z wody z akwarium wychodziło na testach.

Uważam, że test JBL na NO4 jest miarodajny.

Natomiast po zrobieniu testu NO3 wyniki z były przekłamane.U mnie NO3 zaniżało wartości.Wiedziałem, że w akwarium mam ok 40 ppm, a test pokazywał ok 20 ppm.Mój wzorzec 10 ppm na teście wykazał 1-5 ppm.Według mnie kolor testów wody, a wzornika JBL znacznie się różni tonalnie, a co za tym idzie ciężko odczytać wartości.

To tak w skrócie jakie ja mam spostrzeżenia.


Pragnę teraz przedstawić jak wykonać wzorce.


Ps.Sposób na wzorzec skopiowany jest z forum holenderskiego.

Moim zdaniem jest w miarę przystępny.


Aby zrobić 10, 20, 30 and 40 ppm NO3 roztwór:


dodaj 1.631 g KNO3 to 1 L DI/RO wody. To daje 1000 ppm'owy roztwór NO3. (Tak naprawdę 1000.29 ppm'owy roztwór.)


dodanie 2 mL z 1000 ppm'owego roztworu do 18 mL wody DI/RO. Daje 20 mL 100 ppm'owego roztworu NO3.


Dodanie 15 mL 100 ppm'owego roztworu do 15 mL wody DI/RO . Daje 30 mL 50 ppm'owego roztworu NO3.


By zrobić 10 ppm'owy roztwór NO3 :

dodaj 2 mL z 50 ppm'owego roztworu do 8 mL wody DI/RO . To da: 10 mL 10 ppm'owego roztworu NO3 .


By zrobić 20 ppm'owy roztwór NO3 :

Dodaj 4 mL 50 ppm'owego roztworu do 6 mL wodu DI/RO .To da 10 mL 20 ppm'owego roztwru NO3.


By zrobić 30 ppm'owy roztwór NO3:

Dodaj 6 mL 50 ppm'owego roztworu do 4 mL wody DI/RO . To da 10 mL 30 ppm'owego roztworu NO3.


By zrobić 40 ppm'owy roztwór NO3 :

Dodaj 8 mL 50 ppm'owego roztworu do 2 mL wody DI/RO . To da 10 mL 40 ppm'owego roztworu NO3.





Sposób na zrobienie 1.0, 2.0, 3.0, 4.0 i 5.0 ppm'owe roztwory PO4 :


Dodaj 1.433 g KH2PO4 do 1 L wody DI/RO .To da 1000 ppm'owy roztwór PO4 . Tak naprawdę 1000.09 ppm'owy roztwór)


Dodaj 1 mL 1000 ppm'owego roztworu do 9 mL wody DI/RO . To da 10 mL 100 ppm'owego roztworu PO4 .


Dodaj 2 mL z 100 ppm'owego roztworu do 18 mL wody DI/RO .To da 20 mL 10 ppm'owego roztworu PO4.


By zrobić roztwór 1.0 ppm'owy PO4 :

Dodaj 1 mL 10 ppm'owego roztoru do 9 mL wody DI/RO. To da 10 mL 1.0 ppm'owego roztworu PO4.


By zrobić 2.0 ppm'pwy roztwór PO4:

Dodaj 2 mL 10 ppm'owego roztworu do 8 mL wody DI/RO. To daje 10 mL 2.0 ppm'owego roztworu PO4.


By zrobić roztwór 3.0 ppm'owy PO4:

Dodaj 3 mL z 10 ppm'owego roztworu do 7 mL wody DI/RO. To da 10 mL 3.0 ppm'owego roztworu PO4.


By zrobić 4.0 ppm'owy roztwór PO4:

Dodaj 4 mL z 10 ppm'owego roztworu do 6 mLwody DI/RO. To da 10 mL 4.0 ppm''owego roztworu PO4.


By zrobić 5.0 ppm'owy roztwór PO4:

Dodaj 5 mL z 10 ppm'owego roztworu do 5 mL wody DI/RO . To da 10 mL5.0 ppm'owego roztworu PO4.


Do wykonania wzorca będziemy potrzebowali wodę destylowaną lub RO,wagę, strzykawkę i oczywiście sole KH2PO4, KNO3(do kupienia na pewnym portalu aukcyjnym).

Wagę do odmierzenia proszku możemy zastąpić strzykawką.Tak więc gramy przeliczymy na mL.Ja stosowałem ten przelicznik:


KH2PO4 10g = 10,5 ml

KNO3 10g = 9 ml

(tylko trzeba troszke potrząsnąć żeby usiadło w strzykawce)


Prościej tego opisać nie potrafię.Wiem, że samo odczytanie testów jest problematyczne zwłaszcza JBL NO3.

Wracając do testów polecam SERA NO3, gdyż skalę barwną łatwiej dopasować do wartości.

W razie jakiś nie jasności lub zainteresowania starał się będę rozwijać ten wątek.


Dziękuję i pozdrawiam.

  • Dziękuję 4
Opublikowano
Wracając do testów polecam SERA NO3,

To chyba kwestia indywidualna, bo dla mnie kolory we fiolce zazwyczaj były trudne do dopasowania i odczytania w porównaniu ze skalą.

Opublikowano

Oczywiście łatwiejszy byłby odczyt liczbowy ale jakikolwiek sposób na doprezyzowanie pomiarów z najczęściej używanych testów to świetna sprawa.

Opublikowano

Takie testy wzorcowe można kupić w niektórych dobrych sklepach, głównie z morszczyzną. Są też firmy, które dodają do testów takie próbki, np Seachem - w teście na NO2/NO3 jest próbka referencyjna NH3=1mg/l, NO3=10mg/l i PO4=1mg/l.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.