Jump to content

Pomoc w przeprowadzce do 450l


Arkady
 Share

Recommended Posts

Witajcie,

nadszedł czas na przeprowadzkę z 240 na 450 baniak (150X50X60). Stąd też proszę o merytoryczne wsparcie w tej zakrojonej na szeroką skalę operacji.

Po pierwsze,

zamierzam przenieść obecną obsadę: cynotilapia afra (5 samic, 2 samce) labidochromis caeruleus (5 samców(!), 1 samica, jeden młody nieokreślonej płci), iodotropheus sprengerae (5 sztuk, w tym przynajmniej jedna samica i samiec) i czy coś tu skorygować w ilości, bowiem chciałbym (o ile mogę) dorzucić jakiś żywotny temperamentny gatunek, (red-red?)

Po drugie,

filtracja obecnie wygląda następująco:

kubełki zasypane ceramiką eheim 2213 i 2228 oraz wewnętrzny aquel fan 3. Filtr denitryfikacyjny podłączony do 2228. Łącznie przepływu jest blisko 2300 litrów na godzinę i bardzo ładnie to chodzi, no ale nowy baniak dwa razy większy więc mój pomysł zostawić 2228 i aquela a dokupić:

HYDOR pompa głowica SELTZ L40 2800l/h 55W REWEL! (3487558970) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje.@@AMEPARAM@@http://img04.allegroimg.pl/photos/400x300/34/87/55/89/3487558970@@AMEPARAM@@04@@AMEPARAM@@34/87/55/89@@AMEPARAM@@3487558970


założyć gąbkę na wlot. Ciekawa ta głowica, bo można trzymać ją poza akwarium i przepływ słuszny. Łącznie będzie 4550 l/h więc powinno się sprawdzić. Czy ktoś z Was użytkuje taką głowicę? Jakieś alternatywne propozycje?

Po trzecie,

czy 2213 mógłbym przeznaczyć na zasypanie grysem koralowym dla podniesienia Ph, gdyż obecnie mam 7,5 i wartość ta jest za mała?

Po czwarte,

w budowie mam pokrywę z aluminium, w którą zamierzam wmontować lampę hqi o mocy 70 W (mogę po wymianie elektroniki mieć 150 W) Lampa świeci punktowo zatem pewnie trzeba będzie dorzucić coś po bokach. Mam możliwość dołożenia T5 2X39W.


Na razie to tyle, z góry dziękuję

Arkady

Link to comment
Share on other sites

harisimi

Po pierwsze,


Nie ma problemu abyś ją przeniósł jednak powinienes przy okazji dokonac korekt i tak proponuję:


- cynotilapia afra (5 samic, 2 samce) zostaw bez zmian;

-labidochromis caeruleus (5 samców(!), 1 samica, jeden młody nieokreślonej płci) - zlikwiduj ze 2 samce i dodaj 4-5 samic albo z 8 młodych nie określonej płci ;)

-iodotropheus sprengerae (5 sztuk, w tym przynajmniej jedna samica i samiec) - tu na razie zostaw bo układ 1 samiec na 4 samice to ideał a moze jeszcze tak być, jeśli nie będzie to dodaj tak aby było 2 na 5 czy nawet 3 na 5

- red redy możesz dodac bez obawy bo to ryba oderwana od substratu a i baniak dla niej dobry. Kup z 8 młodych bo musisz zobaczyć co sie wyklaruje w pozostałych stadach i jakaś szansa na dwusamcowość powinna być.


Po drugie:


2228 działa jako denitryfikator ? Czy w jakiś sposób napędza denitryfikator obok podstawowej funkcji


Po trzecie:


Napisze ci jak mnie oświecisz w tym po drugie ;)


Po czwarte:


Jak nie masz roślin to sam musisz zdecydowac czy ci wystarczy te hqi ja bym dołożył tą T5 ale musu nie masz bo decydują względy wizualne

Link to comment
Share on other sites

2228 napędza denitryfikator, zasypany jest ceramiką po brzegi więc działa w podwójnej roli. Zamierzam użyć go z tą różnicą, że pewnie pozbędę się całego wkładu, przez co zwiększy się przepływ wody, gdyż denitryfikator zbija mi NO3 do poziomu 5-10 jednostek. Będę musiał tylko zwiększyć długość węża, aby przy zwiększonej obsadzie ryb NO3 utrzymało się na podobnym poziomie.

O naświetlaczach Led pierwszy raz słyszę, proszę więcej szczegółów jaka barwa, jaka moc, skolko stoit eta.

Link to comment
Share on other sites

harisimi

Nie lepiej ci rozwiązać to w ten sposób że 2228 zrobisz czystym biologiem nie obciążając go denitryfikatorem ( o ile go obciąża bo nadal nie widzę tego jak to rozwiązałeś ;) ) a denitryfikacje dołączysz do 2213 i zostawiając wewnętrzny. Wtedy już na milion % starczy ci i biologii i mechaniki. Nie wiem jak rozwiązałeś denitryfikacje ... fotka mile widziana ;). Biolog i denitryfikacja mają rozbieżne wymogi, denitryfikator potrzebuje mega słabego przepływu więc sadze ze to jakieś rozgałęzienie.

  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

Denitryfikator podłączony jest do 2228 w ten sposób, że do węża wylotowego wstawiony jest trójnik, od którego "idzie" 20 metrów węża ogrodowego 3/4 cala zwiniętego pod szafką od akwarium w poziomie. Na jego końcu jest zawór od pralki podłączony do czasowego wyłącznika, który steruje czasem wypuszczania wody do akwarium (8 razy na dobę po 2 minuty). Jak go zakładałem podpiąłem go pierwotnie do 2213, który okazał się za słaby, aby przepchać wodę przez taką ilość węża. Zatem podłączenie do 2213 odpada. W sumie wyrzucenie z 2228 biologii jest uzasadnione, gdyż całą robotę usuwania NO3 robi denitryfikator. Jeśli po usunięciu biologii będzie "przepychał" więcej wody w denitryfikatorze, wówczas ograniczę go czasem otwarcia aby zawsze na wylocie woda miała NO3=0, a w samym akwarium 5-10 jednostek. Z 2213 też jestem gotowy pozbyć się biologii i zasypać gryzem koralowym lub czymś innym dla podniesienia ph. Po tym jak zaczął u mnie działać denitryfikator zrozumiałem jak niesamowicie mało skuteczne są wkłady biologiczne (ja mam sera siporax i jakieś kulki).

Link to comment
Share on other sites

Nie bardzo rozumiem co ma deni do klasyczego biologa? Oba filtry pełnią inną rolę, biolog produkuje NO3 usuwając amoniak i aztyny a deni kończy dzieło pozbywjąc się azotanòw. Usuwając wkłady bio prosisz się o kłopoty.

  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

Proces nietryfikacji powstaje także poza wkładem np na powierzchni gąbek, które mam w ilości 3 sztuk 2 na każdym kubełku i jedna na mechaniku. Zastanawiam się jednak, czy faktycznie nie zaburzę równowagi tych dwóch procesów całkowicie usuwając wkłady.

Link to comment
Share on other sites

Oczywiście że, gąbka jest dobrym wkładem bio ale ma jedną wadę, szybko się zapycha i trzeba ją czyścić, usuwając tym samym sporą część bakterii nitryfikacyjnych. Planujesz zwiększyć obsadę czyli, będziesz miał więcej produktów przemiany materii do obróbki a tym samym potrzeba będzie więcej bakterii.

  • Dziękuję 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Posty

    • Nath_147
      A jaka taka zywica ma zdolność absorbcji? Kolega ma dość spore akwarium trochę tego  NO3 jest u niego w wodzie. 
    • triamond
      Powinno lecieć od razu 0 ppm NO3 aż do zapełnienia pojemności żywicy. Problem rozwiązany. Żywica do reklamacji.
    • przemo95
      Hej, 4 maja zalałem akwarium więc jeszcze trochę czasu nim cykl azotowy się zamknie, ryby wyśle mi hodowca 7 czerwca więc powoli muszę dokupić pozostały osprzęt, Aktualnie jest już od początku filtracja: Ikola 600 Maxx (wkład to około litr Matrixa) + Sunsun HW603a który robi za prefiltr (3 gąbki o różnej granulacji), Obudowę planuje kupić aluminiową, chciałbym tez kupić inny wlot / wylot wody bo ten który posiadam jest mało wygodny (czasowo jest deszczownica na wylocie ponieważ samej rurki nie potrafię zamontować bo jest za krótka i może wylecieć oraz na wlocie jest chwilowo "pusty" prefiltr Jbla bo rurka którą miałem tez jest za krótka. Oczywiście tło na tylną szybę też będę naklejać.   Mam do Was prośbę o radę, - jakie oświetlenie do akwarium 120x40x50 / 240 L / pokrywa aluminiowa? - jaki polecacie zestaw wlotu/wylotu żeby robił dobrą robotę i dobrze dało się zamontować?  - mam wrażenie że cyrkulacja wody jest trochę słaba więc może dokupić cyrkulator?    Czy coś jeszcze proponujecie dokupić? Miałem kiedyś Malawi ale było to chwilowo i zbytnio się nie zaangażowałem więc teraz chciałbym stworzyć idealne warunki.
    • przemo95
      Witam ponownie, Dziś już 19 dzień od zalania, sprawdziłem ponownie parametry i wygląda to następująco:  NH4 - <0,05. NO2 - <0,01 NO3 - 0    Czy to możliwe że NO2 jest mniejsze niż 3 dni temu, a inne parametry  stoją w miejscu? 
    • aro600
      Wyniki testów po 24h: NO3 ~ 20 - bez zmian  PO4 ~ 0,5 - zbiło ładnie o 0,5 Woda dalej kryształ, włączyłem do obiegu i korpus z purolite i wyniki po przejściu przez korpus NO3 bez zmian - czyli chyba jednak nie A520e mi sprzedano. Czy może być inna przyczyna? Czy np złożę musi się jakoś aktywować czy od razu woda po przejściu przez korpus powinna mieć poziom NO3 zdecydowanie niższy? Do testów włączyłem przepływ zaworem na korpusie i po kilku minutach zrobiłem pomiar wody wypływającej z korpusu. Może powinienem poczekać kilka godzin i dopiero wtedy wykonać pomiar?
    • aro600
      Obecnie sytuacja wygląda następująco: Woda znowu jakby jej nie było 😀Zobaczymy na jak długo. Woda oczyściła się dopiero dziś dosłownie w 2h po podaniu Microbe-lift Phos-out 4 .  Przed podaniem zmierzylem: NO3 wynik około 20  (na skali barwnej ciemniej jak 15 jaśniej jak 30) PO4 wynik 1 jutro zmierze o ile Phos-out zredukował PO4 Purolite dalej zakręcony dodatkowo zmieniłem trochę oświetlenie dołożyłem zgodnie z Waszymi radami boczne przysłony aby nie świeciło na ściany zobaczymy czy to przyniesie jakiś efekt.
    • iquitos68
      Generalnie nie obawiam się, gdyż nigdy nie miałem jeszcze ryby tak dużej, żeby była za duża do tego akwarium. Tyrannochromis którego posiadam też jest duży -na oko 30cm-, ale myślę, że jak jeszcze podrośnie to nie będzie problemu. Akwarium ma 70cm cm szerokości i to robi robotę.  Widać też, że im większa ryba tym trudniej jej atakować inne ryby, które taktycznie opływają ją od ogona, chroniąc się z tyłu. Biorę też pod uwagę, że docelowo mogę mieć np tylko cztery duże ryby i nic więcej.  Mimo wszystko Champsochromis caeruleus według danych internetowych nie powinien urosnąć więcej niż 35 cm. Np strona malawi-guru.de podaje maksylną wielkość tej ryby na 25cm. Jednak w niewoli rosną one nieco większe.
    • pozner
      Nie obawiasz się, że dla Champso to akwarium będzie trochę za małe...za krótkie? To bydlę dorasta jednak do ok. 40cm. Compress piękny
    • pozner
      Karmienie mbuny i drapoli. Drapole nauczyły się unikać to kłębowisko mbuny i ustawiają się z prawej strony. Tam czekają na swoje stynki. Livingston dogonił wielkością strigatusa, ale nadal nie radzi sobie z mbuną. Nadal jest przez nią przeganiany. Jakoś nie potrafi się przełamać.  VID_20220521_115739.mp4    
    • iquitos68
      Kronikarski wpis. Niestety dwie ryby od pewnego czasu toczyła choroba, lub bardziej prawdopodobne efekt dawnych walk z samcem Chilotilapia rhoadesii, który tak jak kruszył muszle ślimaków to prawdopodobnie doprowadził do wstrząsu mózgu niektóre ryby. Samiec Taeniochromis holoatenia i Protomelas ornatus nabawiły się problemów z błędnikami. Często pływały do góry brzuchami, lub kręciły się w kółko. Kuracja w oddzielnym akwarium nie przyniosła skutku. W końcu straciłem te ryby. Po tym co się stało postanowiłem uzupełnić obsadę nowymi rybami. Na podstawie uzyskanych opinii na forum wybór padł na Dimidiochromis compressiceps. W Tanganika-Konin znalazłem dwie ryby z odłowu. Samiec 18cm i samica 17cm WF. Ryby już jakiś czas pływały w tamtejszych zbiornikach. Wybrałem się po nie z Warszawy - szybki własny transport jest najlepszy. Na miejscu pływało także stadko młodych Champsochromis caeruleus. Urocze ryby, a jako że też drapole, to dokupiłem jednego samczyka 18cm F1. Po powrocie do domu obecne u mnie ryby na czele z Tyrannochromisem maculiceps obficie nakarmiłem stynką. Dzięki takiemu zabiegowi nowo wpuszczane ryby nie były pomylone z pokarmem 😆 Wpuszczone ryby pływają już. Samiec compressa adoruje swoją ulubienice. Champso głównie pływa przy powierzchni ćwicząc uniki przed większymi rybami. póki co bez strat, jednak najbliższe tygodnie pokażą czy te ryby zaklimatyzują się z pozostałymi.  Najbardziej boję się o Tyrannochromisa czy nie ruszy na wielkie łowy. Jednakże ryba ta jest już u mnie od roku i ewidentnie widać jak instynkty łowieckie WF u niej osłabiają się z czasem. Na początku zjadał, lub raczej próbował zjeść rybę o 5 cm mniejszą od niej samej. Teraz głównie skupia się na niedobitkach narybku ukrytych w śród skał. W stosunku do większych ryb przejawia zachowania bardziej terytorialne niż kulinarne. Do tego te 9 ryb w akwarium powoduje lekkie "przerybienie" i osłabia jego agresję, bo nie może się skupić na jednej rybie. Należy wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy. W akwarium pływa jedna ryba 8cm potomek Mylochromisa mchuse, który to był wpuszczony na samym początku, czyli w roku 2017 gdy założyłem to akwarium. Fajnie będzie jeśli uda mi się utrzymać tę linię ryb, ze względów sentymentalnych.        
  • Topics

  • Images

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.