Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich :)

Do tematu Malawi powracam po paru latach przerwy i czuje się jak dziecko, które czeka na wymarzoną zabawke, chociaż określenie "zabawka" nie jest adekwatne do poruszanego tematu. Niestety przez remont i zmiane mebli jakiś odległy czas temu musiałem porzucić dwa zbiorniki Malawi i Tanganika, a robiłem to z żalem w sercu; jedynym pocieszeniem było pozostawione akwarium ogólne, które pomimo upływu lat i zmiany szkła stoi po dziś dzień. Na całe szczęście, teraz, udało mi się wygospodarować na tyle wolnej przestrzeni, aby pyszczakami zaopiekować się na nowo :D


Zaplanowane wymiary akwarium to 120x35x40/45 cm, co daje około 170l.


Pomimo tego, że nie temat cichlidae nie jest mi obcy, przez te kilka lat przerwy trochę zardzewiałem, dlatego prosze o rady i wskazówki, a także wyrozumiałość :P


Oświetlenie:

Pomimo bogatej oferty postanowiłem zawężyć grono kandydatów. I tak jako oświetlenie główne pplanuje dwie świetlówki:

1. Hagen Power-Glo T8 lub Juwel Elite Day 9000K T5/Sylvania Grolux 8500K T5

2. Sylvania Aquastar 10000K T5

3. Oświetlenie nocne


1. będzie się palić od 7:30 do 20:30, 2. włączy się o 11:00 i wyłączy o 18:00, do tego 3. będzie się palić od 20:00 do 8:00, tak żeby pracować jeszcze pół godziny po włączeniu i przed wyłączeniem 1., co mam nadzieje zmniejszy choć troche stres związany z nagłym zapaleniem się światła


Zbiornik będzie otwarty z górną zabudową DIY plus podnoszona/opuszczana siatka na stelarzu żeby żadna ryba nie wyskoczyła, do tego brzegi "pokrywy" będą na tyle wysokie żeby odbić wychlapywaną wode, a przednia część dla mojego komfortu będzie opuszczana.


Filtracja:

Jako filtr zastosuje termofiltr Eheima Professionel 2, który bez problemu obsługuje baniaki powyżej 300 i przerabia około 950l/h, będzie on służył głównie jako filtr biologiczny, a wspomagany będzie przez Hydor'a Crystal R05 DUO 2 EU, ktry będzie odpowiadał za filtracje mechaniczną, a w pogotwiu czekać będzie inny patent fabryki Hydor, Pompa Ekip 350 Thermal Filter, a dokładnie moduł grzewczy z pompą.


Wszystko dopełnią bakterie EasyLife-Easystart i Nutrafin-Wastecontrol. Gdyby zaszła potrzeba zwiększenia twardości węglanowej, do akcjo wkroczy Easylife Easycarbo.


Aranżacja:

Ponieważ po poprzednich akwariach została spora ilość różnego rodzaju kamieni, z wyborem odpowiednich nie powinno być kłopotu. Jako podłoże zastosuje piasek kwarcowy, nie biały ale zapewne szary lub brązowy. Tło będzie, a dzięki zamontowaniu świetlówek bardziej z przodu zbiornika, da to efekt toni wody. Będę dążył do efektu, jaki osiągnięto w tym zbiorniku:



Obsada:

Wybór padnie pewnie pomiędzy:

1. Pseudotropheus saulosi

2. Melanochromis cyaneorhabdos "maingano"

3. Labidochromis perlmutt

4. Labidochromis chisumulae

5. Iodotropheus sprengerae



Tyle z planów, teraz krok po korku trzeba wprowadzać je w życie. Mam nadzieje, że akwarium zacznie działać pod koniec czerwca.

Jak już wcześniej wspominałem proszę o wszelkie dodatkowe wskazówki i poprawki do projektu.

Pozdrawiam :)

Opublikowano

Co do oświetlenia nocnego ;) ryby w nocy mają spać i imho swiecenie cala noc nie ma sensu. A myślałeś o oświetleniu hqi? Da to lepszy efekt niż swietlowki. ;)

Opublikowano

Pomysl o wiekszym akwa;) ,chociaz o standardowej 240.

Jezeli drugi wymiar to szerokosc i jezeli dasz tlo wew. to IMHO bedzie to akwa na jeden gatunek, maks 2 i to z tych mniejszych.

Opublikowano

siatka na górę imho nie ma sensu, jeśli dajesz sobie kleić akwa... daj sobie skleić ze wzmocnieniami dookoła - 90% ryb wyskakuje płynąc do szyby i w górę, więc wzmocnienie blokuje...


no i zwiększ akwa ;)

Opublikowano

brazylia i makok, z większą pojemnością szkła cały czas kombinuje :D na upartego można dołożyć 10cm do długości i 5 cm do szerokości, czyli zbirnik miałby wymiary 130x40x45cm, co daje około 230l; tło będzie czarne, jak w zbiorniku na filmiku; zdrowy_zębie jak najbardziej myślałem o oświetleniu hqi, ale ponieważ mam stateczniki pod świetlówki, na początek zmniejsze koszty, a jak uzbieram odpowiednie fundusze wstawie hqi i masz racje, że świecenie całą noc to chyba przesada ale mój znajomy wynalzł gdzieś zestaw oświetlenia nocnego z regulacją natężenia światła, może też coś z tym pokombinuje :)

Opublikowano

to jak na upartego tak można, to można i pewnie docisnąć dodatkowe 5cm na szerokości i już będzie super zacnie... baniak może wystawać z tyłu poza szafkę, jak dołożysz dodatkowy blat ;)


przy 45cm wystarczy Ci szyba ósemka spokojnie... no no 130x45x45h byłby juz całkiem spoko...


jesli wzorujesz się na tym filmie to wiedz że w 40cm szer nie uda Ci się tak udekorować.... będzie za wąsko do układania kamieni w ładny wiidoczek ;)

tak z moich doswiadczeń ;)


EDIT: a co do nocnego - ryby powinny spać - między 1:00 a 4:00 bym jednak wyłączał a nie świecił - nawet przy lekkim nocnym potrafią pływać... co zdrowe pewnie nie jest

Opublikowano

blat jak najbardziej będzie dodatkowy do szafki, z tym, że sama szafka ma 35 cm więc max dołożyć można 5 cm bo z tyłu musi być jeszcze miejsce na węże od filtra pomiędzy ścianą a całą konstrukcją; co do oświetlenia nocnego myśle, że zakres świecenia będzie pomiędzy 20:00 a 23:00 i 6:00 a 8:00, w zasadzie mógłbym go wcale nie montować ale nie chce narażać ryb na stres związany z gwałtownym zapaleniem oświetlenia dziennego

Opublikowano

Możesz też odsunąć szafkę 15cm od ściany, położyć blat 45cm, który podeprzesz z tyłu dwoma pionowymi beleczkami do podłogi (żeby zakrywało boki i poddtrzymywało blaat) i też będzie 5 cm na węże :P akwa będzie stało ;)

--

moim zdaniem nocne jest tylko ze względów estetycznych akwarysty... możesz założyć, jjednak nie po to żeby ryby nie były płochliwe, bo ono nic nie wnosi w temacie


ryby nie są płochliwe, jeśli:

- są stabilne dobre parametry wody

- oświetlenie jest stałe, a nie włączane "jak leci"

- oświetlenie nie emituje szkodliwych UV

- oświetlenie zachowuje rytm dobowy

- ryby są adekwatne wielkością, temperamentem, obsadą do danego baniaka

- nie ma przerybienia lub skrajnego niedorybienia

- są odpowiednio żywione

Opublikowano
siatka na górę imho nie ma sensu, jeśli dajesz sobie kleić akwa... daj sobie skleić ze wzmocnieniami dookoła - 90% ryb wyskakuje płynąc do szyby i w górę, więc wzmocnienie blokuje...


no i zwiększ akwa ;)



Wczoraj przekonałem się że te 10% to zbyt wielkie ryzyko. 14cm borlej poszedł w kibel, wyskoczył właśnie ze środka tafli.Dmuchajcie na zimne, korona,siatka - cokolwiek.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.