Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich :)

Do tematu Malawi powracam po paru latach przerwy i czuje się jak dziecko, które czeka na wymarzoną zabawke, chociaż określenie "zabawka" nie jest adekwatne do poruszanego tematu. Niestety przez remont i zmiane mebli jakiś odległy czas temu musiałem porzucić dwa zbiorniki Malawi i Tanganika, a robiłem to z żalem w sercu; jedynym pocieszeniem było pozostawione akwarium ogólne, które pomimo upływu lat i zmiany szkła stoi po dziś dzień. Na całe szczęście, teraz, udało mi się wygospodarować na tyle wolnej przestrzeni, aby pyszczakami zaopiekować się na nowo :D


Zaplanowane wymiary akwarium to 120x35x40/45 cm, co daje około 170l.


Pomimo tego, że nie temat cichlidae nie jest mi obcy, przez te kilka lat przerwy trochę zardzewiałem, dlatego prosze o rady i wskazówki, a także wyrozumiałość :P


Oświetlenie:

Pomimo bogatej oferty postanowiłem zawężyć grono kandydatów. I tak jako oświetlenie główne pplanuje dwie świetlówki:

1. Hagen Power-Glo T8 lub Juwel Elite Day 9000K T5/Sylvania Grolux 8500K T5

2. Sylvania Aquastar 10000K T5

3. Oświetlenie nocne


1. będzie się palić od 7:30 do 20:30, 2. włączy się o 11:00 i wyłączy o 18:00, do tego 3. będzie się palić od 20:00 do 8:00, tak żeby pracować jeszcze pół godziny po włączeniu i przed wyłączeniem 1., co mam nadzieje zmniejszy choć troche stres związany z nagłym zapaleniem się światła


Zbiornik będzie otwarty z górną zabudową DIY plus podnoszona/opuszczana siatka na stelarzu żeby żadna ryba nie wyskoczyła, do tego brzegi "pokrywy" będą na tyle wysokie żeby odbić wychlapywaną wode, a przednia część dla mojego komfortu będzie opuszczana.


Filtracja:

Jako filtr zastosuje termofiltr Eheima Professionel 2, który bez problemu obsługuje baniaki powyżej 300 i przerabia około 950l/h, będzie on służył głównie jako filtr biologiczny, a wspomagany będzie przez Hydor'a Crystal R05 DUO 2 EU, ktry będzie odpowiadał za filtracje mechaniczną, a w pogotwiu czekać będzie inny patent fabryki Hydor, Pompa Ekip 350 Thermal Filter, a dokładnie moduł grzewczy z pompą.


Wszystko dopełnią bakterie EasyLife-Easystart i Nutrafin-Wastecontrol. Gdyby zaszła potrzeba zwiększenia twardości węglanowej, do akcjo wkroczy Easylife Easycarbo.


Aranżacja:

Ponieważ po poprzednich akwariach została spora ilość różnego rodzaju kamieni, z wyborem odpowiednich nie powinno być kłopotu. Jako podłoże zastosuje piasek kwarcowy, nie biały ale zapewne szary lub brązowy. Tło będzie, a dzięki zamontowaniu świetlówek bardziej z przodu zbiornika, da to efekt toni wody. Będę dążył do efektu, jaki osiągnięto w tym zbiorniku:



Obsada:

Wybór padnie pewnie pomiędzy:

1. Pseudotropheus saulosi

2. Melanochromis cyaneorhabdos "maingano"

3. Labidochromis perlmutt

4. Labidochromis chisumulae

5. Iodotropheus sprengerae



Tyle z planów, teraz krok po korku trzeba wprowadzać je w życie. Mam nadzieje, że akwarium zacznie działać pod koniec czerwca.

Jak już wcześniej wspominałem proszę o wszelkie dodatkowe wskazówki i poprawki do projektu.

Pozdrawiam :)

Opublikowano

Pomysl o wiekszym akwa;) ,chociaz o standardowej 240.

Jezeli drugi wymiar to szerokosc i jezeli dasz tlo wew. to IMHO bedzie to akwa na jeden gatunek, maks 2 i to z tych mniejszych.

Opublikowano

siatka na górę imho nie ma sensu, jeśli dajesz sobie kleić akwa... daj sobie skleić ze wzmocnieniami dookoła - 90% ryb wyskakuje płynąc do szyby i w górę, więc wzmocnienie blokuje...


no i zwiększ akwa ;)

Opublikowano

brazylia i makok, z większą pojemnością szkła cały czas kombinuje :D na upartego można dołożyć 10cm do długości i 5 cm do szerokości, czyli zbirnik miałby wymiary 130x40x45cm, co daje około 230l; tło będzie czarne, jak w zbiorniku na filmiku; zdrowy_zębie jak najbardziej myślałem o oświetleniu hqi, ale ponieważ mam stateczniki pod świetlówki, na początek zmniejsze koszty, a jak uzbieram odpowiednie fundusze wstawie hqi i masz racje, że świecenie całą noc to chyba przesada ale mój znajomy wynalzł gdzieś zestaw oświetlenia nocnego z regulacją natężenia światła, może też coś z tym pokombinuje :)

Opublikowano

to jak na upartego tak można, to można i pewnie docisnąć dodatkowe 5cm na szerokości i już będzie super zacnie... baniak może wystawać z tyłu poza szafkę, jak dołożysz dodatkowy blat ;)


przy 45cm wystarczy Ci szyba ósemka spokojnie... no no 130x45x45h byłby juz całkiem spoko...


jesli wzorujesz się na tym filmie to wiedz że w 40cm szer nie uda Ci się tak udekorować.... będzie za wąsko do układania kamieni w ładny wiidoczek ;)

tak z moich doswiadczeń ;)


EDIT: a co do nocnego - ryby powinny spać - między 1:00 a 4:00 bym jednak wyłączał a nie świecił - nawet przy lekkim nocnym potrafią pływać... co zdrowe pewnie nie jest

Opublikowano

blat jak najbardziej będzie dodatkowy do szafki, z tym, że sama szafka ma 35 cm więc max dołożyć można 5 cm bo z tyłu musi być jeszcze miejsce na węże od filtra pomiędzy ścianą a całą konstrukcją; co do oświetlenia nocnego myśle, że zakres świecenia będzie pomiędzy 20:00 a 23:00 i 6:00 a 8:00, w zasadzie mógłbym go wcale nie montować ale nie chce narażać ryb na stres związany z gwałtownym zapaleniem oświetlenia dziennego

Opublikowano

Możesz też odsunąć szafkę 15cm od ściany, położyć blat 45cm, który podeprzesz z tyłu dwoma pionowymi beleczkami do podłogi (żeby zakrywało boki i poddtrzymywało blaat) i też będzie 5 cm na węże :P akwa będzie stało ;)

--

moim zdaniem nocne jest tylko ze względów estetycznych akwarysty... możesz założyć, jjednak nie po to żeby ryby nie były płochliwe, bo ono nic nie wnosi w temacie


ryby nie są płochliwe, jeśli:

- są stabilne dobre parametry wody

- oświetlenie jest stałe, a nie włączane "jak leci"

- oświetlenie nie emituje szkodliwych UV

- oświetlenie zachowuje rytm dobowy

- ryby są adekwatne wielkością, temperamentem, obsadą do danego baniaka

- nie ma przerybienia lub skrajnego niedorybienia

- są odpowiednio żywione

Opublikowano
siatka na górę imho nie ma sensu, jeśli dajesz sobie kleić akwa... daj sobie skleić ze wzmocnieniami dookoła - 90% ryb wyskakuje płynąc do szyby i w górę, więc wzmocnienie blokuje...


no i zwiększ akwa ;)



Wczoraj przekonałem się że te 10% to zbyt wielkie ryzyko. 14cm borlej poszedł w kibel, wyskoczył właśnie ze środka tafli.Dmuchajcie na zimne, korona,siatka - cokolwiek.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Dla mnie non-mbuna to jest zagadka. Niby parametry wody w kranie idealne, w akwarium również, ale może jednak coś jest w wodzie co testy nie wykrywają? U mnie każde podejście do non-mbuny kończyło się fiaskiem.
    • Ja mam najtańsze kształtki z polecenia @triamond. Używam ich statycznie i teraz przy restarcie akwarium fajnie zaszły brudem. Na samym K1 i różnej gradacji gąbkach, bez waty woda kryształ na długości 260 cm.
    • Przerabiałem te media. Ten produkt był skuteczny, dość mocno podbijał PH - u mnie o ok. 0,5. Pomyśl o Seachem Malawi/Victoria Buffer - podnosi silnie pH oraz KH nie podnosząc GH.
    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.