Skocz do zawartości

Jaki test na NH3/4


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Jutro wybieram się do sklepu aby dokupić brakujący test na NH3/4 i przyznaje, że jestem lekko skołowany jaki test będzie najbardziej odpowiedni do naszego biotopu.

Z tego co zrozumiałem to przy pH pow. 7 a u mnie jest 8, związki amonowe NH4 zamieniają się na bardziej szkodliwy amoniak NH3. Przyznaję się bez bicia, że z chemii to raczej byłem kiepski. No i właśnie stąd moje wątpliwości jaki test wybrać.


Może coś poradzicie z własnego doświadczenia, co wybrać ?


Jak na razie to waham się pomiędzy:

testem amonowym JBL – NH4 a

testem na amoniak Zoolek – NH3

brałem też pod uwagę testy Sery NH3/4, ale akurat on jest trudno dostępny w przeciętnym marketowym sklepie zoologicznym.

Opublikowano

Witaj,

Zwykle staram się wspierać rodzimych producentów w dziedzinie akwarystyki, ale jeśli chodzi o testy to tutaj stosuję wyjątek od tej zasady. Testów zooleka nie polecam bo są w mojej ocenie niewiarygodne. Jeśli jesteś w stanie przeznaczyć trochę więcej pieniążków na tego rodzaju produkty to z czystym sumieniem polecam testy firmy JBL.

pozdrawiam

marcin

Opublikowano

Dzięki Post_Mortem za odpowiedź, mam podobne podejście jak Ty.

Cały osprzęt mam rodzimej produkcji jednak testy mam JBL’a za wyjątkiem pH-zooleka, który pozostał mi po wcześniejszym biotopie, ale jak i ten się skończy (czyli niebawem) to następny będzie JBL.


W tym wypadku nie chodzi o pieniądze ani o markę tylko o to, który będzie najbardziej odpowiedni tzn. czy test zooleka NH3 mierzy też NH4 i na od wrót czy test JBL’a NH4 mierzy też NH3 i jaki jest sens mierzenia w wodzie o pH 8-8,5 NH4 skoro w takiej wodzie w zasadzie nie występuje tylko przekształca się na NH3 ?

Z żadnym jak do tej pory nie miałem do czynienia, więc nie mam porównania stąd moje wątpliwości i pytanie.


Pozdrawiam,

Robert

Opublikowano

Tak jak słusznie zauważyłeś, przy takim odczynie pH związki azotu przetwarzają się do postaci NH4 (amoniaku).


Przeglądnąłem ofertę JBL i na ich stronie internetowej www.jbl.de faktycznie mają tylko testy na badanie zawartości związków amonowych (NH3), ale to chyba jest następstwo jakiś zmian w ich ofercie bo z tego co pamiętam to swego czasu (kilka lat temu, gdy miałem akwarium) JBL sprzedawał w jednym opakowaniu test NH3/NH4 - mierzący zawartość amoniaku oraz azotu amonowego.



Zarówno NH3, jak i NH4 to związki azotu, niemniej jednak wydaje mi się, że mierzenie tych wartości testami, które nie są dedykowane do pomiaru poszczególnych związków będzie dawać wynik nieprawidłowy. Ale to tak na "chłopski rozum" osoby, która nie zawsze uważała na lekcjach z chemii ;-) Może jakiś chemik z forum się wypowiedzie w temacie ? Chętnie się dokształcę :-)

Opublikowano

Trochę pokręciliście obaj. W wodzie NH3 przechodzi w NH4+. Test mierzy jedno i drugie i z naszego punktu wiedzenia taki podział nie ma sensu. Tak, w wodzie o niskim pH problemu nie ma, ale w naszym biotopie obecność jonu amonowego będzie groźna dla ryb. Co do producenta - naprawdę dowolny, z Zoolekiem problem był w sumie tylko przy teście na NO3 którego wyniku nie dało się sensownie zinterpretować. Uzywałem zoolekowych NH3/PH/NO2 i działały zgodnie z oczekiwaniami.

W sumie test na obecność amoniaku będzie zerojedynkowy, bo nawet mała jego ilość jest toksyczna.Przydaje się więc tylko przy starcie cyklu i do wykrycia jakiejś katastrofy w akwa.

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Wiedziałem, że coś poknocę ;)

Właśnie o taką odpowiedź mi chodziło, prosto, łopatologicznie i zrozumiale. Postawiłem na JBL’a.


Wielkie dzięki nabe

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.