Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam wszystkich na forum,

jestem tu nowy aczkolwiek z akwarystyką mam już kilkuletnią przygodę,

od dłuższego czasu rozmyślam na malawi ale nie wiem czy baniak mnie puszcza ( 90 dł x 50 gł x 60 wys!) jest to wystarczający litraż tylko że wysokość mnie martwi, wszędzie podkreślają że do malawi ma być długie i nie wysokie a tu jest troszke inaczej,

Pytania:

1. Z jakimi problemami sie spotkam mając tak nieforemne akwarium?

2. Czy nadaje się w ogóle do założenia malawi?

3. W jai sposób można by było zagospodarować takie akwa żeby nie wyglądało puste? (pyszczaki to ryby przydenne) a co z resztą toni?

4. a teraz nie wiem czy się nie wygłupie.... można pyszczaki łączyć z innymi gatunkami ryb? tzn o podobnych wymaganiach w zględem parametrów wody itd

5. Jesli już mi odradzicie malawi :/ to może macie jakieś doświadczenia, pomysły na jakiś inny ciekawy biotyp do tak wysokiego akwarium

Za wszelaką pomoc z góry dziękuję

Nowicjusz

Opublikowano

Pytania:

1. Z jakimi problemami sie spotkam mając tak nieforemne akwarium?

Przeszkadzało by mi że jest za krótki niż ze za wysokie.

Ale możesz IMHO w nim trzymać dwa łagodne stadka małych pielęgnic

2. Czy nadaje się w ogóle do założenia malawi?

Na upartego tak ;)

3. W jai sposób można by było zagospodarować takie akwa żeby nie wyglądało puste? (pyszczaki to ryby przydenne) a co z resztą toni?

nieprawda, pływają po całym akwarium

4. a teraz nie wiem czy się nie wygłupie.... można pyszczaki łączyć z innymi gatunkami ryb? tzn o podobnych wymaganiach w zględem parametrów wody itd

NIE

5. Jesli już mi odradzicie malawi :/ to może macie jakieś doświadczenia, pomysły na jakiś inny ciekawy biotyp do tak wysokiego akwarium

Skalary

Opublikowano

małe stadko 1+3,4

a pielęgnice musisz sam wybrać, na forum było nie raz.

łagodne to troszkę na wyrost, bo i najspokojniejsze są i tak diabełkami

Opublikowano

akwarium sie nadaje dla malego haremu saulosi albo innego ktory ci sie niepozabija w srodku


zbiornik chodz dlugosciowo niewielki ale za to pojemny


wysokosc tez sie liczy , wiele zdominowanych ryb wlasnie plywa pod powierzchnia wody i w gornych partiach


mysle ze smialo mozesz rozpoczac swoja przygode z akwarystyka w tym zbiorniku

Opublikowano

Wielkie dzięki!! pocieszyłeś mnie :) :) a mam pytanie dotyczące wystroju... nie będzie żadnych roślin a więc jak zagospodarować środkową i górną część baniaka.....? na dole jakieś skałki (jakie?) a u góry? macie jakieś pomysły? czy pozostawić puste tylko dać jakieś ciekawe tło strukturalne?

Opublikowano

Odesłałbym się do lektury FAQ bo aż się prosi.. ale ostatni raz,żeby nie odstraszać nowego narybku :]

Na twoim miejscu zrezygnowałbym z tła, zakryj czymś zadnią szybę, czarne pcv, czarna/niebieska folia albo zamaluj. Szkoda miejsca. Do akwa na dno piasek i jakieś większe kamienie narzucane tak żeby utworzyć kryjówki dla ryb (zostawiając oczywiście im miejsce do pływania) i podciągnąć dekoracje trochę do góry. Zerknij do naszej galerii, może coś ci się spodoba. Z zielska polecam nurzańce, mają szanse się utrzymać z tymi rybami. Co do obsady: max 2 gatunki małej mbuny, wynajdź sobie jakieś, ewentualnie skonsultuj wybór na forum.

Opublikowano

Ja się tu trochę nie zgodzę. Przecież to akwarium ma 50cm głębokości, więc jest szersze o 10 cm od większości typowych 240l. Problemem jest zbyt mała długość, a nie szerokość, więc jeśli autorowi wątku podobają się wypukłe tła, to dlaczego nie. Napiszę jeszcze taki przykład - Ci którzy byli we Wrocławiu kojarzą akwarium wystawowe 1000l z drapieżnikami. To akwarioum miało zaledwie 100 cm długości;) Oczywiście wysokości i szerokości też, ale czy ktoś zaprzeczy, że 20cm rybska prezentowały się pieknie? Wszystko kwestia odpowiedniego urządzenia akwarium.


Dawanie 2 gatunków w minimalnych haremach, to jak dla mnie przesada. Minimalne obsady 1+3/4, w sumie więc max 10 ryb, na 270l. zastanówcie się, czy my przypadkiem w tym momencie trochę nie przesadzamy? Dałbym dwa gatunki w tym jeden preferujący toń (np yelow) i będzie ok. Dodatkowo nie nastawiałbym się na jakieś rygorystyczne limity. Wpuścić na początek 8-10 ryb, a haremy same się dobiorą.

Opublikowano

gregor - zgodzę sie z tobą w 90% ale 10 ryb na 270l nie zawsze to to samo, tutaj masz mniejszą powierzchnię dna, a jak poustawiać skałki aby wyszło tyle rewirów? Poza tym jak dasz tło strukturalne, to jeszcze bardziej zabiera się tego miejsca.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.