Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

i o tym piszę, że sumpa wybieramy bardziej pod ilość potrzebnego medium niż pod wielkość akwarium.

Bo co nam da 1000 litrowe akwarium i 1000 l sump jak w tym olbrzymim sumpie będzie pół litra ceramiki?

Opublikowano
4000 za pompy odpada. Musze sie zadowolic tanszym rozwiazaniem :/

U siebie miałem używanego Grundfosa 25W40 - wytrzymała 4 lata, kosztowała 120PLN. Teraz kupiłem jego odpowiednik, nowy na 2 letniej gwarancji za 110PLN. Taniej a lepiej to chyba tylko w Erze ;-)

A co do komina - zawsze możesz zrobić 2 ;-)

Opublikowano
Yaro, prawda - kubeł 300litrów to absurd, ale zauważ,że do sumpa nie sypie się ceramiki tylko np biokulki czy coś podobnego, media o dużo mniejszej powierzchni za to nadrabiane ilością


a to niby dlaczego? czym to uzasadnione ? przecież do sumpa równie dobrze możesz wsypac dokładnie to samo co do kubła.


Co do pytania: do takiej pojemności sump juz może wyjść korzystnie. jaki wielki? zaleznie od wkładów policz ile litrów potrzebujesz. a do tego dodaj konieczna pojemność związaną z spiętrzeniem wody w akwa.

Zakładając tylko jeden komin, przy pompie 6500 l/h i długości krawędzi przelewowej 40 cm to spietrzenie na grzebieniu AM wyniesie ok. 3-4 cm.

A to dake: 300x60(80 cm)x3= 70 litrów (100 litrów) - uwzględniłem wode w rurach i 1/3 wody z komina w przypadku braku zasilania.

A do tego tygodniowa ilośc wody odparowanej= 30 litrów ? daje to ok 150 litrów pojemności roboczej na taki zbiornik. A to daje ze sump do takiego zbiornika min. pojemnośc 200 l przy przepływie bocznym. Przy przepływie góra/dół dałbym zbiornik ok 300 l. Zapewnienie miejsca dla wody obiegowej całkowicie przekracza ilośc miejsca koniecznego dla filtracji.

Drugi problem: sump o tej pojemności jest albo wysoki albo długi.

Jak wysoko będzie akwarium nad posadzką? bo być moze nie da rady zamontować pod akwarium wygodnego filtra otwartego. Warto wtedy pomysleć nad filrem panelowym bocznym/przelewowym lub jednak zwrócić uwage na kubełki. Niekoniecznie jeden ale dwa mniejsze.


Zwróc uwagę na rozmiary samego komina- zwykle zajmuje taką samą objętość lub większa niż posiada dedykowany kubełek. Stąd nie bałbym sie robić jednak filtra przelewowego wewnątrz akwarium bo nie zajmie więcej miejsca niz analogiczny komin/kominy bo raczej przy tej długości zbiornika powinny być dwa.

Jeśli robisz jeszcze prace budowalne w domu: zaplanuj instalacja wodociagową dwururową do akwarium. Dlaczego dwie rury?

albo wodociąg i kanalizacji grawitacyjna/ jeśli grawitacyjna jest niemożliwa to :

a. rura wdociągowa moze pełnic role dwojaka zasilająca w wodzę i odprowadzającą (pompowanie przez pompe obiegowa lub druga w sumpie.

b. jedna stala zasilająca w wodę a druga do odpompowania wody zużyte. Pompujac wodę nie interesuja Ciebie spływy grawitacyjne.


To pozwoli uniknąc biegania z wiaderkami, czy rozkładania upierdliwego węży. A rury prowadzące wodę pod ciśnieniem mogą iść nawet pod sfitem czy podłogą. Problemem jest tylko moc pompy pompującej wodę do ścieku, a jej wydajność a dokładnie wysokość podnośzenia powinna byc uwzględniona w projetowaniu takiej instalacji.

Opublikowano

Nuroslaw czyli z tego co wyczytałem z twojego posta to sump powinien mieć 1/3 pojemności akwa tak jak pisałem na początku. Czy dobrze cię zrozumiałem? bo kilka postów wcześniej była właśnie dyskusja na ten temat i nie wszyscy się zgodzili z moją teorią.

Opublikowano
Nuroslaw czyli z tego co wyczytałem z twojego posta to sump powinien mieć 1/3 pojemności akwa tak jak pisałem na początku. Czy dobrze cię zrozumiałem? bo kilka postów wcześniej była właśnie dyskusja na ten temat i nie wszyscy się zgodzili z moją teorią.


no, jak tak policzyć, to ogólnie tak może wyjść. Jeśli zrobimy dwa kominy lub jeden większy, to paradoksalnie sump będzie trochę mniejszy (mniejsze spiętrzenie podczas pracy pomp). Ale faktycznie, bez liczenia można uznać że sump to 1/5-1/3 pojemności akwarium i się nie pomylimy.


Nabe: nie rozumiem -ceramika do sumpa jest droższa niż do kubełka ? Nie pisz, że do sumpa się więcej wsypuje. tego tez nikt nie wymaga. Jeśli 10 l wkładu wystarcza w kubełku, to 10 l. wystarczyć musi i w sumpie. Reszta co zostanie to pojemność bezwładu akwarium tzw .robocza.


Sump ma jedną niezaprzeczalną zaletę: jest to idealne miejsce do dawkowanie wszystkiego czego chcemy do akwarium i monotowani najróżniejszych urządzeń, które nie musza byc w akwarium np. grzałki, lampy UV, woreczki z wkładami chemicznymi. I możemy wymieniać poszczególne części wkładów bez ruszania innych ( zależnie od ich ułożenia).


Osobiście do mniejszego niż 500 l sumpa bym już nie proponował, jeśli takie rozwiązanie nie będzie uzasadnione jakimiś szczególnymi warunkami. Ale tu mamy ok 1000 l i więcej, można o tym pomyśleć.

Opublikowano

Lub , po prostu wyłamać co drugi ząbek w grzebieniu , lub w ogóle z niego zrezygnować , co u mnie z powodzeniem od dłuższego czasu funkcjonuje.

Wtedy spiętrzenie na krawędzi komina jest mniejsze .

Nuroslaw , a uwzględniłeś spadki wydajności pompy?

Czy to spiętrzenie jest teorią , czy praktyką?

W moim akwarium wynosi ono 1cm , przy kominie 15x15cm i pompie 3000l/h uwzględniając spadki wydajności.

To jedno, druga sprawa , używając 10l gąbki , to jej faktyczna objętość wynosi moim zdaniem , nie więcej niż 1 litr, dla biobali niewiele więcej.

Przy ceramice i keramzycie zapewne więcej , ale , nie jest równoważna ilość zasypu z gaktyczną objętością złoża.

Opublikowano
Lub , po prostu wyłamać co drugi ząbek w grzebieniu , lub w ogóle z niego zrezygnować , co u mnie z powodzeniem od dłuższego czasu funkcjonuje.

Wtedy spiętrzenie na krawędzi komina jest mniejsze .

Nuroslaw , a uwzględniłeś spadki wydajności pompy?

Czy to spiętrzenie jest teorią , czy praktyką?



To można praktycznie policzyć. Przy mojej pompie OR2500 spietrzenia było na 2 cm, teraz po wyłamaniu co trzeciego ząbka, wynosi ok 1 cm. Grzebień AM jest dość gęsty.

Samo spiętrzenie, można zobrazować wykresem liniowym, więc łatwo przenosić analogie. Zakladam że pompa 6500 posiada sporą moc, i podniesienie na standardową wysokość 1,2 m pochłonie tyle samo Q l/h co przy mniejszej czyli wydajność takiej pompy może zmniejszyć się o 1000-1500 l/h ? co daje 5000 l/h (do 2-3 słabszej pompie jak masz Ty lub ja)- więc aby zachować takie samo spiętrzenie wymagać będzie tyle razy dłuższej krawędzi przelewowej lub o tyle wyżej spiętrzy. Przeglądam teraz "Mechanikę płynów" Zarzyckiego, ale tu tylko wzory różniczkowe, a nie załączył gotowego wykresu. Taki wykres znajdziesz jak pamiętam np. w poradniku Karla Imhoffa, którego akurat nie mam pod ręką.

Nie polecam całkowitej rezygnacji z grzebienia. Zatrzymuje jakieś tam zanieczyszczenia, ale najważniejsza jego zaleta:

powoduje bardziej równomierny splyw wody na całej długości krawędzi przelewowej. Tak więc wyłamianie co drugiego ząbka to dość powszechna praktyka. ale tez w dużych zbiornikach, krawędź tez jest odpowiednio większa.


A jak liczysz objetość ? 10 l gąbki to faktycznie 10 l gąbki. Chodzi może Tobie o tzw. powierzchnię rozłożoną ?

Gąbka, biobale to do 0,2-0,6 m2 na litr, ceramika użyteczna to do 600-800 m2/dm3, a powyżej tego to tylko już hłyt marketingowy, ponieważ powyżej tej wartości, aby uzyskać taką powierzchnię, to otwory powinny być mniejsze niż rozmiary bakterii.


Inaczej mówiąc -jeśli ograczeniem jest objętość wkładu, to można zwiększyć wydajność filtru zmieniając rodzaju wkładu np. na ceramikę. A nie warto posiadać znacznie przewymiarowanego wkładu . (pewien zapas jest wskazany,)

Opublikowano

Trochę się nie zrozumieliśmy:)

Chodziło mi o to , że 10l gąbki w normalnym stanie , po ściśnięciu daje nam 1l samego materiału.

Nie wchodzę w powierzchnie czynne , bo to inna sprawa , chodzi mi o objętość samego materiału.

A co do reszty , to się zgadzam:)

Ciekawy post.

Ja akurat teraz kleję sumpa do nowej solniczki , ale to trochę inna bajka.

Potrzebuję miejsca na glonowy i dlatego sump będzie duży , a w słodkim , jednak bym nie robił tak dużego.

Opublikowano

Ja bym wolala mozliwie najmniejszy sump. Akwarium i skaly juz wazy swoje, poza tym jakos to musze do szafki wepchnac. Z tego co sie orientowalam powinnam miec stelarz ze wzmocnieniami poprzecznymi, co samo w sobie juz mocno utrudniadostep do sumpa. Co do wysokosci stelarza, to jeszcze sie nad tym nie zastanawialam. Tak szczerze, to licze na to, ze przyjdzie do mnie spec od klejenia akwarium i wytwarzania stelarza i cos doradzi.


Przyznam ze poczatkowo liczylam na to, ze sump 112l bedzie ok (akurat mam takie akwarium :P ). Ale widze ze minimum u mnie to 200l... 1/3 zbiornika to u mnie ponad 400l o.O Nie ma szans najmniejszych na takiego sumpa.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Jak najbardziej ma sens. Moduły czy też tło z tyłu możesz wydrążyć a wierzchnią  stronę pomalować zaprawą  i porzeźbić w  niej lub   przy nakładaniu.  Zaprawa dociąży  i zmniejszy wyporność. też tak miałem kilkanaście lat  i nic się nie działo. Jedyny problem u mnie był taki , że tło nigdy szczególnie nie porosło mi glonami a zaprawa była pomalowana czarnym akrylem i po latach kolor wypłowiał. Ale jak będziesz miał glony to nie ma problemu z tym.
    • Myślałem o podniesieniu na styropianie, ale jak go odkopią to będą skubać  Ktoś na forum pisał, że ma taki problem z tłem 
    • W Akwa 720 litrów miałem zrobione w ten sposób  , że pod akwarium dałem matę akwarystyczną chyba grubości 0.5 cm czarną . Ale możesz dać pod akwarium też styropian . Tylko będziesz musiał zamaskować białe boki lub dać inny , ciemny. Do środka włożyłem ciemne spienione PCV grubości około 0.3 cm i to wystarczyło. A kamieni miałem  kilka wielkości o której piszesz. Osobiście nie polecam styropianu białego do akwa w całym kawału wielkości dna czy nawet tylko pod kamienie. Weź pod uwagę , że pyszczaki bardzo kopią i jak podrosną to niestety styropian będzie widoczny a Ty będziesz niepotrzebnie zmuszany do wkładanie rąk celem zakrycia jego.  No i wiecznie pływające kulki styropianu pod powierzchnią.
    • W sumie, to ostatnio zastanawiałem się nad czymś podobnym. Generalnie to nie wiem, nie słuchaj mnie, niech mądrzejsi się wypowiedzą, ale... Nie rozważałeś po prostu dania więcej styropianu? W sensie, takiego bloku prawie pod powierzchnię, który z przodu będzie zakryty "prawdziwymi" kamieniami. Można go przykleić do dna w razie czego, choć kamienie pewnie go dociążą, żeby nie wypływał.
    • No i stało się - dwa zewnętrzne segmenty zaczęły wypływać po napełnieniu 🙂 o ile silikon dobrze trzyma te środkowe segmenty, o tyle boczne - nie wiem, czy ze względu na to, że klejone były głównie do plastikowego filtra, czy też dlatego, że po prostu są większe i mają większą wyporność, poszły do góry.  Na szczęście powoli, bez żadnych strat.  I przy tej okazji chciałem się Was zapytać - czy te boczne segmenty tła mają sens w takiej postaci? Tak na oko, każdy z nich zabiera z mojego akwarium z 50-60 litrów wody, czyli z 450 brutto robi się pewnie z 250 netto 😕 Może można to jakoś przerobić? Myślałem, żeby może wydrążyć od tyłu wiertarką, żeby jakieś jamy porobić - małe wejście, a w środku obszerne - ma to jakiś sens? Czy fakt, że woda będzie "stała" w takich jamach, będzie negatywnie wpływał na rybę, która tam wpłynie? No i drugie pytanie, pewnie w zaprawy nie ma się co bawić, ale można czymś po prostu pomalować ten styropian, żeby nie rzucał się w oczy? Pozdrawiam, Jakub
    • Planując, projektując na papierze i w głowie moje akwarium 170x50x50 pojechałem i pomacałem kamienie  Chcąc mieć dwa trzy  prawie pod lustro  to już kawał gruzu potrzeba, tak na moje oko po 25-40 kg jeden i jednocześnie  I tak sobie pomyślałem, czy dobrym pomysłem będzie na styropianie, który będzie leżał na dnie, dać z tyłu gdzie te większe mają być, worki na media wypełnione żwirkiem, może lawą. Takie rozwiązanie pozwoli na wykorzystanie mniejszych kamieni i łatwość w aranżacji przy zachowaniu efektu głębi  Jak się zostawi w nich trochę luzu, to  można kamienie ułożyć/ustawić w prawie dowolny sposób. Ruchomość żwirku daje taką możliwość. Wydaje mi się, że w workach nie powinno dziać się nic złego typu powstawanie siarkowodoru, ale wolę zapytać bardziej doświadczonych Malawistów
    • ...pytanie w sumie nieaktualne, napisałem do Aquadana i dowiedziałem się że - cytuję: "Silirub aq se najlepszy klej ale trzeba mieć pistolet specjaln   Albo zwykły silirub aq klej"
    • Hej, jakieś nowości w zakresie klejenia styropianowego tła? Kupiłem używane akwarium z tłem od Aquadana, i pierwsza niespodzianka po nalaniu wody - tło poszło do góry... Jakieś rady, jak to odkleić, jak oczyścić ze starego kleju, i oczywiście - czym to ponownie przykleić? Po całej powierzchni raczej, czy "placki" wystarczą?
    • Dzięki przeogromne! Teraz tylko pozostaje mieć nadzieję, że jak naleję wody, to nie wypłynie A swoją drogą, macie pomysł, jakie kamole kupić, żeby jak najlepiej pasowały do tego tła? Bo właśnie trochę serpentynitu przywiozłem ze składu, ale jednak w zbiorniku trochę razi, że to "prawie to samo, ale nie do końca". Chyba że jak glonami zarośnie, to będzie dobrze :)
    • AquaDan robi tła z kawałków, też mam od niego. U mnie szczeliny są troszkę mniejsze, takie maksymalnie do 0,5cm. Tło ściśle dolega do tylnej szyby, więc nie ma możliwości żeby coś wpłynęło za tło. Też mam komory filtracyjne u siebie i już kilka razy zdarzyło się, że ryba wskoczyła od góry, więc warto czymś to zabezpieczyć.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.