Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Nurosław, ja pomimo całego szacunku do matematyki, pozwolę sobie powiedzieć, że głosisz niezłą herezję

Po pierwsze obliczasz wagę kamieni do całej powierzchni dna...




No i? stań na tafli szkła grubości 10 mm (bo taka zapewne jest przy tym akwarium) położonej na czymś płaskim - pęknie ? no chyba że znajdzie się tam jakieś ziarenko - ale po to dajemy podkład i pilnujemy aby szyba była czysta od spodu.


Po drugie, takich kamieni nie kładzie się bezpośrednio na szkle,

po trzecie - będzie piasek co równoważy miejscowy cieżar skały i przenosi część obciążeń

po czwarte - kamienie przecież nie są ustawione w jednym punkcie, tylko zajmują od 1/2-2/3 powierzchni dna, albo i więcej.

po piąte - przeliczam całkowitą powierzchnię aby odnieść do ciężaru który będzie działał na taką a nie inną powierzchnię.

po szóste - widzisz na zdjęciu jak są te kamienie poukładane, i co ? masz wrażenie że zaraz zrobią dziurę w akwarium? bo ja nie.

po siódem tafla szkła jest dość sztywna. Widzialem wiele akwarii podpartych tylko na krawędziach bocznych i utrzymujących cały cieżar wody, ryb i szkła. Nie sądzisz że ugięcie szkła w takich warunkach jest dużo większe, a wiec podatność na pękniecie niż kiedy silę docisku od góry równoważy blat szafki a częściowe ugięcie niweluje miękkich podkład ?

po ósme - moje wyliczenia są zbyt uproszczone aby na nich wnioskować o wytrzymałości ostatecznej materiału. Ale są wystarczające do zobrazowania wielkości działających sił. ich porównania. Jeżeli Ty stopami o określonym cieżarze, a wiec wielkości nacisku nie wywołujesz na takiej płycie styropianu drastycznego ugiecia, to jak myślisz, jeśli na takim styropianie położysz płytę pilśniową, wiórową, taflę szkła to zmniejszysz wielkosć pozostawionych śladów na styropianie czy zwiekszysz ?


A jeśli styropian idzie do wnętrza akwa jako podkład pod kamienie, tym łatwiej empirycznie wyznaczyć możliwe ślady jakie tworzą kamienie. Zauważ, że w wodzie:

- kamień traci na wadze tyle ile wyprze wody

- siła działania nacisku przez ostrą krawędź jest zmniejszana z każdym mm zagłębienia - coraz większa powierzchnia kamienia opierająca się na styropianie

- przeniesienie części cieżaru na otaczajace podloże i inne kamieniem powodujące bardziej równomierne rozłożenie nacisku

- wyporność styropianiu który stara się podnieść to całe podłoże i kamienie (ca 15 kg )


toteż te kamienie można ułożyć na takiej plycie styropianu, po 24h rozebrac i obejrzeć jak duże wgłebienia spowodowały.

Opublikowano
obciążenie wynosi 640kg/7500cm2 = 0,0853 kg/cm2



jestetś pewien ?

bo ja pewien jestem że się mylisz,

nie znaczy że jak napiszesz więcej to masz rację.


PS


po trzecie - będzie piasek co równoważy miejscowy cieżar skały i przenosi część obciążeń


co to znaczy?

bo z tego co wiem, powinniśmy układać kamienie bezpośrednio na styropianie a nie na piasku, aby zapobiec podkopywaniu kamieni przez pysie.

po czwarte - kamienie przecież nie są ustawione w jednym punkcie, tylko zajmują od 1/2-2/3 powierzchni dna, albo i więcej.

po piąte - przeliczam całkowitą powierzchnię aby odnieść do ciężaru który będzie działał na taką a nie inną powierzchnię.

po szóste - widzisz na zdjęciu jak są te kamienie poukładane, i co ? masz wrażenie że zaraz zrobią dziurę w akwarium? bo ja nie.


ad. po czwarte - to po co obliczasz do całkowitej powierzcni dna?

ad. po piąte - za chiny kamienie nie będą oddziaływać na całą powierzchnię dna

ad. po szóste - nie mam takiego wrażenia


Nie poprostu dobija mnie pobieżne liczenie czegoś, co jak sam napisałeś jest zbyt uproszczone, aby było niestety prawdziwe.

Więc po co ?

Wystarczyło by powiedzieć że wytrzyma, a nie udawać inżyniera mechaniki ciał stałych lub tym podobnych.

Opublikowano
kamien 2kg to 1 dm3, tak ?


Nie


zapominasz jeszcze o czymś takim jak ciężar właściwy, inaczej będzie z piaskowcem, inaczej z granitem, ale chyba powinieneś o tym wiedzieć.

Opublikowano

jeśli chcesz sobie przeliczyć dokladnie, to cieżar właściwy skal:

http://www.kamieniarstwo.ig.pl/material.html


co do wyliczen 640kg/7500 cm2 nie daje Tobie 0,08533(3) kg/cm2 ? na jakiej podstawie sądzisz że się mylę ?

wg Ciebie, to ile wynosi ?


kamienie ułożone na styropianie, obsypane piaskiem będa oddziaływać poprzez piasek, którym co prawda zostaną później obsypane, wraz z tym piaskiem na całą powierzchnię dna akwarium.


Dlaczego pobieżnie, ano różnice w rozkładzie tych obciążeń, są na tyle duże, że można sobie pozwolić na silne uproszczenia, aby bez zbędnych zawiłości przedstawic proporcje.


Jesli uważasz inaczej, przedstaw jakieś konkrety, bo jak na razie ograniczasz się do negowania wszystkiego co napisałem a nie merytoryczne ustosunkowanie się.

Opublikowano

jak mogę nie negować,

sam sobie zaprzeczasz

najpierw robisz niby dokladne wyliczenia, potem piszesz że to uproszczenie,

najpierw piszesz że 2 kg kamienia to 1 dm3 wody a potem wklejasz link gdzie czarno na białym jest napisane, że w zależności nawet od gatunku tego samego kamienia jego gęstość jest różna.


Jak można obliczać nacisk kamienia na całą powierzchnię dna? gwarantuję ci że jak kamień ułożysz na styropianie to na szybę będzie wywierał nacisk nie na całą powierzchnię a tylko na część dna.


A jeżeli mam rację to każdy punkt twoich wyliczeń można włożyć między bajki.

Opublikowano

Warum?? czemu mam z chrzanić? Będzie oki albo kibel, jak wsadzę kamulce i nic nie pęknie to połowa sukcesu. Aqwa będzie stało na wysokości 75cm podstawa + 60 wysokość Aqwa to dość wysoko na 40kg głazy, chyba Budziana poproszę o pomoc, hahahaah Ciężko będzie tam je zainstalować, myślałem może o kocach i grubszym styropianie do obłożenia ścian w trakcie wkładania kamieni

Opublikowano

uważaj tylko abyś nie uderzył kamieniem o szkło, gdy już wszystko ułożysz i obsypiesz piaskiem, to reszta już będzie spoko.

trzymamy kciuki, jak ważą tyle kilo, rzeczywiście przydał by się Pudzian.

Opublikowano

Mam jeszcze jedno pytanko, byłem dziś u znajomego kamieniarza i tam w worach jest mielony (jak piasek) granit dość ładnie się prezentuje jest jaśniutki lekko szarawy i ma lekki połysk. Czy mógłbym użyć tego zamiast piasku?? dziś chcę zrobić experimentum, mam taka kule szklana po złotej rybce, wypłukać ten granit i wsadzić dwa małe łupki filitowe i serpentynit. Zobaczymy jak będzie wyglądał ? Jak ciekawie to wetknę fotkę tutaj

Opublikowano

Piasków jest cała masa, niekoniecznie musi to być zwietrzała skała kwarcowa. Piasek "zwykły" to bezpieczne, konserwatywne rozwiązanie, ale chyba Cezarix wsadził do akwa piasek granitowy, dno czarne jak węgiel. Mnie się to zupełnie nie podoba, ale to kwestia gustu oczywiście. Jeśli ten wynalazek nie będzie ci mącił wody, zapychał filtrów, kaleczył kopiących ryb ... próbój,może wyjdzie coś ciekawego nieortodoksyjnego :]

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.