Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Część

Przede wszystkim dzięki za aktywność w temacie filtracji.

Aktualnie testuję swój pierwszy kaseciak w 120L i efekty mega - pompa  900l/h ,parametry w normie, woda prawie kryształ (skimmer jeszcze do poprawy), łatwa wymian gąbek, brak rurek, kubełka itd.

Jestem pewny, że w nowym zbiorniku postawię na kaseciaka.

 

I tutaj prośba o pomoc.

Zbiornik o wymiarach 280x70x70 - jest to dla mnie przesiadka z 400L przy 120 cm długości zbiornika także dużo rzeczy jest nowych dla tych gabarytów

1. Filtracja

Opcja 1 - Zrobić jeden większy centralny kaseciak na tylnej ścianie z dużą pompą (komora z pompą centralnie, a po 2 bokach komory na zasys i gąbki itd)

Opcja 2 - 2 osobne kaseciaki na mniejszych pompach zainstalowane na bocznych ściankach po obu stronach zbiornika

Jakie są wg was plusy i minusy tych 2 rozwiązań ?

 

2. Grzałki.

Pomieszczenie gdzie będzie zbiornik to podpiwniczenie - w zimie utrzymuje tam około 18-20 stopni - w lato bez ogrzewania jest tam 20-22 stopnie

Ile i jakie grzałki, by utrzymać odpowiednią temperaturę dla Malawi o takiej pojemności i by zona nie wyrzuciła z domu jak przyjdzie rachunek za prąd?

Czy możecie coś polecić ?

 

3. Napowietrzanie

Jakaś kurtyna czy falownik na taflę będzie lepszym pomysłem ?

Ruch tafli mógłbym w sumie wykonać wylotami z pompy ale tutaj też trzeba by wywołać ruch wody by oczyszczać dno i by syfki trafiały do filtra/filtrów

Zastanawiam się jak to rozwiązać.

 

Dzięki za pomoc

 

 

Opublikowano

Z tego, co pamiętam, chciałeś mieć czarne tło, bez strukturalnego. Dwa czarne kaseciaki po bokach mogą nieatrakcyjnie wyglądać. Podobnie jeden na środku, bo chyba tak miałby być umiejscowiony, skoro piszesz o zasysach z dwóch stron. Nie wiemy też, z jakich stron akwarium będzie widoczne. Filtracja w module na tylnej szybie naprawdę byłaby fajnym rozwiązaniem, bo czarna "cegła" mimo wszystko będzie rzucać się w oczy. 

U siebie zastosowałem dwa wyloty z pompy, jeden rusza powierzchnią wody, drugi jest 10-15 cm nad dnem i wspomaga cyrkulację, jak na zdjęciu. Na razie obchodzę się bez falownika, no ale ryby jeszcze dość małe.

Swój kaseciak mam obudowany tłem Juwel Granite, uzupełnionym pianką PU i zaprawą, by nie wyglądał topornie. Mogę go wyjąć swobodnie razem z panelem tła na froncie. 

Grzałkę mam 300W na 420 l, ale nie wypowiem się, ile potrzeba do Twojego zbiornika, bo nie mam doświadczenia.

Powodzenia! 😉

20231205_190206.jpg

20231205_191541.jpg

20231205_191605.jpg

Opublikowano

U mnie w 250 x 50 x 70  jeden kaseciak - nie powiem żeby jakoś mega filtrował, pewnie jest nieco za mały bo 2x/tydzień płukanie gąbki która jest konkretnie zawalona syfem. Przez pewien czas czyściłem co 2 dni, bo wtedy już jest zaklejona ale dużej różnicy w czystości wody  nie było.

Jeśli jeden większy to na drugim końcu daj cyrkulator żeby co jakiś czas "przedmuchać", szczególnie w skałach.

 

Grzałki koniecznie 2 po 300W i nie wiem czy obrobią - zobaczysz po kilku dniach.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • W akwariach non-mbunowych nigdy nie uchował mi się żaden narybek. Dokładne zero. ........... koszmar. Osobiście nie mógłbym patrzeć na taki tłok i obijające się o siebie ryby. Ale nie chciałem pisać wprost. Nie chcę nikogo krytykować, bo różne są upodobania. Lethrinops (grzebacz) i Copadichromis (toniowy) po 15 szt podrośniętej młodzieży, by wykreować układy kilkusamcowe.  Placidochromis i Otopharynx (bardziej środkowe rejony) po 5 szt mniejszych niż powyższe, by wykreować haremy, bo to większe ryby yellow - jak w poprzednim moim poście dalej:
    • U mnie w 540l jest około 25 ryb i uważam że jest ok. Nie ma efektu zaganiania całej obsady w kąt akwarium podczas tarła 😉
    • @tom77 witaj. Na podstawie Twojego dość szerokiego postu dobierałem obsadę Z tymi toniowcami jest problem jak sam zauważyłeś bo ciężko kupić i Borley M i VG. Nic w tej obsadzie nie musi być "must have". Jak każdy amator poszedłem w wygląd. Janusz akwarystyka musi mieć kolorowo.  Mam jeszcze 2-3 miesiące więc zbieram opinie.  Twierdzisz że będzie problem z wielosamcowoscia przy 5 gatunkach a ja rozważam jeszcze jakiegoś małego kilera do eliminacji narybku. Nie wiem tylko co przez to rozumiesz ? Że ciężko będzie o wybarwienia jednego czy dwóch samców czy może wręcz żadnego ?  W ogóle jako doświadczony akwarysta przy takiej obsadzie po ile ryb (docelowo) i w jakich proporcjach samiec-samica wpuscilbys do baniaka.  Pytałem o to w Malawi Polska na FB i dostałem odpowiedź że ok 50 ryb co moim zdaniem jest dużym przegienciem tylko że mi to może się tylko coś wydawać a takie przerybienie pozwoli na rozkład agresji.  
    • A mierzyłaś wodę z innych źródeł dla porównania?  I jak się trzyma obsada po tygodniu?  
    • Copadichromis borleyi Mbenji ma opinię najspokojniejszego wśród C. borleyi. Może ze względu na długie płetwy brzuszne. Wydaje mi się, że ryzyko niewybarwienia się Copadichromis sp.„virginalis gold” jest mniejsze niż ryzyko podgryzania przez yellowki długich płetw brzusznych C. borleyi Mbenji. Moje C. sp.„virginalis gold” zaskakiwały mnie większą asertywnością niż się spodziewałem. Choć i tak pewnie jednak będą na dole hierarchii, bo yellowki to jednak mbuna (choć adoptowana), L. albus jest asetrywniejszy niż np. L. sp.”red cap”, a Placek i Otopharynx są jednak znacznie większe. I miałbyś ryby o kształcie „wydłużonym toniowym”, a nie trzeci gatunek „dość masywny” (jeśli C. borleyi Mbenji, bo są jeszcze Placek i Otopharynx).Niestety w ostatnich latach trudno o C. sp. „virginalis gold” wysokiej jakości (relatywnie dużo żółtego i dobrze ciemna reszta). Generalnie myślę, że wybrałeś zgraną ekipę, ani kilerów, ani bardzo spokojne gatunki. Pewności oczywiście nie ma, bo to żywe stworzenia. Wielosamcowość w pięciu gatunkach jest moim zdaniem niemożliwa. Częściowo ryby same zdecydują. Częściowo zdecydujesz Ty (w funkcji swoich upodobań). 5 gatunków wielosamcowo, nawet w akwa 200x80cm to ………, ale sam zobaczysz.🙂 Odnośnie yellow – w swoim głównym akwarium 200x80cm zawsze stosowałem zasadę selekcji, że zostawiałem „szczurki” (trochę skarłowaciałe, dobrze wybarwione samce) i jakąś samicę, albo dwie. Dlaczego? Bo yellow z non-mbuną zawsze da sobie radę. Jednak to mbuna. A w drugą stronę, jeśli przydarzy się osobnik agresywny, bo będzie ganiał słabszą non-mbunę (a tego nie chcemy). Osobiście chodzi mi o komfort moich L. sp.”red cap”. Ale odbiegliśmy od tematu. Mając 70cm wysokości zbiornika, warto zróżnicować karmienie – dla grzebaczy dłonią granulki przy dnie, dla toniowych zaraz później wolno tonący płatkowy. Ale to na marginesie, bo to dział obsadowy. Zróżnicowane zachowania wymagają zróżnicowanego karmienia.  Wszystko powyżej to tylko moje zdanie. Powodzenia w hodowli.🙂
    • U mnie są w 540l, na razie jest spokój ale jak to u pyszczaków mbuna sytuacja może się zmienić z dnia na dzień.
    • @PawełB bo to nie takie proste. Ja mam copadichromis fire crest, czyli odmiana barwna virginalis i w tej chwili są słabo wybarwione a są 4 samce. W poprzednim akwarium było z tym znacznie lepiej. Muszę przetestować podniesienie temperatury. Ostatnio po takim zabiegu dostały kolorów na jakiś czas, ale potem znowu obniżyłem i po jakimś czasie zbladły.
    • Tu taka sprzeczność bo w takim szerokim wątku na tym forum dotyczacym obsady 200cm non mbuna autor pisze że ten gatunak z toniowców daje najwieksze szanse na kilka wybarwionych samcow.  No problem jest z tymi toniowcami bo jak ładny np  C. Kadango Red Fin to agresywny. Choć tu też zdania podzielone.  
    • No nie wiem u mnie samiec wybił  wszystkich swoich pobratymców. Fakt miałem wtedy 240l, w większym może by było inaczej.
    • Powód 1 - mniejsza agresja  Powód 2 - brak problemu z narybkiem, który w mojej obsadzie non mbuna jako jedyny przeżywał chowiąc się między kamieniami. Tu  dużo zależy od wystroju, u mnie było kilka zakamarków między kamieniami niedostępnych dla dorosłych 😉. Oczywiście dla wielu to może być zaleta. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.