Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na moje trochę sztucznie to wygląda. Ja bym dołożył kilka większych skałek, ponieważ jak dojdzie piasek to część skałek zostanie przykryta i cała konstrukcja będzie wyglądała na jeszcze niższą.

  • Lubię to 2
Opublikowano
11 godzin temu, Robson79 napisał(a):

Na moje trochę sztucznie to wygląda. Ja bym dołożył kilka większych skałek, ponieważ jak dojdzie piasek to część skałek zostanie przykryta i cała konstrukcja będzie wyglądała na jeszcze niższą.

Mi też brakuje większych skałek, muszę poszukać może gdzieś znajdę takie 40 cm seiryu Skałki.

Opublikowano

Ten drobny kamień, którego masz sporo,  nie ma sensu. Utonie w piachu, którego wg mnie masz stanowczo za dużo, jak tylko ryby zaczną go przekopywać, a zaczną bezwzglednie. I jak na niewielki zbiornik proporcje plaża/skała powinny być odwrócone wg mnie.  Dwa duże kamienie, to krok w dobrą stronę. Zrób jeszcze ze dwa, alb trzy takie kroki, dopracuj resztę tymi mniejszymi kamieniami, które masz i będzie ok. Ogólnie im większych brył będziesz używał, tym efekt będzie lepszy i wizualnie i ze względu na to, że łatwiej będzie uzyskać większe.przestrzenie między poszczególnymi elementami. Te słynne kryjówki, o których w kółko tu piszemy, naprawdę są potrzebne pyskom do szczęścia.

  • Lubię to 2
Opublikowano
10 godzin temu, pulpet napisał(a):

Ten drobny kamień, którego masz sporo,  nie ma sensu. Utonie w piachu, którego wg mnie masz stanowczo za dużo, jak tylko ryby zaczną go przekopywać, a zaczną bezwzglednie. I jak na niewielki zbiornik proporcje plaża/skała powinny być odwrócone wg mnie.  Dwa duże kamienie, to krok w dobrą stronę. Zrób jeszcze ze dwa, alb trzy takie kroki, dopracuj resztę tymi mniejszymi kamieniami, które masz i będzie ok. Ogólnie im większych brył będziesz używał, tym efekt będzie lepszy i wizualnie i ze względu na to, że łatwiej będzie uzyskać większe.przestrzenie między poszczególnymi elementami. Te słynne kryjówki, o których w kółko tu piszemy, naprawdę są potrzebne pyskom do szczęścia.

okay moze uda mi się jeszcze jakis glaz dodac, piasku jest 25 kg , polecano mi 30-40 kg , skal jest 80-85 kg , tego drobnego serpentynitu jest raptem 2-3 kg dwie garsci rozrzucilem.

Opublikowano

Z tego co pamiętam planujesz obsadę z grupy Mbuna. Te ryby piachu w naturze nie mają przeważnie, a to co niektórzy tutaj interpretują jako ulubione ich zajęcie, czyli przekopywanie, to nic innego jak próba jego usunięcia z okolicy. Jak twoje pyski wezmą się za prace ziemne, to przy przedniej szybie usypią wał na kilkanaście cm. Przy okazji upewnij się, że kamienie stoją twardo na jakimś podkładzie na dnie, bo jak stoją na piasku, to ryby je podkopują i jest ryzyko, że coś runie. Kiedyś do 400l  dałem 25 kg piachu. Akwarium mocniej zagruzowanye niż Twoje w tej chwili. Do tej pory usunąłem pewnie 2/3 tego i to co jest  wydaje się ok. Czyli może z 10 kg zostało.

  • Lubię to 3
Opublikowano

acha , ktos na YT mowil ze 30-40 kg piachu bedzie dobrze bo one lubia kopac, skalki staja stabilnie na podkladach 10mm , jak jakies kamienie wpadna mi w rece do wsadze je do akwa ale nie chcialem już dluzej czekac ze startem :P , po rybki bede jechal dopiero w polowie maja.

Opublikowano

@Pulpet może mieć rację. Jakiś miesiąc temu odkleiła mi się gumka dystansującą grzałke. Zaobserwowałem że cały czas jest ona gdzieś zakopywana, odkopywana i na pewno zrobiła jedna pełna rundkę wokół dna.

Opublikowano
W dniu 10.04.2023 o 09:33, pulpet napisał(a):

Z tego co pamiętam planujesz obsadę z grupy Mbuna. Te ryby piachu w naturze nie mają przeważnie, a to co niektórzy tutaj interpretują jako ulubione ich zajęcie, czyli przekopywanie, to nic innego jak próba jego usunięcia z okolicy. Jak twoje pyski wezmą się za prace ziemne, to przy przedniej szybie usypią wał na kilkanaście cm. Przy okazji upewnij się, że kamienie stoją twardo na jakimś podkładzie na dnie, bo jak stoją na piasku, to ryby je podkopują i jest ryzyko, że coś runie. Kiedyś do 400l  dałem 25 kg piachu. Akwarium mocniej zagruzowanye niż Twoje w tej chwili. Do tej pory usunąłem pewnie 2/3 tego i to co jest  wydaje się ok. Czyli może z 10 kg zostało.

Uważasz że powinnam wyciągnąć te mniejsze kamienie i usunąć trochę piasku póki co ryb jeszcze niema?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ?
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.