Skocz do zawartości

Czy wszystkie pyszczaki mają żyć w 20 stopniach C?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

@pulpet przemyśl coś w rodzaju klimatyzatora do pokoju, bo jak dołożysz kolejne akwaria to możesz mieć problem?

Zgoda, że lepiej nie prezentować rybom takich zmian temperatur. Jednak ja w sobotę robiłem podmianę i przez gapiostwo z ciepłą wodę podniosłem rybom w ciągu dwóch godzin temperaturę z około 23 do 28. Gdyby duża część ryb nie zaczęła tańczyć oberka to pewnie bym nawet nie zwrócił uwagi na to.

Tytułowej temperatury nie osiągnąłem i raczej nie chcę się do niej zbliżać. Jednak dzięki zimie i zmianom temperatury podczas podmian mogę potwierdzić to co się mówi od dawna. Im mniejsza temperatura tym ryby są mniej ruchliwe, a przede wszystkim mają dużo mniejszą chęć do bójek.

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, ziemniak napisał(a):

@pulpet przemyśl coś w rodzaju klimatyzatora do pokoju, bo jak dołożysz kolejne akwaria to możesz mieć problem?

Spoko. Na razie patent z wiatrakami na termostatach się sprawdza. Włącza się od 28 i od tej pory nie widziałem trójki z przodu. Ruch powietrza przy mocno ruszonej tafli  zbija te kilka krytycznych stopni.

 

 

Edytowane przez pulpet
Opublikowano
11 godzin temu, pulpet napisał(a):

Nagle skoki temperatury na 100 procent rybom nie służą. Jak kiedyś przyszedł upał w maju nagle i woda w akwa skoczyła 7 stopni w dwa dni to wszystkie co jednego rdzawe dostały wytrzeszczu oczu. Też miały jakieś wstrząsy i telepki. Wciągnęło się po tygodniu, jak unormowałem temperaturę w akwa. Inne ryby zniosły to bezobjawowo. Powolne przejścia między 25 a 32 takie trwające powiedzmy tydzień się u mnie zdarzały i nie było problemu. 

Jak ci wchodzi temperatura powyżej 30, to wystarczy jedną z klap podnieść by woda parowała. Przemiana ciekło-gazowa chłonie dużo energii i chłodzi wodę (utrzymuje chłodniejszą) i nawet wiatraka wtedy nie trzeba. Taki mój sprawdzony patent i dobry tip.

  • Lubię to 2
Opublikowano
6 godzin temu, Falcowski napisał(a):

Jak ci wchodzi temperatura powyżej 30, to wystarczy jedną z klap podnieść by woda parowała. Przemiana ciekło-gazowa chłonie dużo energii i chłodzi wodę (utrzymuje chłodniejszą) i nawet wiatraka wtedy nie trzeba. Taki mój sprawdzony patent i dobry tip.

Jak temperatura rośnie to od tego zaczynam. Jak nie starcza włączają się wiatraki. Mam mocno nasłoneczniony pokój i latem mimo otwartych okien i zaciągniętych rolet robi się piekarnik. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Jak jest taka możliwość to w celu schłodzenia wody można włączać na noc np. brzęczyk, który znaduje się na tarasie, balkonie czy parapecie. Będzie tłoczył chłodniejsze nocne powietrze do wody. Można go przykryć pojemnikiem aby nie zamókł. Nigdy tego nie próbowałem, ale jeżeli będzie taka potrzeba, w tym roku spróbuję.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Wiadomo, że parowanie jest najefektywniejszą metodą schładzania, a to można znacząco zwiększyć przez ruch powierzchni wody -> falownik ew.napowietrzanie mocne, kaskada.

A najlepiej dom o grubych murach (akumulacja tak ciepła jak i zimna) zbudować wokół marzenia-akwarium. Tak miałem i sobie chwalę - max.co miałem to 27`C w akwarium, Lata mamy głupawe obecnie z tymi temperaturami.

  • Haha 1
Opublikowano

Siema ciekawy temat poruszyłeś , mam podobną sytuację jeśli chodzi o temperaturę w pokoju , gdzie stoi akwa, latem było nie do wytrzymania . Pewnego bardzo ciepłego dnia wyszedłem ze znajomymi gdzieś się przejść , nie ważne ... wracam ok. godziny 15 patrzę a ryby snują się po dnie a część ryb była przy tafli ,próbując zaczerpnąć powietrza, szybko spojrzałem co się dzieje , a tu temp. 35 stopni C , nie dziwię się że ryby tak się zachowały , przez taką temp wody , poziom tlenu w wodzie zmniejszył się do masakrycznej wartości . Szybko trzeba było działać , złapałem za wąż spuściłem 1/3 wody czy nawet 1/2 nie pamiętam , i dolałem samej lodowatej wody, temperatura wody ustabilizowała się na poziomie 26 C , ale bałem się o zdrowie ryb czy będą jakieś ofiary, ku mojemu zdziwieniu 1-2h po tym zabiegu ryby pływały jakby nigdy nic , żadna nie padła , wręcz przeciwnie dostały jeszcze więcej wigoru i następnego dnia zaobserwowałem kilka tarł. Ta lekcja życia pokazała mi jak trzeba uważać ,ale również to jakie malawijskie pielęgnice są wytrzymałe . Po akcji zamontowałem dobrej jakości rolety dzień/noc oraz wiatrak /który w dzień cyrkulował powietrze z zamkniętymi oknami a w nocy wypychał ciepłe powietrze z pokoju na zewnątrz . Btw temp wody w jeziorze w zależności od regionu i danego miesiąca waha się miedzy 23C a 28,5C 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Nie wiem czy pisałem czy nie  ale u mnie zadziałały chyba półtora litrowe butelki. Do zamrażarki i codziennie 1-2 do akwarium. Cyrkulatory dwa na maxa i mocno wzburzyły taflę, klapa nieco odsunięta chociaż z tym mam problem bo mi ryby do karmienia tak się kotłują że często któraś wypada albo wali w pokrywę. Jak temperatura była poniżej 28 to ryby zadowolone były, ale już powyżej były zmulone, nie podobało im się to. Nawet jak podmieniam wodę i wskoczy np na 28,5 to za dużo. Poniżej 28 zadowolone. Zupełnie jakby zerkały na termometr:) 

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Ja również. Kształt głowy mi nie pasuje do saulosi
    • Obstawiam że na 99% to demasoni.
    • Bartku...demasoni nawet jak ledwo się " urodzi" to widać jego zdecydowane barwy czyli pasy pionowe. Nie można jego pomylić z inną rybą . No chyba , że jest złego gatunku. Wydaje mi się , że to może być saulosi lub coś innego.
    • Ta największa wygląda na crabro.
    • To Ty jesteś bardzo dzielny, albo bardzo silny, albo masz nieduże akwarium. Przy zbiorniku 160 litrów - wielkość mini jak na malawi - podmiana 25% to jest 40 litrów - wiadrami w jedną i w drugą. Przy większych akwariach odpowiednio więcej. To już chyba lepiej ciągnąć węże.  Jak już się upierasz przy targaniu tej wody, to wygodniejsze od wiader mogą być kanistry - trudniej rozlać. Ja tak na razie uzupełniam wodę w dolewce.  Jeżeli masz miejsce w szafce - mnie się takie rozwiązanie bardzo sprawdziło - można tam zamontować narurowca i na czas poboru wody łączyć go z siecią wężem ogrodowym z szybkozłączką.  Z drugiej strony wpiąłem zestaw na stałe do rury prowadzącej wodą z sumpa do akwarium. Jak widać na zdjęciu, założyłem też elektrozawór z wyłącznikiem pływakowym, żeby nie przelać.  Co do wkładów - mam polipropylenowy, odżelaziający i węglowy. I jeszcze jedno drobne udogodnienie: Wąż doprowadzający wodę do filtra podpinam do baterii prysznica. Żeby nie musieć za każdym razem odkręcać węża i nakręcać końcówkę do podłączania szybkozłączki, wąż prysznica dokręciłem do szybkozłączki z gwintem zewnętrznym 1/2" (trochę się naszukałem w internecie). Tym sposobem przepinam tylko węże. Zastanawiam się jeszcze nad założeniem za elektrozaworem trójnika i podłączeniu tam modułu z żywicą jonowymienną - w ten sposób ogarnę też temat uzupełniania wody w dolewce.    
    • Poziome psy - Melanochromis auratus Plamy - Nimbochromis livingstonii Bez Pasów - 3 x Pseudotropheus sp. 'acei' Pionowe pasy - słabo go widać, Chindongo demasoni albo Chindongo saulosi Ta największa, trudno powiedzieć, jakiś Pseudotropheus? W tej misce, bez napowietrzania i przykrycia za długo nie pożyją.
    • Siemka potrzebuje info co za pyszczole tu pływają 😁😁😁🍺
    • Cześć  To stary temat ale i mnie aktualny ponieważ mój samiec Yellow od ponad pół roku na zmianę bździ się z dwoma samicami Saulosi , już chyba z osiem razy nosiły w pysku młode ale jak na razie przetrwały dwie jedna ma jakieś  4 cm a druga jest jeszcze tyci tyci maleńka 
    • @Tomasz78https://forum.klub-malawi.pl/search/?q=Hexpure &quick=1  W podanym linku są 4 tematy różne w tym jeden właśnie ten tutaj. W szukajce zaznacz WSZYSTKO  wtedy szuka w zawartości całego forum.
    • Napiszę tutaj bo wpisując w wyszukiwarkę hexpure wyskoczył tylko ten temat. Moje spostrzerzenia po użyciu hexpure w porównaniu do purigenu. Jeżeli coś jest tanie a tak samo dobre jak te drogie to zapala się czerwona lampka - gdzieś tkwi jakiś "haczyk". No i znalazł się owy "haczyk". Jeżeli chodzi o czystość wody to oba preparaty krystalizują wodę tak samo, oba po 4 tygodniach tak samo zabrudzone na kolor brązowy. Różnica wyszła w regeneracji. Oba regeneruję wybielaczem ace. Hexpure wybielało się 3 dni zużywając 1 litr ace i to nie wybieliło do białości. Nalałem około 300 ml ace do 125ml hexpure tak jak robię to w przypadku purigenu, po 24h wybieliło może w połowie, i tak jeszcze 2 razy powtarzałem aż zużyłem 1 litr. Natomiast 125ml purigenu po użyciu 300 a nawet 250 ml ace po niecałych 20h wybiela do białości. Wniosek z tego taki że hexpure opłaca się tylko w tedy jeśli używa się go jednorazowo. Jeżeli hexpure działa tak jak purigen latami to na wybielacz wydamy więcej. Purigen regeneruje co 4 tygodnie zużywając 300ml ace, więc zaokrąglając 1 litr ace starcza na 3 miesiące, czyli rocznie 4 litry, powiedzmy że litr ace kosztuje 10 zł, to roczny koszt 40 zł. Hexpure po 4 tygodniach użycia zużywa 1 litr ace, czyli rocznie potrzebuje 12 litrów czyli 120 zł. Hexpure 300ml kosztuje 60 zł. Purigen 250ml kosztuje 110 zł. (Aktualne ceny ze sklepu "trzmiel") Ale na ace trzeba rocznie wydać 80 zł więcej. Wnioski wyciągnijcie sami, a może ktoś ma inne spostrzeżenia?  
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.