Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam użytkowników. Co roku ten sam problem. Temperatura. Upały niestety robią swoje... Schładzanie otoczenia dwoma wentylatorami, i podmianka 1/3 wody dało efekt tylko na jakiś czas. Obecnie temperatura to około 29,5°C. Nie wiem, czy wkłady z zamrażarki włożyć do akwarium? Nigdy nie tego nie robiłem i się zastanawiam. Zaczynam obawiać się trochę o ryby bo mam poza "normalnymi" pyszczakami, też takie trochę mniej odporne na takie skoki temperatury. Uspokajam się tym, że 2 lata temu temperatura zanim zdązyłem się zorientować poleciała do 34°C ale na szczęśie nikt nie ucierpiał 😁

Opublikowano

Chłodzę tak swoje akwarium w największe upały. Dziś właśnie wrzuciłem do zamrażalnika 3 butelki  i wymiennie będę je od jutra wkładał do kaseciaka. Tak średnio to jedna butla zbija mi jeśli dobrze pamiętam chyba około 0,5°C.

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, Promorteusz napisał:

Obecnie temperatura to około 29,5°C.

Ja dopiero reagowałem kiedy temperatura przekraczała 30C. Pisze w czasie przeszłym bo tu gdzie obecnie mieszkam jeszcze przez 3.5 roku nie zdarzyło się aby przekroczyła 30C.  Ale kiedy przekraczała wspomnianą temperaturę to używałem w szczytowym momencie wiatraczka jak w linku tyle ,że pojedynczy , który mam na wszelki wypadek do chwili obecnej. 20 minut jego pracy i temperatura spadała o 2-3 stopnie. oczywiście pokrywę mam w upały lekko uchyloną.

https://www.google.com/search?q=wiatraczek+boyu+cooling+fan&sxsrf=ALeKk01Qn7BdOGS5bKcpB3wUxH4r-eAvYQ:1624138198273&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwixzP6i0qTxAhVBlosKHSY6CMsQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1714&bih=937#imgrc=FpIDcdBEci-2iM

Edytowane przez Andrzej Głuszyca
  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Opublikowano

W takie upały najbezpieczniej jest silnie napowietrzać wodę(w upały jest ona mało bogata w tlen) , mniej karmić ryby , oraz co kilka dni robić małe odświeżające podmiany wody . Oto cała recepta! 

Wkładanie zamrożonych butelek do akwarium mija się z celem, no chyba że ktoś ma czas co 1-2 godz wymieniać butelki na nowe :D 

Także bez obaw kolego @Promorteusz ;) 

  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

@egon44 no właśnie mogę co kilka godzin wrzucić butlę, więc to dla mnie wygodniejsze niż co kilka dni robić podmianę 😉 Cała operacja trwa każdorazowo 4 sekundy 😁 Ale jeśli ktoś nie ma takiej opcji i np nie ma go cały dzień w domu, to faktycznie ta metoda nie wiele pomoże.

Ogólnie to każda metoda, która zbije temperaturę będzie dobra, bo chodzi nam jedynie o to by rozuszczalność tlenu w wodzie była na odpowiednim poziomie. 

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Tak jak napisał @Andrzej Głuszyca i @egon44 najważniejsze to zachować zimną krew i nie wpadać w panikę, pyszczaki radzą sobie z wysokimi temperaturami. Najważniejsze to zadbać o odpowiednie natlenianie.

Właśnie wróciłem do domu z trzydniowego wypadu w góry, przez ten czas ryby były zdane na siebie, nie były karmione i nikt tu nie zaglądał aby zareagować na rosnącą temperaturę. Przed wyjazdem (w piątek) zrobiłem podmianę, nakarmiłem ryby i zostawiłem uchyloną pokrywę tak aby zapewnić jako takie parowanie wody.

20210620_193025.thumb.jpg.7951e268dec7bb48e4897829451c06e3.jpg

Po powrocie, temperatura wody to 30,2°C. Ryby w znakomitej kondycji, jak gdyby nigdy nic. Dodam, że u mnie cała tafla wody jest poruszona co zapewnia bardzo dobre natlenianie. Mogłem na ten czas wyłączyć lampę, nie pomyślałem, wtedy miałbym szanse na około 2 stopnie mniej. W kotniku z narybkiem, który mam odkryty, a lampka praktycznie nic nie grzeje, obecnie mam 28 stopni. Poniżej zrzut z mojego Home Asistanta.

490505155_Screenshot2021-06-20at19-17-27Przegld-HomeAssistant.png.ad8bab00e04f8a69cd182fd16d833b16.png

Edytowane przez Bartek_De
  • Lubię to 4
Opublikowano
3 minuty temu, Andrzej Głuszyca napisał:

..jak również przez Bartka @Bartek_De  w postaci kilku zdjęć:

To ze starego baniaka, obecnie nie używam tego, ale ogólnie się sprawdzało dopóki wilgoć nie załatwiła wentylatorów;)

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Przy tej wielkości szkła najdroższy jest transport. Ja bym popytał po miejscowych lepszych sklepach - może któryś współpracuje z myciokiem, erybką lub podobnymi. Brałbym z 10. Kiedyś była akcja, że 240 pękały przy wzmocnieniach. Były właśnie robione z 8
    • Te ryby są nieprzewidywalne, ale u mnie nigdy jeden samiec się nie sprawdzał. Nie ważne w jakim litrażu. Dla przykładu teraz mam auratusa 4+4 (dwa potężne samce plus dwa to tacy chłopcy do bicia), samice spokojnie noszą młode do tego stopnia, że mam inwazję młodych. Na pewno agresję u nich rozkładają inne samce i temperatura, bo nie używam grzałki (w akwarium zimą mam ok 22 'C, a latem 26 'C).
    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.