Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Hej, w związku z tym, że wystartowałem z projektem nowego zbiornika, postanowiłem założyć ten temat, aby zebrać wszystko w jednym miejscu i nie zaśmiecać forum tysiącami tematów z różnymi pytaniami. Liczę na Waszą pomoc w wyborach i konstruktywną krytykę moich poczynań, aby nie robić czegoś jeszcze raz. Przy tym litrażu wszystkie błędy będą wymagał dużo więcej pracy, aby je naprawić niż przy dotychczasowych 300L :)

W skrócie to co do tej pory. Akwarium, stelaż, obudowa zrobione na zamówienie. Stelaż na aluminiowych profilach wykończony czarnym lacobelem. Pokrywa aluminiowa wykończona czarną okleiną, w komplecie jedna belka oświetleniowa z 2x145mm T5. Na początku miałem jej nie używać, ale zostawię jako dodatkowe oświetlenie dla lepszego wzrostu glonów ;) Akwarium testowo zalane wodą, za chwilę woda out i przygotowanie aranżacji.

Filtracja: 4x korpus narurowy, 1x korpus na ewentualne absorbery jeżeli będzie potrzeba, filtr ciśnieniowy 40L wypełniony 25L K1 jako biologia. Całość napędzana pompą Jebao MDC5000. Dodatkowo cyrkulator Jebao SLW-30M. Po kilku przemyśleniach pompa zostanie wstawiona za korpusami, przed odejściem na korpus z chemią i filtrem ciśnieniowym. Hydraulika na rurach pp-r fi 32mm pn10. Na wyjściu z filtra ciśnieniowego będzie dodatkowy bypass z grzałką przepływową, jeszcze nie wiem, czy będzie to grzałka typowa do akwarystyki, czy raczej do grzejników łazienkowych, temat do przemyślenia, zakładam, że 500W w zupełności wystarczy, aby utrzymać w bloku 25st bez większych problemów.

Oświetlenie: wspomniana wcześniej belka + moduły lub taśmy led 10000K + RGB podłączone pod sterownik LedDimmerPro v5. Zastanawiam się cały czas na RGB, bo niby używam, ale samo 10000K wygląda też świetnie, nie wiem, czy jest sens, ale tym zajmę się już na sam koniec projektu.

Podmiany: nie chciałem wiercić otworów w dnie, teraz już tego żałuję, bo ułatwiłoby to mocno życie w temacie filtracji i podmian, ale jakoś nie czułem tego tematu jako bezpieczne rozwiązanie. Teraz już zmieniłem zdanie. Tak, czy inaczej udało mi się doprowadzić wodę i odpływ za stelarz więc temat podmian będzie półautomatyczny. Za pompą będzie zawór z odejściem do kanalizacji. Na zasileniu będzie korpus z wkładem węglowym i redukcją do rurki RO. Podmiana będzie polegała na odkręcaniu i zakręcaniu zaworów więc jest już to dla mnie zadowalające.

Aranżacja: zwiozłem 390kg serpentynitu, głównie duże głazy i trochę drobnicy. Jestem w trakcie robienia kilku modułów, które mam zamiar przykleić na tylną i jedną boczną szybę. Moduły będą zbudowane tak, aby były półotwarte i tworzyły dodatkowe kryjówki dla ryb. W jednym z modułów będzie schowany zasys filtracji, w jednym falownik, w jednym wylot z filtracji. To jest chyba najbardziej czasochłonny element całego przedsięwzięcia, ale działam. Jako podłoże piasek, który znalazłem podczas wczorajszej wyprawy, ale o tym więcej w kolejnym wpisie.

Obsada: M.Chipokae z dwoma samcami, P.Crabro tutaj skład jeszcze nieznany, Ch.Saulosi 3 samce i stado samic, C.Borleyi Kadango układ jeszcze nieznany. Chętnie dołączyłbym jeszcze jakiś gatunek, ale wolę mniej ryb, aby jak najbardziej odzwierciedlić podopiecznym warunki naturalne. Przez chwilę zastanawiałem się nad dodaniem jakiegoś dużego drapieżnika, np. N.Livingstonii albo D.Compressiceps, ale martwię się czy żywieniowo połączę je z Saulosi więc temat zarzuciłem, bo Saulosi nie oddam, zbyt ładne i ciekawe ryby ;) 

 

Tak więc jedziemy z tematem, mam nadzieję, że za miesiąc będę już tylko czekał, aż woda dojrzeje ;) Komentujcie poczynania, krzyczcie jeżeli coś będzie szło w złym kierunku ;) Z góry dzięki za pomoc ;) 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Wczoraj objechałem rzeki w promieniu 70km i nie znalazłem nigdzie zadowalającego piasku. Muł, ziemia, glina, czasami zdarzało się trochę piasku, który był mega uwalony w mule. Znalazłem za to odkrywkę piasku przy lesie i postanowiłem wziąć kilka wiaderek na próbę. Na dworze wyglądało to tak, jakby piasku były 3 rodzaje, ciemny, jasny, jeszcze bardziej jasny. Wygotowałem i wypłukałem sobie 3 próbki i wrzuciłem do obecnego akwarium. Okazało się, ze te dwa jasne są praktycznie identyczne, ale ciemny się różni. Co myślicie, szukać dalej, czy zmieszać wszystko co znalazłem i tego użyć?

Pierwsze zdjęcie to ten odrobinę jaśniejszy, drugie ten ciemniejszy.

 

20210522_235936.thumb.jpg.ef0274b786d9e8e69eb641ee29edc1e8.jpg

20210523_151020.thumb.jpg.f8383a5a4f222392b0d5f709000d4982.jpg

Opublikowano

Chyba mam to, czego oczekiwałem. Niestety nie znalazłem sam, ale za to kupiłem w cenie paliwa, żeby taki znaleźć :D Wymieszane dwie frakcje 0,5-1,2 i 0,8-3,0.

Co myślicie?

20210528_192906.thumb.jpg.7becace650100d7f3dc218fa30d33f80.jpg

 

20210528_193628.thumb.jpg.163daf19a457e58fd670ac618759a6e9.jpg

20210528_193810.thumb.jpg.3367f1f0cbfd59b8a3c73cc2dabc7f4d.jpg

  • Lubię to 5
Opublikowano

Dużo lepiej niż te poprzednie 👍 Ale i tak zmieszał bym go z jeszcze grubszym żwirem i małymi kamykami, wtedy daje to naprawdę naturalny efekt 😉

  • Lubię to 2
Opublikowano
9 minut temu, Mróz napisał:

Dużo lepiej niż te poprzednie 👍 Ale i tak zmieszał bym go z jeszcze grubszym żwirem i małymi kamykami, wtedy daje to naprawdę naturalny efekt

Tak też uczynię, dzięki :)

  • Lubię to 1
Opublikowano

Piasek wybrany, moduły się suszą, część mechaniczna filtracji dzisiaj zgrzana, zabrakło mi zaworów, gdyby nie to, skończyłbym dzisiaj całą cześć zgrzewaną. Zawory, które kupiłem (plastikowe) mają zwężenie średnicy do 19mm. W poniedziałek zamienienie na normalnie mosiężne z pełnym przepływem - 25mm wewnątrz.

Głowię się nad wykonaniem wlotu do filtracji w module. Moduł będzie w rogu od samego dna, aż do lustra. Nie wiem teraz, czy zrobić w nim na dole mały grzebień i w środku po prostu dać rurę od zasysu, czy normalnie otwór i kratkę? Druga sprawa, nie wiem też czy otwór/grzebień robić od przodu - tak jakby wzdłuż krótszej ściany, czy od boku wzdłuż tylnej ściany? 

Opublikowano

Zasys filtracji będzie jednak wychodził dołem modułu, moduł będzie zawieszony od samej góry do około 15cm ponad dno, będzie wystawać tylko czarne sito z modułu, myślę, że tak będzie najbezpieczniej jeżeli chodzi o zasysanie zanieczyszczeń.

Pierwsze moduły zrobione, pracuję jeszcze nad kolorami, ale chyba nie będę za wszelką cenę dopasowywał się do naturalnego koloru serpentynitu, bo nie jest to takie proste, na zdjęciu 2 próbne małe, jeden 50x30 i jeden 20x15.

20210604_164139.thumb.jpg.c850aade57f7f2f8e11e4fa091f7ca94.jpg

Ułożyłem też pierwszą aranżację z posiadanych kamulców, co myślicie? Po prawej 60cm wolnej przestrzeni, na jej tle będzie wklejony moduł około 50x50. Po lewej moduł do zakrycia rur 50x30. Będę miał też inne moduły, które będę kleił już po ułożeniu aranżacji w wolnych przestrzeniach ;)

20210604_161729.thumb.jpg.cc0a1662d3fd6d9823b94d7eac33a61a.jpg

  • Lubię to 8
Opublikowano

Z aranżacją będę jeszcze mieszał, bo jakoś nadal to nie jest to coś, co widzę oczami wyobraźni. W wolnej chwili przestawię odrobinę kamienie i wrzucę fotki. Może pomożecie wybrać, która wersja będzie najlepsza ;)

Wracam na chwilę do tematu filtracji. Kupiłem grzałkę przepływową 500W. Chce ja zamontować na dodatkowym bypassie przed samym wejściem wody do zbiornika. I teraz pytanie jak będzie lepiej to zrobić. W pp-r fi32 nie ma trójników z odejściem na 45st. Czy jak dam trojnik 90st na "głównej nitce" i odejście z trojnika na grzałkę, to wystarczająca ilość wody pójdzie na grzałkę? Czy lepiej dać trojnik w ten sposób, aby główną nitkę rozbić na dwie strony i na jednej stronie dac grzałkę, a na drugiej pełny przepływ?

Wolałbym opcje nr1, żeby nie dławić przepływu tym trójnikiem, ale wolałbym tego nie poprawiać, gdyby przepływ przez grzałkę był zbyt marny.

Opublikowano

Jeśli to możliwe to dłuższe moduły ustawił bym na sztorc by zróżnicowały górną linię aranżacji wtedy nie będzie przypominać muru. 

  • Lubię to 2
Opublikowano
45 minut temu, Bezprym napisał:

Jeśli to możliwe to dłuższe moduły ustawił bym na sztorc by zróżnicowały górną linię aranżacji wtedy nie będzie przypominać muru. 

Wszystko co będzie na dnie, to kamienie. Moduły będą klejone na tylną i lewą ścianę. Nie bardzo mam możliwość postawienia któregokolwiek w pionie - każdy z nich to 20-50kg i brak płaskich boków. Myślałem, aby lewą stronę ułożyć wyżej i wypłaszczać ku prawej. Ewentualnie jeszcze na środku zrobić jedną mniejszą górkę. Zobaczymy co będzie jak zacznę je przestawiać... w końcu wyjdzie to, co trzeba ;)

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.