Skocz do zawartości

120x40x60 czy ma to sens?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

cześć Malawiści,

od długiego czasu rozmyślam o powrocie do Malawi i chyba nadeszła wiekopomna chwiła.

Obecnie mam amazonkę, co2, sondy ph, itd itp ;) Jednak rozszczelniła mi się pompa Jebao (po 4mc użytkowania!!!) i lekko zalało szafkę która musi zostać wymieniona bo napuchła. Muszę zrobić restart i to jest akurat ta możliwość by faktycznie zmienić cały wystrój akwa.

Pytanie jak w temacie: czy to ma sens?

czy w akwarium 260L (tylko 40cm szerokie i aż 60cm wysokie) warto iść w Malawi.

Jestem raczej z kategorii estetów akwariowych i nie chcę robić zupy rybnej, a w tej pojemności może być ciężko.

sprzęt jaki mam: Oase biomaster 600, filtr narurowy jako mechanik (2 komory), oświetlenie led aquael 4x 18W, akwarium Aquael glossy 260L.

jakbym poszedł w Malawi, w tak małym akwarium to 2 gatunki max, coś niebiesko-żółte i coś kompletnie innego (tylko nie rdzawe...).

Proszę o poradę z waszego punktu widzenia, czy ma to sens, czy czekać ~2-4 lata do przeprowadzki i dopiero realizować plany (nie zmieszczę obecnie większego akwa)

z góry dziękuję za pomoc :)

Edytowane przez freelanc3r
  • Lubię to 1
Opublikowano

Witaj!

Nie ma sensu czekać 2-4 lata na założenie upragnionego Malawi !!😁

W tym litrażu warto iść w ten biotop. Co prawda 40 cm szerokości faktycznie nie powala, ale tak jak piszesz na dwa gatunki jest dosyć miejsca. Dodatkowo masz 60 cm wysokości, a to można naprawdę fajnie wykorzystać aranżując zbiornik aż pod samą taflę - widzę to u siebie że ryby mając kryjówki praktycznie pod taflą wybierają je równie ochoczo co te przy dnie. Jeśli nie chcesz robić zupy rybnej jak napisałeś, to może lepiej będzie wybrać zbiornik jednogatunkowy z rybami z wyraźnym dymorfizmem płciowym w układzie wielosamcowym (3 bądź 4 samce). Do wyboru jest kilka gatunków oferujących wymienione przez Ciebie kolory.. napewno popularny lecz mega piękny (oczywiście dobrej jakości) Chindongo Saulosi, Pseudotropheus johannii, Metriaclima sp. "msobo" magunga, Pseudotropheus interruptus.

Próbuj, napewno warto 😉

  • Lubię to 1
Opublikowano
9 godzin temu, Mróz napisał:

Witaj!

Nie ma sensu czekać 2-4 lata na założenie upragnionego Malawi !!😁

W tym litrażu warto iść w ten biotop. Co prawda 40 cm szerokości faktycznie nie powala, ale tak jak piszesz na dwa gatunki jest dosyć miejsca. Dodatkowo masz 60 cm wysokości, a to można naprawdę fajnie wykorzystać aranżując zbiornik aż pod samą taflę - widzę to u siebie że ryby mając kryjówki praktycznie pod taflą wybierają je równie ochoczo co te przy dnie. Jeśli nie chcesz robić zupy rybnej jak napisałeś, to może lepiej będzie wybrać zbiornik jednogatunkowy z rybami z wyraźnym dymorfizmem płciowym w układzie wielosamcowym (3 bądź 4 samce). Do wyboru jest kilka gatunków oferujących wymienione przez Ciebie kolory.. napewno popularny lecz mega piękny (oczywiście dobrej jakości) Chindongo Saulosi, Pseudotropheus johannii, Metriaclima sp. "msobo" magunga, Pseudotropheus interruptus.

Próbuj, napewno warto 😉

Jak wykorzystać taka wysokość? Ciężko znaleźć głazy tak wysokie a zarazem nie za szerokie i ładne. 

Myślałem o BTN ale nie wiem jak to ugryźć. Czy nie kupić tych kamieni i poprzyklejać na szybę + w toni wodnej ustawić średnie i małe głazy. 

 

Opublikowano
21 godzin temu, freelanc3r napisał:

Myślałem o BTN ale nie wiem jak to ugryźć. Czy nie kupić tych kamieni i poprzyklejać na szybę + w toni wodnej ustawić średnie i małe głazy. 

Jak przyklejać na szybę, to na pewno moduły, a nie kamienie. Kamienie jakie by nie były ważą dużo, a takie obciążenie szyby nie wydaje się być bezpieczne. Mimo wszystko widziałem kilka takich projektów i niby stoją od lat, ale...

Kamienie wysokie znajdziesz, tylko musisz się postarać. Mi bardzo pomogła mapka przygotowana przez kolegę @marek_z_81

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

przykleić kamienie, miałem na myśli kamienie "modułowe" :)

wstępnie pisalem do TerraArt i w fajnych pieniądzach robią tła. Tylko muszę pomyśleć bo mi powiedzieli, że tło dla dobrego efektu 3D ma do 20cm grubości, 50% głębokości akwa :D + z 260L zrobi  się zaraz 150.

dzięki za mapkę super sprawa!

  • Lubię to 1
Opublikowano
3 minuty temu, freelanc3r napisał:

wstępnie pisalem do TerraArt i w fajnych pieniądzach robią tła. Tylko muszę pomyśleć bo mi powiedzieli, że tło dla dobrego efektu 3D ma do 20cm grubości, 50% głębokości akwa :D

Tak sobie myślę, że dobrze wykombinowane tło 3d z głębokimi żłobieniami mogłoby być ok. Tylko właśnie mało wody się robi ;)

4 minuty temu, freelanc3r napisał:

przykleić kamienie, miałem na myśli kamienie "modułowe" :)

Zrób moduły z dobrym zaplanowaniem, przyklej, do tego dobrze dobrane kamienie i będzie gitarrra ;)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.