Skocz do zawartości

Obliczanie mediów filtracyjnych


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
10 minut temu, bojack napisał:

No właśnie nie do końca. Człowiek zdobywa wiedzę całe życie, dlatego warto być otwartym ;)

Więc na czym polega ta filtracja ?

Opublikowano
Godzinę temu, danielj napisał:

Więc na czym polega ta filtracja ?

Spójrz chociaż na tą tabelkę, wskazana jest tam ilość mediów do prawidłowej nitryfikacji i do uzyskania klarownej wody. Poczytaj inne tematy autora w których to omawia. Nie śmiećmy w temacie ;)

Opublikowano
1 minutę temu, bojack napisał:

Spójrz chociaż na tą tabelkę, wskazana jest tam ilość mediów do prawidłowej nitryfikacji i do uzyskania klarownej wody. Poczytaj inne tematy autora w których to omawia. Nie śmiećmy w temacie ;)

Widzisz, czyli nihil novi sub sole... Jeśli ktoś chce to niech używa tej tabelki, komuś może się przydać, IMO to przerost treści nad formą. Do Prawidłowej nitryfikacji, ba nawet denitryfikacji nie potrzeba tabelek , a tym bardziej do klarowania wody. To wszystko można osiągnąć obserwując swoje akwarium i posiłkując się ew. testami. 

Swoją drogą nie umniejszam pracy, którą kolega włożył w opracowanie tego arkusza :)

  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)
24 minuty temu, danielj napisał:

Widzisz, czyli nihil novi sub sole... Jeśli ktoś chce to niech używa tej tabelki, komuś może się przydać, IMO to przerost treści nad formą. Do Prawidłowej nitryfikacji, ba nawet denitryfikacji nie potrzeba tabelek , a tym bardziej do klarowania wody. To wszystko można osiągnąć obserwując swoje akwarium i posiłkując się ew. testami. 

Swoją drogą nie umniejszam pracy, którą kolega włożył w opracowanie tego arkusza :)

Tu nie zgodzę się z tobą - pytanie, ile i których mediów dać przewija się przez to forum często. Tabelka wprawdzie jest napisana w sposób trochę mało intuicyjny, ale może pomóc nowym akwarystom dobrać odpowiednie media filtracyjne choćby żeby zaspokoić samą nitryfikację, natomiast tym którzy oczekują czegoś więcej pozwala wyliczyć, ile mediów będzie już maksymalnie wydajnie.

EDIT: widzę, że powstała druga, bardziej rozbudowana wersja. Fajnie, jeszcze ciekawiej.

EDIT2: tylko czemu w wersji 2 spadła dwukrotnie wymagana objętość mediów? Chyba % masy ciałą wyleciał ze wzoru.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano (edytowane)
7 minut temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Niech ktoś przeliczy wg tej tabeli ile potrzeba ceramiki do 240 litrów wody brutto.

Mi wyszło minimum 5 litrów ceramiki. Tylko pamiętaj, że nie sama ceramika jest w akwarium - jest też gąbka, piasek, kamienie, nawet na mchu się osadzają bakterie, dlatego an nasze potrzeby można dać mniej.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano
15 minut temu, Falcowski napisał:

Mi wyszło minimum 5 litrów ceramiki. Tylko pamiętaj, że nie sama ceramika jest w akwarium - jest też gąbka, piasek, kamienie, nawet na mchu się osadzają bakterie, dlatego an nasze potrzeby można dać mniej.

Zgadzam się z Tobą , że oprócz ceramiki nitryfikacja wykorzystuje takie czynniki jak piasek kamienie itp. Ale spójrzmy na to inaczej..mniej matematycznie ( naukowo). Tytuł tematu sugeruje , że taka tabelka jest wzorcem do obliczania ilości mediów nitryfiakcyjnych. Pytanie pierwsze kogoś kto wchodzi w temat i to czyta brzmi: czy jak dam mniej to się coś stanie, czy ruszy akwa? Dlaczego napisałem aby spojrzeć na to inaczej? Gdzieś tu na forum jest temat , gdzie nasz kolega startował i prowadził akwa 240 litrowe na 1/2 litrze ceramiki a potem bez niej. Robił to metodą prób ale akwa działało. Parametry wody miał super O klarowności nie powiem bo nie wiem. czyli mamy dwa spojrzenia... pierwsze które wyklucz teoretycznie drugie i drugie  które zaprzecza pierwszemu. Inna sprawa .. akwarium typu Low Tech.  Nie musze chyba pisać na czym polega ale zaprzecza temu co jest zawarte    w tytule.  

  • Lubię to 3
Opublikowano
23 minuty temu, Falcowski napisał:

Mi wyszło minimum 5 litrów ceramiki. Tylko pamiętaj, że nie sama ceramika jest w akwarium - jest też gąbka, piasek, kamienie, nawet na mchu się osadzają bakterie, dlatego an nasze potrzeby można dać mniej.

Hmmm, więc ja Ci napiszę bez tej tabelki, że to w ci...l za dużo :) skąd to wiem? Z doświadczenia i obserwacji. W tym akwarium, 840l, z dość dużą obsadą było ok 2l siporaxu z Eheimie 2217. Wystarczyło z nadmiarem mimo, że żarcie łopatami sypałem. I nie było tabelek :)

akwarium 840l.jpg

Opublikowano

Dla jasności dodam , że nie polecam z zasady 1/2 litra ceramik np. do 240 akwa. Bo jak kolega napisał .. .media nawet w filtrze biologicznym czy chcą czy nie to i tak spełniają jednocześnie rolę filtracji mechanicznej. I o to nie ma co się nawet spierać. No chyba ,że filtr ma małą wydajność wtedy faktycznie lepiej dać mniej np. ceramiki i zwiększyć jego wydajność. Ale to też kwestia przemyśleń. Nie ma nic jednoznacznego:)

Opublikowano
8 godzin temu, triamond napisał:

Jeśli mamy 10 ryb, z których każda waży 10g to mamy razem 100g ryb, które powinny dostać codziennie 0,5-2g karmy. Czyli właśnie od 0,5% do 2% swojego ciężaru. To ten % masy ciała przy karmieniu dziennie. Jeśli dostaną mniej niż 0,5%, to będą chorować i padać ... powyżej 2% i zachorują na otyłość lub cukrzycę. To oczywiście szacunki.

Zagadnienie jest trochę bardziej skomplikowane... małe ryby potrzebują więcej karmy od dużych o tej samej masie. Czyli mówimy tutaj "o masie metabolicznej". Arkusz to uwzględnia - w zależności od rozmiaru. Piszę to na wypadek, gdyby ktoś chciał odłowić i zważyć swoje ryby;)

W arkuszu zmieniamy masę dodawanej karmy dziennie - aż będzie się zgadzać z naszą obsadą. Wtedy wiemy ile jakich mediów filtracyjnych potrzebujemy, by zamknąć cykl azotowy (nitryfikacja) lub uzyskać krystalicznie czystą wodę bez filtracji mechanicznej.

Nie uwzględniłeś kilku ważnych czynników: wieku ryb, składu, kaloryczności i przyswajalności karmy, temperatury wody, która wpływa na tempo metabolizmu itd. A jeżeli masz tyle zmiennych to dalsze obliczenia stają się mało precyzyjne.

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.