Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
Godzinę temu, saulos napisał:

niby w jaki sposób je męczę? jeśli chodzi ci o to, że dużo ich kupiłem, to od razu ci powiem dlaczego. kupiłem je wtedy jak nie ożna było jeszcze określić płci a jak będzie można to sprzedam te, które nie są mi potrzebne. na razie da się odróżnić tylko 2 ryby

Koledze chodziło zapewne o brednie, które wypisujesz o karłowaceniu ryb. Aby ryba skarłowaciała musiałaby większość czasu w którym rośnie przebywać w zbyt małym zbiorniku, niedożywiona i do tego w nieodpowiednich parametrach. Niema takiej możliwości aby ryba trzymana przez kilka dni w małym zbiorniku ot tak przestała rosnąć. 

Zanim zaczniesz udzielać komuś rad sam trochę poczytaj abyś nie pisał takich bzdur...

  • Lubię to 7
Opublikowano (edytowane)

Czyli praktycznie moja pierwotna obsada mogłaby być tylko trzeba by było wymienić Pseudotropheus acei  na innego toniowca mięsożernego tylko jakiego ( najlepiej czarnego bo planowałem Itunge lub niebieskiego).

Edytowane przez rabczanin
Opublikowano (edytowane)

Kolego @saulos, prośba, nie zamieszczaj wiecej tego typu porad. Jesteśmy tutaj miłośnikami pielęgnic a nie jakimi sadystami męczącymi ryby i pragniemy w miarę możliwości stworzyć im jak najlepsze warunki. Z tym mieszaniem biotopów to już całkowicie pojechałeś. 

Edytowane przez Bezprym
  • Lubię to 6
Opublikowano

@rabczanin @saulos  Panowie. Prośba do Was. Zaczynajcie zdania z dużych liter i kończcie kropkami. Nie jest to forum językowe ale wymagamy przynajmniej minimum poprawności językowej.   Kolego @saulos. Nie wiem czy zwróciłeś uwagę , że jesteśmy na forum klubowym Klubu Malawi czyli na forum miłośników ryb z jeziora Malawi. W związku z tym nie propagujemy tutaj i nie tolerujemy porad mających na celu łączenia ryb z naszego biotopu z  innymi. Pewnie masz dobre intencje ale zastosuj się do naszych zasad a będziemy Ci bardzo wdzięczni.

  • Smutny 1
Opublikowano

Czy ma ktoś jeszcze jakiś pomysł na innego kopacza/grzebacza niż alunocarę i mięsożernego ,,toniowca" najlepiej w kolorze czarnym (czy w ogóle są jakieś poza grupą Copadichromis). Jestem początkującym malawistą i nie znam jeszcze zachowań poszczególnych ryb dlatego tak bardzo ważne są dla mnie wasze podpowiedzi i porady (bo to jest sama praktyka i obserwacja a nie teoria). Zbieram wszystkie przydatne informacje.

Cytat

 

 

Opublikowano

Ja od siebie mógłbym polecić z kopaczy Otopharynx Lithobates Black Orange Dorsal

Ryba czarna jak chciałeś (samiec, bo samiczki brązowe), z żółtym grzbietem.

Super zaostrzona głowa do wbijania się głęboko w piach. I faktycznie, jak raz zakopałem artemię, to ten najwięcej przekopywał.

Dodatkowo jest dobrym likwidatorem narybku, jeśli ci na tym zależy i ogólnie spokojny wewnątrz i zewnątrz gatunkowo.

Ogólnie wygląda jak "Nocna furia".

 

  • Dziękuję 1
Opublikowano

Dziękuje, i o takie konkretne podpowiedzi mi chodzi, piękna ryba. Jeśli chodzi o czarny kolor to chodziło mi o ,,toniowca" ale to nie ma większego znaczenia bo większość gatunków jest w różnych wersjach kolorystycznych i nie ma problemu aby mieszać kolorami w baniaku. A jakaś propozycja na mięsożernego toniowca, wolałbym mniejsze gatunki  aby mieć więcej szt. (małą ławice).

Cytat

 

 

Opublikowano

Kolego @rabczanin musisz się zdecydować czego konkretnie chcesz, czy mbuna czy non mbuna ?. Proponuję żebyś zobaczył sobie tą stronkę Malawi ostrižniki masz tu właściwie wszystkie gatunki opisane/zbadane przez naukowców ,ryb które występują w naturze w jeziorze Malawi w konkretnych obszarach. Pooglądaj sobię gatunki , poczytaj o ich żywieniu i  temperamencie i wybierz 3-4 gatunki , wtedy będzie łatwiej nam Tobie doradzić czy idziesz w dobrym kierunku . Ps. jeśli chodzi o czarny kolor ryb i to u mbuny to jest kilka gatunków które idealnie nadają się do twojego zbiornika chociażby Ch. elongatus neon spot i wiele innych które swoją urodą i zachowaniem Cię zachwycą . Pozdrawiam 

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.