Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Od jakiegoś czasu chodził mi po głowie pomysł, żeby w jakiś sposób wykorzystać naturalne właściwości roślin w akwarium do stabilizowania parametrów wody.
Pamiętam, że mniej więcej w tym samym czasie co ja startował też kolega @Zygii nie mógł się doszukać u siebie NO3, jak się potem okazało wszystko za sprawą zielonych glonów i roślin 🙂 
Wprawdzie mam w akwarium dosyć sporo zielonych glonów, ale nie na tyle, żeby nie zauważać przyrostu NO3, a zdecydowałem się na skalne Malawi i nie chciałem tego zmieniać.
Wpadłem więc na pomysł, żeby zrobić coś w stylu reaktora glonowego, które stosują koledzy w "solniczkach".
W obiegu filtracyjnym mam obecnie 2l żywicy PA202, która właśnie zbliżała się do momentu wymaganej regeneracji - poziom NO3 w akwa przekroczył 20 (wg. kropelek JBL).
Postanowiłem więc spróbować 🙂

Przezroczysty kubełek to dziś już nie problem, do tego listwa LED GROW przeznaczona do uprawy roślin i właściwie nic więcej nie trzeba.
Najpierw zasięgnąłem opinii w sklepie roslinyakwariowe.pl czy mój pomysł ma szansę na realizację i czy jakieś roślinki będą nadawały się do takiego zastosowania.
Uzyskałem odpowiedź, że jest jeden gatunek roślin, który relatywnie szybko rośnie i ma bardzo małe wymagania - to Moczarka, która nie musi być nawet sadzona i może swobodnie pływać w komorze filtracyjnej.

Do budowy filtra wykorzystałem nieużywany prefiltr Sera PrefiX i zakupiłem:
- 2 koszyki Moczarki: https://sklep.roslinyakwariowe.pl/egeria-densa-moczarka-koszyk-duzy-p-32834.html,
- metrowa taśmę LED: https://allegro.pl/oferta/zestaw-tasma-led-300-grow-ip65-wzrostu-roslin-1m-6919254544 i

 Roślinki miały długość ok 20cm i zgodnie z rekomendacją sprzedawcy porozcinałem je na pół.

20200521_190414_resized.thumb.jpg.9a1434b36407f24648e82db1d3a1d226.jpg20200523_115138_resized.thumb.jpg.c36eb2ca0107e98d3e209847d3aba0a5.jpg

Ułożyłem wszystko w filtrze i owinąłem listwą LED.

20200523_123359_resized.thumb.jpg.02d34dcf5bf7adb158d84695bc7e93e7.jpg

Kubełek wpiąłem w odnogę filtracyjną przed absorberami (PA 202).

20200523_170645_resized.thumb.jpg.400ec97c9002d88b271c4c175f7693e5.jpg

W szafce pod akwarium zrobiło się trochę ciasno ale jakoś się upchnęło 🙂

Początkowo ustawiłem czas świecenia LEDów na 8h dziennie a po 2 tygodniach zwiększyłem (zgodnie z rekomendacją sklepu z roślinkami) do 11h.

Przed włączeniem filtra w obieg zrobiłem większą podmiankę i na starcie NO3 wynosiło 15 (między 10 a 20 - kropelki JBL).
Poziom ten utrzymywał się przez kolejne 4 tygodnie, gdzie normalnie przy zapchanym absorberze w ciągu 1-2 tygodni podskoczyłby znowu do 20.

 Po miesiącu otworzyłem filtr, żeby sprawdzić jak wygląda sytuacja w środku - z zewnątrz widać było gołym okiem, że roślinki rosły, bo pojawiały się nowe przyrosty i korzenie.
Po wylaniu całej zawartości filtra do wiadra moim oczom ukazał się taki oto gąszcz:

20200621_110600_resized.thumb.jpg.7f1ef3ea0d840582d98628f131bdd828.jpg

Rośliny generalnie podwoiły swoje rozmiary:

20200621_110905_resized.thumb.jpg.467233a00549ac82b9732b8f30abea36.jpg

Sam filtr zarósł lekko glonami w miejscu gdzie były LEDy, ale wystarczyło to przetrzeć i znowu było czysto 🙂 

20200621_110554_resized.thumb.jpg.3dfc9c67d6b3d947bbf7fd89199156ee.jpg

Roślinki ponownie porozcinałem na mniejsze, ułożyłem w filtrze i na nowo włączyłem w obieg.

Więc jeżeli ktoś chciałby pójść tą drogą to mogę polecić takie naturalne rozwiązanie 🙂

W zeszły weekend zrobiłem regenrację PA, bo przez upały NO3 podskoczyło do 20, a ze względu na zbliżający się urlop nie chciałem zbytnio tego przeciągać.
Teraz NO3 mam na poziomie 5 - zobaczymy jak długo się utrzyma 🙂  

  • Lubię to 7
  • Dziękuję 1
Opublikowano

@rafalniski Temat przeniosłem do działu EKSPERYMENTY AKWARYSTYCZNE"   ze względu na to , że jest  faktycznie eksperymentem i to ciekawym. Z godnie z zasadami  zostanie zamknięty  w momencie kiedy go podsumujesz i uznasz za zakończony. Czekamy na dalsze , ciekawe opisy i wnioski.

Opublikowano
13 godzin temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Link z oświetleniem led kiedyś zniknie. Warto w jego miejsce wrzucić zdjęcie z opisem ale  z zaznaczeniem ,ze zdjęcie jest wzięte z netu.

Podstawowa specyfikacja taśmy LED GROW:
Rodzaj chipa: 3-chip Epistar 5050 (5mm x 5mm)
Model taśmy: MEiSSA x5/1-5050/2018
Ilość LED: 60LED/1m, 300LED/5m
Napięcie zasilania: 12V DC stabilizowane
Moc taśmy: max. 10-14.4 W/m

Link do strony polskiego producenta taśmy: http://meissa.pl/grow.html

Barwa światła:

led1.thumb.jpg.455a1591f83d150a87d7b7ece40c3a3e.jpg

Źródło (Allegro - opis aukcji)

Widok taśmy:

led2.thumb.jpg.63437d61c627f19d0be6f1c2d2ad9b4e.jpg

Źródło (Allegro - opis aukcji)

  • Lubię to 1
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Po blisko 5 miesiąca testów ostatecznie zdemontowałem filtr roślinny 🙂 

Filtr sprawdził się właściwie tylko przez pierwszy miesiąc, gdy rośliny rosły w oczach.
W kolejnych miesiącach rośliny marniały z tygodnia na tydzień, widać było przyrosty, ale więcej liści obumierało niż przyrastało nowych.
Oprócz Moczarki używałem też dwie inne roślinki, które bardzo dobrze rozwijały się w akwarium u kolegi - specjalnie dla nich zrobiłem nawet koszyk z kamykami i piaskiem żeby je posadzić - jednak ostatecznie skończyły one tak samo jak moczarka 😞  

Utrzymanie filtru wymagało regularnego czyszczenia, gdyż w miejscach gdzie taśma LED stykała się z korpusem filtru glony mnożyły się na potęgę i z biegiem czasu coraz mniej światła trafiało do środka.

Podsumowując, jeżeli ktoś zdecyduje się na rośliny to z samym oświetleniem w filtrze chyba jednak nie dadzą rady 🙂 
Być może filtr sprawowałby się lepiej, gdyby rośliny miały właściwe wspomaganie w postaci nawozów, CO2 itd - tylko wtedy chowanie ich w szafce trochę mija się z celem 🙂 

Taka filtracja może sprawdzać się w solniczce ale nie w Malawi 🙂 

Ostatecznie pozostaję więc przy PA 🙂 

  • Lubię to 4
  • Dziękuję 1
Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
    • A502PS ma właśnie pochłaniać związki i zanieczyszczenia organiczne po to żeby PA202 mogła spokojnie pracować i pochłaniać NO3 🙂  Przy okazji pytanie czy ktoś kto używał może testu na DOC - Rataj ANTIALGAE CHSK? https://www.invital.pl/rataj-antialgae-chsk-test  Jeżeli tak, to czy jego wyniki rzeczywiście pokażą poprawę po zastosowaniu Purigenu lub A502PS?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.