Skocz do zawartości

Pierwsze Malawi 450L proszę o pomoc w osprzęcie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, postanowiłem zacząć moją przygodę z akwarystyką i chciałbym aby to był biotop malawi. Dużo już tutaj czytałem na forum jak zacząć ale nadal mam
kilka pytań na które ciężko znaleźć mi odpowiedź więc postanowiłem, że stworzę post i bardziej doświadczeni akwaryści może mi pomogą :). Zakupiłem używane
 akwarium 450L(150x50x60) z całym osprzętem ale z tego co czytam to ta filtracja nie będzie dobra pod malawi. Może do rzeczy napiszę co już posiadam.

1. Podłoże:
a)na sam spód pianka używana pod panele
b) na pianke spienione pcv 0,3mm aby lepiej zabezpieczyć szkło przed kamieniami
c) aktualnie zakupiłem 150kg które znalazłem w kopalni
d) 60kg piasku kwarcowego 0,5-1,2mm

2. Filtracja:
a) biolog: kubełek fluval 406
b) mechanik i tu mam problem bo chciałbym uniknąć kolejnych urządzeń w akwarium. Pomyślałem aby dać prefiltr hw-603 na wlocie przed kubełkiem albo zrobić
 prefiltr z korpusu narurowego, ale nie wiem czy mi to wystarczy i uciągnie to akwarium czy będę borykał się z brudem cały czas. Ewentualnie dodatać jeszcze
 watoline na góre biologa aby zbierał jakieś resztki zanieczyszczeń. Mam obawy że zmule tą filtracje tym układem.
c)myślałem do tego dodać jeszcze falownik

Dodatkowo posiadam jeszcze zestaw testów Tetra które przydadzą mi się przy sprawdzania parametrów wody na starcie i w późniejszym etapie. Wiele osób poleca
testy innych firm ale myślę, że jak już je mam to można je wykorzystać a później kupić bardziej polecane.

Czekam na porady i z góry dziękuje za wszystkie podpowiedzi.  

Opublikowano (edytowane)

FLUVAL 406 PRZY RYBACH Z MALAWI I TYM LITRAZU TO ZDECYDOWANIE ZA MALO - MAX PRZEPLYW POMPY TO 900L/H KIEDY JESZCZE DODASZ DO TEGO PREFILTR HW PRZEPLY SPADNIE ZDECYDOWANIE.

PROPONUJE ZOSTAWIC 406 JAKO BIOLOG Z PREFILTREM WEWNETRZNYM EHEIM > SAM POSIADAM + DO TEGO JBL 1500 / 1600L/H AKWARIUM 290L

 

DO TEGO MECHANIK JAKO CYRKULATOR 

OCZYWISCIE WSZYSTKO TEZ JEST UWARUNKOWANE OBSADA CO NIE ZMIENIA FAKTU , ZE SAM 406 MOZE NIE DAWAC RADY .

 

Edytowane przez MarcinM3
  • Lubię to 1
Opublikowano

@MarcinM3 - Staraj się używać normalnej wielkości znaków. Nie pisz wszystkiego wielką literą.

 

WhiteRaven - opcji filtracji masz kilka. Ten fluval jako biolog da radę ale nic więcej. Innym rozwiązaniem jest Fluval FX-6 z prefiltrem z korpusu, jeszcze inną opcją jest hmf, on zabierze Ci 20x20cm dna w rogu zbiornika ale zaletą jest brak konieczności czyszczenia miesiącami i woda nie opuszcza zbiornika.

Co do testów to sprawdź daty ważności i pokaż fotki co dokładnie masz.

Falownik jest obowiązkowy.

  • Lubię to 3
Opublikowano
W dniu 30.06.2020 o 18:51, SlavekG napisał:

@MarcinM3 - Staraj się używać normalnej wielkości znaków. Nie pisz wszystkiego wielką literą.

 

WhiteRaven - opcji filtracji masz kilka. Ten fluval jako biolog da radę ale nic więcej. Innym rozwiązaniem jest Fluval FX-6 z prefiltrem z korpusu, jeszcze inną opcją jest hmf, on zabierze Ci 20x20cm dna w rogu zbiornika ale zaletą jest brak konieczności czyszczenia miesiącami i woda nie opuszcza zbiornika.

Co do testów to sprawdź daty ważności i pokaż fotki co dokładnie masz.

Falownik jest obowiązkowy.

 

W dniu 30.06.2020 o 16:55, MarcinM3 napisał:

FLUVAL 406 PRZY RYBACH Z MALAWI I TYM LITRAZU TO ZDECYDOWANIE ZA MALO - MAX PRZEPLYW POMPY TO 900L/H KIEDY JESZCZE DODASZ DO TEGO PREFILTR HW PRZEPLY SPADNIE ZDECYDOWANIE.

PROPONUJE ZOSTAWIC 406 JAKO BIOLOG Z PREFILTREM WEWNETRZNYM EHEIM > SAM POSIADAM + DO TEGO JBL 1500 / 1600L/H AKWARIUM 290L

 

DO TEGO MECHANIK JAKO CYRKULATOR 

OCZYWISCIE WSZYSTKO TEZ JEST UWARUNKOWANE OBSADA CO NIE ZMIENIA FAKTU , ZE SAM 406 MOZE NIE DAWAC RADY .

 

Dzięki za podpowiedzi. Teraz się zastanawiam nad dwoma rozwiązaniami:

1. Fluval 406 jako biolog+ mechanik jako filtr wewnętrzny + falownik

2. Zrobić filtr HMF. Szczerze to nie myślałem nad tym rozwiązaniem ale jak tu kolega zwrócił mi uwagę na ten filtr to prawdę mówiąc zaciekawił mnie ten pomysł. Ma on dużo plusów, fakt, że zabiera w zbiorniku trochę miejsca ale jak trochę poczytałem to może służyć jako biolog i mechanik, woda nie opuszcza zbiornika. Muszę jeszcze trochę zgłębić budowę tego filtra jak go zrobić i może na to rozwiązanie się zdecyduje.

Poniżej wrzucam zdjęcie testów, ale nie mogę znaleźć nigdzie na nich daty.

 

 

testy tetra.jpg

tetra 2.jpg

Opublikowano

Myślę że te testy dadzą radę. Jedynie zakup sobie test PH o zakresie 7.4-9, może być JBL.

Co do HMF-a to tak to wygląda u mnie.

Kawałek gąbki i pompa.  Jak zbiornik jest pusty to wklejasz dwa pionowe paski z PCV, pleksy lub szkła w których będzie siedzieć gąbka. Do środka dajesz pompę i filtr gotowy.

 

6.jpg

7.jpg

  • Lubię to 3
Opublikowano

Dzięki za zdjęcie podglądowe. Konstrukcja nie jest skomplikowana jak widzę ale mam kilka pytać.

1. Widzę, że u Ciebie masz zrobione także tył( cała obudowa) a nie tylko dwa paski. Jaka jest różnica i czy całość jest przyklejona do szkła?

2. Jeśli mam wysokość akwarium 60cm to kleje to od samego dna aż do góry tak aby gąbka była lekko nad poziom wody i wylot ustawiam nad tafle wody?

3. Czy media filtracyjne takie jak np. ceramika mogę położyć w woreczku na samym dnie czy muszą być zawieszone za gąbką?

4. Czy mógłbyś polecić jakaś pompę i falownik pod mój litraż?

5. Czy gąbka 30ppi będzie dobra?

Opublikowano

Powodem dla którego mam zrobioną całą obudowę jest to że filtr robiłem do działającego akwarium i nie miałem możliwości przykleić pasków do szyby. Obudowa nie jest niczym przyklejona. Jest wciśnięta między piasek i wzmocnienie wzdłużne. Ty jak będziesz miał goły zbiornik to śmiało możesz paski do szyby kleić albo też zrobić pełną obudowę. Gąbka musi wystawać lekko ponad poziom wody.

Wylot możesz ustawić 4-5 cm poniżej tafli wody. Wyloty nad taflą hałasują. Ceramikę możesz wrzucić do środka, ale równie dobrze możesz tam wrzucić gąbkę pociętą w kostkę. Gąbka to też dobre siedlisko dla bakterii. Kup sobie dwie małe bryłki lawy wulkanicznej, takie 10cm i wrzuć do zbiornika i ceramika Ci nie potrzebna. 

Do napędu filtra do Twojego zbiornika spokojnie wystarczy pompa DCP 3000, a falownik Sobo wp300m lub jeśli chcesz droższy to Tunze 6045.

Gąbka 30ppi będzie za drobna i zapewne się zapcha. Myślę że 20ppi będzie ok. Ja mam 25ppi. Pamiętaj że powinna być 5cm gruba.

  • Lubię to 3
Opublikowano (edytowane)

To chyba zdecyduje się na: pompa DCP 3000 i falownik Sobo wp300m. To w takim razie z tej gąbki co kupię mogę pociąć na mniejsze kawałki i wrzucić do filtra i czy kawałki lawy też wrzucam do filtra? I jakim klejem najlepiej skleić pcv do szkła?

 

Edytowane przez WhiteRaven
Opublikowano

Jak będziesz miał odpad z gąbki na filtr to oczywiście że z niej możesz pociąć. Ja mam wrzucone tyle że pompa na nich leży bez mocowania żadnego. Lawę możesz, dać też do środka albo normalnie do zbiornika gdzieś za kamienie żeby nie było widać. Jeśli będziesz używał spienione PCV to Soudal Fix All bo silikon akwarystyczny nie trzyma się dobrze PCV.

  • Lubię to 1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.