Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jako że przyszedł czas na przeprowadzkę, wynegocjowałem zmianę ze 150x50x60 na 180x70x65. Wszystko robię od nowa poza tym że część narurowca wykorzystam ze starego zbiornika w nowym i sterownik z oświetleniem też zostaje (ograniczenie kosztów) . Cała reszta nówka funkiel 😏 Jedyne czego już żałuję, to nic nie zrobię samodzielnie poza zamontowaniem gotowego tła itp. (brak czasu). Zbiornik jeszcze nie zamówiony bo walczę o długość 2 metry ( jest szansa powodzenia 😁) Wysłałem 3 zapytania ofertowe 2 tygodnie temu i tylko e-rybka przysłała wycenę , co mnie bardzo zdziwiło gdyż to renomowani producenci, no trudno (może wina epidemi) nie wiem nie wnikam. W tym wątku chciałbym zawrzeć wszelkie tematy które będą mnie trapiły, doświadczenie co prawda jakieś jest ale nie wszystko się wie a człowiek ciągle się uczy. 

I mam pierwsze zagwozdki. Czy zbiornik 200/180x70x65 można zrobić ze szkła 12mm? Czy przy tej grubości nie pójść we front z opti? 

Myślę jeszcze nad zrobieniem kaseciaka napędzanego pompą c.o. Tylko wtedy nie będzie on zbytnio zamaskowany gdyż tło będzie gotowcem 3d.

Wydaje mi się że rurkę od narurowca będzie łatwiej zakamuflować za większym głazem, ale liczę na wasze sugestie. 

Opublikowano
Godzinę temu, KUBSON napisał:

Wysłałem 3 zapytania ofertowe 2 tygodnie temu i tylko e-rybka przysłała wycenę

Koledzy @Sarar i @mazilo z tego co pamiętam, mieli problemy z akwariami z E-rybki. Może wywołani, wypowiedzą się w Twoim temacie. Myślę, że warto się dwa razy zastanowić zanim zamówisz. Są jeszcze nasi klubowi koledzy i partnerzy @przemek wieczorek i @AKWARIA.PRO

A tu tematy kolegów, którzy mieli problemy:

Post #11

 

Opublikowano

Dzisiaj przemyślałbym akwarium z e-rybka czuba x 10000. 
Owszem, cena Ok, ładnie sklejone . 
Cóż z tego , reklamacja tragedia ( nieszczelne akwarium ) .

Czytałem dużo pozytywnych opinie na temat @akwaria.pro i prawdopodobnie jak nie ruszę z morszczyzną za max 2 lata to właśnie tam zamówię zbiornik conajmniej 900l .

 

Opublikowano

Dzięki Andrzeju. 

Pisałem do akwaria pro i jeszcze do Mycioka. Ale niestety się nie odezwali. Z E-rybki i od Marka Raniewicz odebrał bym sam ale widzę że odpada. 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Zabudowa stelaża w trakcie, pokrywa też już czeka. Mam zapytanie, idzie zrobić zbiornik 180x75x70 ze szkła 12mm? Czy to ryzykowne posunięcie? 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Po krótkim przestoju czas coś skrobnąć. Nie jestem mistrzem opisów merytorycznych ale postaram się jakoś to wszystko opisać. Stelaż już jest, profil zamknięty 40x40 ścianka 3mm :

IMG_20200516_133223.thumb.jpg.694b83f9034956b1eb870f2c3eddb8bb.jpg 

Płyty meblowe też już zamówione (czarny mat) za tydzień będą kręcone do stelaża i pozimowanie, trochę będzie czasochłonne gdyż nośność stopu wymusiła brak nóżek i trzeba całą powieszchnią stelaża obciążać strop. 

Pokrywa aluminiowa też już czeka. Postanowiłem zakup gotowca w kolorze czarny mat gdyż brak czasu i zdolności nie pozwolił na wykonanie jej samodzielnie. 

IMG_20200516_133119.thumb.jpg.304ee3f54df64ace4e3c44675833b7f1.jpg

Z pozostałych tematów, zbiornik za radami kilku osób klei   Marcin akwaria.pro . Po rozmowie z Przemkiem zdecydowałem się na moduł filtracyjny wypełniony pociętymi gabkami na całej prawej stronie, na całej tylniej szybie będzie tło slim. Zarówno moduł jak i tło już Karol rzeźbi. Z reszty gratów wszystko co było w poprzednim zbiorniku przenoszę, jedynie trzeba dokupić pompę do modułu. Nie wiem jeszcze co z podłożem, w sensie jaki piasek. Kamienie na 100% otoczaki z pola bo mam w czym wybrać. 

15937798746712213619187444763857.thumb.jpg.6513cd0203c4e7246b96893c9cc6cbaf.jpg

Jest oczywiście kilka zagwozdek. Mam zamiar poziomować stelaż docinanymi paskami z blachy nierdzewnej sukcesywnie podkładając pod profil. Nie jestem pewien czy to dobry pomysł. I jeszcze jakby ktoś podpowiedział jaki odchył od poziomu docelowo może ostatecznie mieć gotowa szafka? Mam zamiar kupić piankę poliuretanową grubości 10mm choć nie wiem czy twardszy styropian nie byłby leprzy. 

  • Lubię to 4
Opublikowano

Stelaż stoi we właściwej pozycji? Pytam, bo niepokoi mnie to, że blat będzie miał podparcie tylko na skrajnych profilach (zaznaczone na czerwono) przydało by się podeprzeć go jeszcze na poprzeczkach (żółte) a te są nieco niżej. Nie obawiasz się ugięcia blatu, 70cm to spora szerokość i duuużo wody, a takie ugięcie może mieć opłakane skutki. Jeśli obrócisz stelaż "do góry nogami" będzie ok.

20200703_190139.thumb.jpg.f072e39afe9108fcc02299d237f25e0b.jpg

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
    • 2 x a520e da podobny efekt (trochę lepszy) jak a502ps + a520e, a będzie trochę taniej. A520e ma trochę większą pojemność; wiążę DOC i azotany. a502ps tylko DOC. Przy czystej wodzie (mało DOC) kombinacja może być 2x gorzej niż samo a520e...Wydaje się, że to po prostu nie przemyślana a popularyzowana idea. https://www.purolite.com/product/a520e https://www.purolite.com/product/a502ps
    • Wątek chyba do zamknięcia... Niestety hodowla jest całkowicie zlikwidowana. Również niestety przez nieporozumienie umówione dla mnie saulosi pojechały w świat.   
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.