Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Jako że właśnie jestem po drugim w ciągu 6 miesięcy awaryjnym podmienianiu kubełków (drugi raz rozszczelnił mi się ultramax 2000), trafił mnie tak zwany szlak ;)
Postanowiłem poczytać o filtrach kasetowych i coraz bardziej podoba mi się ten pomysł.

Obecnie mam w zbiorniku ultramaxa 200 jako biologa, AC2000 jako mechanika i falownik HSBAO W10 jako wspomaganie, ruch wody jest na tyle duży że czasem śmieci nie zdążą się zassać porywane nurtem :)
Przede wszystkim chciałbym wywalić zewnętrzny kubełek, czytałem dziś sporo wątków, łącznie ze 180 stronnicowym wątkiem o budowie kaseciaka, ale nadal mam parę wątpliwości, które mam nadzieje pomożecie mi rozwiać:

1. czy budując kaseciak tak jak w wątku 

będzie on pełnił role zarówno mechanika jak i biologa? tzn. czy pozwoli mi na wywalenie AC2000 a może i falownika?

2. czy posiadana przeze mnie AC2000 wystarczy do jego napędzenia?

3. czy pompa musi być zabudowana na dole filtra i "wypluwać" wodę do góry, czy też można zamontować ją "normalnie" na górze i zasysać wodę z nad złoża biologicznego.

4. w jaki sposób umieścić złoże z puro, teraz mam zewnętrzny blok zbudowany na rozgałęzieniu wylotu biologa z ustawionym malutkim przepływem, w kaseciaku przepływ jest bardzo duży, a jednocześnie umieszczony ma w nim być purolite... no chyba że nie pełni on wtedy roli absorbera NO3 a tylko ma wychwytywać zanieczyszczenia

5. czy taki układ przegród ja w cytowanym przeze mnie wątku, nie powoduje że zabrudzona jest tylko dolna część gąbki (do wysokości szczelin zasysających) a reszta robi tylko za ozdobę? a co gorsze czy nie powoduje to szybkiego zapychania i spadku przepływu. (czasem wyjeżdżam na ~2tyg, więc tyle musi filtr dać radę przetrwać bezobsługowo)

6. czy macie jakieś patenty żeby przy czyszczeniu gąbek cały syf z nich nie wracał do zbiornika? może jakaś przegroda zasłaniająca wlot wody w czasie czyszczenia gąbek?

Jeśli odpowiedzi na powyższe pytania znajdują się w likowanym wątku to wybaczcie, mogłem coś przegapić przy lekturze tak dużej ilości stron.  

Opublikowano
1 godzinę temu, karolus napisał:

6. czy macie jakieś patenty żeby przy czyszczeniu gąbek cały syf z nich nie wracał do zbiornika? może jakaś przegroda zasłaniająca wlot wody w czasie czyszczenia gąbek

Ja kiedyś widziałem jak kolega u siebie robił  woreczek foliowy zanurzał  i wkładał gąbki delikatnie do worka , trochę zawsze syfu poleci z gąbek .

Opublikowano

1. Może pełnić obie role.

2. AC 2000 powinien wystarczyć ale z falownikiem

3. Pompa może być na górze

4.  Z purolite może być problem. Najprościej dokupić osobną małą pompkę i zrobić osobny obieg.

5. Tutaj ma sprawdzony model takiego filtra http://www.klub-malawi.pl/?page_id=1066

6. Patent jest prosty. Komora na gąbki powinna być trochę większa niż gąbka ja mogę swobodnie włożyć dłoń , ale to nie jest konieczne. Wyłączasz filtr. Do tej komory pomiędzy gąbkę a zasys wkładasz wąż do podmian i zaczynasz spuszczać wodę do wiadra. Samą gąbkę wyciągasz do jakiejś miseczki. Nic się nie dostaje do akwarium. Przy okazji wyczyścisz komorę filtra.

Opublikowano (edytowane)

Super materiał, tego (wstyd się przyznać nie znalazłem) idę poczytać i pooglądać....

Poczytane, zaczynam planować filtr pod swój zbiornik, w założeniu ma on być zamontowany na tylnej ścianie w lewym roku. Zasys wody na dole z lewej strony po stronie szyby, wylot na prawo wzdłuż górnej szyby, falownik poszedłby wtedy na prawą boczną szybę skierowany w stronę przedniej.

Wymyśliłem sobie coś takiego, proszę o ocenę wymiarów, wiadomo że zależy mi na minimalizacji wymiarów, ale wszystko musi mieć sens, więc zamiast robić N iteracji wolę spytać fachowców :)

WERSJA 1

Rysunek1.jpg.c967402b5a621ab8c5125b07dd4f0920.jpg

  • planowana wysokość ~30cm
  • zasys wody, szczelinami na całej szerokości komory z gąbkami, myślę że ~10 szczelin po 5mm szerokości i 40mm wys, zaczynające się ~30mm nad dnem.
  • wymiar 130 związany jest z gąbkami AZOO BIO SPONGE które chciałbym zastosować, a dodatkowo za nimi jeszcze 2cm zwykłej 45ppi (nie za dużo szczęścia?)
  • nie do końca jestem pewny jak powinna wyglądać ścianka między komorą z gąbkami a z grzałką, na chłopski rozum powinno tam być duże pole przekroju, z ewentualnymi wzmocnieniami tak żeby gąbka nie załamywała się do środka, dobrze myślę?
  • między komorą grzałki a komorą pompy od dołu wycięcie na no właśnie jaką wysokość? 5cm starczy?
  • na początku filtr ma być napędzany AC2000, pomiar z natury dał rezultat 120x55, ale dałem zapas na swobodny zasys wody no i ewentualnie na włożenie mocniejszej pompy (nie przesadziłem z jej wielkością?)
  • czy pompa powinna być montowana na sztywno do przegrody nad mediami, czy ma po prostu być tam zanurzony?

WERSJA 2 (chyba lepsza, ale czy nie przesadziłem z minimalizacją komór)

Rysunek2.jpg.7bc87c93f6fc869c864268a85de921c7.jpg

  • wysokość i umiejscowienie w zbiorniku jak poprzednio
  • zasys wody z boku (po szerszej stronie komory z gąbkami) czyli wzdłuż tylnej ściany zbiornika
  • wylot wody wzdłuż lewej ściany zbiornika w kierunku przedniej ściany, umieszczenie falownika tak jak wyżej
  • pozostałe pytanie z pierwszej wersji jak najbardziej aktualne i w tej.
Edytowane przez karolus
Opublikowano (edytowane)

Montuj kaseciaka i się nawet nie zastanawiaj. U mnie też głośny kubeł poszedł na dłuższy odpoczynek. Obecnie w zbiorniku 120x40x40 mam kaseciaka ok 8,5l pojemności, którego napędza AT306 (2000l/h), po drugiej stronie akwarium falownik JVP-130 (4000l/h). W kaseciaku mam tylko gąbkę 10ppi 1cm i 45ppi 3cm wielkości ok 12x28cm oraz 1litr ceramiki.

To wszystko wystarcza do czystego prowadzenia zbiornika.

IMG_20200126_135835.thumb.jpg.e53a6811da41690ef8478ecc93c8e7d6.jpg

Edytowane przez prezesik25
Opublikowano (edytowane)

tak ew wyglądałby filtr w przekroju

 

1880374403_obudowafiltrav5.thumb.png.88b7493fa44afa687631258ee2d771f6.png

to oczywiście wersja 2, z racji na wymiary chyba bardziej by mi pasował, wymiary w poprzednim poście, a tu układ otworów, ma to sens?

Im dłużej patrzę na ten plan tym bardziej zaczynam wątpić w sens przegrody z dużymi otworami....chyba przedobrzyłem, prawda?

Edytowane przez karolus
Opublikowano (edytowane)

Otwory w kaseciaku wyglądają spoko.

Zamiast AC2000 daj AT306. AC2000 ma podobno mniejszy deklarowany przepływ, za to AT306 ma ponad 2000l/h. Z Atmana wyprowadzisz rurkę pcv 1/2" i masz petardę w akwarium :) Sam miałem AC2000 w kasecie i nie robił pralki w porównaniu do AT306.

Edytowane przez prezesik25
Opublikowano

wydaje mi się że w tych gabarytach komory na pompę (150x100) to spokojnie wsadzę atmana, na chwile obecną chcę zrobić sam filtr jako taki i odpalić go na AC2000 bo go mam (zawsze mniejsze koszty na początku)

Wywalę chyba też tą przegrodę z dużymi otworami, im dłużej na nią patrzę tym bardziej wydaje mi się że zamiast poprawić równomierność przepływu wody stworzy "drogę na skróty" dla wody, co zaowocuje wyłączeniem z pracy części filtru. 

Opublikowano (edytowane)

z tego co widzę to atman jest nawet mniejszy niż AC2000, przynajmniej na szerokości (tu 10,5 w AC2000 ~12), więc bez problemu zmieści mi się w komorze 100x150. W razie potrzeby to pewnie i coś mocniejszego tam włożę.

Jeszcze jedno pytanie, czy pompę masz przymocowaną w jakiś sposób, czy po prostu leży ona na gąbce oddzielającej biologię? 
Jeśli tylko leży to czy razem z ta podstawką z przyssawkami, czy podstawka jest zbędnym dodatkiem powiększającym gabaryty?

Popatrzyłem dziś rano na akwarium pod kątem zarówno zabudowy filtra jak, jego serwisowalności i możliwego obiegu wody, wyszło mi że chyba muszę zmodyfikować układ komór....

wymyśliłem coś takiego (pokazałem tez miejsce zabudowy w akwarium i planowany obieg wody)

Rysunek1.thumb.jpg.60f7358c73c446afa34bd84a1a03c737.jpg

zastanawiam się tylko czy przy takim układzie pole zasysu wody nie będzie za małe? może należałoby przegrodę między komora grzałki a gąbka zrobić niższą lub bardziej dziurawą?
na samym wlocie wody nie planuje żadnej gąbki, no chyba że może dać tam 1-2cm takiej 10ppi żeby wyłapać na niej najgrubsze śmieci?

Czy taki układ ma sens???

Edytowane przez karolus

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Wspomniałeś o Fosso i mdokach, ale czy będziesz im zakopywać regularnie żarcie pod piaskiem? Na początku pewnie będzie Cię to kręcić, ale jak szybko Ci się to znudzi? Ale do rzeczy. 1...podstawa to stado Pseudotropheus sp. acei lub Pseudotropheus elegans itungi lub Pseudotropheus elegans ngara. Jakieś 30-40 szt. To ryba toniowa, stadna, bardzo efektowna w dużej grupie. Do wystroju mógłbyś dodać gałęzie. Reszta bez skał, tylko piasek, ewentualnie z drobnymi kamieniami. Część akwarium powinno być wypełnione skałami i tam mogłaby pływać ta bardziej skalna mbuna, ale ta dość łagodna. Np. Pseudotropheus interruptus.  
    • @Andrzej Głuszyca z obserwacji tych dwóch materiałów na budowie na plus styroduru dorzuciłbym jeszcze fakt że jako materiał bardziej jednorodny (brak kuleczek) lepiej trzyma się po przyklejeniu. Przy styropianie może się zdarzyć tak (oczywiście w skrajnych przypadkach) że spoina pomiędzy styropianem a szybą będzie trwała i nie ulegnie degradacji a styropian się rozerwie głębiej pomiędzy kuleczkami. Sytuację taką uznałbym za bardziej prawdopodobną przy modułach o dużej objętości - wyporności.
    • Dzięki za odzew 🙂 Nie chce mbuny z kilku względów. Po pierwsze tak jak mówiłem, ciut za duży baniak na tak wiele mniejszych ryb. Lubię się uspokoić przy akwarium po pracy, a mbuna jest taka chaotyczna i dzika że można dostać oczopląsu 😁 Mam wrazenie, ze wszystko w takim akwarium zmienia się jak w kalejdoskopie.  Robię to akwarium typowo do oglądania z kanapy z przeciwległego końca pokoju, myślę że większe ryby będzie się dobrze oglądało z takiej odległości.  Mbuny oczywiście nie wykluczam, ale to temat na inny zbiornik. Na szczęście jestem już na takim etapie i hobby i życia, że mogę sobie pozwolić na nowe szkiełko do nowego projektu 😉 także mbuna będzie w przyszłości, taka typowa mbuna roślinożerna z gruzowiskiem skalnym.  Fossorochromis rostratus z mdoką - takie połączenie wpadło mi kiedyś w oko we wiadomej książce traktującej o tanganice i malawi i chodzi mi to po głowie nieustannie 🙂 dlatego traktuje to jako punkt wyjścia, bo bez sensu robić coś innego i odrazu po założeniu nowego szkiełka myśleć odrazu o kolejnym z takim właśnie połączeniem 🫣 Tomasz78 myślałem początkowo o dodaniu mbuny i właśnie głównie o wspomnianych przez Ciebie gatunkach, ale myślę że taki yellow jest zwyczajnie zbyt mały przy reszcie ryb, boję się że skończy jako kolacja. Wiesz jak to jest, baniak rósł z każdym miesiącem planowania i czym był większy, tym mniej myślałem poważnie żeby dodawać mbune. Jeśli chodzi o hybrydy to nie planuje takich ryb. Motyw przewodni moich akwariów to zawsze na pierwszym miejscu natura. Mam szkiełko z altumami, mesonautami fajne takie osobniki z niskim F, plywaja tez tam dyski red turkusy i doslownie uwazam ze są przaśne i nie pasują do reszty ryb o stonowanych barwach 😅 Z pozostałymi gatunkami też nieźle się wstrzeliłeś, bo buccochromis rhoadesii, nimbochromis venustus i copadichromis borleyi kadango są na mojej liście rozważanych poważnie ryb. Buccochromis samce podobają mi się 10/10, niestety samice wręcz przeciwnie. Jest to gatunek który traktuje na takiej zasadzie "+1", tzn jak będzie na niego miejsce przy reszcie obsady to się skusze, a jak nie to trudno. Venustus myślę że tak. Copadichromis borleyi też jest faworytem do obsady z dwóch względów. Raz barwa, a dwa teoretycznie powinien pływać bliżej skał. Martwię się tylko czy on (i mdoka w sumie tez) nie będą zbyt małe i delikatne przy reszcie ryb). Dziękuję za podrzucenie nigriventera. Bardzo ciekawa ryba, a samice mi się podobają. Nigdy o niej nie myślałem, a teraz muszę poczytać i pooglądać filmy jak pływa 🙂   Vrzechu rozważałem te warianty już wielokrotnie 😄 co do mbuny to już się rozpisałem. Co do "dużych predatorów" to oglądam bardzo dużo filmów na yt i mam takie spostrzeżenia, że takie akwaria są bardzo monotonne. Mam na myśli, że te ryby w gruncie rzeczy mają podobny kształt, często barwy, a w dodatku wszystkie zachowują się dokładnie tak samo, czyli po prostu plywaja od ściany do ściany i tak w kółko 😉 dlatego staram się tak dobrać obsadę, aby była w miarę możliwości zróżnicowana pod względem zachowania. Ideał to kopiący rostratus, pływające za nim i wyjadające mdoki. Jakieś ryby pływające sobie właśnie w kółko i patrolujące teren, a do tego coś żyjące bardziej w skałach 😉 czyli chyba wychodzi wariant nr 2 z wariacjami. Taeniochromis Holotaenia całkiem ciekawa i nieznana mi bliżej ryba, muszę zgłębić temat.  Nimbo fusco tez w zasadzie fajny, myślałem bardziej o venustusie, ale kto wie 🙂 Exochochromis anagenys jest również w mojej topce z uwagi na barwę i średni rozmiar myślę że ostatecznie zawita do obsady. O protomelasach nie myślałem nigdy poważniej z uwagi na dietę. Protomelas Labrosus Thick Lips Mbenji patrzyłeś czy jest może na cichlidenstadel?
    • I co jest najważniejsze styrodur prawie nie chłonie wody . Dobrze zamontowany przetrwa lata. Styropian też. Tyle , że po czasie to , że styropian chłonie wodę jest na jego plus w akwarium. 
    • Napisałem maila z tym zdjęciem do serwisu IBO i przysłali nowy korpus ze śrubunkami za 62zł .  W sumie szacun dla nich za podejście do klienta Pompa to IBO 60
    • Ja dzwoniłem właśnie do Tan-Mal i niestety jeszcze kilka miesięcy nie będą sprzedawali ryb ( mówił, że mają remont). Polecił mi sprzedawcę do jeziora Malawi ( spod Częstochowy ). Jak coś się nazywa Hodowla Pyszczaków LUK&RAF Częstochowa. Z tego co widziałem to ma sporo pyszczaków F1 w ofercie. Ja bede kupował od niego osobiście bo mam 60 km do Częstochowy, ale to będę się dopiero wybierał jakoś w połowie stycznia. 
    • Dzięki piękne za linka, dzięki piękne za odpowiedzi. Tła tak jak mówicie od tyłu nie będę zaciągał, przykleję je na tego Soudala ( właśnie mi przyszedł ).
    • Tła z tyłu nie trzeba już niczym "zaciągać". Jeśli masz do wyboru styrodur lub styropian to ja wybrałbym styrodur. Wg mnie łatwiej się w nim "rzeźbi" i uważam, że klejenie do szyby jest pewniejsze. Do przyklejenia tła polecam Soudal Silirub AQ. 
    • Cześć   Bardzo lubię takie "rozkminy" dotyczące obsady  Gdyby to był mój zbiornik to widziałbym go na trzy sposoby. - Wariant 1 - Predatorium z dużymi rybami  W składzie obsady zbiornika w takiej wersji widziałbym takie gatunki: Fossorochromis Rostratus 1+3 (skoro jest to Twój must have), Aristochromis Christyi 1+3, Tyrannochromis Macrostoma 1+3, Buccochromis Rhoadesii 1+3. - Wariant 2 - Predatorium ze średnimi rybami W skład gatunków wpisałbym takie: Fossorochromis Rostratus 1+3 (żeby Twój must have dalej był  ), Protomelas Labrosus Thick Lips Mbenji 1+4 (zakochałem się w tej rybie i żałuję, że nie wziąłem ich więcej a teraz nie mam gdzie ich dokupić  ), Exochochromis Anagenys 1+3, Nimbochromis Fuscotaeniatus 1+3, Taeniochromis Holotaenia 1+3. - Wariant 3 - Mbuna - małe ryby wg mnie podkreślają ogrom akwarium   Tutaj postawiłbym na takie gatunki: Chindongo Demasoni 4+10, Metriaclima Msobo Magunga 4+10, Labeotropheus Trewavasae Marmalade Cat 2+6, Chindongo Socolofi 2+6, Cynotilapia Zebroides Red Top Likoma 2+6.  
    • Można mbune dodać, np: yellow, crabro. Must have: rostratus i mdoka, no to do tego coś innego koloru, muszą być naturalne bez hybryd? Np: venustus, fryeri, buccochromis rhoadessi, copadichromis borley ( ten czerwony kadango się nazywa czy jakoś tak, albo protomelas taeniolatus red empres). Zamiast fryeri coś większego w ten deseń to np: fusco (nimbochromis fuscotraniatus) albo tyrannochromis nigriventer.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.