Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam wszystkich i na wstępie przepraszam za głupie pytania:)

Decyzja zapadła bezie akwarium z biotopem Malawi zamiast akwa z Discusami

Zawsze ulubione był Paletki ( i tu sobie narobiłem wrogów) ale woda w kranie zdecydowała inaczej, a raczej obawa przed moim bałaganiarstwem wlabym kwas do podmiany i zostawił na wciągniecie ręki małego 3 l3tniego człowieka:/

no Oki  ryby ze starego akwarium  240l oddane w dobre ręce teraz czas tworzyć nowe 1300l

Miejscówkę już przygotowałem na etapie budowy zdecydowałem ze jedna łazienka na parterze jest zbędna i będzie idealna pod obsług akwarium:)

wygląda to tak na dzień dzisiejszy

IMG_20200119_183806.thumb.jpg.46024369d9e7ba4ec90ed67423ad773d.jpg

Akwarium zostanie obudowane w pełni kamieniem widocznym na zdjęciu

będzie nachodził z dołu z góry 

będzie widać tylko ryby " w kamieniu"

jako filtracje buduje filtr na-rurowy na korpusach 10 cali  dwa niezależne układy na dwóch pompach CO na każdym układzie  2 mechaniki, 4 biologi i 1 puorlite (jeszcze nie zakończona )wiec proszę o uwagi

IMG_20200131_173232.thumb.jpg.7b20576af921be2eac534f7bf183b284.jpg

chcę też zabudować gałkę na rurowa 300w

Akwarium jest przygotowane pod stałą podmianę wody.

I teraz najwalniejsze pytanie:

Mam na instalacji domowej zmiękczacz na tabletki solne czy ona się nadaje do akwarium Malawi

Kran ma wyprowadzony po zmiękczaniu

ale po małym wysiłku możne być przed ....

 

 

 

 

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 7
Opublikowano

Gratuluję właściwego wyboru co do biotopu. Też miałem dylemat co do zmiękczacza. Nie udało się tutaj tego rozstrzygnąć więc do akwarium idzie woda sprzed zmiękczacza. 

  • Lubię to 2
Opublikowano

Witaj,

Super litraż :) 

Jeśli chodzi o to zmiękczanie wody, to chyba będzie Ciebie to sporo kosztowało jeśli będziesz używał tej wody do stałej podmiany, bo rozumiem że koszt uzdatniania nie jest mały.

Odnośnie parametrów nie biologicznych wody są dwie istotne rzeczy. Po pierwsze Ph aby było powyżej 7,6 bo ryby z Malawi takie lubią. A po drugie żeby ogólne parametry wody nie wahały się za bardzo w czasie. Tu pytanie czy to zmiękczanie nie będzie Tobie powodowało wahnięć parametrów wody w krótkim czasie bo tego ryby nie lubią.

Czyli najpierw sprawdź jakie parametry ma woda w kranie przed uzdatnianiem. Jeśli będą ok to chyba warto by zrobić obejście tego zmiękczania.

Opublikowano (edytowane)
5 godzin temu, Degadaista napisał:

 

... zdecydowałem ze jedna łazienka na parterze jest zbędna i będzie idealna pod obsług akwarium:)

 

Drukuję i idę dać kobiecie mojej do poczytania.

 

Edytowane przez Kris-Op
błąd ort.
  • Lubię to 1
  • Haha 4
Opublikowano

Witaj Kolego,

Na wstępie przed wysłaniem posta proponuje najpierw go przeczytać żeby nie było takich baboli jak te tutaj:

6 hours ago, Degadaista said:

Zawsze ulubione był Paletki ( i tu sobie narobiłem wrogów) ale woda w kranie zdecydowała inaczej, a raczej obawa przed moim bałaganiarstwem wlabym kwas do podmiany i zostawił na wciągniecie ręki małego 3 l3tniego człowieka:/

chcę też zabudować gałkę na rurowa 300w

I teraz najwalniejsze pytanie:

Jeśli chodzi o cały projekt to gratuluje perswazji co do tej łazienki.

Co do wykonania to największe zastrzeżenia mam do elektryki. Jakbyś miał odbiór budowlany to raczej by ci kazali umieścić gniazdko nad rurami a nie pod ze względów bezpieczeństwa, masz jeszcze na to czas aby je przesunąć więc o tym pomyśl, żeby potem nie było tak w przypadku np rozlaniu wody przy czyszczeniu akwa:

image.png.930f97eb9c4a10a066eec782d61c123f.png

Opublikowano
6 godzin temu, Degadaista napisał:

dwa niezależne układy na dwóch pompach CO

Myślę, że jedna pompa dałaby radę, ale kto bogatemu zabroni.

Pochwal się jaką masz wodę w kranie. Sądzę, że więcej niż 7,4 pH to nie ma.

6 godzin temu, Degadaista napisał:

Mam na instalacji domowej zmiękczacz na tabletki solne czy ona się nadaje do akwarium Malawi

Zmiękczacz nie będzie Ci potrzebny. Wręcz przeciwnie.

Opublikowano
2 godziny temu, miron.dmt napisał:

Myślę, że jedna pompa dałaby radę, ale kto bogatemu zabroni.

Do zbiornika o tej pojemności  podwójny narurowiec to podstawa.

@Degadaista jak masz możliwość to zmień układ na 3 mechaniki + 3 biologi + 1 purolite. Pamiętaj o zaworach przed i po każdej sekcji.

W kwestii wody, zmierz PH i KH przed zmiękczaczem i po zmiękczaczu wtedy będziesz wiedział skąd pociągnąć wodę do zbiornika. Liczą się fakty nie gdybanie.

Stała podmianka oczywiście musi iść przez korpus z węglem aktywnym.

  • Lubię to 1
Opublikowano
34 minuty temu, SlavekG napisał:

Do zbiornika o tej pojemności  podwójny narurowiec to podstawa.

Co oznacza podwójny narurowiec? Filtrów w dowolnych konfiguracjach można mieć i 20. Trzymanie się jakiegoś schematu (błędnego schematu) zwłaszcza jeżeli dotyczy filtracji narurowej to porażka. Podstawowym błędem, który wszyscy powielają jest montaż pompy po filtrach mechanicznych co skutecznie obniża jej sprawność mechaniczną oraz utrudnia jej zalewanie wodą. Żaden wykwalifikowany mechanik-instalator nie zamontuje tak pompy.

Powyższy temat był już poruszany na forum, ale oporna materia nie da się przekonać.

  • Lubię to 2
Opublikowano
17 minut temu, miron.dmt napisał:

Co oznacza podwójny narurowiec? Filtrów w dowolnych konfiguracjach można mieć i 20. Trzymanie się jakiegoś schematu (błędnego schematu) zwłaszcza jeżeli dotyczy filtracji narurowej to porażka. Podstawowym błędem, który wszyscy powielają jest montaż pompy po filtrach mechanicznych co skutecznie obniża jej sprawność mechaniczną oraz utrudnia jej zalewanie wodą. Żaden wykwalifikowany mechanik-instalator nie zamontuje tak pompy.

Powyższy temat był już poruszany na forum, ale oporna materia nie da się przekonać.

Podwójny narurowiec to dwie oddzielne nitki. Przy takim litrażu to podstawa. Co do samego wykonania i umiejscowienia poszczególnych elementów w systemie zostało to niejednokrotnie sprawdzone i robione są one w konfiguracji która najlepiej się sprawdza w warunkach akwarystycznych. Nie wiem też jaki masz problem z zalewaniem pompy w układzie, gdzie woda jest powyżej tej pompy.

I na koniec mała uwaga: Nie obrażaj ludzi tu piszących, tylko dlatego że masz inny pogląd na dany temat.

  • Lubię to 5

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.