Skocz do zawartości

160-200L o podstawie 100x40 cm - pytania przyszłego akwarysty


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)
36 minut temu, Sprinciu napisał:

@SlavekG Osobiście uważam że wersja LW jest dużo lepsza czyli ta przeźroczysta. Filtry i tak w większości wypadków są zamknięte w szafkach więc światło im nie zagraża, a jest dużo łatwiej kontrolować stopień zabrudzenia, ta jak na moim zdjęciu to widać.

Dodatkowa różnica to taka że te pompki sunsun mają średnicę wewnętrzną taką samą przy wężach 16/22 i przy 12/16 więc dodatkowy argument aby tej pompki nie stosować.

Bez znaczenia czy widzisz co jest w środku czy nie bo prefiltr czyścisz regularnie co tydzień czy dwa.

O jakiej pomoce piszesz???

HW602/3A nie posiada pompki.

13 minut temu, egon44 napisał:

Witaj!

Nie wiem jaki masz budżet na zakup filtracji,ale na Twoim miejscu pomyślałbym o zakupie jednego mocnego kubełka(np.Ikola 1200maxx) + do tego falownik i sprawę filtracji mechanicznej/biologicznej masz załatwioną.

Czasem warto poczytać wcześniejsze komentarze zanim się da odpowiedź.

Kolega chce kupić Aqua nova 1500 i prefiltr.

 

@Nath_147 TetraTec EX 1200 tez będzie dobra dla tego zbiornika i jest to dobry filtr.

Edytowane przez SlavekG
  • Haha 1
Opublikowano

Tego AquaNova brałbym. Spokojnie powinien ogarnąć sprawę. Jak ryby będą większe, to dołożysz cyrkulator.

Ewentualnie tego nowego Aquael Ultra 1400 - bardzo dobrze się zapowiada (też nieźle sika i niby ma zużywać mało prądu).

Jak zwiększysz budżet, to możesz brać jakiegoś Eheima. Od kilku lat spadła ich jakość, ale to nadal dobre filtry.

Prefiltr czy weźmiesz przezroczysty czy nie, to jeden pies (mam obydwa). I tak patrzysz głównie czy jeszcze filtr dobrze dmucha czy nie. Jak przestaje dobrze dmuchać, to wtedy czyścisz prefiltr :)

Opublikowano
1 godzinę temu, Nath_147 napisał:

czy do takiego zbiornika wystarczyłby AQUA NOVA NCF-1500 Filtr zewnętrzny 1500l/h?

Wystarczy..ale jest to filtr , którego nie polecam . Używałem go i teraz leży w piwnicy jako "awaryjny" w razie potrzeby. No chyba , że masz możliwość kupienia starego typu czyli nie z niebieskimi zaworami. Pomyśl o innym.

 

Jeszcze prośba. Zaczynaj zdanie z dużych liter i kończ kropkami. Wiem , że nie jest to forum językowa ale postaraj się zastosować do prośby:) A będziemy wdzięczni.

  • Lubię to 2
Opublikowano
14 godzin temu, Nath_147 napisał:

2) Jakie oświetlenie LED dla pyszczaków, akwarium ma stać w pomieszczeniu od południa (cz to istotne?), oświetlenie wybrać jednobarwne czy na diodach RGB? czy i jak długo im świecić, wewnątrz nie będzie roślin, a wg poradników oświetlenie jest wtedy do eksponowania ich barw tylko praktycznie przez cały dzień nie ma dla kogo ich eksponować, to czy wtedy świecić czy nie świecić?

Akurat ma 160 l z saulosi przy oknie od strony południowej. Przez większość dnia akwaria w tym pokoju korzystają ze światła słonecznego. Doświetlane są tylko, od popołudnia lub wieczoru. Godzina włączenia światła uzależniona jest od pory roku i długości dnia. Wszystko zależy od tego ile światła słonecznego będzie docierało do akwarium.

Opublikowano (edytowane)
1 hour ago, SlavekG said:

O jakiej pomoce piszesz???

HW602/3A nie posiada pompki.

Piszę o tej pompce przy tych właśnie filtrach ale bez oznaczenia A na końcu. To już był akapit do autora tematu :)

Edytowane przez Sprinciu
Opublikowano (edytowane)
5 minut temu, Sprinciu napisał:

Piszę o tej pompce przy tych właśnie filtrach ale bez oznaczenia A na końcu. To już był akapit do autora tematu :)

Pompkę posiadają prefiltr HW602/3B. Skoro piszę o wersji HW602/3A to wiadomo o co chodzi i nie ma co mieszać z jakąś pompką. 

 

Edytowane przez SlavekG
Opublikowano (edytowane)
59 minut temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Wystarczy..ale jest to filtr , którego nie polecam . Używałem go i teraz leży w piwnicy jako "awaryjny" w razie potrzeby. No chyba , że masz możliwość kupienia starego typu czyli nie z niebieskimi zaworami. Pomyśl o innym.

Skoro ten filtr jest nie zbyt dobry to polecam wspomniany już filtr TetraTec EX1200, posiadam go od wielu lat i nigdy nie zawiódł. Jest tez cichy.

Edytowane przez SlavekG
  • Lubię to 1
Opublikowano

Ja w takim akwarium używałem unimax 250 + aquael 2000 z gąbką. Miałem wtedy akwarium baaardzo przerybione i sporo kamieni w środku - ten układ ogarnął sprawę. Później skleiłem wąskiego kasieciaka, napędzanego aquael 2000 - to było rewelacyjne rozwiązanie. Filtra zamontowany do szyby na magnesikach neodymowych, trzymał się jak rzep psiej d..y i spełniał swoje zadanie w 100%.

Poczytaj też o temacie szybkowarowiec (zwany również parzokiem). Nie wiem czy ktoś poza twórcą tej filtracji to testował, ale temat wydaję się być ciekawy i skuteczny

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Dziękuje za wszystkie wcześniejsze porady, z każdą się zapoznałem.

Od stycznia poczyniłem pewne postępy, stanęło na akwarium 215 lirów, zakupiłem aquael glossy 100. Także za jednym zamachem rozwiązał się problem zbiornika, pokrywy i oświetlenia (2x16W Sunny). Szafkę buduję własnymi siłami, będzie hybrydą Glossy i Aspect z kilkoma ulepszeniami :).

Przez ten czas sporo czytałem o różnych rodzajach filtrów,  o ich wadach i zaletach. Trochę przeraziła mnie możliwość wydostania się wody poza zbiornik podczas rozszczelnienia się kubełka. Zainteresowałem się też filtrami kasetowymi, ale nie za bardzo chce mi się ryzykować jego budowy (nie bardzo też wiem jakby je zamocować w tym akwarium do bocznej ściany, bo na tylnej bym go nie chciał). 

I przyszedł mi do głowy pewien pomysł. Akwarium jest dość wysokie ok. 52-53 cm od dna do tej dodatkowej szklanej ramki i pomyślałem czy zamiast kaseciaka nie zastosować dwóch filtrów wewnętrznych:

Pierwszy (biologiczny) Turbo 1000 z dwoma pojemnikami na ceramikę łączone szeregowo (1,2 litra), może nawet dałoby radę wcisnąć trzeci (jeszcze nie wiem czym wypełniony).

Drugi (mechaniczny) Turbo 2000 z fabryczną gąbką lub prefiltre Eheim. Gąbkę mógłbym zastosować nawet podwójną lub potrójną, tak samo prefiltr 1,5 lub x2 połączone szeregowo - jeżeli miałoby to większy sens? Wydaje mi się że wtedy filtr mniej by się zapychał, tracił wydajność z dnia na dzień.

Czy taka filtracją miała by sens, pod kątem działania? Estetycznie pewnie nikomu się to nie spodoba.

Dodatkowy plusik takiej filtracji jest też to że te filtry podobno się grzeją i podnosiłyby mi temperaturę wody o 2-3 stopnie. W akwarium prawdopodobnie nie objedzie się bez grzałki  - w domu nie mam ogrzewania 24h, akwarium stanie w jednym z najzimniejszych pokoi, -więc byłyby jakieś nieznaczne oszczędności na energii. Latem przy zastosowaniu odpowiednich rurek na wylotach mógłbym głowice filtrów unieść nad taflę wody, może  by tak nie grzały wody. 

I tu kolejne pytanie odnośnie grzałki. Czy brać jakaś niedrogą 250W czy warto zainteresować się nieco droższą Platinium Heater ? Zaciekawiła mnie w niej jednoczesna funkcja termometru i sposób regulacji.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • To że kupska nie są zbierane nie koniecznie oznacza że filtracja nie daje rady. Jeśli nie masz NO2 w zbiorniku to filtracja daje radę tylko trzeba pokombinować z ustawieniem wlotów i wylotów 🙂 Może jakiś kamień przestawić żeby lepszą cyrkulację uzyskać. Jeśli chciałbyś zmieniać pompę to ja nie bawiłbym się w szukanie tylko od razu dowalił jakąś jebao dcp 5-8tys. czy innego producenta o takiej mocy. Istotna sprawa żeby pompa miała kontroler. Wtedy sobie ustawisz moc zgodnie z zapotrzebowaniem. Ja u siebie mam pompę Aqua Nova z kontrolerem i przepływem bodajże 8000 litrów na godzinę. U mnie pompa pracuje sobie na pierwszym biegu i w zupełności to wystarcza. Ale w razie czego mam jeszcze kilka biegów w zapasie 🙂
    • Cześć. Potrzebuję porady... akwa 160x40x50. Filtracja to kubeł + gąbki w module z pompą AC2000 + druga pompa AC2000 jako cyrkulator. Ryby podrosły, trochę ich też przybyło, doszło trochę kamieni, korzeń i widzę, że filtracja nie daje rady. Zacząłbym od wymiany pompy w module na jakąś mocniejszą, bo nie wszystkie kupska są zamiatane do modułu? Jaka pompa sprawdziłaby się w takim akwa o dość sporej ilosci ryb i gęstej zabudowie?
    • Poszukuję sprawdzonego sklepu z tubami led i cała resztą do zabawy z oświetleniem tj. moduły, sterowniki i co tam jeszcze potrzebne  Polecicie coś? A może jakiś forumowy rzemieślnik
    • Wydaje się mi, że nie masz się czym martwić. Są to dość młode osobniki, pewnie cały czas stresują się. Wiele razy czytałem o takich zachowaniach, u mnie podobnie było z Acei, które może nie regularnie, ale jak były młode to często zbierały się w grupę i tak robiły. Spróbuj z zakryciem boków np. kartonem.
    • Witam tydzień temu wpuściłem do dojrzałego akwarium 375l (150x50x50) 15 sztuk Placidochromis Mdoka white lips. Wcześniej były tropheusy nie było restartu, akwarium cały czas funkcjonuje od stycznia. Przy wpuszczeniu do akwarium były 4 sztuki synodontisow, 2 dni później czyli w niedzielę wpuściłem 7 sztuk Yellow i o ile Yellowy zachowują się w miarę normalnie to Mdoki cały czas pływają w jednym rogu akwarium nerwowo. Miałem dużo gatunków z Malawi ale to pierwszy raz z non mbuna i zawsze takie zachowanie po wpuszczeniu trwało max 1 dobę. Tymczasem Mdoki zachowują się już tak od tygodnia. Jest się czym przejmować? Z rzeczy ważnych ryby normalnie przyjmują pokarm, nie ocierają się o dno. Z tej strony co pływają leci zawsze pokarm ale nawet jak nikogo nie ma w pokoju to tak pływają więc nie jest to chyba to. Być może za krótka aklimatyzację zrobiłem? Ryby od razu wlałem do pojemnika i kranikiem metoda kropelkową przez kilkanascie minut aklimatyzowalem i potem wpuściłem do akwarium oczywiście bez wody. Miałem też problem z sinicami tylko na piasku jak były tropheusy. Podmianę wody zrobiłem po 3 dniach i ściągnąłem resztki sinic z piasku. Dodam że tropheusy zachowywały się normalnie. Proszę o porady :) VID20251121184751.mp4 VID20251121184526.mp4
    • Przez miesiąc to już pewnie decyzje zostały podjęte, ale może ktoś kiedyś też będzie chciał o to zapytać. Mój narurowiec działa od sześciu lat. Planuję małą modyfikację ale nie śpieszy mi się. Moje rozwiązanie nie jest standardowe, bo jest w układzie pionowym, na ścianie i na dodatek piętro niżej niż akwarium. Koło akwarium nie było miejsca miało być cicho. Zmiany jakie mam zamiar zrobić: - wymiana pompy na sterowalną (by w razie czego przedmuchać akwarium), - rezygnacja ze śrubunków i niepotrzebnych zaworów, - zmiana zaworów na stalowe (dotychczasowe pvcu, po ok 2 latach zaczynają cieknąć, śrubunki też) - rezygnacja z korpusu na żywicę (już nie pamiętam ale jest jakiś parametr wody, który powoduje, że żywica nie działa) - rezygnacja z rotametrów i zaworów regulujących przepływ wody przez złoża biologiczne (rotametry się zatarły po roku, a zdławić przepływ przez złoża można wklejając na stałe do rury jakieś przewężenie) Przez ten czas wymieniałem tylko wkłady filtrujące i te nieszczęsne zawory. Kiedyś jak będę miał czas to opiszę całość
    • Ja od 30 lat leje prosto z baterii termostatycznej kranówę. Ważna jest temperatura i tyle. Woda RO do Malawi to przesada,  chyba że masz masakryczne parametry wody w kranie - zwłaszcza NO3. Na to trzeba uważać.    
    • Tak, do sumpa dolewam kranówkę. Więcej, nie zawsze chce mi się puszczać przez węgiel i leję prosto z kranu.
    • Czyli rozumiem, że uzupełniasz odparowaną wodę zwykłą kranówką przefiltrowaną przez węgiel i dłuższy czas nic się nie dzieje. To jest dla mnie jakaś wskazówka. Dzięki.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.