Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witam,

w akwarium posiadam 17 saulosi od roku, wszystko było w porządku aż w przeciągu tego miesiąca padły trzy dorosłe saulosi. Parametry wody sprawdzam systematycznie i wszystko jest ok.

Rybki zachowują się normalnie, jak zdrowe, aż nagle rybka kładzie się na piasek i po kilku godzinach jest już martwa. Przesyłam zdjęcia martwych rybek i proszę o pomoc w zdiagnozowaniu co jest nie tak.

Parametry:

wielkość akwarium 180l

obsada - 17 saulosi w tym 2 samce, plus chyba jeszcze jeden ukryty niewybarwiony.plus w kotniku 3 "narybki"

filtracja - biologiczna: Eheim ecco pro model do akwarium 160-300l, mechaniczna: Aqua El circulator do akwarium 200l, druga mechaniczna: Aqua El unifiltr UV 750 z deszczownicą (lampa UV włączam tylko na dwie godziny zaraz po podmianie wody, czyli raz na tydzień)

NO2 - poniżej 0,02 mg/l

NO3 - poniżej 10 mg/l

Ph - 8,1

Testy kropelkowe JBL

Testu twardości wody nie posiadam

Karmię dwa razy dziennie, rano - naprzemiennie OSI cichlid pellets i naturefood premium color plus S, wieczorem - naprzemiennie OSI spirulina i naturefood premium cichlid plant S.

Woda wymieniana raz na tydzień 15% wody, woda z kranu odstana 2 dni.

Dziękuje

IMG_20191205_162817.jpg

IMG_20191205_162855.jpg

IMG_20191223_145135.jpg

IMG_20191223_145152.jpg

Edytowane przez kulciara
Opublikowano

Witaj na naszym forum.

Na początek proszę podaj ten parametry wody NH3/4, NO2, NO3 i PH. Napisz też jak często i jak duże robisz podmiany wody, no i chyba najważniejsze w jaki sposób (prosto z kranu, dajesz uzdatniacz do wody czy może jeszcze inaczej?). Wymiary zbiornika też mogą być pomocne.

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

Z parametrów wygląda że wszystko jest ok, jedyne co mi przychodzi na myśl to pokarm. Odstaw na jakiś czas pokarmy mięsne czyli HS Cichlid Pellets i NF premium color. Karm tylko dwoma pozostałymi.

Rozumie że ryby nie dają żadnych oznak że coś jest nie tak, do samego końca pobierają pokarm?

Samo odstawanie wody nie zawsze jest bezpieczne. Sugeruję używać uzdatniacza do wody zanim ona trafi do zbiornika. Seachem Prime to jeden z lepszych.

Edytowane przez SlavekG
Opublikowano

Tak, rybki nie dają żadnych oznak, że są chore. Normalnie jedzą, pływają, ganiają i robią całą resztę rybkowych spraw. Aż przychodzi taki dzień, że rybka kładzie się na piasku i po kilku do kilkunastu godzin zdycha.

Jedyne co mi jeszcze przyszło do głowy - wszystkie trzy były najbardziej "poobijanymi rybkami". Jedne z słabszych w stadzie z dość poobgryzanymi płetwami. Może to miało jakiś wpływ?

Opublikowano
6 minut temu, kulciara napisał:

Jedyne co mi jeszcze przyszło do głowy - wszystkie trzy były najbardziej "poobijanymi rybkami". Jedne z słabszych w stadzie z dość poobgryzanymi płetwami. Może to miało jakiś wpływ?

Jest to jak najbardziej możliwe.

Opublikowano
5 godzin temu, kulciara napisał:

Witam,

w akwarium posiadam 17 saulosi od roku, wszystko było w porządku aż w przeciągu tego miesiąca padły trzy dorosłe saulosi. Parametry wody sprawdzam systematycznie i wszystko jest ok.

Rybki zachowują się normalnie, jak zdrowe, aż nagle rybka kładzie się na piasek i po kilku godzinach jest już martwa. Przesyłam zdjęcia martwych rybek i proszę o pomoc w zdiagnozowaniu co jest nie tak.

Witaj!

Wstaw zdjęcie swojego zbiornika,bo podejrzewam co jest przyczyną zgonu ryb.

Pokarm i  odpowiednie parametry wody tutaj nie mają nic do rzeczy.

Opublikowano
4 godziny temu, kulciara napisał:

Jedyne co mi jeszcze przyszło do głowy - wszystkie trzy były najbardziej "poobijanymi rybkami". Jedne z słabszych w stadzie z dość poobgryzanymi płetwami. Może to miało jakiś wpływ?

O tym pomyślałem gdy tylko zobaczyłem zdjęcia ryb...

2 godziny temu, Mynio Akwa napisał:

Czy to jest aby na pewno Saulosi na zdjęciach? 

Też coś mi nie pasuje ale to może być wina zdjęć...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.