Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Jeszcze w tym duzym zestawie jakby zamiast CO2 było PO4, to już w ogóle fajne. Ale jak nieduża różnica w porównaniu do samego NO2 i NO3, to możesz brać śmiało. To dobre testy. Ale te drugie też wystarczą. W PL niewiele taniej. To jak wolisz. Te NO2 i NO3 najważniejsze.

Staraj się nie czyścić tych kamieni. W akwariach Malawi glony są pozytywne. Niech wszystko równo zarośnie, czyść tylko szyby. Niech bakterie się osadzą na kamieniach i tle. Będzie fajnie naturalnie, a ryby sobie poskubią glony. Jedyne, czego nie chcemy, to sinice. Wszystkie inne są ok. Podmianki prawidłowo robisz - 20-30% na tydzień, dwa.

Ogólnie tak, żeby NO2 było 0, NO3 poniżej 50. Jeszcze możesz PO4 kupić, bo tez nie powinno być za wysokie, wtedy mniej glonów rośnie. Duże PO4 + niskie NO3 = sinice.

Mniej jedzenia syp rybom. 2x dziennie, ale trochę. Dojedzą z glonów. Jak często skubią kamienie, to wtedy są głodne. Zawsze powinny być lekko głodnawe.

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano (edytowane)

@OtelloOtello musisz przestać tyle ingerować w zbiornik. Okrzemki to norma dla świeżego zbiornika i mogą się trzymać kilka miesięcy. Ty wywalając wszystko z akwarium, płucząc i myjąc wszystko jakby ciągle startujesz od zera i te okrzemki będziesz miał. Daj sobie czas i czyść tylko szyby - to chyba jakoś specjalnie uciążliwe nie jest 😉 testy JBLa które pokazałeś są ok, zamów.

Pozdrawiam i życzę cierpliwości 👍

Edytowane przez Mróz
  • Lubię to 2
Opublikowano
37 minutes ago, OtelloOtello said:

Screenshot_20191203-085142_eBay.jpg

Screenshot_20191203-085048_eBay.jpg

To są jedynie uzupełnienia testów. Razem z walizką otrzymasz kartę kolorów dla poszczególnych testów. To jest taka skala porównawcza abyś mógł stwierdzić ile czego masz w akwarium.

Opublikowano (edytowane)
21 minut temu, rekawiczka napisał:

To są jedynie uzupełnienia testów. Razem z walizką otrzymasz kartę kolorów dla poszczególnych testów. To jest taka skala porównawcza abyś mógł stwierdzić ile czego masz w akwarium.

Rękawiczka, co ty za bzdury opowiadasz. To są pełne testy, sam takich używam. Uzupełnienie jest w blistrze. Nawet masz napisane, że to Kit, czyli zestaw.

Edytowane przez Falcowski
  • Lubię to 1
Opublikowano
18 minutes ago, Falcowski said:

Rękawiczka, co ty za bzdury opowiadasz. To są pełne testy, sam takich używam. Uzupełnienie jest w blistrze. Nawet masz napisane, że to Kit, czyli zestaw.

Dzięki za sprostowanie. Nie doczytałem.

Opublikowano (edytowane)

@OtelloOtello też mieszkam w UK. Możesz kupić te dwa testy JBL no2 i no3. 

Kup też Kordon Amquel Plus bo to warto mieć pod ręką. 

Myślę że przyczyna Twoich problemów leży w ciągłym grzebaniu w zbiorniku bo to go destabilizuje. Glonami się nie przejmuj bo to normalne w Malawi i pożądane. Z czasem te one zmienia się w zielone lub brązowe, tylko daj im czas. 

Napisz może jeszcze jak robisz podmiany, dajesz wodę z kranu czy uzdatniasz czymś??

 

Możesz też kupić te testy

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F122291047816

 

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F200632098331

Edytowane przez SlavekG
Opublikowano
22 minuty temu, SlavekG napisał:

@OtelloOtello też mieszkam w UK. Możesz kupić te dwa testy JBL no2 i no3. 

Kup też Kordon Amquel Plus bo to warto mieć pod ręką. 

Myślę że przyczyna Twoich problemów leży w ciągłym grzebaniu w zbiorniku bo to go destabilizuje. Glonami się nie przejmuj bo to normalne w Malawi i pożądane. Z czasem te one zmienia się w zielone lub brązowe, tylko daj im czas. 

Napisz może jeszcze jak robisz podmiany, dajesz wodę z kranu czy uzdatniasz czymś??

 

Możesz też kupić te testy

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F122291047816

 

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F200632098331

Ok zamówiłem te co mi podałeś za kilka dni przyjdą, to się odezwę dzięki chłopaki za pomoc, aa jeśli chodzi o wodę to wcześniej dawałem zimna z kranu a teraz daje letnia ale też z kranu, dodawalem też aqua safe ale nie zawsze 

Opublikowano (edytowane)
13 minut temu, OtelloOtello napisał:

Ok zamówiłem te co mi podałeś za kilka dni przyjdą, to się odezwę dzięki chłopaki za pomoc, aa jeśli chodzi o wodę to wcześniej dawałem zimna z kranu a teraz daje letnia ale też z kranu, dodawalem też aqua safe ale nie zawsze 

Staraj się żeby woda którą miewasz miała zbliżona temperaturę do tej w zbiorniku. No i zawsze dawaj jakiś uzdatniacz do wody albo zbuduj ustrojstwo do nalewania wody z kranu. Jak masz chlor w kranówie to on wybija Ci biologię w zbiorniku. 

Link do ustrojstwa 

No i kup Kordon Amquel Plus

Edytowane przez SlavekG

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
    • Chciałbym odświeżyć trochę temat owaty, bo ostatnio trafiłem na allegro na taką która przez pierwsze 2-3 dni po wymianie sekcji mechanicznej w narurowcu powoduje "zmlecznienie" wody. Raczej nie jest to problem wynikający z ubytku części bakterii ze starej owaty bo parametry wody się nie zmieniają.  Prośba do użytkowników forum którzy używają u siebie owaty i nie mają takich problemów o podesłaniem namiarów na sprzedawców .
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.