Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam proszę was o propozycję obsady do standardowej 500ki. Napewno będzie w nim Nimbochromis venustus oraz jakieś Aulonocary. Chcę zrobić układy 1+1 co byście zaproponowali żeby było kolorowo i ciekawie? Zakupy ryb  będę robił w Polsce. Więc proszę o gatunki dostępne na miejscu. 

Opublikowano

Witaj

Z Nimbo to już przesądzone, zapadła klamka?? Dlaczego o tym piszę zaraz na początku.. Jest to ryba agresywna, a podczas tarła bardzo ale to bardzo wzrasta agresja. 3/4 akwarium będzie zajęte właśnie przez niego. Później wszytko mija w wraca do normalnego zachowania. Jest naprawdę śliczną rybą.

Aulony jak najbardziej pasują nawet trzy gatunki np Aulonocara Otter Point lub Eureka. A Lwanda , A Usisya

Dodałby tez P Mdoka White Lips w większym stadzie lub Placidochromis Tanzania Lupingu i dodałbym Labidochromis caeruleus "Yellow"

Nasi koledzy z forum bardzo ładnie opisałi ty dwa gatunki

 

Opublikowano

Ja odradzam Labidochromisa do non mbuny. W przeciwieństwie do non-mbuny wymaga kryjówek.

Z tych co ja mam mogę polecić:

Placidochromis Phenochilus Mdoka White Lips, są piękne (również samice) i super się zachowują w zbiorniku, spokojne, nawet 2 samce jak będą, to fajnie, bo będą drobne, niegroźne potyczki od czasu do czasu, jeśli będą podobnej wielkości, sugerowany układ 2+4

Otopharynx Lithobates Black Orange Dorsal, nawet szarość samic ma coś w sobie, fajnie kopią w zbiorniku, jak ukryjesz jedzenie pod piaskiem, sugerowany układ 1+3

Copadichromis Borleyi Kadango Red Fin, dostojny, kolorowy samiec, spokojny i pływa w toni, wypełniając górę zbiornika, sugerowany układ 1+3

 

Opublikowano

Nimbochromis venustus bardzo Mi się podoba że względu na kolorystykę i kształt. Myślałem też o placidochromis phenochilus tanzania, borleyi kadango 

Opublikowano
1 godzinę temu, Slawek-meszek napisał:

Aulony jak najbardziej pasują nawet trzy gatunki np Aulonocara Otter Point lub Eureka. A Lwanda , A Usisya

Sławku, eureka to sztuczny twór, więc nie polecałbym jej tutaj. To samo O. black orange dorsal. 

 

1 godzinę temu, Falcowski napisał:

Placidochromis Phenochilus Mdoka White Lips, są piękne (również samice) i super się zachowują w zbiorniku, spokojne, nawet 2 samce jak będą, to fajnie, bo będą drobne, niegroźne potyczki od czasu do czasu,

U mnie dwa, tej samej wielkości samce tłukły się, aż się kurzyło. Atakowały korpus i płetwy przeciwnika, więc często wyglądały na poobijane. Z nimi to różnie bywa, ale warto ten gatunek mieć. Ładne samce i samice. 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, Tonny24 napisał:

Nimbochromis venustus bardzo Mi się podoba że względu na kolorystykę i kształt. Myślałem też o placidochromis phenochilus tanzania, borleyi kadango 

 

To masz już trzy gatunki do tego jakieś Aulonocary i masz piękną obsadę. Co do C Borleyi proponuje 4/5 samiczek, P Tanzania 4/5 samiczek,

N Venustus 2/3 samiczki

Od zawsze podobają mi się Copadichromis trewavasae mloto ivory

zdjęcie zapożyczone z internetu

maxresdefault.jpg

Edytowane przez Slawek-meszek
Opublikowano (edytowane)
38 minut temu, pozner napisał:

...to sztuczny twór, więc nie polecałbym jej tutaj. To samo O. black orange dorsal. 

To ja już nie wiem, co ja mam. Sprzedawca w Aquapet mówił, że to Sulfur Head F1, od Niemca Baumana, potem ustaliliśmy, że to może być Black Orange.

 

Edytowane przez Falcowski
Opublikowano
3 godziny temu, Falcowski napisał:

Ja odradzam Labidochromisa do non mbuny. W przeciwieństwie do non-mbuny wymaga kryjówek.

U Ciebie w stopce znalazłem opis obsady w Twoim zbiorniku i jest tam właśnie nasz pospolity "Yellow " w obsadzie z Non mbuna. A napisałeś że nie polecasz. Proszę odnieś się do tego.

1 godzinę temu, pozner napisał:

Sławku, eureka to sztuczny twór, więc nie polecałbym jej tutaj.

Akurat tu jestem elastyczny. Nie przeszkadza mi to , że ta ryba jak i inne  np Protomelas Red Empres czy S fryeri  są rybami gdzie człowiek maczał palce. Te ryby są u nas w zbiornikahtyle lat, że człowiek tym się nie przejmuje. Może autorowi to przeszkadzać.

Opublikowano
21 minut temu, Slawek-meszek napisał:

..czy S fryeri  są rybami gdzie człowiek maczał palce.

Sciaenochromis Fryeri nie jest dziełem człowieka z tego co się orientuję 😉 Te wszystkie icebergi czy jakiej albinosy to owszem, ale trzeba precyzować żeby nikogo nie wprowadzać w błąd 😉

  • Lubię to 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.