Skocz do zawartości

[650L] Strefa przejściowa jeziora Malawi - początek przygody.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie :)

Pewnie niewielu z Was wie, ale kilka miesięcy temu przeprowadziłem się do wymarzonego mieszkania gdzie w końcu jest wystarczająca ilość miejsca na jeszcze bardziej wymarzone większe akwarium. I tak po dłuższych poszukiwaniach nabyłem swoje wymarzone akwarium - używany zestaw z baniakiem 180x60x60, wraz ze stelażem, koroną i oświetleniem.
W tym wątku chciałbym się pochwalić i pokazać jak ziszcza się moje akwarystyczne marzenie posiadania ryb z grupy non-mbuna zamieszkujących jezioro Malawi.

(z góry przepraszam za jakość zdjęć, moja komórka nie najlepiej radzi sobie w tak nasłonecznionym pomieszczeniu, mimo to chciałem się podzielić z Wami postępem przygotowań)

Zaczęło się od przytargania wszystkiego i ustawienie mniej więcej tam gdzie akwarium będzie stało ale póki co tak żebym miał dobry dostęp podczas prac przygotowawczych.
20190531_182023.thumb.jpg.2205bbb9b15f0dd72a9730bb7ae72859.jpg

Następne w kolejności było wyczyszczenie wszystkiego i co gorsza mozolne usuwanie częściowo zbędnego tła 3D i śladów po jego przyklejeniu (nie wiem czym poprzedni właściciel to kleił ale trzymało się jak beton 😕 )
20190619_195142.thumb.jpg.7eabd387a5f1b78432ce3a997a84f73c.jpg

Teraz przyszedł czas na troszkę zabawy twórczej. Musiałem uzupełnić ubytki i zniszczenia w tle które pozostało za pomocą zaprawy szybkowiążącej - Ceresitu CX20 a następnie wszystko dokładnie pomalować czarną matową farbą (wodoodporna emalia akrylowa śnieżka do drewna i metalu z atestem do malowania zabawek dziecięcych).

20190811_103635.thumb.jpg.c6cd636e7a2fca4e4ff383485b7c4ac3.jpg

I teraz etap w którym jestem obecnie, czyli metodą suchego pędzla nanoszę na tło odrobinę ciemnoszarej farby żeby nadać naturalności tym sztucznym skałom :)
Na poniższym zdjęciu można zobaczyć na czym to polega - po prawej (na bocznej szybie) tło tylko czarne, natomiast po lewej (szyba tylna) tło z pierwszą warstwą "szarych detali" - Waszym zdaniem faktycznie wygląda to naturalniej??

20190811_103609.thumb.jpg.0537310c7ba46b1612b4ea99a662eede.jpg

W najbliższych dniach planuję jeszcze dalszy "detaling" ciemnobrązową farbą - najpierw gdzieś na dole w mniej widocznym miejscu. Jeśli wyjdzie tak jak to widzą w wyobraźni to całe tło przelecę delikatnie takimi brązowymi żyłkami, jak ten brąz nie będzie pasował to tylko dołożę mocniej tym szarym zwłaszcza dla uwypuklenia granicy między tłem 3D a "foliowym".
Generalnie to tło 3D ma być dość ciemne, na reszcie tylnej szyby będzie tło-folia ciemnogranatowe lekko jaśniejące ku powierzchni (świetne jest, nigdzie wcześniej nie widziałem tak ciemnego).

Zapraszam do komentowania i konstruktywnej krytyki :)

  • Lubię to 8
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Jaką masz wielkość ( długość /szerokość) gąbki hamburga ? Przy tak dużym przepływie będziesz ją musiał dość często czyścić.

Aranżacja bardzo interesująca. Wręcz konkursowa.

Edytowane przez suricade
Opublikowano

Dziękuję za miłe słowo :)

Gąbka ma wymiary 25x60, grubość 5cm i gęstość 30ppi.

Co do czyszczenia to nie mam doświadczenia w takim zastosowaniu gąbki i nie mam pojęcia jak się sprawdzi. W razie czego przejdę na mniejszą gęstość. 

Opublikowano

Na dole jest ok 10 cm fragment gąbki, wyżej oddzielnie reszta tak żeby przy jej wyciąganiu coś trzymało piach. W tamtym rogu nie ma wzmocnień więc gąbke można wysunąć w górę po "prowadnicach" jakie tworzą elementy tła 3d.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Ładna aranżacja. Gąbka Hamburga to przeważnie 10ppi, ale sam zobaczysz jak się sprawdzi.

To okno jakoś tak blisko i nasłonecznione - warto pomyśleć za wczasu o jakiejś półprzepuszczalnej rolecie, czy coś w tym stylu.

Opublikowano
34 minuty temu, Falcowski napisał:

Ładna aranżacja. Gąbka Hamburga to przeważnie 10ppi, ale sam zobaczysz jak się sprawdzi.

To okno jakoś tak blisko i nasłonecznione - warto pomyśleć za wczasu o jakiejś półprzepuszczalnej rolecie, czy coś w tym stylu.

Skąd masz info o 10 ppi?

W czym przeszkadza okno? Ja mam malawkę i nie tylko, przy oknie od strony południowej.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Jest w oknie roleta i to ciemna, na zdjęciu nie widać. :)

Z tym hamburgiem to jest tak, że to moje pierwsze podejście do takiej filtracji. Na własnej skórze się przekonam co i jak, w razie problemu gąbke się wymieni na rzadszą lub gęstrzą.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zabawa z żywicą a502ps: https://forum.klub-malawi.pl/topic/21578-jak-używać-purolite-a520e/page/13/#elControls_394430_menu Zwiększyłem podmianę wody do 7,7l/h (140% tygodniowo). Fosforany po tygodniu spadły do 0,8ppm. Przez tydzień pracował dodatkowo filtr 1 mikron na drugiej pompie. Woda czysta, ale przy ciemnym pokoju - widoczna mgiełka w skupionych stożkach światła z ledów wzdłuż akwarium. Wystarczy zapalić światło w pokoju by  znikła. Najwyraźniej to granica związana z samą wodą kranową (nadal idzie przez filtr ceramiczny, który powinien wyciąć wszystko powyżej 0,3 mikrometra) i filtracją biologiczną/karmą. W planach pozostawienie większej podmiany niż 1,2 l/h (20% tygodniowo przez ostatni rok).
    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor żywicy. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie... EDIT2: Po kilku godzinach w solance przesypałem połowę do drugiej skarpety (luźniejsze upakowanie żywicy) i po wypłukaniu, obie skarpety do filtra. Już działa. Subtelne żółtawe zabarwienie widoczne po długości zbiornika zniknęło po 12 h. Zakładam, że przepływ przez żywicę był za słaby. Stężona solanka po regeneracji - prawie czysta. Przy wydajnej filtracji (fluidyzator K1 40l z gąbką 30ppi na pompie) - ta różnica w zabarwieniu to jedyny benefit stosowania tej żywicy. Woda nie jest bardziej klarowna niż bez.
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.