Skocz do zawartości

Środek na odbarwienie wody


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Tak jak w temacie. Szukam środka do klarowania wody. Obecnie stosuję w bloku absorberów Microbe Lift Phos-Out 4, węgiel do wybarwienia wody i 0,75 puro. Z racji tego, że zaczynam walkę aby akwarium dostało zieleniny w postaci glonów pozbędę się puro i węgla. Podobno właśnie węgiel skutecznie blokuje glony. Zatem co zastosować na odbarwienie wody? Planowałem zastosować purigen jednak ten u niektórych lubi zbijać azotany. Ja planuję azotany kontrolować podmianami więc szukam dobrej alternatywy dla węgla i purigena. Ma ktoś jakiś pomysł?

Edytowane przez Gość
Opublikowano

Bezpieczne i przetestowane (przez siebie) środki na czyszczenie wody z przebarwień to:

Węgiel - finalnie woda biała

Żywice jonowymienne kiedyś Purigen, teraz Purolite A520E - finalnie woda błękitnawa. Innych niestety nie znam.

Stosowawałem grubo przez pół roku węgiel+purolite+phosEx ultra (moim zdaniem to to samo co ML phos-Out 4) i glony zielone nie miały problemu z rośnięciem tam gdzie jest mniejszy nurt. Tam gdzie jest największy prąd ( przy falowniku ) rosną brunatnice.

PO4 trzymam na max 0,2 PPM i NO3 purolite mi trzyma na 20 PPM. Przy tych parametrach, 2 blokach chemii 0,5l purolite + 0,2 absorbera żelazowego + 0.2 wegla i 12h świecienia 24W T5 Power Glo mam uważam, optymalnie i przyjemnie dla oka zielono. Rezygnujac z węgla na 2-3 miesiące nic się nie zmieniło.

Jak blok się zatka i no3 urośnie ponad 30 zaczynają dominować brunatnice i wtedy bez testów wiem, że czas na regenerację. Nadmiar brzydkich brunatnic zeskrobuję szczoteczką do zębów i po 2 tyg już kamienie pokryte łądnie nowymi zielenicami - okrzemek przy absorberach żelazowych PO4/Si wymienianych regularnie  i podmiankach 15% co 2 tyg raczej nie uświadczysz.

Pointa jest taka, że chyba nie warto czegokolwiek zmieniać w Twoim prowadzeniu baniaka, jeśli za cel stawiasz ładne zielenice, tylko dostosować ilości używanych absorberów do parametrów i poszukać dobrego widma światła dla zielenic. 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Obecnie w HW-603 mam 250ml Microbe, 250ml węgla i 750ml puro. PO4 na poziomie 0.5 a NO3=25. Jako światło używam 6:00-22:00 Aquael Retrofit Plan 16W, 8:00-17:00 Aquael Retrofit Sunny 16W oraz JBL Ultra Marine Day 15000k 39W.

Czytałem na różnych forach, że węgiel lubi blokować zielenice dlatego też zastanawiałem się nad jego zamiennikiem. Puro obecnie stosuję tylko w celach klarowania wody. Microbe oprócz zbijania fosforu jako jedyny zbija również krzemiany oraz siarczany dlatego też zdecydowałem się na jego stosowanie.

Opublikowano (edytowane)
18 godzin temu, M4L4WI_F4N napisał:

Czytałem na różnych forach, że węgiel lubi blokować zielenice dlatego też zastanawiałem się nad jego zamiennikiem.

Wiesz jak to z tymi opiniami na necie bywa "Marcin powiedział, że jego tata powiedział .... " cyt. z klasyka, bez żadnych aluzji do Marcinów ;) .

Ja ze swojej strony mogę zapewnić, że węgiel, nawet świeży nie wpływał na rozwój zielenic w żaden sposób w moim baniaku (żeby doprecyzować używam zarówno aquael'a i seachem'a płukanego 1 wrzącą, 1 zimną, wodą demineralizowaną z marketu - być może jak, ktoś wrzuca węgiel no-name, kupiony po kosztach w woreczku strunowym, w którym niewiadomo co siedzi i go nie płucze, to blokuje mu zielenice i szereg innych poprawnych procesow w baniaku przy okazji oraz wypowiada się jako ekspert od węgla). 

Co innego jeśli chodzi o brunatnice i krasnale. Zasugeruję wręcz, żeby ograniczyć przerosty brązowych i dać miejsce zdecydowanie słabszym ekspansyjnie zielonym, wskazane jest jego stosowanie w baniaku 1 rok +. Na początku jak nie masz krzemianów i ryby są małe to dość długo się utrzymują same.

W sobotę akurat robiłem najbardziej złożone prace porządkowe, co 3-miesięczne: skrobanie przerostów brązowych po niedomagających już absorberach, miejscami "do gołego kamienia", regeneracja purolite, nowy wegiel, nowy asorber PO4/SiOx. Wczoraj już "goły kamień" pokrył się zielenicami, a w zakamarkrach niedokladnie wyczyszczonych oczywiście powłoka z brązowych została. Pokusiłbym się może nawet o stwierdzenie, że w Malawi zielenice są trudniejsze w utrzymaniu w dobrej kondycji niż same Pyszczaki :D

18 godzin temu, M4L4WI_F4N napisał:

Microbe oprócz zbijania fosforu jako jedyny zbija również krzemiany oraz siarczany dlatego też zdecydowałem się na jego stosowanie.

W jako jedynym otwarcie producent o tym pisze bo wydał największą kasę na kompleksowe badania /marketing zapewne i może. W praktyce Używałem ML, Drak Phosreduc i wspominanego wcześniej JBL. Wyglądają identycznie pod względem struktury/koloru sposobu namakania, uwalniania "rdzy" do wody przy płukaniu i związku nazwijmy to "aktywnego" na ktorym bazują (każdy producent jedynie o tym pisze, czyli tlenku żelaza). 
W działaniu purolite ( zapewne również wszystkie kontrolują poziam siarczanów ) redukcji fosforanów oraz krzemianów rożnicy nie zauważyłem . Kupuję ten, który aktualnie trafiam w atrakcyjnej promocji, w swoich "ulubionych" sklepach - ostatnio ML wychodził zdecydowanie najtaniej.

No ale - zawsze musi być jakieś, to co u mnie działa niekoniecznie musi u Ciebie, także jak ze wszystkim dokąd nie sprawdzisz na własnym tyłku to się pewnie nie przekonasz.

Sorry za OT, aczkolwiek nie mogłem się powstrzymać ze wzgledu na efekt do jakiego dążysz, a nie temat wątku (zawsze można go zmienić :D)

Edytowane przez Xime

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Moim zdaniem, nie ma co chłopaka namawiać na jakieś duże akwarium. Niech zacznie spokojnie - akwarium 240l też już jest spoko na początek przygody. Można w nim śmiało trzymać 3 gatunki mbuna, zaznajomić się z biotopem, nauczyć obsługi akwarium oraz pielęgnować ryby. A jeżeli złapie bakcyla, to zawszę ten zbiornik można sprzedać i iść w większy. Co do nośności stropu - to uważam, za akwarium do 500kg. Może stać byle gdzie i każdy strop to wytrzyma. Oczywiście jak podłoga jest nie pewna, to można położyć płytę np. OSB 22mm. Tam gdzie ma stać akwarium, aby było stabilnie. Ja tak właśnie zrobiłem, tylko moje akwarium jest dużo większe, bo 1047l. Dom mam szkieletowy i u mnie strop też jest z płyty OSB. Inny przykład - czasami podczas imprezy rodzinnej siadają 4 osoby na wersalce, w tym może usiąść 3 grubych wujków. Wersalka jest wsparta tylko punktowo do podłogi i jeszcze nie słyszałem, aby ktoś z takim meblem spadł piętro niżej. Jak sobie składamy życzenia podczas no. Imprezy urodzinowej, to też czasami w kolejce czeka sporo osób w przedpokoju i jakoś nikt nie wpada do piwnicy. A czasami bywa, że jest między nami ktoś, który waży grubo ponad 100kg i stoi tylko na małej powierzchni swoich stóp 
    • I to mi się podoba, przeskok na 4 razy większe akwarium. Dobrze, że nie kupiłeś 240 l. 👍 Rozważ jednak większą wysokość akwarium, jeśli to możliwe, szczególnie przy tej szerokości. Moim zdaniem 60 cm wygląda dobrze do maksimum 150 cm długości szkła. Przy dwóch metrach wizualnie będzie jamnik - choć to oczywiście kwestia gustu. Zrób choć 65 cm, wówczas będziesz miał zbiornik 1000+. 😉
    • Może, ale nie musi. @Pikczer widzisz tu blat?
    • No. Po wspólnych ustaleniach z rodziną doszliśmy do porozumienia - akwarium będzie stało w salonie, i najprawdopodobniej wymiarowo będzie wyglądało następująco: 200 cm długości, 80 szerokości i 60 wysokości. Czeka mnie pewnie sporo czytania żeby jakoś w miarę dobrze zgrać obsadę, z tatą zastanawiamy się generalnie nad mbuną (najbardziej podobają nam się rumowiska skalne/generalnie miejsca gdzie jest dużo skały) tata ma już z nią doświadczenia sporo, w przeciwieństwie do mnie, ale na pewno jeszcze zdążę się wiele dowiedzieć bo jeszcze jestem całkiem młody :). Także tak, dzięki za nakierowanie generalnie bo na pewno wyjdzie to dla pyszczaków na duży plus, a takie akwarium jak już zostało tutaj słusznie zauważone będzie piękną ozdobą salonu.
    • Jasne, macie racje, myślałem sobie nad tym i rzeczywiście nie ma co się z tym wszystkim spieszyć, finalnie akwarium najprawdopodobniej będzie w salonie bo u mnie w pokoju miejsca jest trochę, ale nie na tyle żeby móc postawić bardzo duże akwarium. Bardzo wam dziękuję za porady, bo uświadomiliście mi parę rzeczy . Tapatalkowane.
    • Koledzy podpowiadają Ci o maksymalizacji akwarium, uwierz mi, że mam akwarium 300 cm i do dzisiaj żałuję, że nie zrobiłem większego, bo mam miejsce. Gdyby go nie było i wcisnął bym na styk, nawet gdyby było to 200 cm to nie miał bym do siebie pretensji. Co do stelaża, blatu i innych ważnych rzeczy. Jeżeli ma to być w salonie, musi być to estetyczne i współgrać z całością. U mnie 3 tony stoi na meblu. Oczywiście mebel nie jest z IKEI ani z żadnej sieciówki, zrobiłem go pod zamówienie, a stolarz wiedział co robi. Pieniądze też są bardzo ważne, ale robienie czegoś , a potem poprawianie, bo coś się nie podoba, kosztuje dużo więcej. Ja swoje akwarium stawiałem 2 lata, zbieranie funduszy, czekanie na to co chcę. Dziś uważam, że warto, dozbierać kasę, przemyśleć wszystkie aspekty akwarystyczne, takie jak wielkość akwarium, sposób filtracji, podmiany wody itp. A moje o 60 cm za małe akwarium wygląda na szybko, tak.
    • Skoro to nie jest na 10cm gruby blat z prawdziwego orzecha włoskiego albo dębu to czy musisz koniecznie od niego zaczynać? Wyobraź sobie, że nie masz tego blatu i wtedy spróbuj obrać plan i wylicz to co chcesz. Ja wiem że ten blat też kosztuje ale przy takiej inwestycji nie ma sensu, aby się wszystko kręciło dookoła tego blatu, to nie Słońce.  Stelaż i akwarium najważniejsze elementy. Zobacz na ile wystarcza fundusze i to kalkuluj.  No i najważniejsze, odpowiedz sobie na pytanie: czy podoba mi się ten blat? Uwierz mi, że nawet jeśli nie jesteś pedantem to ten widoczny pod akwarium blat może szczypać w oczy, zawsze, każdego dnia.  Umiesz spawać? A Twój Tata umie? Idealny moment aby wspólnie zrobić stelaż pod akwarium. Jeśli masz taką możliwość to ją wykorzystaj.  Pamiętaj, że zarówno ja jak i większość tutaj ludzi absolutnie się nie mądrzy tylko są to zazwyczaj przytaczane własne doświadczenia i niekiedy wpadki.  Dobra, czas na kawę
    • Mogłem z tą grubością polecieć za mocno, za co przepraszam. Sprawdziłem przed chwilą i wyszło że ma 4 cm grubości, no miary w oczach to ja nie mam ;/. I tak, jest z płyty wiórowej.
    • Coo -Blat 10cm grubości? Jeszcze takiego nie widziałem z płyty drewnianej - wiórowej? Czy coś źle zrozumiałem?
    • Jak masz blat dwa metry to nie bierz akwarium 120cm. Miałem mniejsze i też takie 120 no i sobie były. Niby ładne. A teraz mam nieco większe 180cm i spod 50cm i przód 60cm. Mimo że skromne to na żywo robi na wszystkich wrażenie, bo jest "wielkie". Może nie gigant ale je widać w salonie.  Pomyśl nad stalowym stelażem. Ja chciałem nauczyć się spawać, bo taki miałem kaprys. Kupiłem więc materiały i chińską dobrą, wygodną spawarkę. Fajna zabawa a wyszło wszystko jakieś 70% tego co bym zapłacił za gotowca. Mocna, stabilna konstrukcja, która rozkłada ciężar i już. Przez 2lata ze sklejki miałem obudowę bo brakowało lasy ale i tak było estetycznie. Teraz mam obudowany spod pod wzór mebli. Nie wszystko na raz. Ale posłuchaj wszystkich powyżej i nie bierz akwarium 120cm, bo to na gupiki się nadaje tylko.  A jak sobie wstawisz takie 180 czy 200cm (albo większe ) to zapewniam Cię, że każdy (i Ty też) chociaż w myślach zawsze na widok tego akwarium będzie mówił : ale ku... fajne wielkie akwarium:)  A jak wstawisz 120cm to będą ( i Ty też) mówić: o jest akwarium, z rybkami, woda nawet chlupie sobie, no fajne...
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.