Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Akwarium mam trochę mniejsze bo 230x70x65.

Bez problemu da się zrobić filtrację na kasecie z odpowiednią pompą i wcale nie musi mieć nie wiadomo jakich wymiarów, ani brzydko wyglądać. U mnie jest ona częścią tła.

Zaletą kasety jest łatwość obsługi.

  • Lubię to 2
Opublikowano
5 minut temu, troad napisał:

Regulator ciśnienia nie ma nic wspólnego z sumpem! Jest po to żeby w automatycznej dolewce mieć stały przepływ wody niezależnie od ciśnienia w cieci wodociągowej, które potrafi się często zmieniać.
Naprawdę wyobrażasz sobie takie ogromne akwarium bez automatycznej/stałej podmiany wody?
Do czyszczenia mechaników raz na pół roku, które proponujesz koledze się nie odniosłeś ;).

Oczywiście że sobie wyobrażam taki zbiornik bez stałej automatycznej dolewki wody a co w tym takiego niezwykłego, takie szkło żyje swoim życiem nie ma tu tak znacznych skoków parametrów myślę że raz na miesiąc podmiana 10-15% wody to max , ludzie mają takie zbiorniki w blokach i funkcjonują a niestety w takim budownictwie raczej ciężko o to by woda miała stały odpływ i dopływ bo trzeba by pruć instalację, oczywiście jak się stawia dom i ma się taki basen w planach można wrzucić w projekt stałą podmianę wody no ale na to naprawdę może sobie pozwolić nie wielu .

Ja mu napisałem odnośnie czyszczenia Fx że wystarczy zrobić to raz na pół roku , oczywiście może sobie robić i co 3 miesiące na pewno wygodniej spuścić "gnój" z dna wiadra rurą w kibel niż latać z nie wiem jak wielkimi gąbkami z kasety bo ta musiała by mieć rozmiary małego stołu :) żeby zapewnić sprawną filtrację mechaniczną więc i gąbki były by z 0.5 m2 weż to wyjmij to połowę syfu wróci do baniaka i uwalisz siebie i wszystko do okoła .

Taki zbiornik to wyzwanie dla tego co to stawia ale Ja szedł bym w jak najprostszą obsługę i jak najbezpieczniejszą dla całego domu, bo Boże broń jak by to gdzieś przeciekać zaczeło

Opublikowano
3 minuty temu, MarcinKoz napisał:

 

Ja mu napisałem odnośnie czyszczenia Fx że wystarczy zrobić to raz na pół roku , oczywiście może sobie robić i co 3 miesiące na pewno wygodniej spuścić "gnój" z dna wiadra rurą w kibel niż latać z nie wiem jak wielkimi gąbkami z kasety bo ta musiała by mieć rozmiary małego stołu :) żeby zapewnić sprawną filtrację mechaniczną więc i gąbki były by z 0.5 m2 weż to wyjmij to połowę syfu wróci do baniaka i uwalisz siebie i wszystko do okoła .

Marcin. Ty miałeś kiedyś kasetę, że piszesz takie rzeczy na temat wielkości gąbki ? bo ja akurat ją mam w baniaku ponad 1000l. i wcale nie ma wymiarów stołu :lol:

  • Lubię to 1
Opublikowano
4 minuty temu, MarcinKoz napisał:

Oczywiście że sobie wyobrażam taki zbiornik bez stałej automatycznej dolewki wody a co w tym takiego niezwykłego, takie szkło żyje swoim życiem nie ma tu tak znacznych skoków parametrów myślę że raz na miesiąc podmiana 10-15% wody to max

Ok, ale przy tym zbiorniku te 15% to prawie 200L. Wiadrami sobie nie wyobrażam. Można oczywiście węże rozwijać i zwijać, ale każdy potwierdzi że to upierdliwe.
To co napisałeś, że się trochę syfi woda przy wyjmowaniu gąbki to pełna zgoda (sam o tym wspomniałem), ale zobacz np. co przed chwilą napisał @jaras

10 minut temu, jaras napisał:

Zaletą kasety jest łatwość obsługi.

 

Opublikowano
3 minuty temu, Paweł83 napisał:

No i nie wiem o co chodzi z tym wpadaniem syfu podczas wyciągania gąbki. Mi nic nie wpada.

No ja nie potrafię wyjąć gąbki, która jest na wcisk, tak żeby nie zmącić wody wewnątrz modułu. Po ponownym włączeniu pompy trochę syfku pływa. Po kilku, kilkunastu minutach jest już ok.

Opublikowano
Teraz, jaras napisał:

Marcin. Ty miałeś kiedyś kasetę, że piszesz takie rzeczy na temat wielkości gąbki ? bo ja akurat ją mam w baniaku ponad 1000l. i wcale nie ma wymiarów stołu :lol:

Dwa podejścia robiłem do tego typu filtracji obydwa zakończyłem po kilku tygodniach :) niestety nie mogę za cholerę zdzierżyć w baniaku tej skrzynki .

I ja mam malutki zbiorniczek w porównaniu do waszych basenów ale jednak wolę jak nic mi miejsca  nie zajmuje .

Przeleciałem już trochę tych filtrów bo były i JBL,Eheimy ,Chińczyk z korpusem narurowym itd, ale po całkowitym restarcie wszystkiego i kupnie FX6 stwierdzam że to jest najlepszy filtr jaki w życiu miałem i najbardziej komfortowy w obsłudze , jedynym (ale wielkim) plusem kasety jest mozliwość stosowania waty którą można non stop wymieniać w razie potrzeby i wywalać z obiegu wszelkie brudy ta łatwość do właśnie tego elementu powodowała że chciałem mieć kasetę niestety bez inwestycji w drogie moduły i schowania gdzieś tego pudła , mnie osobiście za bardzo bije po oczach.

Opublikowano
9 minut temu, jaras napisał:

Marcin to gdzie tu jest kaseta :)

6.jpg

8.jpg

No pieknie Ty masz to tutaj zrobione ( chyba w prawym) rogu , tło zapewne też sobie dorabiałeś . Ja taki zdolny nie jestem więc u mnie była po prostu w kolorze folii z tła akwarium czyli niebieska , no i mi przeszkadzało .

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
    • Używam właśnie poliestrowej od innego dostawcy niż poprzednim razem bo tamten już nie ma jej w ofercie. Tamta poprzednia nie robiła mi takiej wody. Oczywiście nie można wykluczyć, że ubytek bakterii ze starej owaty właśnie to powoduje, mimo braku zmiany parametrów NO2, NO3, ale może też trafiłem na wyrób z innej chińskiej fabryczki gdzie proces produkcji jest trochę inny . Woda wygląda przez dwa -trzy dni jak by była lekko zabarwiona (zafarbowana) na na biało, a nie pływał w niej jakiś widoczny gołym okiem pył.  Chyba przy następnej wymianie  włożę wkłady sznurkowe i zobaczę co będzie się działo. Czy ktoś z Forumowiczów używa gotowych sznurkowych , jeśli tak to z jakim PPI bo pamiętam, że kiedyś używałem jakieś w miarę gęste i po kilku dniach się zapychały.
    • Sprzedawca nie ma tu znaczenia, należy zwracać uwagę na rodzaj włókniny. Silikonowe pylą, poliestrowe nie. https://allegro.pl/oferta/wloknina-tapicerska-poliestrowa-owata-sztywna-300g-12017517499
    • Jedno nie daje mi spokoju, czy na pewno dobrze regenerujemy żywice jonowymienne? Powszechnie polecana na forum i stosowana metoda regeneracji zakłada przygotowanie roztworu 10% solanki i objętości 3 x objętość żywicy, w której następnie płukane jest złoże. Patrząc jednak jak sposób regeneracji w domowych stacjach uzdatniania (opis np. https://www.filtry-do-wody.info/blog/regeneracja-zmiekczacza-wody-co-warto-wiedziec/) widzę jedną zasadniczą różnicę: w stacji uzdatniania solanka przechodzi przez złoże tylko RAZ i trafia do kanalizy a u nas żywica zwykle "kąpie się" w solance przez dłuższy czas. Przykładowo, stacja do usuwania azotanów w instalacji domowej (https://sklep.osmoza.pl/usuwanie-azotanow-global-water-nitrate-p-2240.html) zużywa do regeneracji 25l żywicy 140 l wody i 2,9 kg soli (solanka o stężeniu ok 2%) i trwa niecałą godzinę. Proporcjonalnie, do regeneracji 1 litra żywicy zużywane jest zatem ok 5,6l solanki. I teraz pytanie co jest lepsze dla żywicy i jej właściwości absorpcyjnych? Jednorazowe płukanie solanką o mniejszym stężeniu ale w większej ilości, czy długie płukanie w tej samej solance o większym stężeniu? W pierwszym przypadku wypłukujemy wszystko z zabrudzonej żywicy, a w drugim "zabrudzona" solanka wielokrotnie przepływa przez nasze złoże. Tak jak już wcześniej pisałem mam u siebie 3 litry PA202 i do regeneracji używam 6 lub 9 litrów solanki 10%. Regenerację robię na dwa sposoby: albo mieszam gorącą "zupę" w wielkim 9-o litrowym garnku (6 litrów solanki + 3 litry żywicy), albo 9 litrów letniej solanki (ok 40oC) przepycham małą pompką przez dwa szeregowo połączone HW603 z wylotem z powrotem do gara. W obu przypadkach regeneracja trwa ok godzinę. Czasami powtarzam proces regeneracji po raz drugi z nową "czystą" solanką - wtedy kolor "zupy" jest jaśniejszy 🙂  Po tym oczywiście płukanie pod kranem i z powrotem do akwa. Następnym razem planuję jednak przygotować w wiadrze 30 litrów solanki o mniejszym stężeniu i przepchnąć ją tylko raz przez całą żywicę przy wolnym przepływie (litr na minutę). Co o tym sądzicie? A może ktoś już tak robi?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.