Skocz do zawartości

LedDimmerPro V3+V4, 2xRGB, dopałka 9500k, księżycowe 11000k


iquitos68

Rekomendowane odpowiedzi

Propozycja oświetlenia akwariowego jest skierowana dla osób, które stały się posiadaczami dwóch sterowników od Romka - Led Dimmer Pro V3 i V4. Po pierwsze należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy koniecznie potrzebujemy kolejny model tego sterownika czyli wersję V4? W moim przypadku V3 nie spełniała w pełni moich
 oczekiwań ze względu na niewielką liczbę kanałów, która wynosi 4. Ta liczba kanałów zasili jedną wiązkę RGB oraz jedną wiązkę diód jednobarwnych. Moim celem było
zbudowanie oświetlenia, którego podstawą będą dwie wiązki RGB rozmieszczone oddzielnie i oddzielnie sterowane, jedna na przedniej a druga na tylnej belce.

Diody RGB są bardzo prądożerne i żeby na nich samych pędzić glony trzeba mieć własną elektrownię. Dlatego też kolejnym wymogiem mojego nowego oświetlenia było sterowanie
wiązką LED światła białego dziennego. Nie odpowiadała mi jednocześnie barwa moich dotychczasowych modułów o barwie światła 11000k.

Na rynku pojawiło się kilka modeli diód o barwie świecenia ok 9000k i IP68,czyli najbardziej odpowiadających barwie światła dziennego, słonecznego. Mój wybór padł na model 
S-ECO3S-HW-W95k-160 | Moduł LED SAMSUNG 3xLED 160° 1,2W 9500K IP68 biały zimny. Atut tego modułu to 120lm z 1,2W mocy, wodoodporność IP68, rozproszony kąt świecenia 160st i oczywiście barwa światła 9500k. Czegóż chcieć więcej?

A no oświetlenia księżycowego na noc. Tu wróciłem do diód 11000k które mi pozostały i których zimne światło dobrze komponuje się z niebieskim oświetleniem wieczornonocnym.


No dobrze. A teraz trochę informacji technicznych na temat budowy mojego nowego oświetlenia.

  1. Zasilacz ZW-100-12-IP67-M wodoodporny 12V 100W 8.33A IP67 hermetyczny - napędza 50 moduów 3SMD-GOQ-RGB LED GOQ Samsung 3 SMD 5050 RGB na tylnej belce oraz 35 na przedniej belce co daje nam w sumie 85 modów RGB o o maksymalnym poborze prądu 61,2W.
  2. Zasilacz LED 60W 12V 5A IP20 modułowy napędza 35 modułów S-ECO3S-HW-W95k-160 na tylnej belce oraz 6 modułów LED GOQ SAMSUNG 3 SMD 5730 ZIMNY 11000K światła księżycowego co sumarycznie daje nam maksymalny pobór prądu 48,5W
  3. Całość łączyłem kablami głośnikowymi o grubości 1,5mm

Wnioski:

  1. Barwa 9500k znaczenie lepiej wybarwia ryby niż 11000k. Zalecam uciekać z tej drugiej używanej jako główne, lub jedyne oświetlenie akwarium. Aczkolwiek dla glonów moduły 11000k są odpowiednie.
  2. Barwa 9500k może samodzielnie funkcjonować w akwarium pod warunkiem, że jest wspomagana przez oświetlenie słoneczne - akwarium stoi blisko okna. W pochmurne dni
    lub gdy akwarium stoi daleko od okna trzeba stosować korektę barw za pomocą RGB (lub może innego oświetlenia którego nie znam).
  3. Pewnie narażę się tym stwierdzeniem, ale uważam że najlepiej Wybarwiają ryby same diody RGB bez wspomagania żadnymi innymi diodami. W moim przypadku 85 diód RGB rozrzuconych na dwóch oddzielnych belkach oświetla przód i tył akwarium. Po 12 godzinnym dziennym pędzeniu glonów przy pomocy ledów 9500K wieczorem przechodzę na same RGB, a w nocy okraszam je  światłem księżycowym 11000k.

 

IMG_0870.thumb.JPG.4ebfe4523ddc2b9bacd459bfa08bd488.JPG

IMG_0880.thumb.JPG.c284d28d257e5b32776caf21f76fe2ab.JPG

IMG_0881.thumb.JPG.f3e3752f934c61128e3e5052fd502fdc.JPG

IMG_0884.thumb.JPG.d803a5d4b21f0ad6cfd83459c3bbcf5d.JPG

IMG_1056.thumb.JPG.2120fcd01adbed47ae3e0b63e610da02.JPG

IMG_0891.thumb.JPG.675a7bafe1a0d2e21ddf45b1f6d1e6ef.JPG

IMG_1066.thumb.JPG.853957b20de201c01284bcf2828e7339.JPG

IMG_0904.thumb.JPG.01ff19796804a5f213098da346a8ecad.JPG

IMG_0991.thumb.JPG.514e9af53709c3c02418c1e304511419.JPG

 

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Uzupełnienie tematu. Zdjęcie obrazujące wieczorne oświetlenie zbiornika 840l przy użyciu jedynie modułów Samsung 3 SMD 5050 RGB w ilości 85 szt, wysterowanych tak że pobierają w sumie 57W  przy rozdziale barw R100% G68% B100%, rozmieszczonych 50szt. na tylnej i 35szt. na przedniej belce.

samergb.thumb.JPG.717c43af536c19f91a9d4f4159932518.JPG

Edytowane przez iquitos68
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zabaw oświetleniem ciąg dalszy. Ciągle pracuję nad oświetleniem wieczornym. Poniższy, moim zdaniem ciekawy setup jest taki, że na przedniej belce mam 50 modułów Samsunga 5050 RGB rozmieszczonych równomiernie. Na tylnej belce jest 35 modułów RGB umieszczonych na środku belki, tak że boki z tyłu akwarium są niedoświetlone. Czyli zamieniłem belki miejscami.

rbg.thumb.JPG.b0200cdc38e98d825b207dfe5a41202b.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjęcia z postu 5 i 7 przedstawiają zbiornik oświetlony jedynie diodami RBG. W poście 5 rozdział jest taki R i B na 100% a G na 68%. W poście nr 7 R zmniejszyłem do 85% i z tą ta niebieska poświata.

Zaletą oświetlenia samymi diodami RGB jest to że w każdym miejscu akwarium masz taką samą barwę światła. Barwę jaką tylko się chce bo mieszać w RGB kolory można dowolnie :-). 

W poprzednim oświetleniu baniaka miałem tak że z tyłu miałem same diody 11000 a z przodu same RBG czego efektem były różne koloru ryb w akwarium. Othoparynx z przodu zbiornika był pomarańczowy a jak popłynąć do tyłu to robił się żółty 😞

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
    • Kurcze wy się więcej zastanawiacie nad przepływem niż nad rybami... wiecie,  że te ryby to mają w du**e wasze problemy...
    • 1. Podnoszenie 30 tyś l/h wody o _jeden_ metr to moc ok. 82 W (bez uwzględnienia strat w związku z wydajnością pompy). Moduły to bardziej energooszczędne rozwiązanie - nie ma tego podnoszenia. Duży moduł w części za filarem + kilka pomp i sump ze wszystkimi komplikacjami nie nie potrzebny. 2. 16 cm - wejdzie np. Jebao dcp 20000. 2 - 4 sztuki? ? Wg moich obserwacji sprawność jest większa przy niższych obrotach. 3. Ryba 20 cm zanieczyszcza wodę, jak 5 sztuk po 10 cm.... Jedna 30 cm - jak 12 szt po 10 cm.  
    • Racja, po prostu kasa, czy też moda wymuszona oszczędnościami właśnie. Zobaczymy, kogo nie odstraszą koszty zakupu dużego zbiornika, sprzętu i rachunków za prąd, ten będzie szukał rozwiązań w zasilaniu np. kaseciaka falownikiem. Chyba sam tak zrobię do planowanego dużego akwarium. Przewiduję nową odsłonę obumarłego wątku o filtrze kasetowym, choć jest tam co czytać, ponad 1800 postów. 😄 Byle było co do tego akwarium wpuścić, nie za horrendalne pieniądze...
    • Niestety ale biotop Malawi wymaga dużych zbiorników i jest do duża przeszkoda w dobie szukania oszczędności na prądzie. Dla nas 200L dla saulosi to takie minimum i to niezbyt atrakcyjne, ponieważ mamy tylko jeden gatunek, dla wielu to bariera nie do przejścia. Dlatego pewnie gatunki ryb wymagające dużych szkieł jak pyszczaki, dyskowce czy inne duże pielęgnice są w odwrocie a powraca moda na małe ryby oraz akwaria w stylu low-tech.  
    • Jeszcze o tym bardzo nie myślałem. Na pewno będzie mix i na pewno zbiornik nie będzie na początku przerybiony. Co będzie po kilku latach, to się okaże jak uda się kontrolować narybek. Na pewno chcę mieć predatory + mbuna w dużych ławicach - taki wstępny plan. @yaro nie mam tutaj miejsca na pomyłki. Jak dam za mało rur na spływ do sumpa, to poprawienie tego będzie karkołomne. Jeżeli dam za dużo, to nie będzie problemem. Więc wolę dmuchać na zimne. Wiem na pewno, że wolny przepływ przez biologię, to mit akwarystyczny. Pytanie tylko gdzie jest złoty środek, bo przelać 30000L/h przez sumpa, a potem wypompować to na 2m, to dość trudny case, ale nie jest niewykonalny. Być może złotym środkiem będzie podwójna filtracja, czyli sump + filtr w dużym module/kominie. Po rozmowę z hydraulikiem i człowiekiem od wylewek wiem już, że mogę dać pod akwa zamiast styropianu 15cm, dobry xps 5cm + 5cm wylewka. To daje mi 66cm pod zbiornikiem więc sump mógłby mieć 40cm wysokości. 16cm na sumpem wystarczy? Czy lepiej dać niższy sump?
    • 10000 litrów robi wrażenie 👍 Ile ryb będziesz chciał mieć docelowo? Przy przykładowym przeliczniku 50 litrów na rybę daję aż 200 sztuk. 
    • Hm… moje akwarium produkuje ok. 9 ppm azotanów tygodniowo. Odpowiada to godzinowej produkcji 0,015 ppm NH3. Przyjmując że ryby wydalają  NH3 ze stałą prędkością, to stężenie obserwowane w testach to 0,015ppm/krotność przepływu przez filtr. Nawet jeśli miałbym całkowitą krotność filtracji na poziomie 0,4 (jak twierdzisz, że masz) to i tak obserwowany wynik 0,0375 ppm jest na granicy oznaczalności testów. Ale z tego co pamiętam, to masz filtry po 2 stronach i znając życie gąbka będąca kilka razy lepszym od ceramiki filtrem biologicznym, została zaliczona do „mechanika”. Do tego nitryfikacja jest bardzo łatwa… dla mojego zbiornika wystarczy 0,6l gąbki 20ppi, by nie było problemu. Aby woda była czysta trzeba znacznie więcej. Pojęcie czystości jest bardzo względne… No ale inaczej definiujemy pewne pojęcia. Jestem pewien, że Cię nie przekonam W każdym razie rekomendacja, żeby robić przepływ przez sump na poziomie 0,4 jest dosyć oryginalna. Zazwyczaj poleca się 3-5x, w morskich x10. 
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.