Skocz do zawartości

LedDimmerPro V3+V4, 2xRGB, dopałka 9500k, księżycowe 11000k


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Propozycja oświetlenia akwariowego jest skierowana dla osób, które stały się posiadaczami dwóch sterowników od Romka - Led Dimmer Pro V3 i V4. Po pierwsze należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy koniecznie potrzebujemy kolejny model tego sterownika czyli wersję V4? W moim przypadku V3 nie spełniała w pełni moich
 oczekiwań ze względu na niewielką liczbę kanałów, która wynosi 4. Ta liczba kanałów zasili jedną wiązkę RGB oraz jedną wiązkę diód jednobarwnych. Moim celem było
zbudowanie oświetlenia, którego podstawą będą dwie wiązki RGB rozmieszczone oddzielnie i oddzielnie sterowane, jedna na przedniej a druga na tylnej belce.

Diody RGB są bardzo prądożerne i żeby na nich samych pędzić glony trzeba mieć własną elektrownię. Dlatego też kolejnym wymogiem mojego nowego oświetlenia było sterowanie
wiązką LED światła białego dziennego. Nie odpowiadała mi jednocześnie barwa moich dotychczasowych modułów o barwie światła 11000k.

Na rynku pojawiło się kilka modeli diód o barwie świecenia ok 9000k i IP68,czyli najbardziej odpowiadających barwie światła dziennego, słonecznego. Mój wybór padł na model 
S-ECO3S-HW-W95k-160 | Moduł LED SAMSUNG 3xLED 160° 1,2W 9500K IP68 biały zimny. Atut tego modułu to 120lm z 1,2W mocy, wodoodporność IP68, rozproszony kąt świecenia 160st i oczywiście barwa światła 9500k. Czegóż chcieć więcej?

A no oświetlenia księżycowego na noc. Tu wróciłem do diód 11000k które mi pozostały i których zimne światło dobrze komponuje się z niebieskim oświetleniem wieczornonocnym.


No dobrze. A teraz trochę informacji technicznych na temat budowy mojego nowego oświetlenia.

  1. Zasilacz ZW-100-12-IP67-M wodoodporny 12V 100W 8.33A IP67 hermetyczny - napędza 50 moduów 3SMD-GOQ-RGB LED GOQ Samsung 3 SMD 5050 RGB na tylnej belce oraz 35 na przedniej belce co daje nam w sumie 85 modów RGB o o maksymalnym poborze prądu 61,2W.
  2. Zasilacz LED 60W 12V 5A IP20 modułowy napędza 35 modułów S-ECO3S-HW-W95k-160 na tylnej belce oraz 6 modułów LED GOQ SAMSUNG 3 SMD 5730 ZIMNY 11000K światła księżycowego co sumarycznie daje nam maksymalny pobór prądu 48,5W
  3. Całość łączyłem kablami głośnikowymi o grubości 1,5mm

Wnioski:

  1. Barwa 9500k znaczenie lepiej wybarwia ryby niż 11000k. Zalecam uciekać z tej drugiej używanej jako główne, lub jedyne oświetlenie akwarium. Aczkolwiek dla glonów moduły 11000k są odpowiednie.
  2. Barwa 9500k może samodzielnie funkcjonować w akwarium pod warunkiem, że jest wspomagana przez oświetlenie słoneczne - akwarium stoi blisko okna. W pochmurne dni
    lub gdy akwarium stoi daleko od okna trzeba stosować korektę barw za pomocą RGB (lub może innego oświetlenia którego nie znam).
  3. Pewnie narażę się tym stwierdzeniem, ale uważam że najlepiej Wybarwiają ryby same diody RGB bez wspomagania żadnymi innymi diodami. W moim przypadku 85 diód RGB rozrzuconych na dwóch oddzielnych belkach oświetla przód i tył akwarium. Po 12 godzinnym dziennym pędzeniu glonów przy pomocy ledów 9500K wieczorem przechodzę na same RGB, a w nocy okraszam je  światłem księżycowym 11000k.

 

IMG_0870.thumb.JPG.4ebfe4523ddc2b9bacd459bfa08bd488.JPG

IMG_0880.thumb.JPG.c284d28d257e5b32776caf21f76fe2ab.JPG

IMG_0881.thumb.JPG.f3e3752f934c61128e3e5052fd502fdc.JPG

IMG_0884.thumb.JPG.d803a5d4b21f0ad6cfd83459c3bbcf5d.JPG

IMG_1056.thumb.JPG.2120fcd01adbed47ae3e0b63e610da02.JPG

IMG_0891.thumb.JPG.675a7bafe1a0d2e21ddf45b1f6d1e6ef.JPG

IMG_1066.thumb.JPG.853957b20de201c01284bcf2828e7339.JPG

IMG_0904.thumb.JPG.01ff19796804a5f213098da346a8ecad.JPG

IMG_0991.thumb.JPG.514e9af53709c3c02418c1e304511419.JPG

 

  • Lubię to 2
  • Dziękuję 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)

Uzupełnienie tematu. Zdjęcie obrazujące wieczorne oświetlenie zbiornika 840l przy użyciu jedynie modułów Samsung 3 SMD 5050 RGB w ilości 85 szt, wysterowanych tak że pobierają w sumie 57W  przy rozdziale barw R100% G68% B100%, rozmieszczonych 50szt. na tylnej i 35szt. na przedniej belce.

samergb.thumb.JPG.717c43af536c19f91a9d4f4159932518.JPG

Edytowane przez iquitos68
Opublikowano

Zabaw oświetleniem ciąg dalszy. Ciągle pracuję nad oświetleniem wieczornym. Poniższy, moim zdaniem ciekawy setup jest taki, że na przedniej belce mam 50 modułów Samsunga 5050 RGB rozmieszczonych równomiernie. Na tylnej belce jest 35 modułów RGB umieszczonych na środku belki, tak że boki z tyłu akwarium są niedoświetlone. Czyli zamieniłem belki miejscami.

rbg.thumb.JPG.b0200cdc38e98d825b207dfe5a41202b.JPG

Opublikowano

Zdjęcia z postu 5 i 7 przedstawiają zbiornik oświetlony jedynie diodami RBG. W poście 5 rozdział jest taki R i B na 100% a G na 68%. W poście nr 7 R zmniejszyłem do 85% i z tą ta niebieska poświata.

Zaletą oświetlenia samymi diodami RGB jest to że w każdym miejscu akwarium masz taką samą barwę światła. Barwę jaką tylko się chce bo mieszać w RGB kolory można dowolnie :-). 

W poprzednim oświetleniu baniaka miałem tak że z tyłu miałem same diody 11000 a z przodu same RBG czego efektem były różne koloru ryb w akwarium. Othoparynx z przodu zbiornika był pomarańczowy a jak popłynąć do tyłu to robił się żółty 😞

 

Opublikowano
Godzinę temu, iquitos68 napisał:

Othoparynx z przodu zbiornika był pomarańczowy a jak popłynąć do tyłu to robił się żółty 😞

 

E, toć to same plusy. Można się poczuć, jakbyś miał dwa razy więcej ryb. 😉

Pzdr. Rysiek.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Witajcie moi drodzy za 2 miesiące przychodzi moje nowe akwarium 200x80x70 wiec pora na dobór obsady. Mam nadzieje ze znajdą się jacyś specjalisci ktorzy cos podpowiedzą w tym temacie. Wybór padł jak w temacie na non mbuna a konkretnie na : Placidochromis sp. "blue otter"   (wyjadacz) Lethrinops albus ( grzebacz ) Copadichromis borleyi „Mbenji” ( lub ewentualnie Copadichromis sp. „virginalis gold”)  (toniowiec) Labidochromis caeruleus („yellow”) (skalniak)   Otopharynx tetrastigma * podoba mi się również Otopharynox Lithobates Black Orange Dorsal tylko nie pasuje mi za bardzo do obsady, duzo w internecie sprzecznych informacji choćby dotyczących temperamentu czy terytorializmu. Załozenie bylo takie zeby zbiornik był maksymalnie reprezentatywny z jak najwieksza iloscia wybarwionych samców. Tu pojawia się wazne pytanie w przypadku zaproponowanej obsady na ile samców i samic moge sabie pozwolić ??  Starałem się dobrać obsadę spokojną o podobnych upodobaniach pokarmowych i różnych upodobaniach terytorialnych ( jak na akwarium oczywiscie ) i róznym zachowaniem.  Czy powyzsza obsada ma sens czy moje załozenia nie są błędne  ???
    • U mnie lek na płochliwość to przerybienie lub dodanie non-mbuny która u mnie nigdy nie była płochliwa. W momencie kiedy mbuna ciągle przestraszona siedziała pochowana to non-mbuna jak gdyby nigdy nic ciągle pływała po całym akwa, pod lustrem wody i przy miejscu karmienia zwłaszcza jak ktos podchodził do akwa to od razu kotłowanina przy przedniej szybie w miejscu karmienia. W ten sposób mbuna uczy się od non-mbuny takiego zachowania i płochliwość ustępuje.
    • I oczywiście data ważności testów zachowana
    • Zmierzyłam powtórnie, test na azotany wytrząsałam przez 1min, wyniki takie same, NO3 nadal pomiędzy 1 a 5.
    • Jeśli możesz to zrób też pomiar na wodzie z innych źródeł - kranica, mineralna, z innego akwarium, etc. i porównaj, jeśli wszystkie wyjdą podobnie, to albo źle testujesz albo test wadliwy.  Sprawdź też datę ważności na dnie pudełka. Nie wiem jak z innymi, ale u JBL przeterminowane testy są tylko do wyrzucenia. 
    • @Tomasz78 może tak jak mówisz była to trefna partia. Na forum więcej osób się skarżyło na ten test więc zdecydowałem się zakupić po prostu Zooleka.
    • Trafiłeś na jakąś wadliwą partię. U mnie test NO3 spisuje się bardzo dobrze pod warunkiem że stosuję się do starej instrukcji, czyli wstrząsanie 1 minuta. Pomiar wody w akwa przed podmianką 30, woda z kranu 1-3, także logika tu jest, dodatkowo wspomagam się testem salifert i wyniki są takie same. Można się tylko domyślać co JBL odpie...lił z ta nową instrukcją, może starzy pracownicy co ten test wymyślili odeszli/zostali zwolnieni... nowi pracownicy pojęcia niemają co robią... trudno stwierdzić co tu się stało. Nie może Ci się wydawać, żeby pomiar był dokładny musi być dokładnie 1 minuta silnego wstrząsania, nastepnie czekasz 10 minut do całkowitego rozwinięcia koloru.
    • Czyli kucie i wylewka sprawa jasna w takim razie  a stelaż z suporexu  8 czy 12 i na to blat ma sens ? Bo widziałem w necie kilka takich zdjęć ale nie znam nikogo osobiście żeby podejrzeć i zobaczyć jak to wygląda w praktyce z otwarciami na kable, rury od filtra itd
    • Ja miałem trzy razy taką sytuację, która za każdym razem trwała od tygodnia do dwóch. - pierwsza - przyczyną tak jak u @hilux był wyjazd wakacyjny, - druga - przyczyną było polowanie siatką na kilka określonych ryb, - trzecia (najśmieszniejsza) - zwykle ubieram się w jakieś stonowane kolory, założyłem pomarańczową koszulkę do biegania i poszedłem nakarmić ryby  Myślałem, że się pozabijają o skały! Przez tydzień tak reagowały na podejście do zbiornika.  @Maciek 1205 Nie podałeś nigdzie informacji jak długo ryby pływają u Ciebie?
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.