Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jak brzmi powyższe zdanie, oto jest pytanie.

Akwarium spore 300x80x60. Walczę sam ze sobą czy zabierać się za robotę z tłem. Mam nadmiar styropianu po budowie więc mógłbym coś podziałać. Przemek obkleja mi w gratisie tylną szybę na czarno plus komin z lacobelu czarnego.

Mam bardzo złe doświadczenia z wszelkiego rodzaju tłami strukturalnymi - w mojej 250tce posiadałem takowe z allegro, nie dolegało płasko do tylnej ścianki przez co co chwilę miałem tam młode yellowy (btw w akwarium pływały też iodotropheus i maingano a tylko yellowki miały zadatki na wpływanie za to tło). Jakbym jednak zdecydował się na robotę takiego tła to musiałoby być przyklejone już na stałe do tylnej ściany tak, żeby już tam nic nie wpłynęło. Planuję malawi mixa i dla dwóch gatunków mbuny przydałyby się dodatkowe kryjówki.

Brak tła to plusy, ale również sporo minusów. Głębokość jest na tyle duża że mogę przeznaczyć te 4-5 cm na tło.

Jakie są wasze zdania ?

Opublikowano
1 minutę temu, Kadango napisał:

Jakbym jednak zdecydował się na robotę takiego tła to musiałoby być przyklejone już na stałe do tylnej ściany tak, żeby już tam nic nie wpłynęło.

Nie musi być przyklejone na stałe. Miałem ze styropianu żłobione i przyklejone na to "kamienie" ze styropianu. Na to chyba CX5 . Owszem...punktowo było przyklejone ale też wciśnięte między boki  i pomiędzy dno a wzdłużne wzmocnienie. Przeżyło ze mną dwie przeprowadzki ..  Tył miałem płaski..nie było mowy aby tam szpilkę wcisnąć:)

Opublikowano
1 minutę temu, AndrzejGłuszyca napisał:

Nie musi być przyklejone na stałe. Miałem ze styropianu żłobione i przyklejone na to "kamienie" ze styropianu. Na to chyba CX5 . Owszem...punktowo było przyklejone ale też wciśnięte między boki  i pomiędzy dno a wzdłużne wzmocnienie. Przeżyło ze mną dwie przeprowadzki ..  Tył miałem płaski..nie było mowy aby tam szpilkę wcisnąć:)

A jak z wypornością takiego tła ? podejrzewam że dość duża ? Ale daje też dodatkowo możliwość oparcia większych głązów o ten styro więc chcąc nie chcąc zabezpiecza tylną szybę.

Boje się tylko sytuacji żeby mi się nie "wykopyrtało" jak nie przykleje.

Opublikowano
1 minutę temu, Kadango napisał:

A jak z wypornością takiego tła ? podejrzewam że dość duża ?

CX czy też CR świetnie dociążył i nie musiałem np. drążyć od tylu i dociążać  "kamienie" od środka

2 minuty temu, Kadango napisał:

Ale daje też dodatkowo możliwość oparcia większych głązów o ten styro więc chcąc nie chcąc zabezpiecza tylną szybę.

To na pewno.

2 minuty temu, Kadango napisał:

Boje się tylko sytuacji żeby mi się nie "wykopyrtało" jak nie przykleje.

Teoretycznie  nie ma prawa. Plecy styropianu miałem z płyty 2 cm. Jeżeli dobrze  położysz zaprawę mając płytę płasko położoną na podłodze aż do wyschnięcia zaprawy  to nie ma prawa się  płyta zniekształcić. Ale najważniejsze to aby zaprawa schła kilka dni i w tym czasie była zraszana kilka razy dziennie wodą aż przestanie ją wchłaniać. Wtedy śpisz spokojnie. Żeby było śmieszniej to tył jak pisałem  był klejony punktowo ale...silikonem  akwarystycznym.  I tak stoi juzż 9 rok.

Opublikowano

Chyba się pobawię, mam czas do kwietnia. Akurat mam wolny styro 5 cm, jakbym go podrążył i połączył 3 arkusze silikonem, miejsce klejenia zamaskować dodatkową warstwą zaprawy, to powinno dać radę.

Problemem jest że tafla ma bodajże 50 cm wysokości, a akwarium 60 cm. Wzmocnienie będzie gdzieś na 56 cm.

Opublikowano
Teraz, Kadango napisał:

Chyba się pobawię, mam czas do kwietnia. Akurat mam wolny styro 5 cm,

Wydaje mi się ,że bezpieczniej ze względu na wyporność zrobić jednak na płycie 2 cm. 5 cm możesz wykorzystać do zrobienia "kamieni" , które potem nakleisz na "rzeźbioną" płytę. Ale tutaj naprawdę jest bardzo wiele pomysłów. Możesz też pianki użyć. Wszystko zależy od Twojej inwencji. Poszperaj po forum....jest wiele relacji jak koledzy robią tego typu tła. Będziesz miał szerszy przegląd to łatwiej podejmiesz decyzję odnośnie techniki wykonania.

  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

Ok dzięki. O produkcji tła już się naczytałem, chciałem poznać za i przeciw :)

Żona mnie namawia żebyśmy zostawili z czarną folią, ale za to mocno niedoświetlony tył. Chyba się boi współpracy ze mną :)

Edytowane przez Kadango
Opublikowano (edytowane)
10 minut temu, Kadango napisał:

Ok dzięki. O produkcji tła już się naczytałem, chciałem poznać za i przeciw

Nie masz czego się obawiać. A efekty można fajne uzyskać. te moje opisane to był też mój pierwszy tego typu produkt. Jak podejdziesz na spokojnie , bez pospiechu to też na pewno Ci się uda.

10 minut temu, Kadango napisał:

Żona mnie namawia żebyśmy zostawili z czarną folią, ale za to mocno niedoświetlony tył.

Też będzie ładnie. Ale tło strukturalne daje inne wizualne wrażenia w momencie doświetlenia. A zawsze można zrobić tak , że tył będzie niedoświetlony bez względu jakie zrobisz oświetlenie. Najważniejsze jak będziesz miał wizję swojego akwa i spokojnie ją realizował. Wtedy siądziesz przed gotowym akwa z żoną i będziecie się cieszyć:) A nie zapominaj , że akwa w domu ma też spełniać funkcję ozdobną :)

 

Edytowane przez AndrzejGłuszyca
  • Lubię to 1
Opublikowano
3 minuty temu, AndrzejGłuszyca napisał:

A nie zapominaj , że akwa w domu ma też spełniać funkcję ozdobną :)

 

To przede wszystkim :D Przez ten projekt nie kupię sobie wymarzonej hondy shadow :)

  • Haha 1

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Nasz klubowy kolega Timi klei dobre akwaria -Akwaria.pro Przy tym wymiarze, co Ty zamierzasz kupić, to od kogo byś nie kupił, to będzie dobrze. Oczywiście o ile ktoś ma doświadczenie w klejeniu akwari
    • Cześć. Od jakiegoś czasu myślę nad nowym akwarium - 120x40x50, z tym że tutaj (dla mnie) już zaczynają się schody - ciężko jest mi znaleźć jakąś zaufaną firmę, do tej pory patrzyłem i najbardziej zaufany wydaje mi się Myciok, z tym że szukając po internecie byłem w stanie znaleźć różne opinie - na tym forum głównie pozytywne i wystawione nie aż tak dawno temu, więc możliwe że jest u tej firmy lepiej niż było, ale byłem w stanie też znaleźć opinie nie aż tak przychylne więc na dwoje babka wróżyła (jak dla mnie). Dodatkowym pytaniem dla mnie jest tutaj czy szyba 8mm będzie wystarczająca, ale to nie jest tutaj aż tak ważne. Do tej pory byłem w miarę przychylny akwaplastowi (ze względu na cenę), ale przemyślałem i w razie nieszczelności mógłbym mieć małą powódź w pokoju, czego wolałbym oczywiście uniknąć. Z góry dzięki za jakieś nakierowanie, bo rzeczywiście ciężko mi jest spośród firm na naszym rynku wybrać, a co do Mycioka już kiedyś słyszałem pozytywne opinie więc może rzeczywiście zamówienie akwarium u niego wyszłoby najlepiej.
    • Moja a502ps coś nie działa. A502e usuwała żółtawą barwę wody. Ta nie. Może sprzedawca się pomylił ?  Jak u Was ? EDIT: Sprzedawca wyklucza pomyłkę ze względu na kolor. Być może słaby przepływ przez żywicę, jak pływa w ruchomym złożu. Wrzuciłem do solanki. Zobaczymy co z tego wyjdzie...
    • Zgadza się, ale w czasie regeneracji żywica oddaje też zgromadzonym w niej brud. Założeniem podwójnej regeneracji było to, że za pierwszym razem żywica oddaje większość brudu i podlega regeneracji, a druga tura miała skupiać się już tylko na regeneracji 🙂 Ale tak jak już pisałem żadna ze stosowanych przeze mnie metod regeneracji nie dawała jakichś spektakularnych różnic więc stosowałem je naprzemiennie. 
    • A nie zostało udowodnione kilka lat temu na forum, że kolor zupy purolajtowej bierze się z odkładającego się w złożu syfu i nijak nie ma do tego czy złoże zostało prawidłowo zregenerowane czy nie?  Fsęsie, że purolite solidnie wypłukany w czystej wodzie nie będzie puszczać koloru, ale nie poradzi nic na NO3 i odwrotnie - brudny ale prawidłowo sformatowany będzie brudzić ale działać, pomijając dodatkowy niewypłukany syf.  
    • Koledzy, mam dość obojętną wodę w kranie (nigdy nie odpowiada na zaczepki) i szkło bez piasku, z dnem strukturalnym na dnie. Szukam jakiegoś medium do trwałego podniesienia pH bez sypania sody czy innych soli, ale poza kruszonym koralowcem nic nie widzę. Kiedyś było coś takiego ale ze sklepów zniknęło, więc pewnie było po prostu słabe. Może któś, cóś?  450L, 350L wody netto, filtracja FX4 i JBL 901 z grzałką przepływową.   
    • ok, dziękuję, zamówię u tego sprzedającego.
    • Żywice do zbijania NO3 używam już od ponad 6-u lat - początkowo miałem Purolite A520E a po ok roku przesiadłem się na PA202. Regularnie co 2 tygodnie staram się robić kontrolny pomiar NO3 więc mam trochę danych statystycznych (ok 200 pomiarów) 🙂 Testy robię paskami JBL proscan, które skalibrowałem sobie kropelkami JBL, a ostatnio używam jeszcze kropelek Zooklek. PA202 pracowało u mnie prawie 5 lat, po czym wymieniłem je na nowe. W starym (mniejszym) akwarium żywicę regenerowałem jak NO3 dochodziło do 20, w obecnym nowym (większym) dopiero jak przekracza 30, przy czym w starym akwarium miałem dużo mniej ryb niż obecnie 😉 .  W obu przypadkach pierwszą regenerację robiłem po 26-28 tygodniach czyli po ok pół roku. Przy regularnych cotygodniowych serwisach zużywam i podmieniam ok 120 l wody (30%), a gdy NO3 dochodzi do 30 to robię większą podmianę (ok 50%). Gdy kolejne 2 pomiary (co 2 tygodnie) pokazują 30 to planuję regenerację i oczywiście razem z nią znaczącą podmiankę wody (nawet 70%). Czas pomiędzy kolejnymi regeneracjami stopniowo malał i początkowo było to ok 20 tygodni, aż doszedłem do 12-14 tygodni. Od marca 2024 mam nową żywicę, którą regenerowałem po raz pierwszy we wrześniu. Zaskoczeniem dla mnie było to, że już po 4 tygodniach od regeneracji N03 podskoczyło do 30. Na szczęście kilka większych podmian i NO3 spadło, ale po kolejnych 4 tygodniach znowu wskoczyło na 30 i tak się już utrzymuje - dla jasności Zoolek pokazuje pomiędzy 20 a 50. Tak szybki czas po którym żywica mi się zapchała po pierwszej regeneracji wzbudził moje zaniepokojenie i stąd moja ostatnia dociekliwość i aktywność w tym wątku 🙂  Za tydzień planuję regenerację nowym sposobem, o którym pisałem poprzednio - 30 litrów solanki ok 3% (1kg soli), powolny, pojedynczy przepływ przez blok z żywicą. Zobaczymy co z tego wyjdzie 🙂 
    • W akwarystyce problemem jest wiązanie DOC przez żywice. Przy stacji uzdatniania nie ma problemu. Producent określa parametry regeneracji w kolumnie, gdy DOC nie jest problemem. Warunki regeneracji pewnie są tak ustawione, żeby było dobrze (zużycie solanki, czas, efekt) a nie najlepiej (efekt?). Która metoda jest najskuteczniejsza (i co to znaczy)- trzeba zrobić eksperymenty. Pytanie czy bardziej wymagająca metoda regeneracji da na tyle wyraźny efekt, by było warto ją stosować. Myślę że najlepsza (efekt) będzie regeneracja w kolumnie z bardzo wolnym przepływem, solanką z ługiem sodowym (żrący!). Najlepiej na ciepło (do 60 stopni z ługiem). Napisz proszę o wynikach swoich eksperymentów
    • Ja od lat używam takiej owaty: https://allegro.pl/oferta/wloknina-poliestrowa-filtrujaca-owata-600-g-8994288263 Nie pyli i idealnie filtruje wodę - polecam.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.