Skocz do zawartości

MaciekMaciek

Rekomendowane odpowiedzi

Wystarczy powiesić ceramikę w siatce za hamburgiem, tam przepływ będzie znacznie mniejszy. Przepływ przez pompę nie jest równy przepływowi przez matę.

Filtry zwykle robi się "na oko" . Najczęściej mata ma wymiary mniejszego boku akwarium, przy narożnych nieco mniej. Pytanie jaki efekt chcesz konkretnie osiągnąć ?

Przykłady hamburgów  https://www.google.com/search?q=hmf+filter&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiTrK3t7rXeAhVyh4sKHV-0BIMQ_AUIDigB&biw=1252&bih=579

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chcialbym zeby hamburg ogarnal mi filtracje mechaniczna i biologiczna i zeby bylo to jedyne urzadzenie w akwarium. Chcialem uzyc gabki ppi45 o grubosci 5cm i zrobic filtr narozny. Nie wiem jednak jakich rozmiarow powinna byc gąbka do akwa 120x50x50 i jaka powinna byc pompa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@suricadewlasnie w artykule który zalaczylas jest informacja ze moc pompy powinna byc 2,5 raza na h. Zobacz ponizsze: 

The aquarium featured in the photo to the right is filtered with 2 sheets of different density foam of 5cm thickness. The foam is bent into a 90 degree angle and folded into place in the corner. The foam is held in place with 2 small strips of glass, siliconed on the side and back panel respectively. The water is pumped from behind the foam sheet into the main body of water with a cycle rate* of 2.5times per hour. This method is called the Hamburg Matten Filter and does the job of both mechanical and biological filtration. It keeps the water visibly clean and biologically healthy.

This aquarium has been running  since March 2013. The filter has never been cleaned in all of that time

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla filtrów biologicznych . A jak rozwiążesz filtrację mechaniczną ? Przy czym te 2,5 to przepływ prze matę ba nie moc pompy.

Pzrykład filtra w malawi https://www.einrichtungsbeispiele.de/becken-beispiele/malawisee/malawi-geroellzone-von-lippi_34168.html

http://www.malawisee-aquaristik.de/hmf

I jeszcze jeden artykuł.http://www.seriouslyfish.com/a-basic-guide-to-the-hamburger-mattenfilter/

Z mojego doświadczenia wynika , że lepsza jest mocniejsza pompa , biologia sobie poradzi także przy mocniejszym przepływie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby ta filtracja 2.5/h zapewnia obie filtracje zgodnie z tym: The water is pumped from behind the foam sheet into the main body of water with a cycle rate* of 2.5times per hour. This method is called the Hamburg Matten Filter and does the job of both mechanical and biological filtration.

 

Zgodnie z tym co piszą tutaj https://fish2water.com/hamburg-matten-filter.php to do akwariów poniżej 300 litrów turnover 2,5/h jest optymalny. Rozdzielenie biologii od mechniki sugerują dopiero przy wielkościach powyżej 300L.

If you have an aquarium that is less than 250liters> then a 2.5 times cycle rate will give you great clarity and biological stability. If you have a show aquarium that is large (300liters<) you will want to look at separating the mechanical from the biological filtration. You get water that is visibly cleaned more often in an hour and still have biological stability. This is why we developed the HMF2.0

Akwarium Lippi w sumie też ma pompę 1200l/h przy akwarium 1000 litrów.

 

@suricade a nie sądzisz, że wśród polskich maliwistów panuje przekonanie, że im wiekszy przepływ tym lepszy ale niekoniecznie jest to potwierdzone? Po tym jak przejrzałem dziesiątki tematów na forum byłem przekonany, że nie ma pojęcia nadfilitracji i generalnie im większa moc i przepływ tym lepiej. Natomiast z tego co czytam na stronach, które mi podrzucasz (swoją drogą serdeczne dzięki, bo może dojdziemy wspólnie do jakichś ciekawych wniosków) wynika, że nadfiltracja może być szkodliwa, bo zabiera bakteriom czas potrzebny na przerobienie odpadów. Pytanie czy znamy choć jedną osobę, która nie stosuje nadfilitracji?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@troad chodzi o to, że w gąbce zagnieżdżają się dobre bakterie (oni nazywają to mulm), które wpływają na stabliność parametrów wody w akwarium. Ale żeby owe bakterie mogły na nią wpływać, woda musi spędzić w gąbce odpowiedni czas, jeżeli czas ten będzie zbyt krótki (czyli zbyt mocna pompa) bakterie po prostu niezdążą "uzdrowić" wody - woda przeleci przez gąbkę bez przebycia odpowiedniego procesu biologicznego. W niektórych przypadkach może to prowadzić do skoku azotanów etc.

 

Stąd też mój wniosek, że nadfiltracja może być szkodliwa dla biologii wody, a ponadto upierdliwa z punktu widzenia obsługi. Dlaczego? Bo przy zbyt dużym przepływie musisz mechanicznie wpływać na parametry wody, np. przez czyszcenie filtra, dorzucanie ceramiki, etc. To co robiły by za Ciebie bakterie musisz robić sam własnymi rękoma ;)

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie przeszkadzają Tobie pływające "paprochy" w wodzie możesz poprzestać na słabszej pompie. Typowe hamburgi mam w akwariach 25 l (JBL cristal profi m) o przepływie 220 l/h, 30 l -hamburg na pat mini 400 l/h, 40 l tak jak poprzednio .

Gdybym teraz robiła filtrację do malawi prawdopodobnie byłyby to 2 hamburgi jeden biolog, drugi mechanik na falowniku. W 2 narożnikach akwarium. Przy czym mechanik musiałby być łatwy do czyszczenia.

Wielkość maty musisz tak dobrać żeby w narożniku za hamburgiem zmieścić pompę więc nie będzie ona miała minimalnych rozmiarów. W efekcie im większa mata , tym mniejszy przepływ w przeliczeniu na cm jej powierzchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Ciekawy temat, tylko w naszym biotopie trochę trudny. Nie w każdej filtracji się to sprawdza. Kubeł, czy kaseta z małą gąbką się zapcha, spada przepływ, robi się zupa i d.. a. Hamburg, sump, filtr panelowy, czy filtracja za tłem to już co innego. Można mieć mulm, a filtracja dalej spełnia swoje zadanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.


  • Posty

    • Zobacz na tym forum https://klub-tanganika.pl/forum/
    • Wertykalny by zrobił, ale będę na niego patrzył tylko jak będę wchodził do akwa 😁 Mam tam jakiś metr wysokości.
    • A jak wysoko będziesz tam miał. W wyobraźni zobaczylem na pozostałych 3 ścianach, ogród wertykalny zasilany oczywiście wodą z baniaka. Poza fajnym efektem uzyskasz w ten sposób dodatkową filtrację. Jedyny minus to to, że tylko Ty będziesz to oglądał😉
    • Tutaj jest trochę inna sytuacja, bo zbiornik jest z betonu i nad zbiornikiem mam przestrzeń, którą będę się do niego dostawał (wyłączona zamknięta przestrzeń do której będzie dostęp tylko z jednej strony). Jak będę robił izolację w zbiorniku, to zrobię też całą górę więc samo skraplanie nie jest mi straszne, ale chętnie odzyskałbym to gorące, wilgotne powietrze, które będzie się nad wodą gromadziło.
    • Cześć. Na sam początek chciałbym zaznaczyć, że mam już jakieś doświadczenie w hodowli ryb w akwarium - od plus minus 6-7 lat interesuję się tym mniej lub bardziej, jednak nigdy nie miałem akwarium z rybami z Malawi lub Tanganiki - co zresztą powinno przykuć moją uwagę dużo wcześniej ze względu na to, jak twardą wodę mam w kranie - nie jestem teraz w stanie przytoczyć z pamięci parametrów, a zrobić testu nie jestem w stanie ponieważ mam najprawdopodobniej przeterminowane testy, ale wiem, że generalnie pH, kH i gH jest bardzo wysoko. Po napisaniu wstępu przejdę do problemu z którym się spotykam - mam akwarium 80cm x 40 cm x 40 cm - (długość x szerokość x wysokość) i chciałbym zagospodarować je głównie dla muszlowców - nie chciałbym doprowadzić do "przepełnienia" akwarium rybami, a samemu nie byłem w stanie znaleźć innych współtowarzyszy muszlowców (w postaci innej niż ryby) w naturze. Akwarium chciałbym urządzić jak najbardziej zgodnie z naturą, filtracja będzie kubełkowa - kubełek całkiem sporej pojemności i przeznaczony do akwarium dużo większego - na stronie producenta jest napisane że do +- 300-400l akwarium. Nie jestem w stanie zdecydować się na to, jaki gatunek z grupy muszlowców chciałbym hodować w akwarium - jest ich dosyć sporo a samemu nie umiem znaleźć źródła, gdzie mógłbym w prosty i czytelny sposób porównać to, jakie warunki potrzebują do życia. Akwarium z tego, co zdążyłem się dowiedzieć, powinno być w miarę wystarczające pod względem litrażu, a dokładniej rzecz biorąc pod względem wielkości dna, bo głównie o to tutaj się wszystko rozbija - tak jak w przypadku pyszczaków czy pielęgnic. W każdym bądź razie, z góry dziękuję za jakiekolwiek nakierowanie na to, co mógłbym zrobić, jak urządzić akwarium czy jakie muszlowce mógłbym w swoim akwarium hodować, a także przepraszam, jeżeli gdzieś na tym forum taki temat się już przewijał.
    • Kiedyś policzyłem parowanie i przy 25 stopniach (temp. powietrza i zbiornika - akwarium nieogrzewane; odkryte 20 cm pokrywy; efekt podobny jak przy zdjętej) i wilgotności 37% (zima) - było to ok. 180 g/h. Przy 4,5x większej powierzchni u ciebie nie przekroczy 0,8 kg /h. Przy zamkniętej pokrywie wewnątrz zintegrowanej pokrywy pleśniało - wolę wymianę tego powietrza. U mnie to podniesienie wilgotności wewnątrz domu  ok. 10 %. Parowanie tej wody to moc ok 120W !
    • A nie myślałeś nad przykryciem zbiornika? Płyta Gutta Płyta Hobbyglas gładka przezroczysta 2 mm świetnie się sprawdza. Minus trzeba z niej usuwać kurz. łatwo w niej wyciąć miejsce na węże itp.
    • Na pewno to zrobię, nie wiem jeszcze jaką metodą, ale na bank nie będę tracił tego ciepła. Mam przygotowane dwa odpływy, jeden do kanalizacji, drugi bezpośrednio do zbiornika 10k L zakopanego na podwórku. Do tego same zbiornika będzie odpływ deszczówki z dachu i podwórka. Z wielu względów przydomowa oczyszczalnia zamiast włączenia do sieci kanalizacyjnej. Długo nad tym myślałem i rozmawiałem z wieloma osobami, które mają przydomowe oczyszczalnie i według mnie, nie ma lepszej opcji. Dodatkowo w moim przypadku wybudowanie przyłącza i jego późniejsza obsługa to kosmos. Rozprawiam o tym z człowiekiem od rekuperacji. Chętnie bym odebrał powietrze z nad zbiornika, poza ciepłem z parowania jest jeszcze oświetlenie wiec sporo energii, ale wilgotność nad akwarium będzie >90% i nie wiem co na to rekuperator i przewody wentylacyjne. Trwa narada w tej sprawie  
    • @bojack Co do hajsu/ekologii pomyśl, kiedy dom nie gotowy o... 1/ wymienniku ciepła do podmiany - 10 l/h to może być zimą jakieś kolejne 125 kwh/mc jeśli nie więcej....  A rozwiązanie proste... u mnie rura w rurze -wężyk od osmozy w rurce igielitowej. Tylko do 10l/h już większa długość się przyda no i dobrze to zaizolować trzeba..... 2/ wykorzystaniu wody ściekowej Oczko wodne ? Zbiornik do podlewania ogrodu ? Regeneracja dolnego źródła PC ? 3./ Oddzielny punkt poboru jeśli jest kanalizacja... ? 4/ Jak z wentylacją ? Nowe domy żeby spełnić normy raczej muszą mieć rekuperację.  Plan z odzyskiem wilgoci czy bez ? Wyciąg nad akwa? Straty energii przez parowanie mogą być spore.
    • To skąd bierzesz hajs na prąd i żarcie też mają w DDD   Konkluzja jest taka, że na dole robię maksymalnie niską wylewkę zachowując parametry cieplne, tak, aby w przypadku chęci zrobienie sumpa były jakieś opcje co do wysokości. Reszta później, ale filtracja wewnątrz zbiornika jest kusząca z wielu względów.
  • Tematy

  • Grafiki

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

By using this site, you agree to our Warunki użytkowania.